روايات

رواية ابن أخي الفصل الثالث 3 بقلم ولاء ندا

موقع كتابك في سطور

رواية ابن أخي الفصل الثالث 3 بقلم ولاء ندا

رواية ابن أخي الجزء الثالث

رواية ابن أخي البارت الثالث

رواية ابن أخي
رواية ابن أخي

رواية ابن أخي الحلقة الثالثة

عاصم/ مين قال إن أنا هتنازل عن حضانة الولد
سحر/ انت بتقول ايه
هيثم/ استاذ عاصم ايه ال حضرتك بتقوله ده
عاصم/ زاي ما سمعت أنا مش هسيب ابن اختي حد تاني يربيه أنا أحق بيه منها ..
..
سحر وقفت ف مكانها مش بتنطق
المحامي طلب تأجيل وسحر خدت كرم ومشيت وطلعت برا
..
عاصم يجري ويمسك أيديها بقوة
عاصم/ أنا مكنتش عاوز اوصل للموضوع ده بس انتي ال كبرتي الموضوع ف دماغي
سحر/ انت فاكر أن كده هتغير نفسك
انت عاوز الولد علشان يشوف معاك الحزن والقهر ال اختك كانت عايشه فيه معاك
عاصم يمسك ذراعها بقوة يكاد ينكسر
عاصم/ اخرسي تعرفي ايه انتي علشان تتكلمي أنا هعرفك ازاي واحده من أمثالكم تقدر تقف قدامي …
عاصم يمشي وكل ده وكرم مستخبي وراء سحر وماسك فيها
سحر/ متخافيش ياحبيبي أنا مش هسيبك ابدا وقالت
(البيت)
زوج العمه/ لا انتي غلطانه يا سحر هو ابن اخته وأحق بيه منك يابنتي
سحر/ وانا عمته وكمان هو انت فاكر أن هو هياخد الولد يحافظ عليه مثلا ولا يهتم بيه لا ياجوز عمتي دا هيموته ب البطيئ زاي ما عمل مع أخته
العمه/كفايه بقا ال انتي فيه ده يابنتي اخوكي ومراته نصيبهم كده من الدنيا معقول انتي هتقدري تغيري أمر ربنا
سحر/ اخويه ومراته اتقت..لو ولا انتم ناسين
تسيبهم سحر وتدخل اوضتها…
زوج العمه/ لا حول ولاقوة إلا بالله البت عقله هيروح منها وهي مش قد السكه ال هي ماشيه فيها يارجاء
العمه/ عاوزني اعمل ايه أنا نصحتها كذا مرة وهي حره أنا قلبي تعبني من الكلام معاها
(بعد عدة أيام)
المحامي/ آنسه سحر المحكمة حكمة ب الحضانه ل أستاذ عاصم لحين بلوغ السن القانوني..
سحر سمعت الخبر وفضلت ساكته وحضرت شنطة هدوم الولد وخدت كرم وراحت ع بيت عاصم
كان باين ع ملامح سحر الهدوء ..
..
(بيت عاصم)
الخدامة/ يابيه في واحده برا عاوزه حضرتك..
خرج عاصم ووقف قدام سحر وكرم
عاصم/ يظهر ع وجهه نظرة الإنتصار
ايه خلاص عرفتي أن انتي ولا حاجه قصادي
سحر فضلت ساكته و وضعت الشنطه وسابت الطفل ومشيت
كرم/ ياماما ياماما استني اروح معاكي مش عاوز افضل هنا
عاصم/ خدي الطفل واطلعي فوق يا نوره
الخدامة/ حاضر يابيه
عاصم كان مستغرب من طريقة سحر إلى مكنش ليها أي رأي ولا رد فعل …..
….
خرجت سحر ع البيت ودخلت الغرفه بتاعتها
(الغرفه)
سحر كانت قاعده وماسكه ف أيديها صندوق فيه مذكرة وشويه صور وحاجات من طفولة حنان مرات اخوها
سحر/ حقك عليا يا كرم أو تزعل مني هجيلك قريب اوي اوي استحمل انت بس
ليه كده ياحنان تديني مسئوليه أنا مش قدها ليه أشوف كل ده ف الوقت ده بذات
(بعد يومين )
الباب يخبط
العمه/ شوفي مين ع الباب ياسحر
سحر تفتح الباب وتنصدم
عاصم ايه ال جابك هنا
عاصم / مافيش وقت للكلام البسي بسرعه
تلبس سحر وتخرج بسرعه تلاقي كرم نايم ف العربيه تعبان
سحر/ كرم كرم مالك فيك ايه رد عليا كرم رد رد ايه ال حصل
عاصم/ مافيش وقت اركبي
( المستشفى)
الدكتور/ هو عنده هبوط حااااد عمله جفاف
سحر/ ياعني ايه هو كويس ياعني ولا فيه ايه حد عمل فيه حاجه
الدكتور لا ابدا دا سوء تغذيه هو هيفضل معانا لحد الصبح مع المحاليل وهيكون كويس باذن الله
يخرج الدكتور ويسيبهم…
..
سحر تلف ع عاصم وتضربه ب القلم ع وشه جامد
عاصم/ عيونه احمرت ولسه……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن أخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى