رواية ابنة القاهرة وابن الصعيد الفصل الأول 1 بقلم ياسمين سالم
رواية ابنة القاهرة وابن الصعيد الجزء الأول
رواية ابنة القاهرة وابن الصعيد البارت الأول
رواية ابنة القاهرة وابن الصعيد الحلقة الأولى
نبذه عن الشخصيات
جابر الاسيوطي دا كبير عائله الاسيوطي ودائما يحب أن تجتمع عائلته ولديه ثلاثة أولاد
الابن الأكبر بدر الاسيوطي وهو دكتور
ويعيش معه في المنزل ومتجوز من زينب وهي امرأة طيبه جدا لديهم والدين الاول
صقر بدر الاسيوطي واسمه يوصفه
فهو حاد كالاصقر و عصبي جدا جدا
يكره البنات وجده يعشقه لديه ٢٧
أما الثاني فهو شخصيه مرحه جدا جدا واسمه باسم ويتابع السوشيال بإدمان وعنده ٢٣
والابن الثاني فهد الاسيوطي فتركهم وعاش في القاهره واتجوز واحده من هناك وتوفى ولدي بنت واحده اسمها ايسل وبعد وفاه فهد اخذتها امها وسافرت امريكا وكانت تعيش معها ايسل: بنت جميله جداا شقراء حيث عيونها خضراء وشعرها اصفر وبشرتها بيضاء ودلووووعه جدا جدا
أما الابنه الثالثه لجابر الاسيوطي
هي فريال سمويه وانانيه ولدها بنتان
تريد أن تزوج نادره لصقر وسهيله لباسم عشان الورث والفلوس
نبدأ الروايه بقي
في امريكا وفي احدي النوادي الليليه
كانت تقف ايسل وتحكي بالانجليزيه
ايسل وتشرب من البيره : انا لا اريد ان ارقص يا روز اتعرفين أن إذا رقصت سوف يصوروني الصحافه مثل كل مره وانا لا اريد ذالك
روز : لماذا لماذا ايسل لا تريدي الشهره
انتي راقصه ماهره جدا جدا وتعرفين أن لديكي معجبين كثيرين انتي نجمه يا ايسل هيا هيا ايسل. وقد اقتنعت ايسل وفقفت في ساحة الرقص
وبدأت في الرقص والكل كان مزهول فهي حاقا مبدعه وموهوبه وصورتها الصحافه وكان بث مباشر
و في مكان آخر في الصعيد في قصر عائله الاسيوطي
كانوا يتجمعوا علي الصفره
والكل كان يأكل في صمت الي أن تكلم باسم شوفي يا صقر البنت دي دي مشهوره جدا شوف عملينلها بث مباشر
دي مصريه بس الصراحه الي يشوفها ميقولش كدا وفرجهم عليها وما كانت الا هي حقا هي ايسل
نادره : يلهوي دي قمر بس ايه القرف الي لبساه دا وشوفوا بترقص كيف
باسم : دي عايشه في امريكا عايزها تبقي ايه
صقر : خلاص فرجتنا كل يوم تورهالنا ايه مبتزهقش كل يوم تحكلنا قصتها
جابر الاسيوطي: بس خلاص انا عايزكم في موضوع مهم والكل قد انتبه
انا اتكلمت مع مرات عمكم فهد وطلبت منها أن احنا عايزين نشوف بنتها وتقريباً اسمه زي البنت الي انت بتقول عليها يا باسم
باسم : اقصدك ايسل
جابر : اه هو دا
صقر والكل بستغراب: هو احنا عندنا عم اسمه فهد وكمان عنده بنت
جابر بحزن : ايوه يا ولاد بس عمكم الله يرحمه اتوفي وبعدها مراتوا خدت بنتها وهربت علي أمريكا عشان مش نأخدها منها مكانتش عايزه تيجي تعيش في الصعيد وانا اخيرا وصلتها
وكلمتها وهي وافقت أنها تسيب بنتها تشوفنا ونشوفها وهي هتيجي بكره لازم تروح يا صقر انت وباسم تستقبلها من المطار لأنه تقريبا متعرفش حاجه في مصر
صقر : حاضر يا جدي الي تشوفه
باسم : يا سلام يعني طلع عندي بنت عم واسمها ايسل علي اسم النجمه ايسل اه نفس تطلع شبها واو حتي شبه بسيط انا جاهز
والكل بضحك علي باسم فهو مكرس حياته علي أن يتفرج علي ايسل وفديوهاتها وبس
في امريكا
ايسل : مامي انا مش هنزل مصر انا حياتي كلها هنا
هند : بت اسكتي انتي هتنزلي مصر متقلاقيش هتيجي تاني هم اصلا مش هيستحملوكي ساعه
ايسل بسخرية: بتحسسيني انك شايله همي دا انتي كل يوم في النادي وفي الحافله وفي مساج احنا مش بتشوف بعض الا كل اسبوع او شهر مره انتي مفكره نفسك ام
هند : احمدي ربنا لو مكنتش جبتك هنا كان زمانك متمرمطه في الصعيد وكان زمانك مجوز عيالك دلوقتي مش متجوزه بس انتي مش كونتي تحلمي تعيشي العيشه دي
ايسل : هوووف انا داخله انام عشان اقوم الصبح واسافر وتركتها ودخلت
تاني يوم الصبح
في المطار
صقر : خد يالا شيل الافته دي وارفعها
عشان لما الست ايسل تشوفها تيجي
باسم : عارف انك هتطأ دلوقتي
صقر : ببصه واحده خلت باسم يسكت خالص
وفجأة نزلت ايسل وكانت تلبس فستان قصير يصل لفخديها فستان ستان بالون الاخضر الذي يشبه عينايها
مما زادها جمالا وكعب وكانت قمر بمعني الكلمه
باسم : مش معقول دي النجمه ايسل الي انا متابعها وركض عليها
أما صقر فلحق أخاه باسم الذي ركض مثل المجنون
باسم لايسل : ممكن فوتوا اوف اكيد مش فهماني ما هي عايشه في امريكا
و صقر : خد يالا رايح فين
ايسل بضحكه رقيقه: لا يا فندم انا بتكلم مصري كويس
باسم : ها شوفت يا صقر بتتكلم مصري واخذ معاها كام صوره
ايسل لصقر : ايه مش هتأخد صوره معايا عشان مش عندي وقت
صقر بغضب : متكونيش الرئيسه عشان اخد معاكي صوره انتي صدقتي نفسك ولا ايه دايما جيبلنا الكلام يا باسم يالا عشان نشوف الزفته التانيه الي اسمها ايسل
ايسل بغضب : انت قليل زوق ازاي تقول زفته عليا
صقر بسخريه : هههه 🤣 انا بتكلم علي بنتي عمي ايسل فهد الاسيوطي مش ايسل الراقصه انتي هتشبهي نفسك بيها
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابنة القاهرة وابن الصعيد)