رواية ابن البواب الفصل الثالث 3 بقلم إسراء هاشم
رواية ابن البواب الجزء الثالث
رواية ابن البواب البارت الثالث
رواية ابن البواب الحلقة الثالثة
كارمين بعد ما بتخرج من قسم الشرطه بتفضل تتمشي وهي بتفكر في اللي والدها قالو ومن جواها بتكون حاسه انه معاه حق بس بتحاول تقنع نفسها ان هي مغلطتش وان يعقوب ده كان الاحسن ليه الرفد عشان اتجرء ونزلها الحجز مع المجر”مين وهي عمر ما حد اتجراء يعمل معاها كدا بيقطع تفكيرها رنين هاتفها وبتكون نادين صحبتها اللي بتتصل
نادين اي يكوكي برن عليكي من بدري مش بتردي لي
كارمين مفيش يا نادين بس كنت فالقسم حصل موضوع كبير كدا هبقا احكيلك عليه المهم انتي فين تعالي خديني عشان عربيتي مش معايا
نادين بدون اهتمام تمام انتي فين وهعدي عليكي اخدك
بتقولها كارمين العنوان اللي هي في وبتفضل واقفه مكانها بعد شوية بتوصل نادين وبتركب معاها كارمين
بقلم إسراء هاشم
كمال بيقوم من مكانه وبيقول لي يعقوب انا همشي يا ابني عارف اني فاجئتك ان كتب الكتاب النهاردة بس ده الحل
يعقوب بهدوء ولا يهمك يا عمي مفرقتش النهاردة من بكرا وانا هكون عند حضرتك فالمعاد اللي تحبه
كمال تمام يا ابني وبيكون كمال مش قادر يتكلم وحاسس بتعب بس مش بيبين ده
يعقوب بيلاحظ ان كمال تعبان وبيقولو عمي حضرتك تعبان اوصلك عشان باين عليك تعبان
كمال لا يا ابني خليك فشغلك انا كويس ومعايا السواق برا
كارمين مع نادين بتقولها نادين حصل اي وبتبداء تحكيلها كارمين كل حاجه حصلت من اول مقابلتها مع يعقوب
نادين بصدمه معقول حصل كل ده وازاي بابكي يزعقلك المفروض كان يترفد فعلا
كارمين بضيق خلاص بقا يا نادبن اقفلي الموضوع انا زهقانه
نادين اي رايك نروح نقابل الشلة وعلفكرة هشام سال عليكي
كارمين بفرحه بجد هو رجع من السفر طب يلا نروح وبتوصل نادين هي وكارمين لي النادي وبيدخلو وبيلاقو قاعدين تلات ولاد وبنتين علي طرابيزة واحد منهم اول ما بيشوف كارمين بيقوم من مكانه بابتسامه وبيقولها كوكي وحشتني اوي كارمين كمان اول ما بتشوفو بتحضنه وبتقولو وانت وحشتني اوي يا هشام اتاخرت عليا اوي
هشام بيخرجها من حضنه وبيقولها مالك يقلبي شكلك حزين لي
كارمين بتقعد وبتقولهم بابا عاوز يجوزني والمفروض النهاردة هتجوز
الكل بدهشه معادا نادين قالولها اي ازاي يعني
كارمين بتحكيلهم كل حاجه وبعدها بتبص لهشام وبتقولو انت لازم تتصرف يا هشام اكيد مش هتسبني اتجوز غيرك صح
هشام بتوتر كارمين انتي عارفه اني مش هقدر دلوقتي غير لما بابا يرجع من السفر وافتحه فالموضوع
كارمين يعني اي يا هشام يعني انت هتسبني اتجوز عادي
هشام بخبث لا يا قلبي بس عندي حل احسن احنا ممكن نتجوز عر”في ونحطهم قدام الامر الواقع
كارمين بصدمه وبتتعصب وبتقول بغضب انت اتجننت يا هشام ولا اي مين دي اللي تتجوز عر”في انا غلطانه اني عرفت واحد زايك اصلا
هشام بيتوتر وبيحس خطته هتتقلب عليه وبيبقا مش عارف يفكر وبيبص لنادين و ولولدين التانين بمعني اتصرفو
بتقوم كارمين بغضب وتقولهم انا ماشيه بيقوم هشام بسرعه وبيقولها كارمين اهدي استني انا مقصدش حاجه افهميني
