روايات

رواية ابحث عن نفسي الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

موقع كتابك في سطور

رواية ابحث عن نفسي الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية ابحث عن نفسي الجزء الثاني

رواية ابحث عن نفسي البارت الثاني

ابحث عن نفسي
ابحث عن نفسي

رواية ابحث عن نفسي الحلقة الثانية

: 112 بعت المرادي زياد او بالاصح جثـ..ة زياد ولا اقولكوا…. وجز عل اسنانه با..لم حقيقي واضح من نبرته صوته….بعتلكم زياد متقـ*ـطع حته حته!!!
سعيد قعد يعيط وهو بيفتكر زياد في القسم ولما كان دايما بيرخم عليه لحد اخر مره خرج فيها من القسم
: سعيييييييييييييييييييد!!!
سعيد بدموع وهو بيتكلم بصعوبة : ن. ن. عم نعم يا ريااااان باشا
: اعمل كل الاجراءات اللازمة بالد.. فنة بتاعت.. وقال الاخيرة بصعوبة… بالد.. فنة بتاعت زياد!!
سعيد فضل واقف مكانه بسرحان وهو بيبص على زياد اللي صعبان عليه شكله في الصندوق وبيفتكره
: سعييييييييييييييييييييد سامعني؟؟؟
سعيد بتلعثم وانتباه : حاضررررر يا ريان باشا!!
ريان : وحاجه اخيرة بلغ اللواء بكل حاجة!!
سعيد بتردد : طب وعيلته ؟؟
ريان وهو بيتنهد بصعوبة : انا هبلغهم بنفسي!!
مالك وهو بيجري : يا ماااااااااااامااااااااااا يا ماااااااااماااااااا التلفون بيرن!!
حنين بلا مبالاة : ما تسيبه يرن يا مالك انا مشغوله دلوقتي !!
مالك بهتاف : يا مااااااماااااا ده عمو ريان اللي بيرن!!
حنين بلهفة : جيبه جيبه بسرعة يارب خبر عن ابوك !!
ام زياد ( رضوى) بفرحة : شغلي مكبر الصوت
: الووووو حنين سامعاني؟؟!
حنين بتلقائية وبحماس : ايوووووة ايوووووة يا ريان سامعاك في جديد عن زياد لقيتوا زياد صح؟؟
ريان بصوت حزين وهو بيطلع الكلمات بصعوبة من بوقه : زياد اعطاكم الباقي من عمره!!…….الو حنين سامعاني؟؟؟….. حنين لو سامعاني متعرفيش خالتي رضوى عشان هي عندها القلب لحد ما نشوف الدكتور يقول ايه و نمهد لها الموضوع….حنين انا عارفه انك مصدومة وانا برضو مصدوم زيك بس ده قضاء ربنا ومنقدرش نعترض عليه….اوعدكم اني بنفسي هأخد حق زياد من اللي عمل فيه كده!!…والاقيه وامسكه بايديا دول واوديه لحبل المشنـ..ـقة!!…زي ما خلاني د..فنت جثـ.. ة صاحب عمري بايديا دول!!
حنين الدموع بتنهمر منها بصمت وهي بتبص على رضوى اللي سمعت الكلام كلو ومش عارفه تقولوا ايه !!
: حنييييين سامعاني اهم حاجه دلوقتي خالتي رضوى متعرفش حاجه!!!
رضوى بهدوء عكس المتوقع وهي بتلتقط منها التلفون : اوعدني يا ريان انك هتلاقي قا.. تل ابني!!
ريان بصدمة وهو بيبص على التلفون : خالتييييي انتي سمعتـ..
بتر.. ت جملته عندما صر.. خت فيه بحدة : اوعدني!!
: اوعدك يا خالتي اني هلاقيه وهأخد حق زياد منه!!
رضوى بجمود : ومفيش عز..اء هيتعمل ولا هأخد عز.. اء ابني لحد ما تلاقي اللي حسرنا عليه!!
ملحقش يرد عليها لان الخط اتقفل على طول …
: ماما يعني ايييييه اللي قاله عمو؟؟؟…. يعني بابا ما*ت وتاني مش هيرجع؟؟؟
حنين بتبص عليه وبتضمه وبتنهار في العياط وهي مش عارفه تقولوا ايه!!
رضوى بجمود وهي بتمسك السبحة بتاعتها : مش عايزة عياط تاني لحد ما حق ابني يرجع محدش يعيط مفهوووووووم؟؟؟… وبتبص لمالك وبتكمل كلامها…. ايوة يا مالك ابوك ما*ت خلاص ومش هيرجع!!…ابوك اتقـ..ـتل!!
مالك بيبص قدامه بشرود وبيروح اوضته وبيقفل الباب على نفسه بيقعد على الارض في وسط الغرفة وهو بيفتكر اخر مرة شاف فيها ابوه …..
: يعني برضو مصمم يا زياد تعمل اللي في دماغك وتمشي؟!!
زياد وهو شايل مالك وبيلعبوا : يا حبيبتي ده شغل مش بمزاجي!!!
حنين بعصبية : يبقى تسيب الشغل ده!!
زياد وهو يصطنع الصدمة ويدغدغ مالك : امك عايزاني اسيب الشغل يا مالك!!!…لو سبته مش هلاقي فلوس اشتريلك بيها العاب يرضيك كده؟؟؟
مالك وهو بيضحك : لالالا مايرضينيش يا بابا !!
زياد وهو بيقف : خلاص سي مالك نطق الحكم يبقى يتنفذ
حنين وهي مربعة ايديها بعصبية : زياد انا بتكلم بجد!!
زياد بيتنهد وبينزل ابنه وبيقبل جبينها : مع سلامه يا حنين هتوحشيني اوي!!
حنين بعياط وهي بتدخل جوه حضنه : برضو مُصر طب ماشي يا زياد!!!….انت مصمم تقطـ*ـع قلبي عليك!!…انا عارفة !!….هتوحشني!!…..هتوحشني اوييييي يا زياد!!
زياد بمحاولة تغيير الجو : عارف يا حبيبتي والله عارف!!…ومش هوحشك انتي بس هوحشكم كلكم!!
حنين بغيظ وهي بتضر.. به بخفة : بارد!!
زياد وهو بيتلفت : فين الجنية الصغيرة دي مش هتودعني!!
حنين : تاليا نامت من بدري!!
زياد بغيظ : نامت بدون ما تودعني!!…اه والله انا عارف البت دي مش بتحبني الا مصلحة!!
وبيروح لامه وبيقبل ايديها : عايزة حاجة يا امي
رضوى بحنان وهي بتحسس على شعره : عايزة سلامتك يا بني…هدعيلك يا بني !!
زياد بحب وهو بيناظرهم للمرة الاخيرة : دعواتك دايما مرافقاني يا امي وموفقاني في حياتي…. يلا يا جماعة حضن اخير جماعي عشان اتاخرت!!
مالك وهو بيرجع من ذكراه وبيعيط : انا السبب انا عشان قولتله عايز العاب!!… هيهيهيهي انا عايز بااااااابااااااااا مش عايز لعب تاني !!
: عايز بابا؟؟؟
مالك وهو بيبص عليه وبيعيط : انت مين ودخلت ازاي؟؟
انا عمو عمار يا حبيبي وابوك بعتني عشان اخدك ليك عشان وحشتوا اوي!!
مالك بحزن : بس انا بابا ما*ت!!
: لا يا حبيبي ما ما*تش هو كان بيهزر معاكم عشان يعملها لكم مفأجاة ويجيبلك العاب زي ما انت عايز!!
مالك بفرحة : بجد خدني ليه!!
عمار وهو بيتلفت في الغرفة : اه يلا بس فين اخواتك الباقية؟؟
مالك : معنديش اخت غير تاليا وهي مع ماما وتيتة تحت انده لها عشان تروح معانا ؟؟….. يا تاااااااا….
عمار بخضة وهو بيمسكه من فمه : لا لا ما تندهلهاش كده المفاجأة هتبوظ يلا معايا بسرعة نبقى نيجي ناخدها وقت تاني!!
مالك وهو بيتنطط : يلا يلااااااا
حنين بتفكير وهي شايلة تاليا : مرت عمي مكنش المفروض تقول كده لمالك هو لسه صغير بس هي كانت مصدومة برضو هروح اشوفه !!
: ايه ده مالك قافل الباب من جوه!!…وبتخبط الباب بس مفيش رد….. مالك!!….مالك!!….. مالك!!… افتح الباااااب يا مالك ما تقلقنيش عليك!!!
رضوى بخوف : في ايه مال مالك؟؟؟
حنين بقلق : لقيت الباب مقفول وبخبط من بدري مش بيفتح الباب!!
رضوى بخوف وهي بتخبط الباب : مالك حبيب تيتة سامعني افتح الباااااااب!!…… اتصلي بريان اكيد مالك هيسمع منو يفتح الباب!!
حنين بتومئ لها وبتتصل بريان
كان قاعد في المكتب بتاعه وهز حزين على صحبه وبيفكر فيه وبيفتكر ايامهم سوى قاطعه صوت التلفون!!
: رياااااااااان ماااااالك قافل على نفسه من وقت ما عرف بخبر مو*ت زياد ومش بيفتح الباب ليه مدة طويلة!!
ريان وهو بيقوم من مكتبه جري : اييييييييه؟؟….. جاي حالا!!
سعيد بخوف : يااااا باشا 112 بعتلك صندوق تاني!!
ريان باستعجال وخوف على ابن صديقه : مش دلوقتي يا سعيد دخله المكتب عندي مشوار مستعجل!!
سعيد بخوف : بس….
وصل البيت في وقت قياسي وخبط على الباب ودخلوه
رضوى ببكاء : تعالى شوفوا يا بني بسرعة ارجوك!!
ريان وهو بيخبط الباب بقوة : ماااااالك افتح الباااااااب ارجوك!!…… سامعني؟؟؟…… انا عمو ريان!!!
و بيبص عليهم بخوف : مش بيرد !! ….هكسـ*ـر الباب!!
: مااااااااالـ…… ايه ده ريان ماااااالك مش هنااااااا!!!
ريان بيدخل الاوضة بصدمة وبيبص على شباك الاوضة المكسو.. ر بيبص من عليه بيلاقي ورقة متعلقة مكتوب عليه 112 !!
ريان بصدمة وهو بيفتكر البوكس اللي وصله قبل ما يطلع من المغفر وبيخبط على الشباك لدرجة الازاز بيدخل بايده : ماااااااااااااااااااالك لاااااااااااااااا!!!
حنين بصدمة وهي بتقعد الارض : مش ممكن ابنيييييييي وجووووووووزي مرة واحدة!!…. وبتبص على ريان نظرة خالية من المشاعر وهي بتضر.. به بقوة!!
: ريان روح رجعلي ابني وحق جوزي من المجر..م مش انت وعدت مرت عمي انك هتقبض على المجر..م بايديك وتسلمه للعدالة روح روووووووووووح وجيبلي ابني !!..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابحث عن نفسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى