رواية إعادة تأهيل معقدة الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم زهرة عصام
رواية إعادة تأهيل معقدة الجزء الثاني الجزء الخامس عشر
رواية إعادة تأهيل معقدة الجزء الثاني البارت الخامس عشر
رواية إعادة تأهيل معقدة الجزء الثاني الحلقة الخامسة عشر
لقيتهم يا ايمن لقيت عيالك…
بمجرد أن هتفت بإسم بناتهم هب واقف ينظر إليها كـ طفل صغير ينتظر ملابس العيد
– بجد لقتيهم طب هما فين و عرفتي مكانهم إزاي ؟
لوت شفتيها بسخرية قائلة:-
شوفت الشملولة بنتك الكبيرة على النت يخويا ، بنت فتحية وقعت على واحد حليوة و غني غناء فاحش و لفت عليه زي التعبانة لحد ما خليته يتجوزها و يصرف عليها هي و اخواتها
– إنتي جبتي الكلام دا منين يا ولية ولا دا تأليف من دماغك ألا أنا عارف انك شاطرة في الحته دي أوي
– لا يخويا مالفتش حاجة مهو دا الواضح و أكيد كل الناس بتقول كدا !!
بقولك راجل غني غناء فاحش هيبص لبنتك على اية مالها و لا جمالها
أيمن ببهتان:-
إنتي قصدك أنه اتجوزها خلاص ؟ يعني تمارة اتجوزت من غير أبوها دي .. دي لسة صغيرة
صغيرة اية دا إنت اللي صغير بنتك عندها ١٨ سنه لا و اتجوزت و صورها طلعت على النت اتفضحت يا أيمن في الحته كلها اتجوزت من غير شورتك يا راجل ولا معرفتك ، قولي بقي البنتين التانين هيعيشوا فين مع جوز بنتك ؟ أكيد هيدوا على حل شعرهم زي اختهم و يدورولهم على شباب روشين و يلفوا عليهم يوقعوهم على جدور رقبتهم
– اخرسي يا دولت أنا بناتي أشرف من الشرف دول تربية فتحية
دولت بسخرية:-
تربية فتحية ؟ تربية و سخة يخويا على الأقل أنا كنت رقاصة بشرفي لكن دور السهوكة اللي بناتك عاملينه دا مكنش فيا ، مش عارفه الجدع الغني دا متجوزها على اية أكيد غلط معاها ،او حامل منه مثلا ؟ تفتكر يا أيمن يومين و هيطلقها و لا لما تولد ياخد الواد و يرميها ؟
– لا دا انتي المسلسلات اللي بتتفرجي عليها دي كلت دماغك خالص ؟ غوري هاتي العنوان أما أروح اشوفهم ولا انتي عاجبك اللي هما فيه دا و كله بسببي و من تحت راسك يا رقاصة
دولت هزت كتفها و وسطها بحركة مغرية و قالت بدلع:-
الرقاصة دي اللي جابتك على جدور رقبتك يا حبيبي ، لا و طلقت مراتك و شردت عيالك بسببها دلوقت مش عاجبه ،
صوت التلفزيون علي مرة واحدة على صوت موسيقي و دولت رقصت عليها بدلع و بقت تقرب من أيمن بحركات متطلعش غير من رقصات فعلاً و تبتسم بنصر …..
أيمن يصلها و بلع ريقه بصعوبة و بدأ يركز مع رقصها و حركتها و هدومها اللي كاشفة أكتر ما مبينه
دولت قربت منه و قالت بمياعة:-
طب بذمتك مش ليلة معايا أحسن ما كل دا هتروح ليهم تعمل اية في الوقت دا ، تعال معايا و أنا انسيك نفسك هخليك تنسي أسمك شخصياً يا موني
سحبته من قميصه و هو ماشي معاها بدون رد فعل و على وشها ابتسامة نصر و هي بتقول في نفسها:-
و ادي يوم تاني يا بنات فتحية انتصرت عليكم فيه ، صبرا بس و هتيجوا خدامين تحت رجلي يا شوية أو.ساخ
…….
مساء الخير يا جماعة
كلهم بصوا ناحية الصوت بصدمة و وهيبة بصت لـ علاء و هي بتبلع ريقها بصعوبة و بتقول:-
بسنت إنتي جيتي برضوا مش قولتلك ترتاحي واحنا هنزوركم ؟
بسنت بابتسامة مصطنعة و هي بتبص لـ نوح بـ نظرات مش مفهومة لكنها غير بريئة بالمرة
قربت منهم و قالت:-
كان لازم اجي بنفسي اسلم عليكم يا طنط ولا اية ، بس شكل كان في حفلة هنا أكيد كانوا بيستقبلوكم صح ؟
وهيبة بتوتر:-
أيوة طبعاً كانوا بيستقبلونا ، إنتي مش متخيلة فرحوا قد اية إننا نزلنا من السفر
تمارة بصت ليها بصه بمعني :-
صادقة يا ولية صادقة وأنا هخليكي صادقة اكتر
بسنت بعجرفة:-
طبعا مش بقالكم مدة بعيد عن بعض لازم يفرحوا بلم شمل العيلة من جديد
وهيبة بضحك :- اه طبعا يا حبيبي تعالي أعرفك على نوح ، إنتي مش متخيلة كان مبسوط إزاي واحنا بنتكلم عنك
نوح بصدمة و قال في نفسه:- أنا مبسوط ؟!
– يا راجل
قالها بصوت عالي خلي كل الموجودين يبصوا عليه لما وهيبة قالت:-
دا حتي من كتر فرحته كان عاوز يجي يزوركم دلوقتي و إحنا اللي منعناه بالعافية
تمارة واقفة مش فارق معاها كل اللي بيحصل بتنفخ في ضوافرها و هي عاملة نفسها مش واخدة بالها لكنها كانت مركزة جدا و خصوصاً مع بسنت اللي قربت من نوح و مدت اديها عشان تسلم
نوح ابتسم ليها ابتسامة صفراء و قال :-
معلش اصل متوضي
لينا تلك الصغيرة التي لم تستطع كتم ضحكاتها فانطلقت محدثة صدي صوت في أنحاء المكان
– بسنت سحبت اديها بحرج لكن قربت منه بكل وقاحة و كانت هتحضنه و هي بتقول:-
شكلك محروج مفيش داعي على فكرة إحنا هتبقي زوجين
خلاص كانت هتحضنه لقت اللي وقفت قدامها و خدتها بالحضن و هي بتقول :-
طب و ماله طلما عاوزة تحضني و تبوسي تعالي يا اختشي
تمارة حضنتها جامد و ضغطت على عضمها و بسنت تألمت بصمت و هي بتقول:-
اي الغباوة دي ؟ إنتي مش عارفه أنا مين ولا اية مين اللوكل دول يا طنط
جوري فتحت عنيها بصدمة و قالت :-
ينهار ألوان الله يرحمك يا بسبس كنتي طيبة دا أنا حتي بدأت اتعاطف معاكي و كنت هجبلك أكل قطط
وهيبة بتوتر :-
متخديش في بالك يا بسنت دول ناس تبع نوح يعني ملهمش قيمة كبيرة يعني اكيد مش هتيجي لقيمتك
تمارة لفت حواليهم الاتنين بصمت مريب و نوح دعي جواه إن اليوم دا يخلص على خير بقي
بسنت هزرت راسها بايجاب و قالت:-
فعلاً يا طنط مين دي اللي هعملها قيمة بس شكلهم لوكال أوي
لينا ضربت على خديها بصمت و وهيبة كانت لسة هترد عليها لقت اللي رفعت صوبعها في وشها و قالت:-
اسمع صوتك يا ولية و هتحصليها في اللي هيتعمل فيها فـ بكل هدوء كدا تسمعيني صمتك عشان مقلش منك و إنتي عظمة كبيرة و مش هتستخملي
بعدت خطوة و وقفت قدام بسنت و هي بتقول:-
خلينا بقي في العظمة الصغيرة حتت البوفتيك دي ، صح يا سكر مش انتي بوفتيك ؟
سمعيني يا حلوة كدا كنتي بتقولي اية تاني علينا ؟!
اممممم كانت بتقول اية يا تمارة كانت بتقول اية يا تيمو ؟!
اه كانت بتبرطم و بتشتم بالفرنساوي!! أنا لوكال يا بت و بتشتمي الجماعة بتوعي ؟
بسنت رفعت حاجبها باستهتار و قالت:-
ششششش شوفي انتي راحة فين أكيد نوح كان بيعطف عليكي انتي و شوية الزبالة دول بس خلاص خلصت برة يلا
ذكية بصرامة:-
إنتي بتكرشيها من بيتي من غير اذني ؟ لا دا انتي زوتيها أوي ، شوفي شغلك معاها يا تمارة عشان حرقتلي دمي و أهو تعلمي حد هنا كدا الدرس عشان لو فكر يتمادي تاني يعرف مصيرة
تمارة بصت لـ بسنت بشر و قالت:-
بصي بقي يا قطة أنا من الصبح وأنا على أخري و كان عندي امتحان مطلع عين أهلي ، يعني قرف امتحان قرف استغفال اكتئاب ما بعد الجواز هيطلع عليكي دلوقتي
بسنت بثقة :-
ولا تعرفي تعملي حاجة ؟؟
تمارة بثقة مماثلة:-
حلو قللت من قدراتي يعني غلطت وأنا كنت مستنياها تغلط تعالي يا بيبي بقي
جذبتها من شعرها فخرج في يدها فاتسعت أعين الجميع و تعالت ضحكات نوح بينما قالت تمارة :-
طلعتي تقليد و فوتوشوب بس دا مش هيغفرلك برضوا
بسنت كانت هتمشي بعد كسفتها لكن تمارة حطت رجليها و وقعتها على الأرض و قالت:-
استعنا على الشقا بالله و كل حاجة هتحصل بما يرضي الله و يرضيني أوي يعني ………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إعادة تأهيل معقدة الجزء الثاني)