رواية ابنة آل سويلم الفصل الرابع 4 بقلم عبير شوقي
رواية ابنة آل سويلم الجزء الرابع
رواية ابنة آل سويلم البارت الرابع
رواية ابنة آل سويلم الحلقة الرابعة
ــ اهلا بأختي الغالية ،شايف انك خرجتي من السجـ*ن مطولتيش يعني! ..
وتين مصدومة من ما سمعت ..انت يا ايمن تعمل كدة؟
ــ ايمن بحقد..اعمل كدة واكتر لما اختي تضحك على والدي وتلهف الأملاك كلها ،و تاكل حقي وحق اخواتك يبقى ده اقل شئ .
ــ وتين.. أنا ضحكت على والدي أنا مستحيل اعمل كدة والدي هو الي كتب أملاكه بأسمي حتى اني مكنتش اعرف واسأل عم عبد القادر هو هيقولك كل حاجة ،انت وسارة ومازن و مصطفى و رحيل اخواتي مقدرش اغشكم واخد حقكم ؟
ــ ايمن..هه اضحكي عليا .. على العموم خدي الأملاك أنا هرفع عليكي قضية واعرف اخد حقي منك تالت ومتلت .اغلق الخط مجرد انتهائه من الحديث .
وتين كانت فحالة من الصدمة ،ان ازاي ايمن يعمل كدة وازي يتخيلها بالشكل ده .
ــ شرين..ده ايمن صح!
اومأت وتين بالايجاب
ــ جاسر.. قالك اي؟
ــ وتين والحزن يعتصر قلبها..ايمن هو الي وراء دخلتي للس*جن تخيلوا.
ــ جاسر..عارف
ــ وتين .. ده من امتى ،ومقلتليش لييه؟
ــ جاسر..يعني لو عرفتي كان اي حصل.
ــ وتين بضحكة ساخرة .. ههه على رئيك .
……………………………………………………………………..
عاد ايمن الي المنزل وذهب لوالدته واخبرها بكل شئ
ــ صباح والدة ايمن ..متصدقهاش يبني اكيد بتكذب احمد والدك هيكتب كل الأملاك ليها لوحدها ويعطيها الوصاية ليه احسن منكم فأيه هي ،الا إذا كانت لعبت بعقله وذي ما شفت والدك قبل وفاته كان واخدها رأيح جاي عليهم ،عايزة تسرق منكم كل حاجة ذي ما امها سرقت والدك مني .
ــ ايمن.. متقلقيش يا امي أنا محدش يقدر ياخد حقي مني.
ــ صباح..الله ينصرك عليها الحية دي هتجيبه منين مهي ذي امها
ــ ايمن.. اوعدك اني هدفعها التمن غالي هي وامها .
ــ صباح..طيب وباقي اخواتك يا ايمن يعرفوا بده ولا لسه
ــ ايمن..اكيد ميعرفوش أنا هقولهم و اخذ ينادي في أرجاء الفيلا لكن لم يجيبه أحد إلا مازن
ـ مازن ..في أي يا ايمن عشان تزعق كدة
ــ ايمن..فين باقي اخواتك..
ــ مازن ..وانا من امتى بعرف لهم طريق ،يمكن فالجامعة أو مع صاحبهم الله اعلم ..
نفخ ايمن بضيق ..طيب أنا هتصل بيهم ،اتصل أكثر من مرة بس محدش فيهم بيرد.. اوووف وبعدين بقااا
ــ مازن.. هو في أي طيب ؟ هفضل واقف كدة اكتير ولا اروح اكمل مذاكرتي.
ًــ ايمن بسخرية ..روح لم شنطة هدومك وحاجتك وروح عيش مع جدك ،و اطلع اشتغل لو عايز تكمل تعليمك.
ــ مازن..افندم ؟
ــ ايمن..اصل اختك المصونة ضحكت على والدك ولهفت كووول الأملاك الي حيلتنا ومش بعيد تضردنا من الفيلا وتمنع وتجمد حساباتنا
ــ مازن ..أنا مش فاهم حاجة تقصد اختي مين ؟
ـ ايمن..وتين حبيبة القلب .
ــ مازن.. انت اكيد كذاب وتين لايمكن تعمل معانا كدة ،
ايمن قرب منه ومسكه من زراعِه ..احترم نفسك يا مازن احسن لك.
ــ مازن بغضب .. ابعد ايدك عني ، وتين متعملش كدة دي الايد الوحيدة الي اتمدتلي من بعد وفاة ماما وكانت ولازالت اختي وامي،ولما مات بابا اتكفلت هي بكل مصاريفي ومدرستي وكل ما يخصني ، وعايزني اصدق الهزل الي بتقوله ده، دا في احلامك اني اصدق .
ــ ايمن بغضب وزعيق.. أنا مش بقول كدة وخلاص أنا معاية ورق يثبت كلامي
تدخلت صباح وقالت.. اختك قالت إن احمد”والدهم” هو الي كتب لها الورث ،بس اكيد بتكذب لأن احمد هيفرق بين ولاده لي، وليه هيكتب لها الورث هي بس ويعطيها الوصاية؟
ــ مازن..لأن بابا عارف إن محدش يستحق يأمنه على أملاكه غير وتين.
غضب ايمن من كلام مازن ف لطمه بقوة على خده
ــ مازن ببحاول يكتم دموعه..بتضربني عشان بقول الحقيقة مش كدة،الحقيقة ديمن بتوجع !
ــ ايمن..دانت مش ناوي تجيبها لبرا بقاا وكاد ينهال عليه بالضرب لولا صوت وتين الذي أوقفه
وتين بزعيق ..ابعد اييدكك ومن ثم ذهبت ناحيتهم مسرعة وأخذت مازن في حضنها ..
ــ اهلا اهلا بالي شرفت
ـ وتين بغضب..انت مين سمحلك تمد ايدك عليه ، انت عارف انا ممكن اعمل فيك ايي
ــ ايمن بسخرية..هتعملي اي هتحرميني من الميراث يعني!
ــ وتين..اه هحرمك من الميراث يا ايمن انت واي شخص ميعجبنيش نظامه فالبيت ده.
ـ ايمن كان بيقرب منها بمكر ومسك أيدها وده هتعمليه ازاي ..مش لما تطلعي من البيت ده تاني الاول! بس في حد شده من ايده
ـ جاسر..اووف يا ايمن عيب عيب مش كدة مبلاش توقع نفسك فمصايب انت مش قدها ، احترم نفسك والا ؟
ــ ايمن..ولا اي اننت هتهددني ولا اي
ـ جاسر..أنا ليا الحق بالقبض عليك ،بس أنا بحاول احترم صلة الرحم الي ما بينا برضوا
ــ ايمن..وده بتهمة ايي
شرين.. قول بتهم اي … اولا تلفيق تهمة ل وتين،الثانية التعدي وضرب اخواتك وانت مش فأيدك الوصاية.
رن هاتف وتين..فنظرت لتجد من المتصل فكان أحد كبار مهندسين الشركة ..
ــ وتين أجابت.. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ــ حامد.. وعليكم السلام ورحمه الله.آنسة وتين انتي لازم تكوني هنا خلال دقائق معدودة المستثمرين مش قابلين الانتظار أكثر من كدة
ــ وتين .. حضرتك بس الاجتماع المفروض يكون بعد ساعة من دلوقتي؟
ــ حامد.. المفروض ،بس الاجتماع اتقدم بسبب مجئ “أسر الكنج “وده واحد من كبار رجال الأعمال الي متعاقدين معاهم في المشروع الي اتسرقت مخططاته “اتكلمنا عنه فالفصل الي فات” .. الموضوع شكله كبر يا آنسة وتين جدآ لو متصرفناش و شركة الهوايشة قدرت تثبت أن المخططات دي تابعة ليها و” أسر الكنج” سحب دعمه لينا ف شركة والدك مش هتكون لها قومة مرة تانية
ــ وتين بقلق..متقلقيش حضرتك انا هتصرف..
ثم أمسكت ب مازن خوفاً من دركه وسط ايمن و والدته
واردفت..جاسر ممكن تأخذني على الشركة بسرعة
وانطلقوا جميعاً في سرعة الريح نحو الشركة.
عبير _شوقي
كلاكيت اول مرة 🎬احب اقول للأخوة الي توقعوا أن جاسر هو البطل ..لقد خيبت امالكم جاسر مييش هو البطلة 😂.
ردة فعل القراء..وااااتتتت🙂🙂🙂🙂
كلاكيت تاني مرة🎬 من باب العلم بالشئ عشان نفهم الأحداث احمد سالم سويلم والد وتين .. عنده ثلاث زوجات الاولى صباح ودي والدة ايمن و سارة و رحيل و مصطفى .
الثانية ..عفاف..والدة وتين بس .
الثالثة نجوى ..والدة مازن ودي متوفية
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابنة آل سويلم)