رواية أمير الصعيدي الفصل الثالث 3 بقلم قدوتي عائشة
رواية أمير الصعيدي الجزء الثالث
رواية أمير الصعيدي البارت الثالث
رواية أمير الصعيدي الحلقة الثالثة
استيقظت تاج على صوت المآذن
الصلاه خير من النوم
استقامت للوضوء فهى دايما ما تحافظ على الصلاه فقد كانت تستقل الحافله ذات مره وتقابلت بفتاه ودار بينهم حديث شيق وجميل ثم قامت الفتاه بسؤاله عن الصلاه
فلاش باك
تاج انتي بتصلى؟
ابتسمت بسمته الجميله :ايوه بس اوقات كتير الفجر لا
لى كده
ابتسمت بخجل بكون نايمه وبكسل يا سما
طيب اذاى عايزه ربنا يرزقك وانتى مع اول نادا ندهولك ربنا فى اليوم ده كسلتى وملبتيش الندا
يعنى انتى لو نديتى على ابنك وقالك لا هتفرحى
لا طبعا هزعل جدا
طيب ده رب العباد يا تاج
ركعتين الفجر خير من الدنيا وما فيها وثقيله على المنافقين
شعرت تاج بالخجل الشديد من الله بسبب ذلك التقصير
اوعدك يا سما مش هفوت الفجر تانى وده وعد من تاج وانا لم بوعد بوفى
ابتسمت سما له بصدق
ربنا يثبتك يا قلبي
باك
عادت من تلك الذكره وهى تبتسم بحب
ادت فرض الله
يا رب اكرمنى واقف جمبى يا رب
قامت بالروتين اليومى للمنزل والأطفال
الساعه التاسعه ذهبت للمقابله بشركه من الشركات الكبره
وقفت امام الموظفه بتوتر
لو سمحتى
ردت بعمليه
اتفضلى
انا تاج عندى مقابله هنا
اه اتفضلى مستر فارس مستنى حضرتك
ابتسم بمجامله
شكرا
تمت المقابله
هنواصل معاكى
شكرا
وصل امير الشركه
دفع حسام الباب بمرح
عم الناس
هز امير راسه بملل حسام لا يتغير
نعم
اى يا عم المقابله دى هو انا عدوك ده انا صاحبك
اخلص عايز اى
وراك شغل كتير ولا اى
لا بس عايز اروح النادى النهارده
تمم هطير انا يا عم الناس لو احتجتنى كلمنى
بعد أنتهاء العمل خرج امير وصعد لسياره لذهاب الى النادى
وهو في الطريق اصتدم باحدهم
خرج سريعا وجد فتاه لكن لم يرا وجهه تجلس ارضا وتمسك بكاحله
يا انسه حصلك حاجه
هنا رفعت الجميله عينيه له
وقف بذهول من هذا الجمال
يا الله ما هذا اقسم ان عيونه تشبه العسل الصافى
اقسم سوف اغرق هنا
استفاق على صوت تاج
تاج يا كابتن كابتن
ها حصلك حاجه
لا
حاولت أن تقوم تالمت
اه
ساله بقلق
مالك في اي
ردت بدموع فهى لم تشعر بالالم الا عندما حاولت أن تقف
شكل رجلى اتلوت
تعالى هوديكى المستشفى
مفيش داعى قالته بحرج
تحدث باصرار
لا لازم اتفضلى
ساعده لجلوس بالسياره وانطلق لمستشفى فخم
تحدث لاحد العاملين
الدكتوره فين
الدكتور مح
قاطعه غاضبنا
الدكتوره لو سمحتى الدكتوره مش الدكتور عايز ست مش راجل بسرعه
انا لى انفعلت لم حسيت ان في راجل ممكن يلمسه ولو على سبيل العلاج جحظت عينيه حتى كادت ان تخرج من موضعه
انا غيران
لي دى واحده معرفهاش في اى يا ابن الصعيدى
فى تلك الاثناء حضرت الطبيبه وقامت بالكشف على قدمه وفعلت اللازم
طمنينى يا دكتوره
ابتسمت بعمليه
اتلوا بسبط راحه يومين وهتكون كويسه
شكرا الطبيبه وامسك بيد تاج لمساعده على السير
يلا عشان اوصلك
شكرا تعبتك
ده الواجب
طيب مصريف المستشفى انا هسدده ليك بس ممكن تقولى عنوانك او رقم فونك او اى طريقه اوصلك بيه
عيب لم تقولى كده
بس
مفيش بس
ردت بخجل
شكرا بجد كلك ذوق
في الطريق متعرفناش انا تاج
وانا امير اتشرفت
الشرف ليا
طول الطريق يسرق النظزات له كم هى جميله وجذابه
كل ما بها رائع لم انجذب لفتاه بتلك الطريقه من قبل
اصحا يا ابنى الصعيد انت متعرفش عنه حاجه خالص
ومالو اعرف كل حاجه هى دى حاجه تصعب علي امير الصعيدى اتمنى من قلبى تكون احسن بنات حوا يا تاج اتمنى تكونى طيبه وجميله من جوا وبره
ام تاج كانت بعالم اخر
يا ترا هتقبل في الوظيفه يا ترا هقدر اسد على احتاجات ولادى يا رب عينى مليش غيرك يا رب ساعدنى وقونى واجبر قلبى يا رب أنت الرحمن الرحيم
بعد مرور القليل من الوقت
وصلوا للمنزل
تعبتك قالته برقه وهى تنظز له
جعلت ذلك الواقف امامه يذوب
رد هو يساعده على النزول من السياره
يا ريت كل التعب يكون حلو كده
عضت على شفتيه
اغمض عينيه يحاول التحكم في ذاته
يا رب صبرنى
امام المنزل
كاد امير ان يتحدث
ولكن لجم عندما استمع لصوت خلفه يقول
………………
امير بصدمه نعمممممم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أمير الصعيدي)