روايات

رواية أمنية الزين الفصل الثالث 3 بقلم هاجر حسين

رواية أمنية الزين الفصل الثالث 3 بقلم هاجر حسين

رواية أمنية الزين الجزء الثالث

رواية أمنية الزين البارت الثالث

رواية أمنية الزين
رواية أمنية الزين

رواية أمنية الزين الحلقة الثالثة

 

كريمه:-انت بتقول ايه

زين ببرود:-زي ما سمعتي كده امنيه مراتي

وليد:-انت بتقول كلام وخلاص فين الدليل علي كده

زين:-انا ميهمنيش انك تصدق او متصدقش بس اهي قسيمت جوازنه

الماذؤن:-اااه فعلا مراته …يبقا استاذن انا …وخارج

كريمه:-كانت عارفه انك واحده ذ****

زين بغضب:-احترمي نفسك وسكاتي مش عايز امد ايدي علي وحده قد امي ويلا اطلعو برا مش عايز اشوف وشكم هنا تاني

كريمه:-دااه بيتي

زين:-لا ده بيت امنيه كل حاجه باسم امنيه مفيش غير الشقه باسمك انتي معا انك متستهاليش حاجه ياله برررره

كريمه بخوف:-هاخد هدومي

زين:-كل حاجه هتوصلك يلا بره

وليد وهو خارج:-مش هسيبك يا امنيه

زين بصوت عالي:-بررره يا ح***يوان

مشيت كريمه و وليد

امنيه:-شكرا يا زين بجد شكرا

زين:-بتشكريني علي ايه

امنيه:-انك جبت ورق واثبت اني مراتك

زين:-بس الوراق دااا حقيقي

امنيه بصدمه:-نعاااام انت اكيد بتهزار

زين:- والله مش بهزار يا امنيه

امنيه:-طيب ازاي يعني وليه تعامل كده

زين:-ابوكي طلب مني كده

امنيه:-ليه

زين:-عمي محمد وصني اني اتجوزك سنه تكوني خلاصتي جامعه و وكبرتي

امنيه:-ههه كبرت…انت بتهزاز صح الكلام دااه غلط

زين:-لا مش غلط القسيمه اهي وشوفي

امنيه:-لا وكمان خالتي ومراد شهود وانا مضيت امتي

زين:-لما كانتي في الجنينه

امنيه:-انت مستغفلنى انا مش هبله وبعدين انا كبيرة وكانت المفروض تاخد رايي ولا انا مالييش راى اصلا

زين:-دي وصيت ابوكي مش محتاج رايك

امنيه:-عادي ممكن تطالقني سهله

زين:-ان شاء الله بعد السنه

امنيه:-انت بتهزار صح

زين:- لا………متخافيش جوازنا هيبقا علي ورق بس

امنيه:-برضو مش موافقه

زين:-مش موافقه علي ايه انتي خلاص مراتي

امنيه:-انت عبيط انا هقطع القسيمه

زين سحبها منها:-ما خلاص بقا يا امنيه

امنيه:-هتبدا يعني يا زين والله هخليك تندام………ولسه هتقوم مساك اديها

زين:-رايحه فين

امنيه:-هطلع اوضتي سايب ايدي

زين:-هاتي هدومك وانزالي

امنيه:-ودااه ليه ان شاء الله

زين:-هتروحي عندنا البيت

امنيه:-لا مستحيل انا مش همشي من هنا

زين بعصبيه:-انا بتكلام معاكي براحه فاسمعي الكلام ويلااا

امنيه:-طيب ……وطلعت

انتي كلامتي زين يا ساره صح

ساره:-اااه بس هو كان بيران عليكي علشان يشوفك وصلتي ولا لا وقولتلو

امنيه:-اااه شكرا يا روحي ايه الشنطه دي

ساره:-هروح اقعد عند بابا

امنيه:-دااه بيتك يا ساره

ساره:-والله بابا بعتلي اقعد معها قبل ما يسافر وانا ابقا اشوفك في الجامعه واكلامك سلام يا روحي