كارمين وهي واقفه افهم اي يا هشام بعد اللي قولتو
بتدخل نادين وبتقولها كارمين هشام ميقصدش اكيد هو بيحبك واكيد قال كدا عشان بيحبك وخايف تضيعي منو
هشام ايوة صح انا كان قصدي كدا ومكنتش هستحمل اشوفك مع غيري يا كوكي وانتي عارفه انا بحبك قد اي
كارمين قلبها بيحن لي لان هي بتحبو وبتقعد مكانها تاني
بيقول واحد من اللي قاعدين واسمو سامر وبيقول بمكر انا عندي الحل ليكو وبيبص لكارمين
كارمين بتعجب واي هو بقا الحل المرة دي؟
سامر انتي مش قولتي ان كتب كتابك عليه بليل يبقا لسه معاكي وقت انتي تسافري اي بلد كام يوم من غير ما يعرفو مكانك واكيد بابكي هيدور عليكي هيبقا عاوزك ترجعي عشان انتي بنته الوحيده واكيد مش هيسيبك وساعتها تقوليلو عشان ترجعي ينسا فكرة الجواز دي ياما مش هترجعي مصر تاني خالص ها اي رايكم بقا
كارمين بتردد لا طبعا مش هينفع اعمل كدا و بيقاطعها هشام وبيقولها كارمين ده الحل الوحيد دلوقتي ولازم تنفذية وبعدين هما كام يوم وهترحعي تاني وكدا بابكي مش هيجوزك
نادين سامر معاه حق ولا انتي عاوزة تتجوزي ابن البواب اللي اهانك ونزلك مع المجر”مين
كارمين بتبقا متردده بس لما بتلاقي نادين بتفكرها باهانه يعقوب ليها وانو نزلها الحجز مع المجر”مين بتوافق علي قرارهم وبتقولهم تمام طب انا هقوم اجهز حاجتي بسرعه لان مفيش وقت وهبقا اكلمكم
كلهم بيبصو لبعض بخبث وبيبتسمو وبيقوللها تمام ابقي طمنينا عملتي اي يا كوكي وبتمشي كارمين
نادين بتقول بعصبيه بقا عاوز تتجوزها يا هشام
هشام نادين اهدي وبعدين ده عر”في وهي اصلا موافقتش وبعدين هو مش ده كان اتفقنا ولا اي مش احنا كنا متراهين اني اوقعها فحبي واخدها تقضي معايا وقت وامضيها علي كل حاجه
بقلم إسراء هاشم
نادين ايوة بس متفقناش تتحوزها حتي لو عر”في
سامر بزهق كفاية خناق وبعدين يا هشام انت كنت هتبوظ الدنيا اصلا باللي قولتو لولا انا لحقت وقولت فكرة السفر وبعدين انا زهقت بقا لازم نشوف حل مع البت دي ونمضيها علي تنازل عن كل حاجه باسمها لان حوارها خد وقت الصراحه وانا زهقت بتدخل بنت تانيه من اللي معاهم واسمها شذي وبتقول فعلا احنا زهقنا وكمان مبقاش معانا فلوس
نادين بزهق انتو لحقتو تخلصو الفلوس انا لسه مديكم وبعدين انا مش معايا اديكم فلوس دلوقتي وكمان الز”فته اللي اسمها كارمين دي مبقتش تديني
هشام اتصرفي يا نادين كلنا عاوزين فلوس وكارمين لازم تشوفي حل عشان نمضيها ونخلص بقا وناخد الفلوس
نادين بتفكير انا هتصرف
بتوصل كارمين علي الفيلا وبتسال الخدم عن والدها وبتقولها الخدامه انو رجع بس خرج تاني بتطلع كارمين اوضتها وبتلم حاجتها بسرعه وبتاخد البسبور بتاعها والكرديت بتاعتها وبتنادي كارمين الخدامه تاخد شنطه السفر بتاعتها
وبتسالها الخدامه حضرتك مسافرة يهانم
كارمين بضيق وانتي مالك اصلا شوفي شغلك بتعتذر منها الخدامه وبتخرج كارمين من الفيلا فطريقها الي المطار
بيوصل كمال الفيلا وبيسال الخدامه وبيقولها كارمين رجعت ولا لسه
بتقول الخدامه الهانم رجعت يا بيه بس خرجت تاني ومعاها شنطه سفر
كمال بصدمه اي شنطه سفر معقول هربت وبيمسك كمال هاتفه وبيكلم شخص وبعدها بيقفل معاه وبيقعد علي اقرب كرسي بيقابلة بتعب وهم وبيدفن وجه بين يديه
كارمين بتوصل المطار وبتشوف ان الطيارة اللي هتطلع بتكون رايحه روسيا بتلاقي مفيش قدامها حل وبتحجز التذاكرة وبتفضل قاعده وبعد نص ساعه بتسمع نداء المضيفه وبتركب كارمين الطيارة وبتربط حزام الامان واول ما الطيارة بتطلع بتطمن كارمين وبتبتسم بانتصار انها قدرت تهرب ولكن فرحتها لم تكتمل بتلاقي كارمين الطيارة بتبداء ترجع تاني بتستغرب كارمين وبتلاقي المضيفه جايلها وبتقولها حضرتك اتفضلي معايا
كارمين بتعجب اتفضل معاكي فين هو اي اللي بيحصل
المضيفه حضرتك جالنا امر ان حضرتك لازم تنزلي من الطيارة
كارمين بعصبيه يعني اي لازم انزل من الطيارة انا مش هنزل
المضيفه حضرتك كدا مش هينفع لازم تنزلي لانك كدا معطله الناس والطيارة لازم تطلع
كارمين بتقوم من مكانها بنرفزة وبتنزل من الطيارة وبتلاقي ظابط واقف قدامها وبيقولها مدام كارمين اتفضلي معايا
كارمين بتكون مش فهما في اي بتقولو مدام مين انسه لو سمحت ممكن افهم في اي واتفضل معاك فين
الظابط بتعجب من انها بتقولو انسه وبيقولها حضرتك ممنوعه من السفر لانك سافرتي بدون اذن حوزك ولازم تتفضلي معايا فالمكتب دلوقتي
كارمين بتبصله بصدمه جوزي جوزي مين انا مش متجوزة
الظابط ازاي حضرتك وجوز حضرتك في ورق متقدم انك متجوزة لازم تيجي معايا لان جوز حضرتك فالمكتب
كارمين بتكون مصدومه ومش فاهمه حاجه وبتروح معاه عشان تعرف اي اللي بيحصل ومين ده اللي جوزها اكيد في حاجه غلط بيدخل الظابط المكتب وبتدخل وراة كارمين اول ما بتشوف اللي قاعد بتقولو بصدمه هو انت
يعقوب بيبصلها برفعه حاجب وبيتجاهلها وبيشكر الظابط
كارمين بتتعصب اول ما بتشوف يعقوب ازاي يقول عليها مراته وبتقول لظابط حضرتك انا مش متجوزة
يعقوب ببرود ازاي يمراتي المصون وبيطلع ورقه من جيبه اومال دي اي بتبص كارمين للورقة بصدمه وبتكون وثيقه جواز فعلا وفيها اسمها واسمو وبتقول لظابط محصلش الورقه دي مزو”رة انا متجوزتوش
الظابط بيقولها مدام كارمين ممكن تهدي وتحلو مشاكلكم براحتكم وبيواجه كلامه ليعقوب وبيقولو انا هسيبكم لوحدكم شويه وبيخرج الظابط
بقلم إسراء هاشم
بيقعد يعقوب علي الكرسي بكل برود وبيقولها كنتي فاكرة نفسك هتقدري تهربي
كارمين بعصبيه انت ازاي تعمل كدا وتقول اني مراتك والورقة اللي معاك دي مزو”رة انا هحب”سك واوديك فدا”هية
يعقوب بيقوم ويقف قصاده وبيقولها ورحمه ابويا لو ما لميتي لسانك ده واتعدلتي فالكلام هوريكي تصرف مش هيعجبك
كارمين بعند اللي عندك اعملو واعلي ما فخيلك ار”كبو مش كارمين الدمنهوري اللي تتهدد من واحد زايك ملهوش اصل وكمان شحات وكان ابوة شغال بواب عندنا
في هذه اللحظه يعقوب بيفقد اعصابه تماما ومبيستحملش اهانتها ليه اكتر من كدا والغضب بيتملكه وبينزل بص”فعه قوية جدا علي وجه كارمين من شدة الص”فعه خلت وشها لف للجهه الاخري
كارمين هنا بتتصدم انو ضر”بها وبتتعصب وبتنزل هي كمان بص”فعه علي وجه يعقوب
وهنا يعقوب بيتحول وغض”به بيزيد ووووو:::::::::::::::::
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية ابن البواب)