رواية إعادة تربية الفصل الثالث 3 بقلم حياة
رواية إعادة تربية الجزء الثالث
رواية إعادة تربية البارت الثالث
رواية إعادة تربية الحلقة الثالثة
مراتي؟؟!
عز : ايوة
حسام بصدمة : ازاي؟؟!
عز :مش انت عاملي توكيل بكل حاجه انا بقى قولت ليه استنى الخميس وجوزتهالك…… وخد اقرا الورقة دي قبل ما تفكر تعمل اي حاجه
حسام خد الورقة وانصدم من المكتوب وهو أنه إذا طلق منه أو فكر يتعرضلها أملاك ابوه هتتنقل باسمها!!!!
حسام بصله بصدمه وهو فاتح بوقه وبيضحك : بتحطني قدام الأمر الواقع طب ماشي يا بابا
وبيطلع اوضته وكان هيقفل الباب بس لقى منه قدامه وعايزة تدخل بصلها بصة من غير معنى خافت منها ودخلها
منه بقلق : حسام انت كويس؟؟!
حسام : الحمدلله وانتي؟
منه باستغراب من رده : الحمدلله بس
حسام : تصبحي على خير انا عايز انام
وبتمر الايام بدون أحداث تذكر حسام بين دراسته وشغله ومتجنب منه ومنه ملاحظة لحاجه غريبه بيعملها بس ساكته وعز لاحظ تغير في حسام وأنه اتعدل وبقى بيعتمد عليه وقرر يخليه يبطل يشتغل عشان يركز في دراسته بس كان عايز يتأكد الأول
عز : تعالى يا منه عايزك في كلمتين
منه : خير يا عمي ان شاء الله
عز : حسام بتعامل معاكي ازاي؟؟!
منه : كويس ما شوفتش منه حاجه كويسه
عز : الحمد لله طب ملاحظة فيه تصرف مش كويس ولا سلوك
منه : لا يا عمي حسام كويس جداً والله بس..
عز : بس ايه؟؟!
منه : بس ملاحظة انه كل يوم على الساعة 1 بيتسحب وبيرجع قبل الفجر
عز : ايه؟؟!….. طب كويس انك عرفتني ومتعرفيهوش انك حاسه بحاجة أو أنك قولتيلي يلا تقدري تمشي
على الساعة 1 كان عز مراقب الشباك مستني حسام ينزل عشان يلحقه لقى عربية وقفت بعدها على طول حسام نزل وركب العربية ومشيت عز بينزل وبيركب عربيه وبيلحقه وبيتصدم لما يلاقي العربية وقفت قدام كبا*ريه
عز بصدمة ودي كانت آخر حاجه يتوقعها من حسام :كبار*آيه!!!
وبيتصدم تاني اما بيلاقي حسام نازل وبيبص على الشخص اللي معاه بصدمة عز بصدمة : نادين!!!
بيدخلوا وعز بيدخل وراهم وبيتابعهم لحد ما لقاهم دخلوا غرفة عز هنا بيتجنن وبيمشي بسرعة بيفتح باب الغرفة
حسام بصدمة :بابا
عز بيديله بالقلم…. نادين بتشهق من الصدمة
عز : دي اخر حاجة اتوقعتها منك يا حسام وانتي يا نادين مش مكسوفين من نفسكم ده انتو عيال صغيرة لسه انت 18سنه وهي 17 ياريتني م”ت قبل ما اشوف ده منك يا حسام
حسام بغضب لدرجه عيونه بقيت حمراء : ايوة ياريتك انت السبب في كل ده من وأنا صغير محدش فيكم كان جمبي كنت انت بس في الشغل ولما ترجع عايز تنام وماما من كوفير لشوبينج لخروجه مع صحابها مكنتش بشوف حد فيكم ويوم ما اشوفكم بتتخانقوا عارف احلى يوم في حياتي متى لما ماما اتو” فت عشان شوفت في عيونك الكسرة والدموع اللي انت ما قدرتش تشوفهم في عيوني وانا طفل ويوم ما لقيت حد جمبي وبيحبني انت عملت ايه زوجتني لواحدة أكبر مني واديتها كل حقوقي بقيت مضطر اعيش معاها واعاملها من ورا قلبي عشان حقوقي تفضل في أيدي
عز بغضب : اتكلم عن امك بطريقة احسن هي دلوقتي عند ربنا ومكنتش اعرف انك بالحقد ده انت شوفت معاناة نفسك مشوفتش معاناتي 12 ساعة بشتغل عشان أؤمن لابني مستقبل كويس….. عشان ابني مينقصوش حاجه….. عشان ابني ما ينام يوم جعان……. عشان ابني ميقعدش يفكر يجيب فلوس منين…. ََعشان ابني يروح دروس….عشان ابني يكمل تعليمه وكل سنه كنت بلاقي ايه اسوا الدرجات منك كنت بقول لا مش لازم اقارنه بغيره لازم ادعمه لازم يحس ان في حد جمبه كل ده وبعد ما اخلص من شغلي ده بروح شغل إضافي كنت كل يومين في المستشفى مركب محاليل الدكتور بيقولي ارتاح كنت اقول ارتاح ازاي واسيب ابني يتعب!!! …. بس اديني شوفت آخرة تعبي اهي
حسام وحس ببعض الندم : برضو انت غلطان انت مكنتش جمبي فلوسك بس اللي كانت جمبي انا مش ندمان على أي كلمه قولتها انت السبب انا بكرهك وبتمنى لو انك م”ت مع ماما
عز حس بوجع شديد في قلبه وبقي حاطط ايده في قلبه ووقع على الأرض
حسام بخوف : بابا انت سامعني بابا انت كويس بالله عليك يا بابا رد عليا انا غلطان سامحني بس رد عليا بابااااااا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إعادة تربية)