رواية ابن الاكابر الفصل الثامن 8 بقلم نور الشامي
رواية ابن الاكابر الجزء الثامن
رواية ابن الاكابر البارت الثامن
رواية ابن الاكابر الحلقة الثامنة
كان يقف بصدمه ينظر الي هذا الجواب حتي اقتربت منه كريمه ورددت:
مش جولتلكم.. البنت دي متتامنش.. مش كويسه والله العظيم… لازم تطلجها ونخلص بجا منها ومن حوارتها دي
حليم بحده:
ماما… مش وجته الكلام دا…. احنا في مشكله دلوجتي.. هي مشيت مع اسر واكيد هو الوحيد ال عارف مكانها و
لم يكمل حليم كلماته حتي قاطعه صوت اسر الذي ردد بحده:
لع معرفش… ولا اصلا اعرف هي فين ولا ليا صالح بالموضوع دا كله… مش كل حاجه تجولوا اسر
نظر ريان ليه بغضب واقترف منه ومسكه من ملابسه واردف بغضب:
انت فاكرني غبي…. انا عةرف ان مفيش غيرك هيعمل اكده… انت عايز مني اي بالضبط
محفوظ بغضب:
بس بجاااا… بس اسكتوا انتوا الاتنين… انتوا اي مش هنخلص من المشاكل ال بتعملوها دي… بتدخلو البنات في الموضوع ليه عاااد
اسر بحده:
انا مدخلتش حد يا خالي ولا عملتله حاجه لحد دلوجتي… خليه يروح يشوف مين هما اعداءه.. ومين ال كان السبب ان ورد تنزل ال في بطنها ويعمل فيهم كل دا
حليم بلهفه:
مييين عاد… مين يا اسر جووول انت ساكت ليه.. نسمه؟! بس لع… انا سمعتها بنفسي وهي بتتكلم مع واحد وبتجول انها كانت هتعمل فيهم اكده بس واحد تاني ال عمل وانها معملتش حاجه
ريان بلهفه:
سمعتها امتي… وليه انا معرفش كل ال بيوحصل دا… انتوا بتخبوا عني لييه عاد
محفوظ بحده؛
علشان طريجتك دي… احنا عارفينك زين وعارفين انك متهور… وكفايه بجا كلام في الموضوع دا خلينا في المهم دلوجتي… اسر جوول مين
اسر بخبث:
نسمه.. وهي عملت اكده علشان غرفت ان حليم بيراجبها وبيسمع كلامها فـ حبت انها تعمل خطه مع الحارس بتاعها علي اساس انها متعرفش حاجه.. انا جولتلكم كل حاجه اهه وهمشي بجا علشان عندي شغل مهم
القي اسر كلماته وذهب وبعد فتره في منزل نسمه كانت تجلس علي مائده الطعام بضيق حتي سمعت صوت قوي وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها من ريان الذي تحدث بغضب:
انتي ال عملتي اكده.. وصلت بسكي انك تبجي السبب في موت ابني وكمان كنتي عايزه تجتليني انا ومرتي.. انتي اي شيطاااانه.. مفيش رحمه خالص اكده
نسمه بتوتر:
انت اي ال انت بتجولت دا يا ريان.. انا معملتش حاجه.. ال جالك اكده كداب.. صدجني انا معملتش حاجه و
لم تكمل نسمه كلماتها وانصدمت عندما وجدت الشرطي تدخل الي البيت فتحدثت بخوف:
انا معملتش حاجه… انتوا عايزين مني اي عاد
الظابط:
ريان بيه اتهمك ولازم نحقق معاكي.. احد ما تثبتي بىتءتك اة هو يبجي معاه دليل انك فعلا عملتي اكده
القي الظابط كلماته واخذو نسمه وذهبوا فردد حليم بضيق؛
انت عارف انها يومين وهتخرج ومفيش دليل يبجي ليه بجا
ريان بضيق:
اكتر حاجه هتاذيها اليومين دول. هي مش هتجدر تستحمل ساعه واحده بس ويا هتعرف بنفسها يا هتتعذب اليومين دول وهي محبوسه مش عارفه تخرج.. انا عايز ابعدها لحد كا اعرف مكان ورد علشان متحاولش تأذيها يلا.. احنا لازم ندور علي ورد
القي ريان كلماته وذهب وفي مكان اخر عند ورد كانت تجلس علي هذا الفراش وهي تحتضن قميص ريان وتتذكر
فلاااش باااك
كان يحتضنها من خصرها وهو يردد بابتسامه؛
لع… ان شاء الله هنجيب عشر اطفال 7 بنات و3 ولاد.. علشان انا بحب البنات اكتر وعايزهم كلهم يبحوا شبهك انتي
ورد بابتسامه؛
بس انا عايزه ولادي يبجوا شبهك انت.. علشان لما تغيب عني ابصلهم وافتكرتك
ريتان بضيق:
ليه بتجولي اكده يا ورد.. انا مستحيل اغيب عنك.. انا هفضل جمبك طول العمر ان شاء الله
ورد بحزن:
مش عارفه ليه دايما ببجي خايفه يا ريان… خايفه انك تسيبني او تبعد عني .. حاسه ان هيجي يوم وابجي فيه لوحدي
تنهد ريان بضيق وهو يلامس وجهها وردد؛
انا مستحيل اسيبك لوحدك.. انتي حب عمري.. انا اتنازلت عن كل حاجه علشانك.. ومش هسمح لاي حاجه في الدنيا انها تبعدني عنك يا ورد.. طلعي كل الكلام دا بجا من دماغك وبلاش تفكري في اي حاجه تزعلك.. انا عايزك طول ما انتي معايا تبجي مبسوطه دايما… مش عايزه اي حاجه تزعلك نهائي
القي ريان كلماته واقترب منها وهو يحتضنها و
فلاااش بااااك
فاقت ورد من شرودها علي صوت رانيا التي اقتربت منها وهي تردد:
مدام واحشك جووي اكده ارجعيله.. هو بيحبك علي فكره.. وباين عليه انه ندمان وندمان جووي كمان
ورد ببكاء:
مش هينفع يا رانيا…. مبجاش ينفع خلاص… احنا انتهينا مع بعض… مبجاش ينفع نكمل اكتر من اكده
رانيا بضيق:
كل حاجه تنفع يا ورد.. وراحتك وسعادتك اهم حاجه في الدنيا دي… شوفي اي ال هيريحك واعمليه.. وسيبك بجا من اي حاجه تانيه.. انتي هتعيشي مره واحده وبس
ورد بدموع:
مش هكمل.. لازم اسافر وابعد خالص وابدأ من اول وجديد.. انا ايوه لسه بحبه… وبحبه جووي والله العظين ولما ببعد عنه بحس ان روحي بتروح مني.. بس مبجاش ينفع.. فيه حاجات كتيره جووي اهم من الحب
القت ورد كلماتها بدموع وفي مساء يوم جديد كان يجلس ريان في احدي النوادي الليله يحتسي هذا المشروب حاي اقترب منه حليم وردد:
بذمتك انت اكده كويس… حرام عليك ليه بتعمل اكده هااا… جوووم دور علي مرتك… احنا خلاص قربنا اوي نعرف مكانها
ريان بحزن:
انا مكنتش اعرف ان الموضوع دا صعب جووي… هي عاقبتني بنفس الطريجه ال انا عاقبتها بيها… مكنتش اعرف انها اتعذبت جووي اكده وهي كمان كانت لوحدها مش معاها اي حاجه
حليم بعصبيه:
خلاص خليك ابكي علي الاطلال اهنيه وسيبها قي حالها تعمل ال تعمله… اتخلي عنها وريحها وريح نفسك
ريان بلهفه:
مستحيل… انا مستحيل اتخلي عنها… انا مجدرش اعيش من غيرها وهدور عليها
القي ريان كلماته وذهب هو وحليم وفي يوم جديد كان يقف ريام امام كريمه التي رددت بغضب:
بجوولك البنت حاولت تنتحر في السجن ونقلوها علي المستشفي وانت واجف بكل برود بتجولي اعمل اي.. روح شوفها حتي هي عايزه تشوفك
ريان بغضب:
مش هشوف حد.. تموووت ميهمنيش… هي جتلت ابني وانتي لسه عايزاني اروح اشوفها… انا مش شايف حد… ولا يهمني اصلا كل دا..انا كل ال يهمتي دلوجتي وال بفكر فيه هو مرتي وبس
القي ريان كلماته وذهب فنظرت كريمه بضيق ورددت:
البنت ال تسمها ورد دي جننته خالص
احمد بحده:
ما هو معاه حق يا عمتي.. يروح يشوفها بعد ال عملته… انتي ناسيه هي عملت اي.. بلاش كرهك لورد يوصلك للظلم وانك تبجي مع نسمه ال اصلا المفروض مكانها يبجي في السجن
انتهي احمد من حديثه وذهب هو ايضا وترك كريمه التي تجلس بضيق تفكر في حل حتي تجعل ريان يبتعد عن ورد وفي المساء عند ورد كانت جالسه بجانب اسر وهي تنظر الي هذا الطعام بضيق حتي ردد؛
هتفضلي اكده… انتي لازم تاكلي يا ورد… هتفضلي زعلانه كتير
ورد بضيق:
هو انت بتساعدني اكده ليه… اكيد مش حب فيا.. كره في ريان؟! انت بتكرهه ليه اكده.. ريان ايوه انا اتأذيت بسببه كتير بس والله هو كويس… وكويس جووي كمان والله
نظر اسر اليها بضحك ثم مسك يديها وذهب الي احدي الغرف وظهرت شاشه عرض كبيره وظهر ريان علي الفراش مع فتاه فردد اسر:
شوفي ريان ال عمره ما بيزعل حد عمل اي وبكرهه ليه وعلي فكره.. الفيديو دا وجت جوازكم
وقفت ورد تنظر الي الفيديو بصدمه وهو بين احضان هذه الفتاه فرددت:
انت كداب… هو مستحيل كان بيخوني واحنا متجوزين.. ريان كان بيحبني انا وكان معايا
اسر:
معرفش اذا كان بيحبك ولا لع… بس هو كان بيخونك وانتوا متجوزين وال كان معاها في الفيديو دي كانت خطيبتي
ورد بصدمه :
انا مستحيل اصدجك… انت كداب.. ريان مستحيل يعمل اكده… ريان كان بيحبني و
لم تكمل ورد كلماتها وفجاه انصدمت عندما وجدت اسر يقع علي الارض من اثر هذه الرصاصه وظهر ريان الذي اقترب منها واحتضنها وردد بلهفه:
ورد انتي كويسه… انتي واحشتيني جووي… انتي كويسه.. جولي اي حاجه بالله عليكي… طمنيني عليكي
ورد وهي تدفعه بعيدا:
ابعد عني… ابعد عني انا بكرهك.. بكرهك
القت ورد كلماتها وركضت بسرعه من البيت وخلفها ريان الذي لحقها ولا يعلم ما يحدث معها حتي انتبه الي هذه السياره التي تأتي من بعيد تجاهها فصرخ بلهفه ولكن اصتدمت السياره بورد واوقعتها علي الارض غارقه في دماءها وبعد فتره كان يقف ريان ومعه حليم ورانيا امام غرفه العمليات ينتظرون اي خبر حتي خرج الطبيب فاقترب منه ريان وردد بلهفه:
مرتي كويسه صووح… جول انها كويسه بالله عليك
الطبيب:
للاسف….. البقاء لله و
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الاكابر)