امنيه:-ماشي يا ساره سلام ……… ومشيت

خارجه ساره وادم كان داخال

ادم:-احم رايحه فين

ساره:-عند بابا

ادم:-تعالي اوصالك

ساره:-لا شكرا

ادم:-اركابي بس ……ركبت

كانتي بتراني ليه

ساره:-علشان تلحق امنيه

ادم:-ليه في ايه

ساره:-وليد ووو………وحكتله

ادم:-طيب الحمدلله انك كلمتي زين

ساره:-ااه والله وجاء بسرعه

ادم:-انا اسف يا ساره ان قولتلك الكلام المره اللي فاتت وانتي دايما بتساعدي امنيه يارب متكنيش زعالتي

ساره:-عادي انا مزعالتش وبعدين امنيه زي اختي واكتر

ادم:-قلبك ابيض بقا………انا عايزك في خدمه

ساره:-قول

ادم:-انا معجب بواحده في نفس جامعتك وعايز اقرب منها

ساره بصدمه:-ااه يا خاين يا قاسي كده تغدر بيا عشمني بيه وغدر بيا

ادم:-معلش بقا انا مبقاتش بحبك

ساره:-الحقوني يا نااس عايز يبعد بعد ما ضحك عليااا وعشمني بحبه دانا هنفخك محدش يمسكني سبوني

ادم:-هههههه لا خلاص بلاش ضرب

ساره:-المهم بقا ايه المطلوب مني

ادم:-يعني تعارفي انها سنجل ولا ايه نظامها

ساره;-امم اسمها ايه

ادم:-سما انا شفتها معاكي مره

ساره بتحاول دموعه متنزالش:-حاضر

ادم:-تسلمي ياارب يا قمر وصلتي

ساره:-شكرا …ونزالت

ساره لنفسه:-يارب هو حظي ليه كده يعني يوم ما احب حد يكون بيحب غيري ياارب اساعده وابعد

••••••••••••

في الشركه

مريم:-احم الاورق دي عايزه تتمضي حاضرتك

مراد:-ليه زين مش في مكتبه

مريم:-لا مشي

مراد:-طيب هاتيها

مريم:-اتفضل

مراد خلص:-مش هتحني عليا بقا

مريم:-عندي شغال ممكن باقي الورق

مراد:-يا مريم حرام عليكي هو انتي ايه معندكيش قلب

مريم:-طيب خاليا الورق عندك وانا خارجه…………وقامت وهو قام ومساك اديها

مراد:-هو ايه ام السلوب دااه انا عاملت معاكي ايه انا بحبك وعايز اتجوزك مش عايز اصحبك

