روايات

رواية أميرة ميخائيل الفصل السابع 7 بقلم ريحانة الجنة

رواية أميرة ميخائيل الفصل السابع 7 بقلم ريحانة الجنة

رواية أميرة ميخائيل الجزء السابع

رواية أميرة ميخائيل البارت السابع

رواية أميرة ميخائيل الحلقة السابعة

نظرت حولها فوجدت بقعة من الارض
الواسعه الملئيه بالورود كالحديقه او اشبه
بها وامامها بحيرة واسعه ورمال البحر
الصفراء تظهر بشدة من شدة صفاء مياه
البحيرة اقتربت من البحيرة ببطء وهى
تشعر بنسمات الهواء الليليه الباردة تتدفق
على بشرتها الرقيقه البيضاء.
وصلت امام البحيرة وهى تغرس قدميها فى
المياه وتكشف عن ساقيها البيضاء وتغمض
عينيها بستمتاع هى تعلم ان ما تعيشه جنون
ولكن لتعيش تلك اللحظه الجنونيه مع ذاك
الشاب الوسيم…. شعرت بانفاسه الدافئه
على رقبتها وهو يقترب منها ويهتف: امممم
عجبك البحر يارهف…؟!
رهف وهى تفتح عينيها ببتسامه: اووى اول
مرة حد يخرجنى او يعزمنى على اي حاجه
من وقت وفاة ماما وبابا ربنا يرحمهم.
ملس على خديها: وانا مش هخلى نفسك
فى حاجه يا رهف غير لما انفذهالك اطلبى
وطلبك هيكون مجاب فى نفس الوقت.

 

رهف ببتسامه متحمسه: اممم اي حاجه؟!
ابتسم ميخائيل على حديثها وعلم مايجول
فى خاطريها فهتف: اي حاجه يارهف.
رهف بحمااس: تعرفنى اكتر عن عالمكم يا
ميخائيل عشان انا ببحث فى الموضوع دا
من زمان اووى وكان نفسى اعرف بس
متوصلتش لايي حاجه لدرجة انى حسيت
انكم مش موجودين وازاى انت ظهرتلى وليه
انا بذات يا ميخائيل؟؟
ميخائيل وهو يجلس على العشب ويجلسها
على قدميه ببتسامه داخل احضانه بينما
توترت رهف وهى تشعر بضطرابات داخلها.
فهتف ميخائيل: انا ظهرتلك ليه يارهف
هقولك لييه عشان انتى اللى كنتى بتبحثى
عنا وعن عالمنا كنت معاكى فى كل وقت
وبقرأ معاكى كل معلومه بتبحثى فيها براقب
كل ضحكاتك وكل حزنك وكل تأملاتك…….
وجه الوقت انى اظهرلك لما مرات عمك

 

انعام راحت لدجال عشان يعملك سحر بعد
ما عمك راشد عطاكى ورق الجامعه حاولت
امنعها من خطتها القذرة وقدرت امنعهم
رهف بصدمه: مرات عمر اناا انت بتقول ايي
ميخائيل بجمود: ايوة يارهف.
رهف وهى تبتعد عنه بنفى: مستحيل مرات
عمى تعمل كدا مستحيل انت بتكدب صح
صاح ميخائيل بغضب حاول لجمه: ررررهف
انا مستحيل اكدب…. واظن انا جاوبتك على
سؤالك ثم وقف وهو ينظر الى البحيرة
بعيون غامضه وشرود.
بكت رهف بحزن لماذا زوجت عمها تفعل بها
كل هذا وقفت رهف واقتربت من ميخائيل
بنظرات حذره وهى تضع يدها على كتفيه
العريضين وهتفت بتوتر: م ميخائيل.
ميخائيل دون ان يلتفت لها: انا عمرى ما
اكدب عليكى يارهف ولو مكنتش عايز
اجاوبك مكنتش جاوبتك .. للاسف يارهف
انتى فى حاحات كتيير اوى متعرفهاش ودا
احسن ليكى.

 

نظرت له رهف ببكاء وهى تستند براسها على
ظهره من الخلف ببكاء شديد قطع انياط
قلبه استدار لها بالمح البصر وهو يحاوطها
بين احضانه بذراعيه ويملس على حاجبها
بحنان ويهتف: رهف بلاش عياط انا اللى
منعنى عن اذيتهم انتى عشان عارف انك
طيبه ومش هتقبلى ليهم الاذى.
رهف وهى تغرس راسها بداخل صدره بحزن
: لاسف ياميخائيل دول اهلى وبحبهم مهما
حصل منهم زى ما انت بتحب اهلك.
ابتسم لها ميخائيل بحنان وهو يهتف: نغير
الموضوع بقا عشان انا مش عايز اشوف فى
عيونك وعلى شفايفك غير الابتسامه وبس
ابتسمت له رهف بخجل وهتفت: مكملتش
الاجابه عن اسالتى.
بصى يارهف هقولك معلومه مهمه لازم
اي حد يكون عارفها عشان ميعرضش حياته
للخطر الجن زيو زى البشر فى منهم الصالح

 

ومنهم الطالح منهم المسلم والمسيحى
واليهودى والكافر…. عالمنا مختلف عن عالم
البشر يارهف عالم غير مرئ لحكمه لا يعالمها
الا الله…. بعض البشر مهوسين بالرعب
والبحث عن العالم السفلى بيعملوا حاجات
هتدمر حياتهم.
رهف وهى تختبأ باحضانه بخوف: ازااى
ضمها له اكثر ثم اكمل: يعني زى كتاب
شمس المعارف اكبر كتاب لتسخير الجن
بس مش ايي جن يارهف دا الجن الكافر
اللى بيدمر الانسان وبيستولى على جسده
رهف المشكله انكم فاكرين انكم هتستغلونا
لرغباتكم وانكم بتضحكوا علينا اغبيه احنا
عارفين ايي حاجه بتفكروا فيها من قبل ما
تتكلموا فيها شمس المعارف دا دمار لايي
بيت يدخله…. ودى اول طريقه من طرق
البحث الغلط.
رهف بخوف: خوفتنى يا ميخائيل
ضحك ميخائيل على حديثها وكانها لاتجلس
مع جن مثلهم: طب منا منهم يارهف مش
خايفه مني يعني؟!

 

رهف وهى تحتضن عنقه: لا ياميخائيل انا
مش خايفه منك انا اخاف من الكل الا انت
ميخائيل وهو يذوب فى رحيق راحتها التى
تشبه الفراوله وهو يقبل عنقها بحب: وانا
بحبك يارهف عارف انه انتى مش مقتنعه
بس انا هفضل احبك لحد ما اموت.
وضعت رهف يدها على فمه بعيون خائفه:
لا ياميخائيل متقولش كدا؟!
نظر ميخائيل الى عيونها بدفء لا يوجد
سوى بعيونه الغامضه مثل البحار فى ليله
ممطرة نظرت له بسكون بينما هو اقترب
بوجهه منها وهو يقبل جانب شفتيها بحب
بينما رهف ارتعشت بين احضانه فملس
بيده على ظهرها ذهابها وايابا.
ابتعدت عنه رهف بخجل وهى تهتف: قولى
ياميخائيل هو فعلا الجن انواع.
ميخائيل: اه يارهف فيه منهم القمرى ومنهم
النارى ومنهم الترابى والهوائى والضوئى.
رهف بانصات: اي الفرق بينهم ياميخائيل
ميخائيل بهدؤ: هفهمك الجن الضوئى اسمهم
النصبين والنوع دا خاص بالمسلمين بس

 

من الجن اللى هما احفاد الجن المسلم اللى
عاشروا زمن الرسول ﷺ وحضروا دعوته
للاسلام والنوع دا من اقوى انواع الجن
ربنا اكرمهم بايمان راسخ وقوتهم من قوة
ايمانهم ومنهم الامراء ومنهم الملوك من
الجن لكن عددهم قليل جدا بباقى الانواع
اللى ذكرتهالك والجن الواحد منهم يقتل
مائه شيطان بضربه واحده بس.
ولو الشياطين قتل جنى منهم بيجتمع عليه
الالاف منهم السحرة اللى مش بيقدروا
يقتلوا غير اما يتعب تعب شديد او يجرح
جروح كتيرة والنوع دا بيتميز بالسرعه
والقوة والحكمه وشبه الانسان فى الشكل
لكن الخواص مختلفه ويستطيع التزاوج من
النوع الثانى وهو القمرى.
رهف بنبهار: سبحان الله العظيم سبحان الله
ربنا خلقه عظيم ياا كل دى معلومات
مكنتش اعرف عنها ايي حاجه.
ميخائيل هما شافوا سيدنا محمد (💚)…؟
ابتسم ميخائيل على لامعة عيونها عندما
ذكرت حبيب الجميع سيدنا محمد: اكيد

 

يارهف شافوة وحاربوا معاه فى الغزوات.
رهف بتساؤل: هو انت مسلم يا ميخائيل؟؟
ميخائيل برفعة حاجب: رهف انتى ايي
عمال اكلمك عن سيدنا محمد وعن ربنا
هكون ايي يارهف مثلا.
ضحكت رهف على غيظه: اه صح ماخدتش
بالى المهم كملى انت من النوع الايي بقا؟؟
ميخائيل بغرور مصطنع: اعرفى بنفسك
رهف بتوسل: بالله عليك قووولى بقا وكمل
ميخائيل ببتسامه: كفايه عليكى معلومات
انهارده يارهف مش حاجه حلوة تعرفى
معلومات كتيرة مرة واحده.
رهف ببرائه: طب ازاى احمى نفسي من
الجن الشرير يا ميخائيل قولييي..؟؟
ميخائيل بجمود: مفيش حاجه هتضرك طول
منا عايش يارهف سامعه.
رهف ببتسامه: متاكده ياميخائيل من كده
بس عايزة اعرف ازااى اى انسان عادى
يقدر يحمى نفسه من الجن…؟؟

 

ميخائيل ببتسامه وهو يضع يده على
خصلات شعرها بعد ان فك حجابها فى
لحظه ولم تشعر به وهتف ببتسامه: الاذكار
يارهف المساء والصباح ليهم فايده عظيمه
وبتحميكى اما لو مقدرتيش انك تقوليهم
فكتفى بـ ايه الكرسي المعوذات ثلاث مرات
واوائل سورة البقرة وخواتم سورة البقرة
وقول بسم الله الزى لا يضر مع اسمه شئ
فى الارض ولا فى السماء وهو السميع العليم
ثلاث مرات وقول اعوذ بكلمات الله التامات
من شر ما اجد واحاذر او من شر ماخلق.
وكدا حصن نفسه يارهف.
ابتسمت رهف وهى تشعر بالتميز انها
تعلم الكثير واشياء اشخاص كثيرة لا
تعلمها وهتفت: شكرا على وجودك فى حياتى
احتضنها وهو يجلس على العشب
فنامت هى بعمق على قدميه وهى تنظر الى
السماء بتأمل بينما هو اخذ يلعب فى
خصلات شعرها بحب وحنان.

 

………………………..
وبكدا البارت انتهى يارب يعجبكم 💚☺️
*ياترى اي رد فعلكم لو ظهرلكم جن زى
ميخائيل ؟؟؟
*حاسه بإي دلوقتي وانتى قاعده وهو
مراقبگ ببتسامه هائمه ولكن لا يستطيع
الاقتراب منك عزيزتى!؟
*المعلومات اللى اتذكرت عن الجن حقيقه
فعلا ومن مصادر موثوقه وموضوع الاذكار
صح يارب تستفادوا؟!.
الختام:
لا تجعلني ثقيل على قلب احد وابعدني عن
من يتمنى بُعدي ولو كان احب عبادك
لقلبي.”. 💚💚.

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أميرة ميخائيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى