روايات

رواية أنا لست قبيحة الفصل الثاني عشر 12 بقلم أماني سيد

رواية أنا لست قبيحة الفصل الثاني عشر 12 بقلم أماني سيد

رواية أنا لست قبيحة الجزء الثاني عشر

رواية أنا لست قبيحة البارت الثاني عشر

رواية أنا لست قبيحة الحلقة الثانية عشر

ناديه: بصي يا جمال مش هقدر اديك كلمه غير لما اتاكد ان الكل موافق على موضوع جوازنا غير كده لا
جمال: تمام يا ناديه يبقى على خيره الله عشان انا واثق ان ما حدش هيعترض ومش بس كده ده انا هخلي كمان عواطف هي اللي تيجي تطلبك بنفسها
عند رعد وغزل
رعد: على فكره يا غزل واضح جدا ان عمك بيحب امك وعايز يتجوزها
غزل : بس مستحيل ماما توافق
رعد: هي مزمزقه اه بس شكلها في النهايه هتنخ وتوافق على فكره
طب افرضي انه طلب يتجوزها وهي كمان وافقت على طلبه انتى رد فعلك هيكون ايه
غزل : اللي فيه مصلحتها انا معاها فيه وهأبدها فيه ماما تستحق كل حاجه حلوه لانها ضحت عشانى كثير
بعد فتره من الكلام انضم لرعد وغزل عمها ومامتها واتفق معاهم انه هيجي قبل الخطوبه بيوم هو وباباه وباقي العيله وعدى اليوم بدون احداث جديده وثاني يوم الصبح سافر جمال الصعيد عشان يكلم ابوه ومراته فى موضوع جوازه
غانم : حمد لله على السلامه يا جمال هو انت مش كنت قلت هتيجي بعد الخطوبه وانك هتقعد الاسبوع ده في القاهره
جمال : اه بس حاسه الموضوع كده خلاني اجى
غانم : خير موضوع ايه
جمال: انا كلمت ناديه في موضوع الجواز وهى علقت موافقتها عليكم
غانم: انا عن نفسي موافق بس انت هتقدر تقنع ولادك ومراتك
جمال: اه يا بوى ماتقلقش انا عارف انا هقنعهم ازاى
غانم: يبقى على خيره الله يا ولدي
طلع جمال غرفته وبعت لمراته عواطف
عواطف: شيري يا جمال باعتلي ليه
جمال: وهو بيطلع سلسله كبيره خير يا عواطف ما فيش حمد لله على السلامه
عواطف شافت السلسلة. الله يسلمك يا ابو عيالي حمد لله على السلامه ايه الحاجات الحلوه دي
جمال: دي هديه ليكي وانا عندي اغلى منك اهاديه
عواطف اخدت منه السلسلة باستعجال وبتتفرج عليها : تسلم ما جايبك يا اخويا وجت تمشي جمال راح نادي عليها
جمال: تعالي يا عاطف انا عايزك في موضوع
عواطف: خير يا جمال في حاجه
جمال: الكلام اللي هقوله ده سر اوعاكي يطلع بره الباب ده ساعتها هتكوني طالق بالتلاته يا عواطف
عواطف: يا حوستي في ايه يا جمال خضتني
جمال: تعرفي احنا كنا فين في مصر
عواطف: اه بتتابعوا مصالحكم هناك
جمال: لا كنا عند ناديه وبنتها ابويا راح وتراضى معاها وهيديهم ورثهم
عواطف: نهار اسوح وانت بقى نصيبك هيبقى فين
جمال: نصيبي هيكون محفوظ وبزياده شويه لو انا عملت اللي في دماغي
عواطف: وايه بقى اللي في دماغك
جمال: هتجوز ناديه وفي الحاله دي ورثها وورث بنتها كله هيكون معايا وساعتها انا اللي هكون الوصي على فلوسهم كلها خصوصا ان غزل جايلها عريس وهتتجوز
عواطف: هي غزل هتتجوز
جمال: اه ومش اي حد ده راجل اعمال كبير قوي وغني قوي قوي هو وعيلته كلها وما يقلش حاجه عننا لا في النسب ولا في فلوس
عواطف: طيب انت كده هتستفاد ايه
جمال: اولا لا ناديه ولا بنتها هيعرفوا يشرفوا على فلوسهم اللي هنا تمام ثاني حاجه انا لما اتجوزها وناديه حصل لها حاجه انا هورث فيها وانا اللى هكون مسئول عن املاكهم فهمتى بقى
عواطف: طب وانا اقدر اساعدك ازاي وطبعا ليا الحلاوه
جمال: اولا جندي ما يعرفش حاجه خالص عن موضوع الورث ده او عن اني عايز اتجوز ناديه لحد ما الموضوع يتم عشان ما يروحش يسبق ويحاول يلين دماغها ناحيته ثاني حاجه لما اعرف اولادك تفهميهم انك موافقه وما عندكيش اي مشكله وثالث حاجه ودي الاهم
عواطف: ايه هى
جمال: ناديه تفهميها ان الموضوع مش فارق معاكي نهائي بالعكس انك مرحبه كمان بالجوازه واوعي تجيبي سيره ورث او فلوس ليها ولا اي حاجه سامعه عواطف كانك مش فاهمه حاجه
عواطف: عيب عليك دي ناديه دي حبيبتي من زمان وضحك ضحكه خبيثه
جمال ؛ تمام جهزي نفسك بقى عشان الخطوبه الجمعه الجايه واحنا هنسافر قبليها الصبح
عواطف: حاضر يا اخويا وسابته ومشي وهو اتصل باولاده وعرفهم ان هيتجوز ناديه واعرفهم ان خطوبه غزل الجمعه الجايه وانهم كلهم لازم يسافروا الخميس عشان يحضروا الخطوبه واولاده وافقوا وموضوع الجواز مش فارق معاهم لانهم عارفين طبع مامتهم واطمنوا اكثر لما عرفوا ان امهم موافقه وما عندهاش مشكله هات ايه ده
عدى الاسبوع بدون احداث جديده سوى مكالمات جمال لناديه وعرفها ان خلاص كلهم وافقوا وتجهيز شهاب ورعد لجنينه الفيلا ونزول شهاب الشركه ومتابعه الاعمال
شهاب : برافو عليك يا رعد انا مبسوط منك قوي
رعد: طيب الحمد لله
شهاب: انا واثق ان شركه الجديده دي هتكون قدم خير لينا كلنا باذن الله ودخول غزل معانا هيخلي في سيوله كويسه نقدر نفتح بيها مصنع لقطع الغيار هنا في مصر بدل ما بنستوردها
رعد: فعلا فكره حلوه ايه رايك نبني ارض اكتوبر مصنع لصناعة قطع الغيار
شهاب: انا بفكر في كده بعد كتب الكتاب نبدا بقى نجهز المصنع تكون السيوله زادت معانا وغطت كمان
رعد: صحيح انا كلمت خلانك وخالاتك وعماتك واعمامك واولادهم كلهم على الخطوبه
شهاب : تمام
رعد: واول لما الفيلا تخلص نعمل كتب كتاب ودخله على طول
شهاب: مستعجل انت
رعد : أوى بصراحه ههههههه
شهاب: بركاتك هلت يا ست غزل
خلال الاسبوع عند جزر وناديه نقلوا حاجتهم شقتهم القديمه وجابوا ناس نظفوا الشقه وجهزوها لاستقبال الضيوف
غزل: الشقه يا ماما زي ما هي اللي يشوفها ما يقولش انها بقالها ست سنين مقفوله
ناديه: كل شهر جدك كان بيبعت ناس ينضفوها ويغيروا الفرش ولو في حاجه محتاجه تتصلح كان بيبعت حد يصلحها
غزل: جدو ده احلى جد في العالم انا بجد ندمانه جدا اني ظنيت فيه كده
ناديه: وهو بيحبك يا غزل وبيخاف عليك قوي ومش زعلان منك
غزل : صحيح يا ماما هتعملي ايه مع عمو جمال هتوافقي عليه
ناديه: موافقتي قدامه موافقتهم كلهم وهو كلمني واكد عليا انهم كلهم موافقين ومرحبين كمان ودي حاجه انا مستغرباها جدا
غزل : وانا كمان يا خبر بفلوس يوم الخطوبه هيبقى ببلاش
قبل الخطوبه بيوم وصلوا اهل غزل عندهم البيت وسلموا عليهم وعواطف اتعاملت مع غزل وناديه بود زياده عن اللزوم وده خلي ناديه وغزل يستغربوا اكثر وفضلوا يتكلموا مع بعض والرجاله راحوا شقه غزل وامها اللي في الحاره عشان يباتوا فيها والستات كلهم قضوا اليوم وباتوا عند ناديه
يوم الخطوبه غزل بلغت رعد انهار هتروح بيوتى سنتر عشان الشقه زحمه ومافيش مكان تعمل في اللى هى عايزاه لكن رعد رفض جدا وبلغها انه هيجهزلها جناحه في الفيلا تقدر تيجى فيه وتجيب اللى هى عايزاه
وفعلا غزل اقتنعت بكلامه واخذت بنت عمها معاها وابن عمها ومعاه مراته ووصلها وقضا بقيت اليوم مع رعد واتعرف عليه
والميك اب ارتست راحت لها على الفيلا وجهزت غزل ولبست فستان دهبي وطرحه وشوز نحاسي وكانت جميله فوق الوصف وعملت ميك اب رقيق وهادي لدرجة انه بقى يلفت النظر من جماله
حضر الجميع بحفل الخطوبه من العيلتين وبعض الاصدقاء وكان من ضمن الحاضرين كيان
دخل رعد وغزل معا الحفله تحت تصفيق وزغاريد من الحاضرين وسعاده جد واعمام غزل وامها وجلس رعد وبجانبه غزل وعرف رعد غزل لاهله وغزل عرفت رعد على اهلها وجت كيان تسلم على رعد
كيان: الف الف مبروك يا رعد بقى هي دي اللي انت فضلتها عليا حته السكرتيره دي
رعد ببرود: الله يبارك فيكى واه هي دي اللي انا حبيتها وفضلتها عليكى
كيان: انا ما كنتش مصدقه انك بتتكلم جد وفعلا هتتجوزها انا كنت فاكره انك بتقول كده عشان تداري على الموقف اللي حصل والفضيحه
غزل ضحكت جامد : اه هو خاطبنى اهو وهيتجوزنى قريب وكمان بيموت فيا ها في حاجه تانيه حابه تقوليها
كيان: ويا ترى بقى الصحافه والاعلام عرفوا يا ترى هيبقى شكلك ايه قدامهم لما يعرفوا انك هتتجوز حته سكرتيره
رعد: انا بنفسي هعزمهم فى الفرح ولا تحبى اسبلك المهمه دي وتجبيهم انتى اصلى عايز اعزم كل الصحافه والاعلام
كيان بصتلهم بغيظ ومكنتش عارفه ترد وسابتهم ومشيت
غزل : على فكره يا رعد كان مش ناويه على خير
رعد : سيبك منها انا عارف بس تعالي هنا مين اللي قال لك اني بموت فيك
غزل باحراج: كنت حابه اغظها هو انت اتضايقت
رعد: لا بس انا عايز اعرفك ان فعلا بموت فيك وبحبك وبعشقك كمان
غزل وشها احمر جامد وسكتت ومكنتش عارفه ترد
رعد : احمرتى قوي كده ليه الناس هتقول عليا بقول لك ايه عموما انا هسكت لحد ما نبقى لوحدنا عشان محدش يفتكر انى بقولك كلام عيب 😂😂😒😒
عند ناديه وجمال
جمال: ايه الجمال ده اللي يشوفك استحاله يصدق انك تبقي ام غزل فاكرينك اختها
ناديه بكسوف : شكرا ده من زوقك
جمال: انا نفذت وعدى اهو وخليتهم كلهم يوافقوا
ناديه: وانا موافقه بس مش هسيب بنتي واسافر
جمال: هنبقى ما بين هنا وهناك لان كده كده انا همسك الفرع الجديد اللي هنا بدل جندي وجندي هيفتح فرع في محافظه ثانيه وكمان هجيب فيلا لان احتمال ابنى الصغير يجى يقعد هنا لانه شغله الأساسي هنا وهو متشحطت مابين هنا وهناك وابنى الكبير ماسك الأراضي هناك مع جده
ناديه: تمام على خيره الله انا هكلم غزل بعد الخطوبه واقول لها بس ما فيش جواز غير لما هى تتجوز الاول
جمال: خلاص هانت اهي وجت عليهم عواطف وهما بيتكلموا
عواطف: مبروك يا ناديه هنبقى ضراير بس ماتخافيش انا هبقى طيبه
ناديه:

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنا لست قبيحة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى