رواية إسمي حياة الفصل الثالث والخمسون 53 بقلم آلاء اسماعيل
رواية إسمي حياة الجزء الثالث والخمسون
رواية إسمي حياة البارت الثالث والخمسون
رواية إسمي حياة الحلقة الثالثة والخمسون
احست إلهام بالإحراج من نظراته و بصت في الساعة بعدين قالت لسند: الوقت اتأخر يا ابني يالا نسيب الجماعة يرتاحوا …و بصت لحياة و كملت
– و انتي يا بنتي فكري تاني في موقفك و ما تنسيش انك حامل و محتاجة جوزك جنبك .
في الوقت ده جات بهية
بهية: السفرة جاهزة يا بهوات اتفضلوا
إلهام بإحراج : طيب سفرة دايمة عليكم احنا كنا مروحين اصلا ..يالا يا سند
كان سند هيقوم
رشدي : لا و الله ما حد قايم انتو هتتعشوا معانا مش عايز اعتراض
حسام : بابا معاه حق مش معقول اول ما اتحطت السفرة هتقومو حياة مش اكلة حاجة من الصبح و أكيد لو روحتو هتسيب الاكل و تطلع
بصت الهام لحياة اللي هزت راسها بتأكيد ثم سند و قالت لحسام بإستسلام : اللي تشوفوه
– حلوة الشقة يا ماما مش كدة ؟؟؟
شهيرة بحزن : بقى انا على آخر الزمن أقعد في شقة يا نور ؟؟
– بصي الشقة شرحة قد ايه و المنطقة هادية و راقية كمان
– اه يعني انا اسكن في شقة و الست حياة تسرح و تمرح في الفيلا بتاعتي لوحدها !!
– مين قال كدة ؟؟ انتي شفتيها بنفسك سابت حسام و سابت فيلتها و جات على اساس تقعد معاكي
– كله تخطيط منها … صدقيني يا نور كله كان لعبة
– حرام عليكي يا ماما … دي حتى مكانتش تعرف انك اتطلقتي
– و صدقتيها ؟؟؟
نور بتذمر : يووووه يا ماما احنا هنسيب مواضيعنا المهمة و نقعد نتكلم عن طلاقك و عن حياة بس ؟؟؟
– و هو ايه المهم اكثر من اني اترمي الرمية دي على آخر الزمن و ابني مش بيبقى طايقني !!
– ماما انتي نسيتي أيمن و اهله ؟؟ هو لحد دلوقت بيسأل عن سبب تأجيلي لزيارتهم بالطريقة المفاجأة دي و انا مش عارفة اجاوبه اقوله ايه !!
– قوليله الحقيقة .. ان الحرباية خربت بيتنا و بسببها مش هنقدر نتمم جوازتكم
نور بتذمر : بقولك ايه انا طالعة أنام …تصبحي على خير 😤
دخل الاوضة من غير ما يعمل صوت
كانت حياة بتغير هدومها عشان تنام ما سمعتش باب الاوضة لما اتفتح فجأة لقت حد بيحضنها من ورا و هو بيهمس في وذانها
– آسف يا روحي .. وحشتيني اوي
حياة بتذمر – من فضلك تبعد يا حسام
كانت هتطلع من بين ايديه بس هو شدد من حضنه اكثر
– بقولك آسف .. ما تبقيش قاسية بقى
حياة بحدة : آسف على ايه بالضبط ؟؟ على انك نقلت حاجتي من غير اذني ولا انك قلبت بيتكم فوقاني تحتاني ! لا و كله و كوم و حكاية هدى دي كوم تاني !!! انت اتغيرت يا حسام
انت اللي بقيت قاسي مش أنا !
– حياة حبيبتي افهميني ..انا …
حياة بعصبية : مش عايزة اسمع حاجة يا حسام … أنا عايزة أنام من فضلك تطلع برة 😓
حسام بقلة حيلة – خلاص ما تتعصبيش اوي كدة …انا طالع…بس هيجي يوم تفهمي موقفي …تصبحي على خير
طلع من الاوضة و هو بيتنهد بضيق
اتمددت على السرير و هي بتعيط
– من ناحية انا زعلانة منك لإنك اتصرفت من غيري ..و من ناحية تانية بقول لنفسي يا ترى كنتي هتتصرفي ازاي لو كنتي مكانه يا حياة ؟؟ اهو انتي لحد دلوقت مش عارفة تسامحي والدتك لإنها اتخلت عنك و انتي في اكثر وقت محتاجاها فيه
يبقى بتحاسبيه هو ليه ؟؟ ماهو مجروح اكثر منك !! أمه هو حاولت تقتل ولاده …الموضوع صعب اوي ..أكيد معاه حق 😓
ياااا رب تصلح حالنا 😔
دخل صبحي البيت متأخر زي العادة و بيتمطوح يمين و شمال هدى استخبت في الحمام و امها قفلت على الولاد زي عادتها و طلعت له بتوتر
صبحي بسُكر: فين العشاء يا ولية !؟
همست لنفسها – عشا الساعة 3 الصبح 😒
– بتبرطمي ليه عالصبح يا وش النحس؟
– هاا …ولا حاجة ..
راحت المطبخ سخنت الاكل و حطته قدامه :اتفضل الاكل اهو
كانت هتدخل مسك فيها بغضب : استني هناااا …ايه ده !!!!
ام هدى بتوتر : ايه ؟؟؟
– محشي كرمب !!! لقيتي الحاجات دي كلها فين ؟؟؟! انطقي
– هألاقيها فين يعني …اشتريتها طبعا 😥
– اشتريتيها!!! ازاي !! يعني عندك فلوس و بتخبي عني يا وا’طية!!! لقيتيهم فين ؟؟! انطقي !!
سكتت أم هدى و هي بتفتكر كلام هدى
فلاش
– يا ماما انا حكيتلك كل حاجة ليه مش عايزة تصدقيني ؟؟
– ايوة برضو انتي ايه علاقتك بالمرحوم ده انا مش فاهمة
-:قلتلك كنا اصحاب و بنتقابل كثير انا و هو و حياة و حسام و لما ابوه قدم بلاغ ان ابنه اتق’تل اتفتحت القضية و هوما دلوقت مشتبهين ف اي حد كان يعرفه و بيحققوا معاه مش انا و بس .
– برضو قلبي مش متطمن يا هدى .
– ما تشغليش بالك يا ست الكل ..
مسكت الأكياس و كملت بمرح : انا عارفة انك مش لاقية حاجة في البيت من لما دخلت السجن…. بصي انا جبتلك لحمة و هأطبخلك محشي الكرمب بنفسي بس بشرط
– شرط ايه
– اوعي بابا يعرف ان انا طلعت … و انا هأبقى استخبى عشان ما يعملش معاكي مشكلة بسببي
– ماهو بيعمل مشكلة بسبب و من غير سبب يعني مش عارفاه؟
– معلش هانت يا ماما …انا هأريحك من كل ده
– يعني ايه ؟؟
هدى بتوتر : يعني أكيد هيجي يوم و أشتغل شغلانة نظيفة و آخذك انتي و اخواتي و نعيش بعيد عنه …المهم اوعي يعرف
– حاضر يا بنتي مش هقوله
باااك
– ك ك كااانت في شنطة هدى 😓
صبحي بغضب جحيمي – انا فتشت الشنطة قبل ما اطلع مكانش فيها حاجة .. اعترفي يا گلبة لقيتيها فين ؟؟؟
مسك في شعرها زي العادة و فضل يضرب و يخبط برجليه و هو بيترنح و واقف بالعافية هربت منه و دخلت الاوضة
مسك المفتاح و قفل عليها من برة و طلع تاني و هو بيشتمها بأقذ’ر الشتايم و قعد قدام الطبق
– يالا اهو احسن من العدس ..
أكل نص الطبق و بعد شوية ابتدى يتلوى من الألم دقائق عالحال ده و وقع عالأرض و هو ماسك بطنه و بيطلع رغوة من بقه و مش متحمل الألم الشديد
في اللحظة دي طلعت هدى من الحمام و هي بتفتكر
فلاش
رؤى- الله يا هدى ده اطيب محشي اكلته ف حياتي ..تسلم ايدك
هدى – بالهنا و الشفاء يا حبيبتي 🥰.
ام هدى : رؤى معاها حق الاكل جميل اوي يا هدى
– بالهناء و الشفاء يا ماما
– بس انتي ما اكلتيش حاجة يا بنتي !! و الصينية خلصت
– انا مش جعانة دلوقت ..هأبقى اكل بعدين ، لسة فيه صينية تانية
ام هدى : حاضر يا بنتي …. سلمى ، رؤى يالا لموا المواعين انتي و هي و نظفوا المطبخ اختكم تعبانة اصلا
هدى بمقاطعة : لا خليهم ..انا هأنظف و اشيل الأطباق خشوا انتو ذاكروا
أم هدى : بس يا بنتي …
هدى : و انتي معاهم يا ماما. …سيبيلي المطبخ انا هاتصرف ما تشغليش بالك بحاجة
أم هدى بإستسلام : حاضر يا بنتي .. امشي قدامي انتي و هي على مذاكرتكم يالا
اول ما طلعوا راحت هدى للكيس اللي كانت جايباه و طلعت سم فيران حطته في صلصة الطماطم و حطتها فوق صينية المحشي اللي كانت مخبياها جوة الفرن و حطتها في الفرن تاني و قعدت مستنياها لحد ما تستوي.
بااااك
وقفت قصاده و هو بيبص لها بصدمة و مصارينه بتتقطع و مش قادر يطلع النفس !
قعدت قدامه و هي بتبتسم ابتسامة مستفزة
– ما تستغربش اوي كدة !!! انت اللي خليتني بقيت كدة
ايوة بقيت نسخة منك …و يمكن نسخة اقذ’ر كمان …كل اللي انا عملته كان بسببك …انا عملت كل حاجة تخطر على بالك بس عشان اهرب من سيطرتك …سلمت نفسي لواحد و اتجوزته عرفي و بعدين قت’لته لأنه رفض يتجوزني رسمي
ضحكت و هي شايفة الصدمة في عينيه : مالك مصدوم ليه !! ما انت عمرك ما كنت فاضي تربيني عالصح و الغلط ؟؟ عمرك ما كنت أب بجد غير بالإسم
عارف !! انت ما تستاهلش تكون أب ولا تستاهل تعيش اصلا
طول ما انت عايش انا مكانش عندي فرصة اني أعيش الحياة اللي انا اتمنيتها أو اللي تتمناها اي بنت ف سني
عشان كدة كان لازم اضحي التضحية دي …عشان اخواتي يكون ليهم فرصة يعيشوا احسن مني و ما يضيعوش حياتهم زي ما حياتي ضاعت
فضلت تبصله و تضحك بصوت عالي و هي شايفاه بيطلع في الروح و سامعة صوت امها من جوة بتخبط جامد
دقائق و كان ابوها فارق الحياة
قعدت مكانه بكل هدوء و مسكت المعلقة و راحت مكملة النص التاني من الطبق و هي بتبصله و بتضحك و بتبكي في نفس الوقت
امها بتنادي من جوة : افتحووو البااااب …ايه اللي بيحصل برة هدى ….ارجوكي تفتحي يا بنتي … هدى !!!!
هدى بألم ؛ سامحيني يا ماما …مكانش فيه حل غير كدة .
ثاني يوم
– ألو ازيك يا حسام
– أهلا محسن اخبارك ايه
– الحمد لله ..سمعت اللي حصل ؟؟
حسام بتساؤل : حصل ايه ؟؟
– شفت البنت اللي اتقبض عليها في قضية صاحبك أحمد ؟؟
– ايوة مالها !؟
– المحامي عاطف منصور جيه للنيابة و طلب الإفراج عنها بكفالة
حسام بدهشة : انت بتقول ايه !؟ و طلعت بكفالة ازاي هوما لاقيين ياكلوا حتى ؟؟؟
محسن : للأسف ده اللي حصل
حسام : طب ازاي ؟؟
-فيه وحدة وكلت لها محامي و دفعت كفالتها بس مش عارفين مين هي ..ده اللي عرفته من صديق بيشتغل مع المحامي .
همس حسام بينه و بين نفسه بضيق : حياااااة …اااخ منك😤
قال لمحسن : طب يا محسن ..انا لازم اقفل
محسن : مش لما تسمع أهم خبر بالاول ؟؟؟
– خبر ايه !؟؟؟
محسن : المتهمة انت’حرت امبارح
حسام بصدمة ؛ انت بتقول ايه يا محسن ؟؟
– الجيران سمعوا صوت صويت و صراخ طالع من شقة صبحي و اضطروا يكسروا الباب ، و ساعتها لقوا جثتها هي و ابوها
الظاهر سممت ابوها بعدين انت’حرت
كانت حياة بتلبس عشان تطلع فجأة لقت حسام داخل الاوضة و في عينيه غضب
– ايه اللي انتي عملتيه ده يا حياة!!!
حياة ببرود : عملت ايه ؟؟
– انتي وكلتي محامي لهدى و كمان طلعتيها من السجن ؟؟؟
حياة بلا مبالاة – و مالك مخضوض كدة !!!
– انتي عارفة انتي عملتي ايه يا مجنونة !!!
– ايوة انا وكلتلها محامي …هي مهما عملت ف أنا شايلة حق العشرة اللي بيننا و مستحيل اخليها في السجن وسط المجرمين …هدى ضحية …و انا مستحيل اتخلى عنها و هأعمل المستحيل عشان تطلع براءة
– بس انتي بالشكل ده قت”لتيها يا غبية !!!
حياة بتعجب : انتي بتقول ايه !!!
حسام بغضب : حياة انت’حرت امبارح بعد ما سممت ابوها
سقطت حياة في الارض و الصدمة هتشلها
– بت ..قووول … ان ..ان.. انت’حرت !!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إسمي حياة)