رواية أمير أحلامي الفصل الحادي عشر 11 بقلم راندا الشرقاوي
رواية أمير أحلامي الجزء الحادي عشر
رواية أمير أحلامي البارت الحادي عشر
رواية أمير أحلامي الحلقة الحادية عشر
مريم تتكلم مع سما أبنتها وهي تقول:
_ حبيبتي قومي روحي اوضتك عشان تنامي كفاية سهر النهارده لان بكرة الجمعة عايزين نظبط البيت خصوصا ان بعد بكرة قراية فتحتك..
سما: حاضر يا ماما تحت امرك بس تسمحي لي اروح انام في اوضة حسام
يونس: ايوه يا حبيبتي روحي نامي مع اخوك النهاردة، بكرة يبقى ليكي بيت متسهريش تتكلمي معاه
سما وهي تنظر لأهلها بكل حب:
_ تصبح على خير يا بابا تصبحي على خير يا ماما..
ردو عليها وانت من اهل الخير
ذهبت على الاوضه بتاعه اخوها لتسهر معه لبعض الوقت
مريم وهي جالسه مع زوجها وحدهم قالت:
_ عايزة اتكلم معاك في موضوع
يونس نظر لزوجته وقال: اتفضلي تكلمي يا ام حسام انا سامعك
وهو ينظر اليها بحب واحترام وفرحة كبيرة من اللي هيحصل في زواج ابنته
مريم بصوت منخفض: هو انت دلوقتي جهاز البنات اللي بياخد فلوس كثير أوي ده معاك، يعني هتجيبها من فين
يونس: وطي صوتك لسما تسمعك وتتحسس
مريم بأنفعال: لا مش هتسمعني لان انا قلت لها تروح تنام وهي مش من البنات اللي بتقعد تتسمع على الأحاديث
يونس: بصراحة انا كل يوم عامل حساب الموضوع ده عشان كده كنت بأوفر من مصاريف البيت في الخضرة كنت ابعت فلوس اشيلها في مكان غير مصاريف البيت، ده غير أنه طلع ليا ورث من ابويا 100 ألف جنيه أحنا نجيب حاجات بسيطة على قدنا، مش هنجيب حاجات غالية قوي و نتفشخر ونقول ان احنا ناس معانا فلوس كثير، احنا هنجيب على قد حالنا وربنا يدبرها
مريم لكي تتكلم مع زوجها وقالت:
_بالفعل هنجيب على قدنا، ولا نجيب من فين يعني نبيع بيتنا
مريم أنهت كلامها وهي تنظر له: معلش سؤال اخير هتكلم معاك في هو دلوقتي جاب عفش وجاب كل حاجة زي ما انت قلت، هديه من صديقه هو مش هيدفع ليها مهر ويجيب بيه لها دهب عشان هي كده العوايد عندنا ولا كمان هياخدها على كده، اتكلم مع ابو صاحبه في الموضوع ده، لو هم ما تكلموش فيه
_يمكن هما يتكلموا لحالهم ويقولوا ان احنا هنجيبه لها حتى لو جابوا لها اشياء قليلة ونحن فاهمين وضعهم كويس
_ انت شايف كده يا يونس
_ آه يا مريم لازم نتفهم وضع الراجل والتضحية اللي ضحاها كمان وانا هتكلم معاه على انفراد، والله انا ما هدق معاه على حاجة، لو قال لي هكتب لها قايمه فيها الذهب والمهر وجبت لها كذا وكام جرام مثلا ذهب هتكون كويس احسن ما برده نجيب لو ما كانش هو معاه يجيب من فين؟ يعني يقطع نفسه..
مريم: لا ما يقطعش نفسه بس لازم تكتب لبنتك قايمة وتحفظ عليها شوية، يعني كمان مش ترميها وخلاص يعني برده مفيش حد مضمون
يونس بتفهم مع زوجته: لا يا شيخة هنتكلم في كل حاجة ان شاء الله، الوقت اتاخر قوي لازم تقومي تروحي تنامي عشان بكرة الجمعه تظبط البيت، وان شاء الله يوم السبت نقرأ الفاتحة بعد العصر..
قامت ذهبت على النوم هي وزوجها يونس وفي الصباح صحي باكر جدا، على الفطور عشان يبدأوا في تجهيزات البيت على طول، ثم فطر يونس وزوجته وأولاده
وبعدين سما قامت بدأت في التجهيزات اول حاجة مسكتها الزعافه وبدأت مسح في الحيطان…
بينما مريم قالت لزوجها:
_ هروح على بيت الجارة فاطمة واسالها الناس بتجيب اي للبنات اللي بتتزوج، لان مش عارفه العادات وهي جوزت بنتها من قبل وبنت اختها عشان كده وسألهم ايه العادات عشان يدلوني.
يونس: روحي واساليها بس بلاس تطولي تعالي اعملي كل حاجة مع بنتك، مش تسيبي ليها شغل البيت لحالها وانا كمان رايح على بيت اخويا أحمد عشان اقول لهم يفتحوا المندرة شعشان المفتاح بتاعها مع محمد ولده
مريم: طب محمد ولد مسافر عشان يشتغل هنعمل أيه؟.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أمير أحلامي)