مريم:-ممكن تسيب ايدي

مراد:-طيب بعد الشغل عايز اقعد معاكي

مريم:-مش هينفع

مراد:-ليه

مريم:-اهو مش هينفع

مراد مساك ايدها:-علشان خاطري يا روما

مريم بتحاول تبعد:-والله انت قليل ادب ابعد كده

مراد:-هستناكي بعد الشغل

مريم:-لا مش هخارج معاك انا ايه دااه هو عافيه

مراد:-لا كريستال

مريم وهي خارجه:-لا خفيف

••••••••

امنيه:-خالتي انتي جيتي امتي

سحر:-زين كلمني قبل ما يجي انتي كويسه

امنيه:-اااه كويسه بس انتي شوفتي زين عامل ايه

سحر:-علشانك يا بنتي

امنيه:-انتي تعارفي

سحر:-لا بس هو قالي وخالني مضيت وفاهمني ورق الارض

امنيه:-بس كده مينفعش يا ماما

سحر:-بس ابوكي وموصيه عليكي

امنيه:-مفيش غير زين ولا انا بطيقو ولا هو بيطيقني

سحر:-بكره تحبيها يا امنيه

امنيه:-انا احب زين داااه مستحيل

سحر:-مستحيل ليه انتو وصغيرين كانته بتحبو بعض مش عارفه ايه اللي غيركم كده

امنيه:-كانه صغيرين مكنش نعارف حاجه

سحر:-طيب يا امنيه يلاا علشان نمشي

امنيه:-لا يا خالتي مش عايزه امشي من هنا

زين داخال عليهم:-كله دااه تاخير يلا عندي شغال

امنيه:-مش عايزه، انا هقعد هنا

سحر:-انا هستناكم تحت……وخارجت

زين:-مش عايزه تروحي معنا ليه

امنيه:-اهو كده

زين سحبها لحضنه:-وهو ينفع اسيب مراتي لوحده

امنيه بتحاول تبعد:-ابعد عني مش ينفع كده والله

زين غمزله:-ليه دااه حتي انتي مراتي

امنيه بعدت:-مراتك ايه هو عبط

زين بعصبيه:-طيب بلاش غلط طيب

امنيه:-ممكن طيب نقطع الورقه دي وبلاش شغال العيال دااه

زين بصوت عالي:-والله وهو بسهوله كده انتي مراتي هتبقا مراتي لحد اخر نفس في عمري انتي فاهمه

امنيه:-ايه دااه مش كان سنه

زين بعصبيه:-يبقا تقضي السنه من غير عندا ومشاكل

امنيه:-علي ورق وبس

زين:-موعدكيش

امنيه:-نعم

زين:-ان شاء الله …يلاا

امنيه:-يلاا

••••••••••

مريم:-ماما انتي فين

حنان:-تعالي يا مريم انا هنا

مريم:-ايه دااه انت ايه جابك هنا

حنان:-عيب يا مريم كده

مراد:-عادي يا ماما

مريم:-وكمان ماما هو في ايه

مراد:-مفيش يا مريم جيت اقعد مع امي شويا ولا مينفعش

مريم:-امك منين يا شاطر

حنان:-مرريم كفايه كده ويلا روحي حاضري السفره انا مجهزه كل حاجه

مراد:-وياريت متنسيش ورق العنب

مريم:-انت هتتامر كمان

حنان:-يلا يا مريم

مراد:-حبيبتي يا ماما والله

مريم:-ماشي انتو اتفاقتو خلاص ……وخرجت

••••••••••

ادم:-يالهههوي امنيه بنفسه هنا لا انا مش مصدق

امنيه:-لا صدق يا خويا

سحر:-ده غير انها هتقعد هنا دايما

ادم:-ازاي دااه

سحر:-زين كتب علي امنيه النهارده

امنيه:-والله ما النهارده دااه من يومين

ادم:- لا مش معقوله زين وامنيه لا لا

امنيه:-ما انا زيك والله مش مصدقه

زين:-خلاص اسكتو

ادم:-طيب هتعامله فرح ولا ايه

سحر:-اكيد طبعا والسبت الجاي كمان

امنيه:-نعاااام انا مش موافقه بكده يا خالتي

سحر:-اما عايزه ايه يا امنيه

امنيه:-انا وافقت وجيت هنا بس كفايه اوووي كده خاليا جوازنه بينا احنا وبس

زين:-ودااه ليه …انا موافق يا امي السبت الجاي كويس اووي

امنيه:-وانا ماليش رأي ولا ايه حرام كده

سحر:-يا حبيبتي دااه عشانك

زين:-انا عندي شغال هخالصه وهاجي

سحر:-شغال ايه يا زين دلوقت

زين:-شغال يا ماما ……وسبها وخارج

•••••••••••••

حنان:-ايه رايك في الاكل يا مراد

مراد:-جميل من ايدك يا ماما

مريم:-بارد

مراد:-عاجبك كده يا ماما

مريم:-اففف انا هداخال انام احسن

مراد:-يالهههوي علي الذوق طيب انا همشي

حنان:-اقعدي يا مريم عيب كده

مريم:-حاضر

مراد:-طيب انا ماشي

حنان:-لا اقعد

مريم:-خاليها يمشي يا ماما

حنان:-هو في ايه يا مريم ما تتكلامي كويس

مراد:-اظهر بتخالص اللي بعماله فيها في الشركه

حنان:-بتعامل ايه يا ولد

مراد:-لا ابدا ولا حاجه

مريم:-الساعه كام يا استاذ مراد

مراد:-لسه 8

مريم:-ساعتك متاخره علي فكره

مراد:-عايزاني امشي يا مريم

مريم:-اااه ياريت

حنان:-هو في ايه يا مريم

مراد تلفونه ران:-اسيبكم انا بقا

حنان:-ماشي يابني

مريم داخالت اوضتها

مراد:-سلام

حنان:-سلام……مراد خارج وحنان داخالت لمريم

حنان:-مريم

مريم:-نعم يا ماما

حنان:-في ضيوف بعد يومين جايين

مريم:-ضيوف مين مش فاهمه

حنان:-عريس مناسب ليكي وانا موافقه

مريم:-وانا مش موافقه يا ماما

حنان:-كلهم مش زي حازم يا مريم

مريم:-وانا مالي ومال حازم انا بقولك مش موافقه

حنان:-ادي نفسك فرصه ومش هنستعجل زي حازم ولا هنعمال خطوبه ولا اي حاجه

مريم:-لا

حنان:-نفسي اعارف ايه اللي في دمغك

مريم:-لما ابن خالتي يخطبني علشان يتسالي بيا عاوزه ايه من حد ماعرفهوش

حنان:-مش كله زي بعض يا حبيبتي حازم دااه زباله وصدقيني دااه مناسب جدااا

مريم:-ومين هو حد اعارفه

حنان:-اااه بس لما يجي ابقا شوفيها

مريم:-لا عايزه اعارف مين

حنان:-ابن وحده صحبتي

مريم:-لا انا مش موافقه يا ماما

حنان:-ليه دااه حتي بيحبك دااه قالي عليكي كلام كتير

مريم:-مين قال انو بيحبني هو يعارفني منين

حنان:-ااه بيحبك ومش هتلقي اللي يحبك زيه

مريم:-هو اي الحب بالنسبالك يا ماما انو يقولك بحبه يبقا بيحبني

حنان:- لا يا مريم هو الحب اكيد ملوش تعريف بس بالنسبالي الحب هو الراحة هو الطمأنينة اللي بنحسها من كلام اللي قدامنا قيراط ومن فعله ٢٤ قيراط واللي على أساسها بنرتاح واول ما نرتاح بنحب تلقائي وبنكمل وبكره في عنينا جميل الحب هو الأمان اللي بنديه للي قدامنا واللي بنحسه برضو

مريم:-بس انا خايفه يا ماما

حنان:-لا متخافيش … الخلاصة يا مريم مفيش علاقة حب يدخلها الخوف وتكمل ومفيش علاقة فيها أمان وتنتهي ابدا

مريم:- طيب انا هصلي استخاره

حنان:-ربنا يقداملك اللي فيه الخير يا بنتي يلا تصبحي علي خير

مريم:-وانتي من اهل الخير يا روحي

••••••••

كاميليا :-ازاي يا زين عايز تجواز طيب وانا

زين:-انا اتجوزت مش لسه هتجواز

كاميليا بدموع:-كمان وهطلقني صح

زين:-لا مين قال كده

كاميليا:-اما هتتجوزها ليه

زين:-لازم اتجوزها موضوع كده

كاميليا:-انت اتجوزتني علشان الشغل وهي علشان ايه

زين قام:-مالكش دعوه

كاميليا:-رايح فين

زين:-هامشي

كاميليا:-ليه

زين:-علشان عكرت مزاجي

كاميليا مساكت ايده:-انا اسفه خاليك معلش

زين:-لا ابعدي

كاميليا:-طيب براحتك ……اااه وياريت تطالقني

زين:-انتي بتقولي ايه

كاميليا:-زي ما سمعت عايزه اطالق

زين بزعيق وعصبيه ومساك دراعه:-لا مش هطالق قولتلك دااه هيبقا بمزاجي انا وبلاش تقوليها تاني انتي فاهمه

كاميليا بخوف:-حاضر حاضر

زين سابها وخارج

كاميليا:-ماشي يا زين انا هعارف اخاليك تعاملني كويس

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية أمنية الزين)  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى