رواية إنه لي الفصل الثاني 2 بقلم دعاء علاء
رواية إنه لي الجزء الثاني
رواية إنه لي البارت الثاني
رواية إنه لي الحلقة الثانية
نمتي
*لا لسة ،اتاخرت يعني مفتحتش من امبارح
عندنا ضغط شغل ياستي يا بختك ما انتي إجازة اشكريني بقي علي الإجازة
*شكرا يا مصطفى جدا علي الإجازة حقيقي كنت محتاجة افصل من ضغط الشغل
مصطفى كدة عادي انا مديرك فاهمة يعني ايه مديرك
*خلاص يا استاذ مصطفى
دلوقتي بتقوليها بزهق
الاول حضرتك وأستاذ يلا انا اللي اخدتكم عليا
يلا اسيبك تنامي علشان تقدري تيجي الشغل بكرة
*لسة فاضلي يومين علي الإجازة
ازاي يعني عايز تنزلني بكرة
فيه ضغط شغل كبير جدا محتاجك معايا
اقصد لازم الشغل اللي معايا ده يخلص بكرة بالليل لازم تيجي ومحدش هيعرف ينجز معايا علشان نسلمه غيرك
*حاضر هنام انا مع السلامة
سلام
*قفلت النور والموبايل وغمضت عيني علشان انام
بس ازاي انام وانا كل يوم لازم ساعتين تفكير فيه
شخصية غريبة تشد اي حد
جذاب بدرجة ماتتوصفش
مهتم بنفسه اوي مابيغيرش البرفيوم بتاعه صارم جدا وقت الشغل كل الموجودين في الشغل بيعملوا ليه حساب
ف البريك والأوقات اللي خارج الشغل بيكون زي اخونا الكبير عارف يوصل لينا كلنا بيهزر بيفك الجو واخدنة كلنا أصحابه
بيعرف يفرق اوي بين اي حاجة
ياه فات علي شغلي معاه سنتين
انتي السكرتيرة الجديدة
ايوة حضرتك انا
طب اتفضلي اقعدي
مش هقولك مبحبش الهزار ف الشغل ولا ولا هقولك الشغل ده بالنسبالك زي دولابك محدش يعرف ايه جواه غيرك محدش يعرف ينظمه ويعرف ايه يمين وايه شمال غيرك
يعني خصوصية وسرية وجدية
*لكني كنت عايزة اقول لحضرتك حاجة
ماما اللي بتظبطلي دولابي مش انا
ابتسم وكتم الضحكة ده اللي فهمتيه طب اتفضلي روحي لملك تفهمك الشغل تركزي معاها فكل دقيقة هتكون فيها ف الشغل قبل ما تاخد الاجازة
اتعرفت علي ملك كانت شخصية جميلة محبوبة قربنا من بعض وكانت بتفهمني كل حاجه بضمير مكانش بيهمها اني هتفوق ويتقالي إني شاطرة كان هاممها الشغل كل اللي كانوا موجودين الصراحة كانوا مخلصين ف شغلهم
فات 3شهور كنت اخدت ع الشغل وكانت بدأت اجازة ملك
كنت برجعله ف كل خطوة قربنا من بعض اوي الفترة دي في إطار الشغل طبعا
كنت بستغرب ازاي شخص زيه ماتجوزش لحد دلوقتي
شخص جذاب مايترفضش مرح
غني ايه السبب مش عارفة
الموبايل بيرن
السلام عليكم
*عليكم السلام ،مين
انا مصطفي
*مصطفي مين
مديرك ف الشغل
*استاذ مصطفي اهلا بحضرتك فيه ايه
نعم
اقصد خير فيه حاجه ف الشغل
لا كنت عايز ابلغك إن الشباب عملوا جروب وضفوني فيه وانتي مكنتيش فيه
وقالوا إن ملك عملت العملية وماكانتش عايزة تعرف حد علشان ماتعطلناش ع الشغل ونروح ليه
ف احنا هنروح الساعة 7
كلنا هنتجمع ف المكان————ونروح كلنا
روحت وكلهم ركبوا مع بعض اللي معاه عربية اخد اللي مش معاه ونظموا نفسهم ومافيش مكان ليا وطبعا مافيش حد ركب معاه وقفت متضايقة وقولتلهم هاخد تاكسي واطلع وراكم ع طول
بصلي من شباك العربية اتفضلي اركبي
نعم
نعم ايه اتفضلي اركبي اتاخرنا مش معقول كدة
*لو سمحت ممكن تفتحلي الباب ركبت ف الكرسي اللي ورا
ممكن لو سمحت متعليش صوتك عليا تاني
بتقولي ايه ؟
اقصد حضرتك اترفزت عليا ليه المواصلات كانت زحمة مش ذنبي اني اتاخرت يعني
متزعليش
*مش زعلانة
طب اضحكي
*ابتسمت
شخصيتك غريبة
بصلي ورفع حاجبه وبص ب استغراب
قولتله حضرتك يعني بتتعصب وفجأة بتهزر وتضحك يعني
_اولا من غير حضرتك وأستاذ
يعني انا اخوكم الكبير مافيش فرق بيننا ولا تكليفات وده قرار اخدته من يوم ما اتعينت مدير الشركة علشان كدة بتلاقي الشغل جميل ومحدش بيزهق
وبعدين فيها لما اتنرفز ع اخواتي
وارجع اهزر شي طبيعي يعني
*استغربت جدا لما حضرتك اللي كلمتني بنفسك
_تاني حضرتك وبنفسك والكلام ده يابنتي أن غير اي مدير سمعتي عنه نحن نختلف عن الاخرون
*روحنا لملك وكانت مبسوطة جدا بوجودنا اطمنا عليها وحاولنا ع اد ما نقدر نخرجها من اللي هي فيه وهي كانت كويسة الي حد ما بتتكلم وتهزر وكمان كانت قاعدة مش نايمة لكن مكانتش بتتحرك
ف الجروب كله صمم أنه يفضل معاها شوية بصيت ف الساعة
9ونص ياااه انا لازم امشي الف سلامة ياحبيبتي
_استني انا كمان لازم امشي مع السلامة ياملك ومرتبك ماشي زي ماهو ولما ترجعي فيه مفاجأة
_هتمشي لوحدك دلوقتي
هاخد تاكسي
_تحبي اوصلك
مش عايزة اتعبك
_يلا
يلا
ركبت فمكاني اللي كنت راكبة فيه
طلع بالعربية وكنا ساكتين خالص
قلبي كان بيدق بطريقة غريبة
كنت حاسة أنه بيهتم بيا ايه يخليه يمشي علشان همشي ويركبني انا معاه ومافيش حد من اللي مش معاهم عربيات ركبوا معاه
طب انا مبسوطة ليه
فوقي ياملك فوقي ده المدير
فوقت فعلا بس صوت فرملة العربية وع صوته وهو بينادي ملك تاكلي ترمس
نعم
_انتي كل شوية نعم
بتحبيه
هو ايه
الترمس
اه طبعا اوي
لكن حضرتك هتنزل ببدلتك دي تاكل ترمس
انزلي ومن غير حضرتك
ركن العربية وقالي خليكي هنا ثواني
رجعلي بشوكليت وشيبسي وحاجات من الماركت
*ايه ده
لو مابتحبيش الترمس ماتكليش كلي من دول
لا بحب الترمس وهاكل ترمس معاك من غير حضرتك
جب ترمس كتير اوي
وقاعدنا والترميم ف النص ولا كأننا عمرنا اكلناه قبل كدة وفوسط الاندماج ف الاكل
ليه متجوزتش لحد دلوقتي
بعصبية بتقولي ايه
تاني بتتنرفز عليا
_لازم نمشي حالا
اتفضل حضرتك هاخد تاكسي وأكمل انا قربت اوصل بيتي قريب
_اتفضلي اركبي
صمت طول الطريق
شكرا انك وصلتني
_مافيش شكر ولا حاجةوصلت البيت اعتزرت عن التاخير وعرفت ماما كل اللي حصل
من غير سؤالي ليه والترمس
ودخلت اوضتي
لقاء انتي نمتي
اصحي عايزة احكيلك حاجه
لا انا نايمة مش عايزة اعرف قولتلك هاجي معاكي
قولتيلي لا
اصحي بقي يالقاء
،نعم
*حصل كذة كذة
مش الشخص اللي كنتي حكتيلي عليه ومستغربة شخصيته وفنفس الوقت بتكوني مبسوطة وانتي شايفاه أو بتكلميه
ايوة هو
اعمل ايه
ف ايه
ردي عليا
اقول ايه نامي يادعاء نامي انا عايزة انام
هو ممكن أو اكيد يعني والله سبحانه وتعالى اعلي واعلم عنده عقده من الجواز أو فيه حاجة حصلت فحياته تعباه علشان كدة اتعصب لما سألتيه
انا برضه قولت كدة لكن انا بسالك اعمل ايه انا محرجة
اغيب من الشغل بكرة
ولا اروح
لا طبعا روحي تغيبي ليه
ولا كان حاجة حصلت وشوفي شغلك عادي بس اتجنبيه
شوية وف البريك متقعديش معاه زي كل يوم حاولي تروحي كافيه وشوفي هيعمل ايه
روحت الشركة تاني يوم
دخلت المكتب مش موجود
استنيته علشان اساله علي حاجة مهمة مجاش
اتصلت بيه مابيردش
طب وبعدين
لاقيت موبايلي بيرن
مصطفي المدير نحن نختلف عن الاخرون
ايوة انا مسمياه كدة
بصوت شبه نايم
اذيك يادعاء
اي استفسار مهم بخصوص الشغل الجديد
روحي ل استاذ محمد
انت كويس
حضرتك كويس صوتك فيه ايه
لا انا نايم بس مع السلامة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إنه لي)