روايات

رواية ابن الجيران الفصل الثامن عشر 18 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الفصل الثامن عشر 18 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الجزء الثامن عشر

رواية ابن الجيران البارت الثامن عشر

ابن الجيران
ابن الجيران

رواية ابن الجيران الحلقة الثامنة عشر

سليم : يابنتي انتي عايزة تجبيلي انا شلل حرام عليكي انا مصدقت قمتي من العملية لسانك الي عايز قطعه ده مبيقولش غير دبش 😒
يوسف بضحك : متخافيش متشلتيش ولا حاجة بعد الشر ده من تأثير العملية بس الحمد الله انك مدخلتيش في غيبوبة
علي بسرعة ويضحكوا عليه وتبصله ملك بحب : يابابا بعد الشر قول توبة ولا تف من بؤك ولا اعمل اي حاجة كدا 😒.. الحمد الله … وهي هطول كدا
سليم : لا ده بيقعدش كتير بكتير اوي شهرين تلاتة وبعد كدا هتقوم تقرفنا متقلقش
ملك : طب…ما..مااا..فين.و…رووكاا
سليم : سليم هما ف الاوضة الي كنتي فيها قبل العملية انا دلوقت هنقلك الاوضة دي وهتشوفيهم هناك
” تهز دماغها بتمام يخرجوا. ، عند ذمرد ، قاعدة ف اوضتها وماسكة الفون وبتقلب ف صور جاسر وتبتسم شوية وتلاقي في خبط علي ازاز الشباك الي ف اوضتها تقوم وتفتح تيجي فيها طوبة صغيرة ”
ذمرد : ااه يا حيوا….” تتصدم ” …جاسر 😲
جاسر بصوت واطي : انتي لسة هتتصدمي انجزي وانزلي
ذمرد : انت جيت هنا ازاي … استني نازلة نازلة
” تنزل براحة وتطلعله ”
ذمرد : انت جيت هنا ازاي وليه ابويا لو شافك هيقتلك
جاسر : لا بتردي ولا بتشوفي رسايلي اعملك اي ؟
ذمرد : تقوم تجيلي البيت … المهم عايز اي
جاسر بتوتر : عايز اتكلم معاكي
ذمرد : تعالي نقعد تحت شجرة ولا اي نيلة لحسن لو حد شافك من الامن هتبقا ليلة سودة
جاسر ببتسامة : خايفة عليا 😉
ذمرد : لا وانت صادق خايفة علي نفسي
” يقعدوا تحت شجرة كبيرة ”
ذمرد : اتنيل قول
جاسر : الواد المايع الي معاكي ده يبقا مين
ذمرد : قولتلك امبارح انك ملكش دعوة
جاسر يمسك ايديها : ذمرد… انا اسف … اليوم الي كلمتك فيه واسلوبي كان زي الزفت صدقيني يومها كان غصب عني وجت فيكي انتي … انا عارف انك بتحبيني وانك مبتحبيش الي اسمه زياد ده …انا بحبك يا ذمرد ❤
تبصله بصدمة وتفكر شوية قبل ما تتكلم : بس … بس حبك ده جيه متاخر اوي
جاسر : انا عارف اني اتاخرت بس صدقيني انا محستش اني بحبك
غير لما شوفتك مع حد غيري …. عشان خاطري سامحيني يا ذمرد
ذمرد : وملك
جاسر : مش اكتر من صاحبتي والله
” تبصله وتبتسم ، يسيب ايديها ويرقص بدراعاته”
جاسر بفرحة : ضحكت يعني قلبها مال وخلاص الفرق ما بينا اتشاال….😂💔
ذمرد تكتم بؤه : بس يخربيتك هتفضحنا 😂❤ … قوم امشي يلا قبل ما حد يشوفك
جاسر : ماشي … هعدي عليكي بكرة ونروح الجامعة سوا
ذمرد ببتسامة: تمام ❤
” يقوم ويقف علي ركبته ويبصلها”
جاسر : ما تجيبي بوسة 😂❤
” تضربه ف كتفه يطلع وتفضل بصاله بحب ، عند ملك تتنقل اوضة تانية واهلها حوليها وسلمي قاعدة قدامها وماسكة ايديها ”
مريم : قولنا بقا يا علي … انت كنت بتعمل اي ف اوضة العمليات ؟
ملك بستغراب : اا..نت … دخ..لتل..ي ..ال..عم..ليا..ت
علي : ما انا كنت جنب الاوضة علي طول ومرة واحدة سمعت صوت جهاز الانذار ده ولقيت في ممرضة خارجة بتجري ندهت عليها مردتش …و اصراحة محستش بنفسي غير وانا بزق الباب وبدخل 🙄
سليم : علي انقذ حياتها اصلا لو مكنش دخل كان بعد الشر ملك مكنتش معانا دلوقتي
” تبصله ملك ”
سلمي ومريم ف نفس الوقت: بعد الشر ليه
” يحكيلها يوسف ، وتبصله ملك بحب ”
سلمي بحب : من صغركوا وانا عارفة انها استحالة تبقا فخطر وانت معاها ❤
مريم : ربنا يخليكوا لبعض ويفرحنا بيكوا بقا 🖤
سليم : طب يا علي خد ماما وسلمي روحهم واحنا كدا كدا في المستشفي هنبقا معاها
سلمي : انا مش هروح
سليم بحدة : سلمي … مفيش داعي لوجودك الحمد الله البنت فاقت واطمنا عليها روحوا وبكرا تعالوا
يوسف : سليم عنده حق يلا يا علي
” تبص ملك لعلي ويفهم قصدها ويحاول يستغل الفرصة ”
علي : بس كدا هي محتاجة حد يفضل معاها طول الوقت وحضرتك وبابا تعبتوا جدا انهاردة اي رايك يا عمي تروحوا مع بعض كلكوا وانا هفضل معاها 😁
” ملك وسلمي ومريم يضحكوا فسرهم ”
سليم : ابنك عليه بجاحة مشوفتهاش علي حد بيقولي ابات مع بنتك عادي كدا
يوسف : طالع لامه من يومها بجحة
” تحدفه مريم بازازة الماية ويمسكها ”
يوسف : مجتش فيا مجتش فياا 🕺🕺
مريم : والله انا متجوزة طفل 😂
سليم : والله انتوا الاتنين عايزين حضانة وتقعدوا فيها
علي : عشان تعرفوا اني بعاني
سلمي : اتنيل انت طول الوقت عندنا انت بتشوف ابوك وامك اصلا😂😂
ملك : الجبهة ..اتحرقت 😂😂
علي : اتفضل يا عم اول ما قالت جملة علي بعضها طلعت بتحفل عليا
سليم : المهم … بما انك انقذت حياتها انهاردة ف انا هوافق … كمان انهاردة كان يوم صعب جدا فعلا
سلمي : طب ابات انا معاها
علي يهمسلها : خليكي جدعة بقا يا سوسو 🙂 … امشي وهحملك مسلسل زمهرير
سلمي : لا اتفرجت عليه … هتجبلي حب اعمي ؟
علي :وعليه حكايتنا كمان وعلي فكرة نزل مترجم زي ما بتحبيه
سلمي تضحك : اشطا 😂😂
” يبص لملك ويغمزلها ويبتسم وهي تضحك ”
سليم : تمام هنروح نجهز احنا وهنيجي
مريم : واحنا هنسبقوا علي برا … يلا يا سلمي
سلمي : خلي بالك منها ياعلي
علي : في عنيا يا طنط 🕺🕺
” يخرجوا كلهم ويقوم ويقعد قدمها ”
علي : تحبي ارفعلك السرير
ملك : ياري..ت ..زه..قت ..من ..ال..نوم
” يقوم ويرفعهولها ويعدلها ويقعد جنبها علي السرير ويمسك ايديها ”
علي : انا كان قلبي هو الي وقف انهاردة مش انتي … حمدالله علي سلامتك ❤
ملك ببتسامة : الله..يس..لمك🖤
علي : شوفتي اني وفيت بوعدي معاكي وقومتي منها عشان تبقي تصدقيني بعد كدا ف كل حاجة
ملك : ها..ت ..الو..رقة..والق..لم
علي : لا مينفعش دلوقت غلط علي اعصابك
ملك : هت..زهق ..مني.🤦
علي : والله عيب ابقا قاعد مستنيكي كل الساعات دي عشان تفوقي ووزعت ابوكي وامك وف الاخر تقوليلي هزهق منك
” تضحك ”
علي ببتسامة : كاني مشوفتش ضحكتك بقالي سنين مش كام ساعة ❤
” يقلع من رقبته السلسلة ”
علي : ووعدتك كمان اني هلبسهالك تاني 💚
” يقرب عليها وهو بيلبسهلها تحضنه وتعيط ”
ملك : انا…بح..بك ..اووي…. انا بشكر ربناا ..انه ..خلاني اشوفك ..تاني …مبقاش فيه …حاجة تمنعني…اني… اقو..لك …اني عاي..زة…اقضي..معاك…كل ..لحظة ..من ..عمري ❤
” يبوس دماغها ”
علي : وانتي فاكرة اني هسيبك تقضي باقي حياتك مع حد تاني اصلا 🖤
” تخرج من حضنه ويبصوا لبعض بحب ”
” في جوا قلبي حاجة مستخبية ❤.. كل اما باجي اقولها فجأة مش بقدر … قدام عنيك بقف وبنسي اي يتقاال 💚💙 … ليه كل مرة يجري فيها كدا ليا …. ودي هي كلمة واحدة بس مش اكتر …. والكلمة دي عندي فيها راحة الباال ❤❤ …. حبيتك يوم ما اتلقينا …يوم ما حكينا ..اول كلااام 🖤… حبيتك واحلف علي ده تسمع زيادة .. ده انا مش بناام 💚💙 ”
“بعد سنة ”
“ملك وعلي دلوقت واخدين اجازة الصيف من الجامعة وملك قدمت طلب للجامعة بانها تدخل الامتحان واتقبل ، فالبيت بليل ، عند ملك تبقا نايمة ف اوضتها وتقوم متلقيش حد ف البيت ”
ملك : مامااا …. يا باباا … راحوا فين دول
” تدخل المطبخ وتلاقي ورقة ملزوقة علي التلاجة ”
ملك : اي جو المسلسلات التركي ده … البسي واطلعي علي السطح يا عجلة …. اي الاهانة دي
” تدخل تلبس وتطلع علي السطح وتلاقي مفيش حد والسطح متزين ومتعلق صورها معاهم كلهم ومع علي بالاكتر وتلاقي في ورقة ملزوقة علي تليفزيون ”
ملك : دخلي السي دي
” تدخله وتفتحه ويشتغل فيديو ليها هي وعلي وهما لسة مولودين وسلمي شايلة ملك ومريم شايلة علي ”
سليم وهو بيصور : انهاردة انتوا الاتنين تميتوا الشهر او بمعني اصح علي قبلك باسبوعين بس احنا هنتجاهل الاسبوعين دول 😂 ، صدفة مبتحصلش غير مرة ف المليون اتنين صحاب من صغرهم يسكنوا قدام بعض وكل واحد فيهم مراته تولد ف نفس الشهر
سلمي : الاتنين هيتربوا وهيكبروا سوا 💙
مريم : والي سليم ويوسف بدأوه هما هيكملوه
يوسف : يا عم انت بتعمل اي صور العيال 😂
سليم وهو بياكل : الفشار ده حلو اوي ياض خد كدا
يوسف : كراميل ولا ملح
سلمي : سيب الفشار واكتب اليوم ف النوتة الي وراك يا سليم انا كاتبة فيها تاريخ ميلادهم
” يخلص الفيديو ده وسليم يظهر علي الشاشة وهو ف المستشفي ”
سليم : ازيك يا موكا ….من 20 سنة الا شهر زي انهاردة اتولدتي …من صغركوا وعلي بيصمم يعمل عيد ميلاده معاكي …. واضح انكوا بتحبوا بعض من وانتوا ف اللفة 💙 … المفروض ان عيد ميلادك 10/ 14 ده اليوم الي اتولدتي فيه …. اليوم الي فضلنا نحتفل بيه لمدة 19 سنة …. انما عيد ميلادك الحقيقي … والي بعد كدا هنحتفل بيه هو … هو ساعة خروجك من الاوضة دي “يشاور علي اوضة العمليات ” … مش ميلادك انتي بس ميلادنا كلنا … كل سنة وانني طيبة يا حبيببة بابا 💙 كل سنة وانتي طيبة يا بنت عمري🖤
” ملك تعيط وتظهر سلمي وهي قدامها بوكس كبير ”
سلمي بفرحة : شايفة يا موكا صورك انتي وعلي كتير قد اي … كنتوا زي القمر يوم ولادتكوا …وقت ما خرجتي من العملية ووشك كان صافي ومنور زي البدر ❤… افتكرتك وانتي لسة مولودة … وبصيت لعلي شوفت فرحته وابتسامته اول ما شافك خارجة من الاوضة …. بردو افتكرته وهو لسة مولود 🧡… بعدها اتاكدت ان اليوم ده هو فعلا يوم ميلادك الحقيقي … انا كمان اتردتلي الروح من تاني يا نور عيني … كاني كنت غرقانة وخروجك من الاوضة انقذني …. كل سنة وانتي طيبة يا نور عيني وروح قلبي … ربنا ما يحرمني من ابتسامتك ولا من نظرة عنيكي الي مخليني عايشة دي ابدا ❤🖤
” تعيط اكتر ويظهر مريم ويوسف علي الشاشة ”
مريم وهي بتبتسم : روكا مجتلكيش وايديها فاضية
يوسف : قلبت الشقة عليها دي علي فكرة وطلع عين امي ف الشقة معاها😂
مريم : كله يهون عشان موكا … انا جبتلك حاجتك الي فضلت معايا من وانتي صغيرة … سلوبتة وببرونة وبزازة وشخليلة كنتي بتحبيها اوي
يوسف : وورمتي دماغ علي من كتر ضربك علي دماغه بيها 😂😂😂
” تضحك ملك ”
مريم : وانتي صغيرة مكنتش بعتبرك بنت جارتي … انتي بنتي وهفضل اقول انك بنتي لحد اخر يوم ف عمري …وانا الي هلبسك طرحتك وجزمتك يوم فرحك علي علي 🖤… انا ربنا عوضني بيكي عن حاجات كتير اوي يا موكا ❤…. يوم ما عرفتيني انك تعبانة كانك خدتي قلبي وقطعتيه …. قلبي وجعني عليكي كان فعلا بنتي الي حملت فيها وولدتها هي الي تعبانة … لحظة خروجك من العملية وجع قلبي وقف ابتسامتي رجعتلي … بنتي رجعت حضني تاني ❤…. كل سنة وانتي طيبة يا بنت جارتي …. كل سنة وانتي طيبة يا بنت عمري ❤
يوسف : سليم مش لوحده الي ابوكي علي فكرة … انا كمان ابوكي واكتر منه كمان…. انا شيلتك علي ايدي وخبيتك منهم وقت ما كنتي خايفة من الحقنة …. وانا الي جبتلك الشكولاتة الي سليم كان مانعها عنك .. وانا الي نيمتك ف حضني لما كنتي بتيجي المستشفي ومترضيش تمشي …. انتي كمان بنتي ❤…. كل سنة وانتي طيبة يا حياة قلوبنا كلنا 💜
” يظهر مازن وليلي وجاسر وذمرد ”
مازن : احنا اتعرفنا علي بعض ف الشارع وانتي عندك خمس سنين … صحيح علي ضربني عشان زعقتلك وانتي بدل ما تعيطي ضربتيني بالشنطة وهو جيه كمل عليا 😂…. بس كانت احلي علقة ف حياتي … عرفتني علي اجمل بنت ف الدنيا 💜…. انتي اجدع صاحبة واحن اخت ف اادنيا كلها يا ملك … الفترة الي عدت متعبتكيش انتي بس … هي وجعت قلوبنا كلنا عليكي ❤… وانتي دويتي وجعنا ببتسامتك بعد العملية كالعادة 🧡…. كل سنة وانتي طيبة يا موكا 💚
ليلي: انا وانتي بقا اتعرفنا ف المدرسة ف اولي اعدادي … مكنتيش شايفة مني وقولتيلي اتاخري عشان كنتي اوزعة 😂😂 … كانت احلي اتاخري فحياتي 😂💚…لاني بعدها بقيت بيست لاحن اخت ف الدنيا …و كل ما تشوفني مكتئبة تجبلي اكل ونوتيلا 😂🖤…. كل سنة وانتي طيبة يا احن واحدة ف الدنيا … لو رجع الزمن بيا بردو كنت هختارك تبقي اختي وصاحبتي وكل حاجة ليا 💚
جاسر : يعنيي خبطيني وكمان بتبجحي ؟…. كلمة جرت خناقة جرت علقة وهوب للعميد …. بس بعدها اتعرفت علي احلي واجدع شلة ف الدنيا … وعلي احلي اخت كمان 💜… انتي بسببك لقيت نصي التاني الي كنت من قبله متكسر وضايع وتايه
” يمسك ايد ذمرد ”
جاسر ببتسامة : كل سنة وانتي طيبة يا موكا 🖤
ذمرد : كنت غيرانة منك ونفسي اجيبك من شعرك لما شوفتك واقفة معاه … بس بعدين حبيتك 🖤… وعرفت انك احسن بيست ممكن اقابلها فحياتي 💙… فرفوشة وبتهزري وانتي ف ااكتر واقت محتاجة الي يطبطب عليكي اصلا … انتي فعلا مفيش منك يا ملك 🖤كل سنة وانتي طيبة ❤
” يظهر علي وهو علي السلم وطالع ”
علي : حبيت ابقا مسك الختام 🖤… الحقيقة مش عارف اقولك اي … بس انا ربنا رزقني بيكي وبحبك فقلبي من ساعة ما فتحت عنية علي الدنيا …عشت معاكي عمري كله بحلوه وبمره وكانت ديما ابتسامتك بتهون عليا اي تعب نظرة عنيكي كانت بتديني قوة اقدر اكمل بيها سنين قدام وانا ببقا حاسس ان خلاص قوتي خلصت … لامضتك وقصرك وعصبيتك وغيرتك وحبك للبيجامة الصفرا 😂… كل ده كان بيكبر حبك فقلبي كل ثانية اضعاف الي قبلها … واظن جيه وقته دلوقت ❤
” الكاميرا تجيب السطح وتقوم ملك وتلاقيه واقف عند الباب ويقرب عليها ”
علي بحب وهو بيمسك ايديها : جيه وقت اقولك اني بحبك يا بنت الجيران 🖤
” يطلع من جيبه علبة قطيفة وهي تحط ايديها علي بؤها بصدمة ”
علي : تتجوزيني يا ملك ❤
ملك بحب وبعياط : وانا اقدر ابقا لغيرك يا ابن الجيران 🖤💙
” ومرة واحدة تفرقع الزينة من كل مكان ويخرجوا مريم ويوسف وسلمي وسليم وجاسر وذمرد ومازن وليلي ، يلبسها الخاتم ”
ملك وهي بتعيط : انا بحمد ربنا انه رزقني بعيلة وصحاب زيكوا 🖤… انا مش عارفة انتوا لو كنتوا مش معايا كانت هيجرالي اي … ” تبص لعلي “…. ربنا كمان رزقني بحبيب يساوي الدنيا كلها عندي 💙… رزقني بابن الجيران 💙
” بعد 12 سنة ملك وعلي وليلي ومازن بيجروا ف المستشفي وطبعا هما كمان دكترة ”
ملك توقف دكتور : دكتور دكتوور مشوفتش بنت صغيرة كدة وعنيها زرقة وشعرها بني غامق
علي : يابنتي مهو عارف منة انتي نسيتي نادر يا ملك
ملك : هي بنتك خلت فيا عقل … شوفت البت ولا لا ياعم
ليلي : وابني يا نادر فارس الغلس ده الي بيكسرلك ف مكتبك ديما
مازن بعصبية : يابني انت طافح سد الحنك ما تنطق شوفت العيال ولا لا
نادر : اهدوا اهدوووا فارس خد منة وراحوا الحضانة مع الممرضة عشان شافوها ماسكة بيبي ف ايديها فراحوا معاها يشوفوا الباقي 😂
” يسيبوه ويطلعوا يجروا الاربعة علي الحضانة يلاقوا فارس موقف منة جنبه وبيشوفوا الاطفال في سريرهم ”
علي لملك : واضح ان في حكاية جديدة هتبدأ
ملك بحب : وهي كانت الحكاية القديمة خلصت يا ابن الجيران 💙
” العيلة دي حاجة حلوة اوي … ان ربنا يرزقك بعيلة تبقا سندك وامانك ف الدنيا دي نعمة كبيرة اوي … مش هتحس بيها الا لما تفقدها…. دمتم سالمين 🖤 “

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى