روايات

رواية أمير القلوب الفصل الأول 1 بقلم أسماء صلاح

رواية أمير القلوب الفصل الأول 1 بقلم أسماء صلاح

رواية أمير القلوب الجزء الأول

رواية أمير القلوب البارت الأول

أمير القلوب
أمير القلوب

رواية أمير القلوب الحلقة الأولى

سيف قال : مناديل يا بيه مناديل
صاحب العربية قال : لا شكرا مش عاوز وتحرك بالعربية
سيف قال لنفسه : وبعدين بقي انا مابعتش ولا علبه مناديل من الصبح اعمل ايه بس ياربي ونظر للسما لازم ابيع المناديل دي علشان اكل اما اروح اقعد شويه وبعدين ابقي اقوم تاني ابيع وراح عنده الرصيف وقعده عليه والتفت علي شماله بالصدفة لقي واحد نايم وراها الشجره علي الرصيف ووشه في الشجره فإستغراب الرجل ده ايه اللي منيمه كده وحطت وشه في الشجره كده ليه اما اروح اشوف ماله وهيقوم لا
يا سيف تلقيه هو عاوز ينام كده بل ما تروح ويزعق لك فخليك في حالك احسن والتفت قدامه
وجاء عم محمد ونظر لسيف وقال : خده يا سيف
ونظر له سيف وقال : عم محمد ايه اللي جابك وسيبت الكشك بتاعتك
عم محمد قال : مافيش شوفتك قعده كده وانا كنت باكل فقلت اجيب لك ساندوتش تاكله امسك كوله
سيف قال : لا يا عم محمد مش جعان انا بس قلت ارتاح شويه وبعدين ابقي اقوم ابيع المناديل تاني
عم محمد قال : طيب مش مشكله كوله وانت قعده انت تلقيك ماكلتش حاجه من الصبح
سيف قال : ايوه فعلا ماكلتش حاجه من الصبح ده حتي ما بعتش ولا علبه مناديل من الصبح
عم محمد قال : دلوقتي ربنا يرزقك امسك كوله يلا
سيف قال : طيب بس هو بايه
عم محمد قال : هيكون بايه يعني يا سيف بفلول
سيف قال : فول
عم محمد قال : ايوه ايه مش عجبك
سيف قال : هي نعمه ربنا بس نفسي مرة كده تكون جيب لي ساندوتش كباب وكفته
عم محمد قال باستغراب : كباب وكفته
سيف قال : ايوه علشان اتغذه شويه من المشي اللي انا بمشي ده طول النهار
عم محمد قال : ماهو الفول هيغذك برده امسك
واخذ سيف الساندوتش وقال : فول ايه يا عم محمد اللي يغذي ده ولا بيعمل حاجه انت هتجيب الفول زي الكباب والكفته برده ده انا لما باكله بحس اني مش فاهم حاجه واني واحد تاني كده
عم محمد قال : وانت عاوز تفهم ليه يعني
سيف قال : هو ايه اللي عاوز افهم ليه ياعم محمد مش انا انسان برده يبقي لازم افهم ومش هيفهمني غير اللحمه وطلع لسانه ومسح شافيفه والكباب وكفته ودخل لسانه
عم محمد قال : اهااا مش هيفهمك بقولك ايه يا سيف حلم الجعان رغيف عيش
سيف قال : رغيف عيش
عم محمد قال : ايوه فاكول اللي ساندوتش بقي
سيف قال : يا سلام علي التفاؤل اللي عندك يا عم محمد ماشوفتش واحد متفائل اوي كده زيك
عم محمد قال : بتترقي
سيف قال : فشر انا اترقي عليك برده يا عم محمد يا انت حتي جيب لي فول فول
عم محمد قال : لو مش عجبك هات ماتقولوش ومده ايده
سيف قال : لا هاكله ده حتي طعمه حلو اوي
عم محمد قال : ايوه كده انا عنده الكشك
سيف قال : طيب
ومشي عم محمد
وبتنظر له سيف وهو ماشي والتفت للساندوتش وقال
لنفسه : تعال لما اكلك واكل منه ونظر علي شماله لقي الرجل ماتحركش فإستغراب الرجل ده ماتحركش من ساعة ما شوفته ليكون تعبان ولا حاجه اما اروح اشوفه وحط الساندوتش علي علب المناديل وقام من مكانه وراح عندها الشجره وقعده علي رجليه جانب الرجل وهو بينظر له انت يا حضره وهزه بايده يا حضره هو ماصحش ليه يا حضره ومسك دراعه وشده ناحيته ونظر له لقه شاب ايه ده يا شاب يا انا افتكرته رجل كبير بس ايه اللي منيمه هنا وبعدين مابيردش ليه اصحي يا بني انت وساب ايده
فوقعت دراعه الشاب علي الارض
ونظر سيف لادراعه الشاب بصدمه والتفت له وقال : ايه ده ده ميت وقام مسرعاً من علي رجليه هو بينظر له وطلع يجري وراح عندها عم محمد ووقف قدام الكشك ونظر له الحقي يا عم محمد والتفت علي يمينه للشاب اللي عنده الشجره
ونظر له عم محمد وبياكل وقال : ايه ياسيف انت اكلت الساندوتش وعاوز تاني ولا ايه
ونظر له سيف قال بخوف : ساندوتش ايه دلوقتي يا عم محمد اللي اكلته ده فيه واحد ميت وهناك وشاور بايده وهو بينظر له
عم محمد قال بصدمه : ايه ووقع الساندوتش من ايده
—————-

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أمير القلوب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى