رواية أين أنا الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد
رواية أين أنا الجزء الثالث
رواية أين أنا البارت الثالث
رواية أين أنا الحلقة الثالثة
_تالين بهدوء:أنا أعرفك يا يوسف شفتك قبل كدا ولسه فاكرة
_يوسف بذهول:بتهزري، شوفتيني أزاى يعني؟
_تالين:قابلتك قبل كدا بس كُنت غير مكنتش بالبشاعة دي!
_يوسف:أمتى دا؟
“فلاش باك”
_تالين:بس أنا مش موديل ومش عايزة أمثل
_بس شكلك يقول أنك موديل ومش شرط تكوني موديل بس صدقيني هتكوني نجمة صاعدة
_تالين:بس أنا مش حابة دا، أنا مديرة تسويق مش ممثلة
_يوسف بتدخل:حصل خير طالما الأنسة مش موافقة تكون ممثلة خلاص نلاقي حد تاني وأسف نيابةً عنهم
_تالين بهدوء:حصل خير
_يوسف بهدوء مماثل:أنا يوسف الأنصاري حضرتك اسمك ايه؟
_تالين:تالين، تالين العُمري
_يوسف:اسم جميل زي صحبته
_تالين:سلام أنا بقى
_يوسف:سلام
“باك”
_يوسف:مش فاكر؛أول مرة قابلتك كانت فى الشركة غير كدا مشوفتكيش
_تالين:مش فاكر!!، بطل تمثيل ما أصلك ممثل فطبيعي تلعب أي دور
_يوسف بهدوء مُخيف:أنا مش مضطر أكدب على سيادتك تطلعي مين يعني عشان أكدب عليكِ!!
_تالين بهدوء:طالما كدا بلاها جواز وطلقني وبلاش نعمل فرح
_يوسف بتلاعب:إيه رأيك نتجوز بكره
_تالين:بقولك طلقني
_يوسف بهدوء:عيزاني أطلقك، أخلص على أخوكِ
_تالين بإنهيار:ما تسبني فى حالي يا يوسف عملتلك ايه لكُلّ دا
_يوسف:محدش يرفض يوسف الأنصاري، سلام يا مراتي العزيزة
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أدهم بغضب:عجبك إلى حصل يا آسر
_آسر بهدوء مُخيف:تالين موافقة على الجوازة دى
_أدهم بغضب دفين:عمري فى حياتي مبصتش لوعد
_آسر بغضب جحيمي:اسمها ميتنطقش على لسانك فاهم
_أدهم بغضب:قولتلك معملتش ليها حاجة
_آسر:أطلع برا، دلوقتي مراتي راحت دار الحقّ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أميرة بصدمة:يعني إيه!!
_يعني زي ما سمعتي
_أميرة:يا نهار مش فايت طب هو عارف
_لأ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*أتى الصباح وكان يوسف سعيدًا للغاية مُتبقي أسبوع واحد وتصبح تالين فى منزله وسيقضي على وحدته*
_يوسف يحادث نفسه:أنا أسف يا تالين حقّك عليّ أنا بعشق التُراب إلى بتمشي عليه بس رفضك ليَّا بيحطمني من جوا، بإذن الله هعوضك عن كُلّ إلى حصل
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*استيقظت تالين ووجدت رسالة
تقول “أطلعي برا فى الجنينة” *
*ارتدت ملابسها وهبطت وذهبت إلى حديقة القصر وجدتها مُزينة بالورد الجوري ومكتوب “أهواكِ هوى لم يهواه أحد لحدٍ من قبل فأنتِ آسرة الفؤاد ومعذبتي وأنتِ الماضي والحاضر والمستقبل”
_تالين:مين عمل كدا؟
_يوسف:مين يقدر يعمل كدا غيري؟
_تالين بغضب:ملوش لزوم
_يوسف بحُزن:معاكِ حقّ تكرهيني مش هقول حبّيني بس كُلّ دا لمصلحتك
_تالين بإستهزاء:مصلحتي، معاك أنت؟!
_يوسف بحنان:هفضل أحبّك برضو وهعوضك عن معاملتي دي
_تالين:أمشي يا يوسف مش طايقاك
_يوسف بحُزن دفين:زي ما تحبّي بس إن شاء الله كُلّ حاجة هتتكشف
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*خرجت تالين لاستنشاق الهواء وشعرت بأحد يراقبها ولكن لم تبالي حتّى وجدت يوسف يشدّها بعنف مُسرعًا ويقول*
_يوسف بخوف:أنتِ كويسة؟
_تالين بإندهاش:هو فى إيه ظهرت فجأة كدا
_يوسف بتنهيدة:كُنتِ هيحصلك حاجة بس أنا لحقتك فى الوقت المُناسب متطلعيش غير معايا
_تالين:هو تحكم وخلاص
*ومازالت تالين تُثرثر حتّى أحكم يوسف قبضته على فاها وقال بهدوء*
_يوسف بجاذبية:اه، تحكم أنا راجل مُتحكم عندك مانع
_تالين بغضب:على نفسك وبعدين أنت مرة تعاملني كويس ومرة وحش أنت عندك شيزوفرنيا؟
_يوسف بتنهيدة ألم:صدقيني هعرّفك بس فى الوقت المُناسب
_تالين:لمَّا أشوف هتقولي ولا لأ
_يوسف:اديني فُرصة وهصلح كُلّ حاجة
*ليقرر يوسف إذهاب التوتر والغضب عنها وتخفيف الجو المشحون وشراء المُثلجات فهو عَلِمَ مُسبقًا أنها تُحبّ هذة الأشياء وشراء أيضًا شتى أنواع الكُتب، لتستوقفه فتاة مازالت فى مُقتبل العُمر لشراء الزهور منها*
_تالين بإندهاش:اشتريت كُلّ دا؟
_يوسف:قليل عليكِ بس بإذن الله طول الأسبوع دا هشتري حاجة مُختلفة وهنروح مكان مُختلف
_تالين بهدوء:هحاول أتعامل مع تغيرك المفاجئ دا
_يوسف ببعض الأمل:هتبقي عملتِ خير فيَّ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_آسر:عارف موقفك صعب يا يوسف
ربّنا يعينك أنا أتأكدت أد إيه بتحبّ تالين وبإذن الله كُلّ حاجة تتحلّ
_يوسف بإرهاق شديد:يارب
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“أنا بحبّك أوى أوى يا تالين ومش مُستعد أسيبك
_المُخرج:كات بس البطلة اسمها رزان مش تالين
_يوسف بإدراك:اه، خلاص نعيد المشهد تاني
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*ظلت تالين شاردة تُفكّر فى تصرفات
يوسف المتناقضة وتقارن بينه وبين أدهم وعقلها مُشتت وروحها تائهة دخلت فى دوامة لا تستطيع الخروج منها!*
_أدهم:تعالي نهرب يا تالين وهطلقك منه
_تالين:أمشي يا أدهم عشان لو آسر شافك هتبقي مصيبة+هبقى سِت خاينة أنا دلوقتي على زمة راجل تاني مينفعش أفكّر فى غيره
_أدهم:صدقيني هتندمي
_تالين:فات الأوان؛كان فى إيدك كُلّ حاجة وضيعتها أمشي أحسن وأنسى وحدة اسمها تالين
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف بتفكير:حابة نروح فين انهاردا؟
_تالين بتَكيف:ممكن السينما
_يوسف:أنت تؤمر وأنا أنفذ
*قررا الذهاب إلى السينما لمشاهدة فيلم تالين المُفضل*
*لتندمج تالين مع الفيلم وكان يرنوها يوسف بصمت وعلى شفتيه اعتلت ابتسامة بسيطة تَنم على السعادة بجوارها وأتى مشهد مفاجئ لتشعر تالين بالذعر وليقوم يوسف بمعانقتها
والترتيب على ظهرها كالطفل الصغير *
_تالين بإدراك:أنا أسفة أنّي قربت
_يوسف بإبتسامة جذابة ممزوجة بالثقة:بس أنتِ مراتي فطبيعي أحضنك
_تالين ببلاهة:اه، صح
“قلب مُشتت، عقل مُبعثر، روح تائهة هذة أنا”
*لتفاجئ تالين أمام السينما بأشخاص يقفون ويحمل كُلّ شخص منهم لوحة مكتوب على كُلّ لوحة كلمة “أنا أسف، أنا أُحِبّك تالين”
_تالين بصدمة:مكنتش متوقعة إنك هتعمل كدا وليك فى الحاجات دي
“من يرى عيناكِ التى عبارة عن جرتين عسل يُغيب عقله ويفعل المستحيل لأجلكِ”
_تالين بعدم استعياب:لحظة أستوعب الى حصل
*لتنطفئ الأنوار فجأة ويظهر بعدها بمُدة؛ يوسف وهو فى كامل أناقته المعهودة ووسامته
الطاغية ويرتدي بدلة سوداء اللون والطلة مع إضاءة خفيفة*
_تالين بتفاجئ:يوسف أنا مبقتش فاهمة حاجة ومتشتتة
_يوسف بهيام:هاتي إيدك
*ليقوم بوضعها موضع خافقه الذي ينبض خلف ضلوعه يريد التحرر لإعلان تَيتُمه*
_يوسف:لمَّا تحبّي دا هتبطلي تشتت
“بوم”
“حلو دا صح فوقتك من المنوم المغناطيسي ورّجعتلك الذكريات الحلوة معاه وأقنعتك بحبّي وهتحبّيني أنا”
_تالين بصدمة:أنا فين؟
_أدهم:دلوقتي يوسف وآسر هيتجننوا ويلاقوكِ
_تالين:أنا فين
_أدهم:فى مكان مش هيخطر على بالك
تالين:أنت عندك شيزوفرنيا مش يوسف، وكمان بحبّ يوسف ومن زمان
_أدهم بغضب:يوسف مريض نفسي مش أنا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية أين أنا)