رواية أميرة آخر الزمان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ملك ابراهيم
رواية أميرة آخر الزمان الجزء الخامس والعشرون
رواية أميرة آخر الزمان البارت الخامس والعشرون
رواية أميرة آخر الزمان الحلقة الخامسة والعشرون
ـ احنا بقى هنرجع لاميرة كل حقوقها من غير كل ده، انا هقولهم ان حضرتك قولتلي ان أميرة ممكن تتنازل عن المحضر وتخرج جمال بس بشرط
نظر اليه المحامي طارق بتركيز، ليتابع فريد حديثه بكل ثقة قائلاً له.
ـ اهم شرط ان جمال يكتب الشقه اللي كانت أميرة متجوزه فيها وهو اتجوز فيها دلوقتي بأسم أميرة وبناتها بيع وشرا
نظر اليه المحامي طارق باعجاب بافكاره، ثم تحدث إليه فضول قائلاً له.
ـ وابن خالتك هيوافق بالشرط ده؟!
تحدث فريد بثقة قائلاً له.
ـ طبعا هيوافق هو دلوقتي مستعد يعمل اي حاجه عشان يخرج من هنا ودي فرصة أميرة انها تاخد منه كل حقوقها
حرك المحامي طارق رأسه بالايجاب ليضيف فريد بهدوء قائلاً له.
ـ وطبعا هيكون في شرط تاني وهو مبلغ كويس نفقه هو هيكون ملزوم يدفعه كل شهر لاميرة مصاريف لبناته، دا غير انه هيوقع علي عدم التعرض ليها وهيوقع بالالتزام بدفع النفقه شهريا وكل العقود دي هنوثقها في المحكمه عشان يخاف ويلتزم
نظر اليه المحامي طارق باعجاب قائلاً له.
ـ انت عارف يا استاذ فريد لو كل المحامين زي حضرتك كدا، مكنش في حد اتظلم، لكن للاسف نسبة كبيرة جدا بيزيفوا الحقايق عشان ينصروا الظالم على المظلوم ويفرحوا بكسب القضيه لصالحهم ومش مهم بقى ان في انسان اتظلم
رد فريد بالايجاب قائلاً له .
ـ الحق بيترد لصحبه مهما طال الزمن ولو محكمة الدنيا ظلمت فـ محكمة الاخرة بتنصر وعوض ربنا بيكون جميل للمظلوم
ابتسم له استاذ طارق قائلاً له.
ـ انا حقيقي اتشرفت بمعرفتك يا استاذ فريد
رد فريد بابتسامة قائلاً له.
ـ الشرف ليا انا
ثم اضاف بتأكيد قائلاً له.
ـ انا هروح بيت خالتي دلوقتي وهأكد تاني ان الطريقه الوحيده لخروج جمال هي تنازل أميرة عن المحضر وهقولها طبعا اني اتكلمت مع حضرتك وهقولها علي الشروط وان شاء الله اقدر اقنعها توافق لانها هي الوحيدة اللى هتقدر تقنع جمال يوافق وتكون حضرتك جهزت العقود اللي اتفقنا عليها ونحدد ميعاد وجمال يوقع العقود وحضرتك توثقها وأميرة تيجي تتنازل ونخرج جمال ونوصلها بنفسنا لحد شقتها وتاخد بناتها تاني
حرك المحامي طارق رأسه بالايجاب قائلاً.
ـ تمام اتفقنا
وقف فريد وسلم علي استاذ طارق قائلاً له وهو يمد يديه بـ كارته الشخصي.
ـ اتفضل ده رقمي عشان نقدر نتواصل مع بعض و انا هروح دلوقتي ولما حضرتك تتكلم مع مدام أميرة وتجهز العقود ياريت تبلغني
وقف المحامي طارق وسلم عليه بكل احترام قائلاً له.
ـ حاضر يا استاذ فريد وانا هروح اتكلم مع مدام أميرة دلوقتي
حرك فريد رأسه بالايجاب وذهب، ابتسم استاذ طارق واخذ هاتفه كي يتحدث الي الدكتور محمد ويخبره بهذا الاتفاق ويسأله عن رأيه.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
___________
في منزل والدة الدكتور محمد..
جلس الدكتور محمد يتناول الغداء مع والدته بصمت وهو يفكر في أميرة بشرود، لاحظت والدته شروده وتحدثت اليه بهدوء قائلة له.
ـ مالك يا حبيبي بتفكر في ايه؟، من ساعة ما جيت من برا وانت قاعد ساكت؟!!
نظر الدكتور محمد إلى والدته قائلاً لها بابتسامة.
ـ مفيش يا امي انا بس مشغولة بحاجه كده
نظرت اليه باهتمام قائلة له.
ـ وايه بقى الحاجه اللي شغلاك الفترة دي اوي كده؟!
نظر الدكتور محمد إلى والدته وقبل ان يتحدث رن هاتفه باسم المحامي طارق، نظر الي الهاتف بلهفة واخذه واستأذن من والدته سريعا وذهب الي الشرفة كي يتحدث بالهاتف.
تابعته والدته بستغراب وحاولت ان تستمع مع من يتحدث وهي جالسه بمكانها.
بداخل الشرفة رد الدكتور محمد بلهفة قائلاً.
ـ الو ايوه يا طارق طمني عملت ايه؟
تحدث إليه استاذ طارق بابتسامة قائلاً له.
ـ واضح ان أميرة دي بنت حلال لان ربنا وقفلها ابن الحلال اللي هيرجعلها كل حقوقها من غير قضايا ولا محاكم ولا اي بهدله
عقد الدكتور محمد ما بين حاجبيه قائلاً له.
ـ مش فاهم انت تقصد ايه؟!
تحدث استاذ طارق بابتسامة قائلاً له.
ـ مش هينفع اقولك في التليفون، بقولك ايه انا لازم اشوفك انت و مدام أميرة النهاردة، حاول تجبها وتجيلي المكتب الساعه 8 كده
تحدث الدكتور محمد بدهشة قائلاً له.
ـ طب قولي ايه الحكايه طمني انت كده قلقتني
استغرب استاذ طارق من لهفة صديقه الغير طبيعيه وتحدث اليه بمرح قائلاً له.
ـ هي ايه الحكايه بالظبط؟!، اول مرة تبقى ملهوفة وقلقان عشان حد كده!
توتر الدكتور محمد وحاول ان يكون اكثر هدوءا وتحدث الي صديقه بغيظ قائلاً له.
ـ وانت اول مرة تكون رخم كدا
ضحك المحامي طارق بمرح قائلاً له.
ـ اااه كدا انا قربت افهم اصل الحكايه
تحدث اليه الدكتور محمد بغيظ قائلاً له.
ـ لا طبعا اكيد مش زي ما انت فهمت، هو كل الموضوع تعاطف مش اكتر
تحدث المحامي طارق بمرح وهو يضحك قائلاً له.
ـ تصدق بعد الكلمتين دول انا اتأكدت اكتر
اغلق الدكتور محمد الهاتف بوجهه، ضحك المحامي طارق وهو ينظر الي الهاتف بعد ان اغلق صديقه بوجهه وهمس الي الهاتف قائلاً بمرح.
ـ وكدا بقى اتأكدت اكتر واكتر
عند الدكتور محمد في الشرفة..
وقف ينظر امامه يفكر في أميرة ومن هو ابن الحلال اللي هيرجعلها حقها
تابعته والدته وهي تجلس مكانها ولم تستمع الي مع من يتحدث.
نظر الدكتور محمد الي هاتفه واتصل علي رقم ضياء واخبره ان المحامي يريد التحدث الي أميرة بمكتبه وطلب منه ان يذهب الي منزل صديقة أميرة في تمام الساعة السابعة مساءًا كي يذهب اليهم الدكتور محمد ويأخذهم بسيارته.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
_____________
في منزل والدة أميرة..
اغلق ضياء الهاتف بعد حديثه مع الدكتور محمد وخرج من غرفته يبحث عن والدته وجدها بداخل المطبخ..
دخل المطبخ كي يتحدث اليها ويخبرها انه سوف يذهب مع اخته أميرة في المساء الي المحامي قائلاً لها بهمس كي لا يسمعه والده الجالس بصالة الشقة.
ـ بقولك ايه يا امي، الدكتور محمد كلمني دلوقتي وعايزني اخد اميرة الساعه سابعة ونروح معه عند المحامي
وقف الدسوقي والد ضياء بجوار باب المطبخ يحاول سرقة السمع الي حديث ضياء مع والدته.
تحدثت والدة أميرة بقلق قائلة له.
ـ هو المحامي عايزها ليه، ليكون جمال هيخرج، دا لو خرج هيبهدلها
تحدث ضياء بصوت منخفض قائلاً لوالدته.
ـ مش عارف لسه المحامي عايزها ليه، بس انا لازم اروح معاها عند المحامي مش هينفع اسيبها تروح لوحدها
تحدثت اليه والدته بصوت منخفض هي الأخرى قائلة له.
ـ خلاص انا هخليك تروح بس اول ما ترجع تطمني
وقف الدسوقي يحاول استماعهم لكنه لم يستطيع الاستماع الي كامل الحديث بوضوح بسبب صوتهم المنخفض بداخل المطبخ لكنه استمع الي اسم أميرة والمحامي وعلم ان ضياء يريد الذهاب مع أميرة للمحامي، شعر بخطوات ابنه يتجه الي خارج المطبخ، دخل سريعا الي الحمام المجاور للمطبخ كي لا يعلم ابنه انه استمع الي حديثه مع والدته.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
___________
في منزل والدة جمال..
جلست والدة جمال وبجوارها اماني ابنتها ولم تتوقف دموع اماني منذ مجيئهم من قسم الشرطة، خرجت شاهندا من غرفتها بعد ان ناموا بنات شقيقها، اقتربت من والدتها وشقيقتها وتحدثت اليهم بفضول قائلة لهم.
ـ هو فريد مرجعش معاكم ليه؟
تحدثت اليها والدتها بهدوء وهي تجلس تضع يديها اسفل خدها تفكر في اي حل لاخراج ابنها.
ـ فريد مع محامي الست أميرة وهيحاول يقنعه انه يخليها تتنازل
ثم اضافة بسخرية قائلة.
ـ عشنا وشوفنا أميرة بقى ليها محامي كمان واحنا اللي بنترجاها عشان تتنازل
ردت اماني وهي تبكي قائلة لوالدتها.
ـ وميبقاش ليها ليه يا امي، كفايه ظلم بقى
نظرت اليها والدتها بستغراب قائلة لها.
ـ انتي هتتجنني زي الموكوس جوزك ولا ايه
نظرت اماني الي والدتها قائلة لها ببكاء.
ـ لا انا مجننتش بس انتي لازم تعرفي ان كل ظلم بتعمليه لاميرة بيتردلك في بناتك واحنا ملناش ذنب، اتقي ربنا فيها عشان غيرك يتقي ربنا فينا
نظرت اليها والدتها بستغراب ونظرت شاهندا الي والدتها بعدم فهم، تحدثت اليها والدتها قائلة لها.
ـ انتي ايه حكايتك النهاردة انتي وجوزك، مالكم شدين حيلكم علينا اوي وبدافعوا عن الست أميرة، واخوكي ايه مش صعبان عليكم بعد البهدلة اللي هو اتبهدلها بسبب الست أميرة اللي زعلانين عليها اوي؟!
انهارت اماني في البكاء قائلة لوالدتها بصراخ.
ـ انا زعلانه علي حالي انااا، كل اللي انتي عملتيه في أميرة بيترد فيا دلوقتي
نظرت اليها والدتها بعدم فهم، اضافة اماني ببكاء قائلة لها.
ـ فتحي عايز يتجوز عليا زي ما جمال اتجوز علي اميرة وطبعا انا مقدرش اقوله لا، لانه قالهالي بكل بجاحه، قالي اخوكي مش احسن مني وعلي الاقل أميرة بتخلف
شقهت شاهندا شقيقتها بصدمة وتحدثت والدتها بزهول قائلة لها.
ـ يتجوز عليكي يعني ايه، دا اكيد اتجنن
تحدثت اماني ببكاء قائلة لوالدتها.
ـ ولما جمال اخويا اتجوز علي مراته مقولتيش عليه كده ليه؟
نظرت اليها والدتها بصدمة، لم تستطيع الرد عليها، تحدثت شاهندا شقيقتها قائلة لها.
ـ جمال اتجوز علي أميرة عشان خلفتها بنات وكمان خلفت بنت تعبانه وهو كان نفسه يخلف ولد ويكون سليم وطبعا خاف ان أميرة تخلف له تاني ويطلع تعبان برضه عشان كده اتجوز واحده غيرها
اتصدمت اماني من حديث شقيقتها وتحدثت اليها بصدمة قائلة لها.
ـ مين اللي قالك الكلام ده؟!!
حركت شاهندا كتفيها قائلة لها.
ـ ماما اللي قالت كده
غمضت اماني عينيها ببكاء، توترت والدتها وتحدثت اليها بهدوء قائلة لها.
ـ ملكيش دعوه بموضوع جمال اخوكي دلوقتي يا اماني وخلينا فيكي انتي وقوليلي الزفت جوزك ده قالك ايه وانا هعرف اتصرف معاه
بكت اماني بحزن وتحدثت الي والدتها ببكاء قائلة لها.
ـ هتعمليله ايه يعني يا امي، هو عنده حق، يعني لما يشوف اخويا اتجوز علي مراته وهي مفيهاش عيب يبقى من حقه يفكر يتجوز عليا وانا كلي عيوب
تحدثت والدتها بصوت مرتفع قائلة لها.
ـ عيوب ايه اللي فيكي هو كان يحلم يتجوز واحده زيك
تحدثت اماني ببكاء قائلة لها.
ـ ايوه انا كلي عيوب يا امي، كفايه جسمي اللي بقى كله حته واحده زي ما هو قالي وموضوع الخلفه اللي كل الدكاتره قالوا اني لازم اخس عشان اعرف اخلف وانا مش عارفه اخس و حاولت كتير علي يدك ومبقدرش اكمل، انا دلوقتي بقيت بكره جسمي لما بشوف نظراته ليا وكل ده حصل من بعد جواز جمال علي مراته وفتحي اتغير معايا، انا عارفه انه شايف انه احق يتجوز عليا ويخلف وانا مش هقدر اعترض وانتوا كمان لان اخويا عمل كده وكل اللي انتوا عملتوه في اميرة بيتردلكم فيا دلوقتي وزي ما انتي عايرتيها بانها خلفت بنت تعبانه هو كمان عايرني اني مبخلفش خالص
اتصدمت والدتها من حديثها، وقفت اماني ودخلت غرفة شقيقتها واغلقت الباب عليها كي تبكي بمفردها..
نظرت شاهندا الي والدتها وتحدثت بغضب قائلة لها.
ـ فتحي ده محتاج اللى يقفله ويعلمه الادب
تحدثت الدتها بحزن قائلة لها.
ـ ومين اللي هيقفله واخوكم محبوس كده وربنا يستر بقى واميرة متعاندش معانا وتسجنه بجد
رن جرس الباب..
وقفت شاهندا وذهبت لتفتح الباب، ابتسمت بسعادة عند رؤيتها لفريد يقف امامها، تحدثت اليه بلهفة قائلة له.
ـ اتأخرت كده ليه يا فريد وحشتني
نظر اليها فريد بغضب ودخل وهو يسأل عن خالته قائلاً لها.
ـ خالتي فين؟
استمع الي صوت خالته تناديه قائلة له.
ـ تعالى يا فريد انا هنا اهو
دخل فريد وجلس امام خالته، نظرت اليه خالته وتحدثت بقلق ولهفة قائلة له.
ـ خير يا فريد طمني عملت ايه مع المحامي بتاعها
تحدث فريد بهدوء قائلاً لها.
ـ المحامي كان رافض خالص موضوع انها تتنازل ده وانا حاولت أقنعه بكل الطرق عشان يقنع اميرة لان مفيش قدمنا حل غير انها تتنازل يا اما جمال هيتسجن
جلست شاهندا بجوار فريد وهي تستمع اليه، تحدثت والدة جمال بلهفة قائلة له.
ـ المهم يعني قدرت تقنعه وهتيجي تتنازل؟
تحدث فريد بهدوء قائلاً لها.
ـ انا اتكلمت معاه وعرفت ان أميرة ليها شروط قصاد التنازل والمحامي بتاعها ده طلع ناصح اوي وشكله كده ناوي يسجن جمال وناوي يرفع عليه قضايا نفقه وحضانه وسكن ليها وللبنات وقضيه بالقايمة بتاعها والمؤخر يعني شكله ناوي علي الشر وللاسف القانون في صفها هي وبعد محضر التعدي اللي عملته لجمال والتقرير الطبي بتاعها يبقى جمال مش هيخرج خالص وعلي الاقل فيها عشر سنين سجن
شهقت خالته بصدمة وتحدثت شاهندا بقوة قائلة له.
ـ طب مقولتلوش ليه انها مضت علي تنازل عن كل ده؟!!
نظر اليها فريد و رد عليها ببرود قائلاً لها.
ـ وهو اخوكي كان وثق التنازل ده، الورقه اللي معاه دي ملهاش اي لازمه و المحامي بتاعها يقدر يطعن فيها بسهوله جدا او هي تقول انه كتفها ومضاها غصب عنها مثلا
نظرت شاهندا الي والدتها وتحدثت والدتها الي فريد بقلة حيلة قائلة له.
ـ والحل ايه يا فريد دلوقتي؟
تحدث فريد بهدوء قائلاً لها.
ـ الحل الوحيد اننا نقبل بالشروط بتاعها
تحدثت شاهندا بغضب قائلة له.
ـ وايه شروطها كمان ان شاء الله
نظر فريد الي شاهندا بغضب وتحدث اليها بأمر قائلاً لها.
ـ انتي مالك ومال الكلام ده، قومي ادخلي جوه وملكيش دعوه بالموضوع ده خالص
نظرت اليه شاهندا بصدمة، تحدثت والدتها بتعب قائلة لها.
ـ قومي ادخلي شوفي اختك يا شاهندا واسمعي الكلام
زفرت شاهندا بصوت مرتفع ووقفت بغضب ودخلت غرفتها، تابعها فريد بغضب وهو يتأكد كل لحظه بان الزواج منها سوف يكون فاشلا بكل المقاييس.
تحدثت اليه خالته قائلة له.
ـ ايه شروطها يا فريد؟
تحدث فريد بهدوء محاولا تبسيط الشروط وبدأ حديثه قائلاً لخالته.
ـ هي بالنسبة لها شروط لكن بالنسبه لينا دي حقوقها اللي هي هتاخدها بالمحكمه غصب عننا، يعني النفقه والشقه وعدم التعرض
نظرت اليه خالته بدهشة قائلة له.
ـ شقة ايه مش فاهمه؟!
تحدث فريد بهدوء قائلاً لها.
ـ شقة الزوجيه يعني الشقة اللي جمال اتجوزها فيها وانجبت فيها اطفالها من حقها قانونيا انها تعيش في الشقه دي هي وبناتها
تحدثت اليه خالته بستغراب قائلة له.
ـ قصدك الشقة اللي جمال اتجوز فيها مروة فوق
تحدث فريد بهدوء قائلاً.
ـ مش الشقة دي كانت شقة أميرة قبل مروة؟
حركت خالته رأسها بالايجاب قائلة له.
ً ـ ايوه بس لو أميرة خدتها مروة هتروح فين؟
تحدث فريد بهدوء.
ـ ممكن جمال ياخدلها شقة برا
فكرت والدة جمال قليلا وجدت ان هذه فرصة جيدة لها كي تتخلص من مروة وتبعدها عن منزلها بعد وقاحة مروة معها وابتسمت بمكر وهي تفكر في الانتقام من مروة بهذه الطريقه بعد طردها من الشقه ، رحبت كثيرا بهذا الشرط قائلة لفريد.
ـ وماله تاخد الشقة هي من حقها برضه هي والبنات
تحدث فريد وهو يحاول فهم ما يدور بتفكير خالته قائلاً لها.
ـ المحامي بتاعها بقى عايز يضمن انكم مش ممكن تطردوها من الشقه بعد ما تتنازل وعايز ان كل شيء يكون متوثق وجمال يسجل الشقة باسم أميرة وبناتها
نظرت اليه خالته بصدمة وقبل ان تعترض تحدث فريد سريعا قائلاً لها.
ـ وطبعا العقد هيبقي فيه بند ان اميرة متقدرش تبيع الشقة، هي بس هتعيش فيها هي وبناتها عادي وتضمن ان محدش يقدر تطردها منها
فكرت والدة جمال قليلا قائلة له.
ـ يعني هي مش ممكن تاخد الشقة وتبيعها؟
تحدث فريد بثقة قائلاً لها.
ـ لا طبعا متقدرش الشقه هتكون بأسمها للاقامة فيها بس وانا بنفسي هراجع العقد
حركت خالته رأسها باقتناع قائلة له.
ـ وفي شروط تانيه؟
تحدث فريد وهو يحاول ان يبسط لها كل شئ قائلا لها.
ـ مفيش غير النفقه يعني هنحدد مبلغ معقول مصاريف للبنات وجمال هيمضي انه مسؤول يدفعلها المبلغ ده كل اول شهر وطبعا لو اتأخر شهر من حقها تشتكيه في القسم
تحدثت خالته بقلة حيلة قائلة له.
ـ عادي هو كده كده مسؤول يصرف علي بناته
ثم اضافة بفضول قائلة له.
ـ في حاجه تانيه؟
تحدث فريد.
ـ مفيش حاجه تاني غير انه هيمضي في القسم علي عدم التعرض ليها ولازم يعرف انه لو اتعرض لها في اي وقت او حتى فكر يطلع لها شقتها هي تقدر تسجنه تاني
تحدثت خالته بغضب قائلة.
ـ مكنتش اعرف أميرة هتطلع ناصحه كده، بس ابني اللي خايب وهو اللي حط رقبته تحت سكينتها
تابع فريد حديث خالته بصمت وتحدث اليها قائلاً.
ـ يعني اكلم المحامي ابلغه بموافقتنا ولا ايه، عشان نخرج جمال قبل ما يتحول للنيابة الصبح
تحدثت خالته بلهفة قائلة له.
ـ ايوه كلمه واتفق معاه وسيب جمال عليا انا هعرف اخليه يوافق بس نخرجه بكره
تحدث فريد بابتسامة قائلاً.
ـ متقلقيش يا خالتي ان شاءالله بكره هنخلص كل حاجه في القسم وجمال يمضي وهي تتنازل…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أميرة آخر الزمان)