روايات

رواية إليك سكن فؤادي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نورهان محمد

رواية إليك سكن فؤادي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نورهان محمد

رواية إليك سكن فؤادي الجزء الخامس والعشرون

رواية إليك سكن فؤادي البارت الخامس والعشرون

إليك سكن فؤادي
إليك سكن فؤادي

رواية إليك سكن فؤادي الحلقة الخامسة والعشرون

في اسبانيا
وتحديدا احدي الفنادق التي احتجزها سليم لقضاء ايام نزهتهم بها
سليم بابتسامه ايه رائيك بقا في الاوتيل دا
مريم بابتسامه وهي تترجل بين غرفه جميل اوي وشكل البحر حلو اوي
سليم بابتسامه ايوه فعلا
ليكمل بحب انا اتعمدت اختاره علي البحر علشانك
لتتامله مريم بحب هاتفه بابتسامه انت لسه فاكر
سليم بحب انا عمري ما نسيت اي حاجه تخصك يامريم ولا عمري بنسي
ليكمل وهو يترجل نحوها ممسكا بيدها مترجلا بها نحو احدي الارائك الموضوعه في الغرفه هاتفا بحنان انا لازم احكيلك كل حاجه قبل ما نبدأ حياتنا الجديده
مريم بحب وهي تستند علي صدره ناظره لعيناه هاتفا بحنان هتحكيلي ايه
سليم بحزن انا مش عارف ابدأ منين يمكن انا ظلمتك كتير بس والله يامريم كان غصب عني انا عمري ما حبيت غيرك ولا عمري هفكر في كده اصلا انا كنت عايش علي الذكريات اللي بينا
مريم بقلق مالك ياسليم في ايه
سليم بحزن انا سبب في اذيتك بعدي عنك كان سبب انك تكرهيني بس الظروف اللي عملت كده ووصلتني لكده
ليكمل قبل موت امي كنت انتي كل حياتي وكنت عامل حسابي اني اول ما هتخرجك هخطبك ونتجوز علي طول وكنتي وصلتي لمرحله في قلبي عمر ما حد وصلها كنتي بالنسبه ليا كل حياتي
ليكمل بحزن بس موت امي كسرني يامريم وخصوصا انك كنتي سبب لما حاولت تداقع عنك وراحة هي ضاحيه لكده واللي زعلني اكتر لما لقيتك بتحكي انها قالتلك ارجعي وانتي اصريتي تفتحي الباب
مريم بدموع انا كنت لسه صغيره ومتخيلتش ان كل دا يحصل
سليم بحزن انا بردو كان تفكيري وقتها مش كفايه اني ادرك كل دا وحسيت انكم سبب في كده وعمي
مريم بحزن وعمك ماله ياسليم
سليم بكسره لما طلبوا الفلوس قال لا وانا هرجعها ولما اتاخرنا قتلوها يامريم امي اتقتلت يامريم واتحرمت من شبابها ومن اولادها وحياتها بدري بدري
ليكمل كل دا كان سبب كافي اني ابعد عن كل اللي حواليا واولهم انتي كنت حاسس كده اني هاخد حقي منك بكسري ليك واني اسيبك لوحدك
مريم بدموع بابا مكنش ليه ذنب ياسليم مين اللي قالك الكلام دا دا كلو محصلش اصلا
سليم باستغراب ازاي محصلش وعمتي فهمتني كل حاجه
مريم بحزن ياه ياسليم لو كنت وافقت بس تسمعني كنت شرحتلك كل حاجه من البدايه
لتكمل بحزن كل اللي بتقوله دا محصلش بابا فعلا كان عايز يبلغ البوليس وهما يتصرفوا بس عمي قالوا لا ورفض انو يضحي بطنط حتي لو التمن ايه وبعدين جمعوا الفلوس واتفقوا فعلا علي الميعاد وقبل ما يوصلوا للمكان دا طلعوا عليهم وخدوا الفلوس منهم والعربيه وكل حاجه
لتكمل بدموع غزيره وبعديها معرفناش نوصلهم واتقطعت كل وسائل التواصل معاهم وبابا وقتها اصر انتا نبلغ علشان يوصلوا لمكان طنط عزه الله يرحمها
لتكمل بهستيريه بس بعديها بيومين جالنا خبر انهم لقوها مقتوله ومرميه علي الطريق وهنا كانت صدمه للكل ومحدش كان عارف يعمل ايه غير اننا فقدنا اطيب طنط عزه في الدنيا كلها بس والله ياسليم بابا ما كان ليه ذنب هو دا كل اللي حصل انا مش عارفه ليه عمتو قالتلك كده
كان سليم يستمع اليها والدموع تندفع من عيناه كالشلالات
مريم بانتباه سليم بالله عليك ماتفتكر اللي حصل انا كفايه لحد هنا انا مكنتش عايزه اتكلم بس صعب عليا بابا انك تفضل فاكره انو سبب وخصوصا ان بعد الوفاه انت رفضت تتعامل مع حد وانعزلت عنا
لتكمل بهستيريه انا مش عايزه اخسرك
عند هذا الحد ولم يتحمل سليم ليحتضنها بشده هاتفا بحزن انا زعلان علي حاجات كتير اوي موت امي بالشكل دا واني افضل مخدوع الفتره دي كلها في عمي وظالمه وكمان بعدي عنك وكسري ليك من زمان اوي لحد من فتره قريبه وانا كنت بفكر في اذيتك
ليكمل بكسره بس مكنتش بقدر يامريم حبي ليك كان اقوي كل ما كنت احاول اسيبك او زعلك كنت بحس ان قلبي اتكسر بس هقول ايه طلعت غبي وظلمتك معايا وكنت سبب في الحاله النفسيه اللي دخلتي فيها ودا كان سبب كسر اكبر جوايا كان نفسي ارجع واخدك في حضني واعتذرلك بس كنت بفتكر اللي حصل ارجع تاني من البدايه
انا تعبت اوي في بعدك ومحدش قدر يعوضني بعدك
مريم بدموع وهي تخرج من بين احضانه هاتفه بدموع انا عمري ما نسيتك ياسليم دايما كنت في بالي بس كنت بحاول اتغاضي عن اي حاجه تجمعني بيك حتي اني معرفتكش لما كنت هتخبطني بس دا كلو سبب علشان مرجعش تاني لنقطة البدايه بس كانت في حاجه جوايا كل ما اقول اني زعلانه منك بلاقي قلبي مش مطاوعني في كده
عمري ما كرهتك يمكن الكلمه دي كنت بحاول انتصر بيها عليك ولو لبعض الوقت علشان مكونش ضعيفه قدامك
بس عارف يمكن دا سبب علشان الظروف كلها تساعدنا ونرجع من جديد بس المره دي حبنا اللي انتصر لما اتجمعنا في بيت واحد اي ان كان ايه اللي حصل قبل كده
لتكمل وهي تمسح دموعها انا بحبك ياسليم ومش عايزه اي حاجه تاني غير وجودك معايا ولازم ننسي اي حاجه حصلت زمان ونبدا من جديد
سليم بحب احنضنها مجددا هاتفا بحب انا سبب رئيسي في اننا نسافر هو اني حبيت ابدأ معاك حياة جديده يامريم ولازم كنت قبل اي حاجه اوضحلك كل حاجه علشان لو لسه زعلانه تسامحيني بس صدمني كلامك اوي
ليكمل بحب انا بحبك وعايز اكلم حياتي معاك انتي وبس ومش عايزه حاجه تانيه غير وجودك وانا هحاول علي قد ماقدر اعوضك عن ايام بعدنا عن بعض وحياتك معايا بعد كده مش هتكون غير حب واهتمام وموده وسعاده
مريم بابتسامه من بين دموعها وانا موافقه علي اي حاجه تخليني جنبك
سليم بحب مسح لها الدموع العالقه علي حافة رموشها ومن ثم قبل رأسها هاتفا بحنان بحبك
مريم بكسوف وانا كمان بحبك
بقلم نورهان محمد
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
في صباح يوم جديد وتحديدا في اسبانيا استيقظت مريم علي ورده تتحرك علي وجهها بكل رقه
مريم بدهشان ممزوج بابتسامه صباح الخير ياحبيبي
سليم بابتسامه صباح الورد ياقلب حبيبك
ليكمل كل دا يوم ايه بقا مش هننزل علشان نبدأ يومنا
مريم بتعب حاضر نص ساعه بس اجهز وهتلاقني قدامك
سليم بابتسامه تمام ياحبيبتي هستناك
بعد وقت كان يقفان امام الاوتيل بعدما تناولوا طعام الافطار بداخله هاتفا بابتسامه تحبي نبدأ منين العربيه مستنيانا والمكان اللي تحبيه هنروحه
مريم بنظرة ممتلي بالتفاعل نبدأ بمدريد والشوارع اللي فيها حابه اتمشي مكان ونجري ونتصور ونمسك ايدين بعض ايه رائيك
سليم بضحك الرأي ليك ياجميل وبعدين هو انتي هتختاري حاجه وهتكون مش حلوه لا طبعا
مريم بابتسامه هتغر علي فكره
سليم بابتسامه من حقك ياجميلتي
ليظلوا يتحركوا بين الطرقات والمعالم الساحره وايضا كان لا يخلو الجو بينهما من الضحك والهزار والمرح والتصوير
بعد مرور وقت
سليم بابتسامه الليل بدأ يدخل تحبي نروح فين نقضي فيه كام ساعه كده قبل ما نرجل
مريم بابتسامه عايزه مكان في روقان بقا وبحر
سليم بابتسامه يبقا يلا بينا علي جزيرة فويرتيفيتورا بصي شكلها ولا جواها مش قادر اقولك انتي هتنبهري لما نروح هناك
مريم بحماس انتي شوقتني
سليم بابتسامه طيب يلا ياجميلتي علشان تشوفي الواقع بنفسك
ليترجلوا الي العربيه مترجلين بداخلها متواجهين الي هذه الجزيره
مريم بانبهار الله ياسليم ايه المكان الحلو دا دا يريح الاعصاب جلو اوي
سليم بابتسامه كنت عارفه انو هيعجبك
مريم وهي تستند علي صدره هاتفه بدلع وعرفت منين بقا
سليم بضحك لا انا مش هقدر علي الدلع دا
ليكمل بحب من زمان اوي وانتي كنتي بتقولي انك عايزه لما تكبري تسافري اسبانيا وتقضي النهار في اماكن كلها حيويه ونشاط ومرح والليل تقضيه في مكان كلو هدوء وروقان
مريم بابتسامه ياه انت لسه فاكر
سليم بحب وعمري ما انسي حاجه تخصك
ليقضوا باقي اليوم في هذا المكان الخلاب
في صباح يوم جديد
مريم بابتسامه انا عارفه ان ذوقك هيعجبني عايزاك بقا تحدد الاماكن وانا معاك فيها
سليم بابتسامه يبقا يلا بينا علي جزيرة مايوركا
مريم بابتسامه يلا بينا
كانت هذه الجزيره تتمتع بالمناظر الساحره الخلابه بالاضافه الي
الماكولات الشهيه والاماكن الطبيعيه الساحره
ليقضوا بها يومهم بالكامل وكان الجو بينهما رائع فحقا حبهما اصبح اكتر تماسك فحركتهم وضحكهم وافعالهم كانت تجعل من حولهم يتطلعان عليهما
لينتهي هذا اليوم ايضا
في صباح يوم جديد
سليم بحماس عايزين نروح البحر ونركب مركب وملاهي مائيه ايه رائيك
مريم بحماس الله حبيت الفكره
سليم بابتسامه تمام يلا نفطر وبعدين نتحرك ياحبيبتي
مريم بحب تمام ياحبيبي
في جزيرة مينوركا
كانت مريم تخفي وجها في صدر سليم الذي كان مستمعا وبشده بهذا الوضع ولكن مريم كانت حقا خائفه لذلك كانت تحتمي به فهو مصدر قوتها وامانها الذي تعشقه وبشده
سليم بابتسامه انا بقول ناجي هنا كل يوم وتفضلي علي الوضع دا كتير
مريم وهي مازالت تخفي وجهها بصدره كده ياسليم
لتكمل بخوف وبعدين الجو يخوف والماية وحركة اه لتصرخ من اثر اصطدام الماء في وجهها هاتفا بخوف ايه دا كمان
سليم بضحك متخافيش ياحبيبتي انتي معايا
ليكمل بابتسامه وبعدين في واحده تخاف وهي مع جوزها حبيبها
لترفع مريم وجهها نحوه هاتفه بحب ممزوج بخوف لا طبعا دا انت مصدر قوتي بس انا خايفه من السرعه
سليم بتحفيذ لا متخافيش امسكي ايدي وبصي كده واجمدي كده كده احنا متامنين كويس
مريم بحماس حاولت ان تتماسك بالفعل وان تعتاد الوضع وبالفعل اندمجت معه وعندما كان ياتي اصطدام الماء كانت تخفي وجهها في صدره مجددا وسط نظرات الحب التي تشع من عيناه
تشمل أفضل اماكن السياحة في اسبانيا برشلونة ، مدريد ، قرطبة ، غرناطة ، اليكانتي ، ملقة ، طليطلة ، جبال البيريني ، اشبيلية ، جزر الكناري حيث حرص سليم علي التجول في اغلب مدن وجزر المدينة لكي يستمتع وهو يرئ نظرات السعاده والتفائل والحب التي كانت تعتلي ملامح مريم وايضا كانت سبب في سعادتة هو الاخر فهذه الاجازه ما الا لقضاء الوقت معها بمفردها وايضا لكي يري سعادتها
مريم بحب انا حبيت المكان اوي ياسليم بجد دول كانوا احلي ايام حياتي وانا معاك واحنا بنقضي الوقت في سعاده وبهجه عمري ما كنت هتخيل اني هكون سعيده بالشكل دا
سليم بابتسامه دا جزء بسيط بس علي اللي هنعيشوا سوا مع بعض بعد كده ان شاء الله
ليكمل بحب وكل فتره هاخد اجازة ونقضيه في بلد شكل
مريم بفرحه الله ياسليم حبيت الفكره
سليم بضحك وهو يحتضنها وانا حبيتك اكتر ياقلب وروح وحياة سليم انتي
مريم بابتسامه بحبك
سليم بحب وانا كمان بموت فيك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إليك سكن فؤادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى