رواية أقدار الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم علياء ناصر
رواية أقدار الجزء الرابع والعشرون
رواية أقدار البارت الرابع والعشرون
رواية أقدار الحلقة الرابعة والعشرون
غصب عنّا بنحنّ للي فات
بياخدنا الحنين والشوق للذكريات👌
لقصة أول حب لصديق عمر
لطفولة جميلة مفيهاش مُرّ
لشارع وحارة كنّا فيه نمرّ
ومدرسة كانت فيها أول علامنا
وأول دمعة في عيوننا
وهدومنا الجديدة وأعيادنا
ولمة العيلة والعيدية وفرحتنا
كانت جميلة أيامنا وصحبتنا
وضحكتنا من القلب تسمّع لآخر حارتنا
وجيرانا اللي في كل لحظة بالحب محاوطنا
نتجمع في بيتنا وجوة بلكونتنا
نسمع سومة ونخرّج من جوانا آهاتنا
تعظيم سلام ياأحلي ذكرياتنا👇
ياكل تفصيلة عشناها وفضلتْ محفورة في أرواحنا✋
#جيهان_النحاس
في مكان أول مرة نروحوا يفوق حازم يلاقي نفسه مربوط على كرسي و يبص حواليه مش لاقي حد يحاول يشوف هو فين بيلاقي المكان واسع و فاضي و حطان مدهونة بالاسود و الإضاءة فيه ضعيفة حازم : اها انا فين أيه المكان ده
و يرفع صوته : في حد هنا ياللي هنا
ليدخل عليه احد الرجال : انت فوقت
حازم : أيوة انا فين و مين الي جائني هنا
الرجل : انت في ضيافة فارس بيه و هو قال نكرمك آخر كرم
حازم : فارس طب ما أخرجني من هنا انا ممكن لديك فلوس كتير متقدرش تعدها
ليضحك الرجل : أنت متخيل انك ممكن تخرج من هنا قبل فارس بيه ما يسمح متحلمش
الدكتور الوقتي جاي و هيكشف عليك فارس بيك عايز صحتك تتحسن بسرعة
ليتركه الرجل و يذهب
حازم لنفسه : و بعدين انا لازم اهرب من هنا قبل فارس ما يجي على العموم هو أكيد مش هيجي اليومين دول اكون فكرت ههرب ازاي
في المستشفي
يقف الجميع خارج غرفة صقر و الطبيب بالداخل يحاول افاقته ليتم فحصه
بداخل الغرفة
الطبيب : صقر بيه حضرتك سامعني
صقر يحرك رأسه بالايجاب : أيوة
الطبيب : حاول تحرك ايدك اليمين و بعدها ايدك الشمال
الطبيب : تمام تمام الوقتي حرك رجلك اليمين
يحاول صقر تحريك رجله : تقيلة أوي
الطبيب : تمام حرك رجلك الشمال
ليحاول صقر تحريك رجله لينفعل صقر و يتحدث بعصبية برده لا مش بتتحرك في إيه رجليها مش بتتحرك ليه
الطبيب يحضر اداه تشبه الشاكوش الصغير و يطرق على ركبته ليحفز الأعصاب على تحريك القدم و لكن لا تأثير
الطبيب : صقر بيه الرصاصة كانت قريبة جدا من العمود الفقري و من الواضح انها أثرت على رجليك الوقتي الممرضة هتأخد حضرتك عشان تعمل أشاعة عشان نعرف مدى التأثير و نحدد هيتعالج ازاي
يحاول صقر أن يهدأ : فارس و سيلا و روتيلا عاملين أيه
الطبيب : متقلقش الكل بخير
لتأخذ الممرضة صقر للقيام بالأشاعة
و يخرج الطبيب ليجد فارس أمامه
فارس : أيه الاخبار
الطبيب : زي متوقعنا الرصاصة أثرت على رجليه و الاشعة هتوضح هيحتاج علاج طبيعي و لا عملية عشان يقدر يمشي تاني
فارس يضع يده على رأسه
ليقول له عدي : أدعي له
الطبيب : هو سأل عليكم كلكم و انا قولت له ان الكل بخير عشان نفسيته مش تتأثر و يا ريت يبقى في متابعة مع دكتور نفسي لأن صقر بيه وضعه هيبقى حساس عن اذنكم
و يذهب الطبيب ليقول فارس : يوسف فين
عدي : راح هو و مراته يودوا الاولاد لأهله و هيرجع على طول
فارس : تمام
عدي : فارس بالنسبة لحازم هخلص الي عايزه منه و هسيبه لك
عدي : فارس انا عايزة عايش مش ميت طريقة اقتحام رجالته الفيلا بتقول انه مش هين و مسنود
فارس : و انا مش هضرك في شغلك متقلقش
ليرن هاتف فارس
فارس : أيوة
الرجل : الراجل الي معانا فاق و طلبنا له الدكتور زي ما حضرتك أمرت
فارس : لما الدكتور يخلص كلمني
الرجل : حاضر يا فارس بيه
عدي : فارس هنية
فارس : صحيح انا نسيت اسال عليها خالص اتلبخت في اللي احنا فيه
عدي : متقلقش هي كويسة و مفهاش و لا خدش هي راحت بيتها و قاعد معناها نورا
فارس : تمام كلمه قولهم اني هبعت لهم عربية يروحوا فيلا التجمع هنية عملت الي قولت عليه بالضبط
## فلاش باك ##
هنية : حضرتك طلبتني يا فارس بيه
فارس : أقعدي يا هنية انتي عارفة انا بثق فيكي اد أيه
هنية : طبعا عارفة انا اتربيت على ايد الحاجة الله يرحمها
فارس : انا عايزك تعملي حاجة فاكراه الممر الي تحت المطبخ للزريبة القديمة
هنية : طبعا
فارس : لو حصل اي حاجة تعرض الي في البيت للخطر تخرجيهم من الممر و نروحوا الزريبة و نروحوا كلكم على بيتك القديم
فارس : حضرتك حاسس ان في حاجة هتحصل
فارس : الكلب اللي يتعامل معاه مش سهل و اكيد هيعمل حاجة انت بيتك القديم حد يعرفه
هنية : مفيش غير نورا
فارس : تمام ابعتي نورا النهار ده بيتك و خلي هبه تروح بيت أهلها و لو سألوكي قول لهم اننا هنسافر نغير جو
هنية : حاضر
## باااك ##
عدي : سبحان الله انت فكرت تبعدهم و شوف أيه اللي حصل ربنا رائد ان الموضوع ده يخلص
قول الحمد لله
فارس : الحمد لله
بعد ساعة
يجلس فارس و يوسف و عدي مع الأطباء في غرفة مدير المستشفى
فارس : انا عايز أعرف وضع كل واحد أيه
مدير المستشفى : مدام سيلا ممكن تخرج بس محتاجة تتابع مع دكتور نفسي لانها حاسة بالذنب و الآنسة روتيلا الوضع مستقر بس في غيبوبة و مش متحدد هتصحى أمتى
و الاستاذ صقر الاشعة بتاعته طلعت للاسف هيحتاج عملية و بعدها علاج طبيعي
فارس : حالته تسمح يعمل العملية امتى
الطبيب : لازم فاسرع وقت بس لازم تتكلم معه عشان تحسن حالته النفسية و لو كده ممكن نعملها بكرة على طول
فارس : و حالته هتبقى إيه بعد العملية
مدير المستشفى : يا فارس بيه منقدرش نحدد بعد العملية نبلغ حضرتك بالحالة
فارس : تمام انا هروح اتكلم معاه
يتحرك فارس و عدي و يوسف ليذهبوا لصقر و عند الباب فارس : خليكوا هدخل لوحدي
عدي : تمام
ليدخل لصقر فارس : اخبارك أيه يا صاحبي
صقر : فارس انت كويس
فارس : الحمد لله انت شايف أيه
صقر : يا رب على طول بخير يا صاحبي أومال فين سيلا و روتيلا
فارس : مش تقلق احنا كلنا كويسين انت عامل أيه
صقر : هعمل أيه أديني نايم مش عارف اقوم
فارس : أنت عايز تروح فين
صقر : كنت عايز اطمن عليكم فارس انا اتشليت خلاص صح
فارس : صقر إسمعني كويس الإصابة كانت قريبة من العمود الفقري و للاسف أثرت على رجليك و المفروض تعمل عملية عشان ترجع تمشي تاني
صقر : يعني فعلا اتشليت
فارس : لا انت هتعمل العملية و ترجع تمشي و تعمل كل الي نفسك فيه
صقر : نسبة نجاح العملية اد أيه
فارس : مسألتش لأن واثق في ربنا انه مش هيسيبنا
لا يجد رد من صقر
فارس : لو مش عشان سيلا
صقر : سيلا هي اصلا مش بتحبني و مش هفرق معاها
فارس : بس هي محتاجالك هي متصابتش في ضرب النار بس حاولت تنتحر عشان محملة نفسها ذنب الي حصل للكل و روتيلا دخلت في غيبوبة و الله اعلم هتصحى منها امتى
صقر : تنتحر ليه. و يحاول يقوم هي فين
يمسكه فارس : اهدى هي في الأوضة اللي جانبك و معاها ممرضة و ملك و يوسف كمان
صقر : انا عايز اشوفها
فارس : حاضر هخليك تشوفها و بعدها يجهزوك للعملية
ليخرج من فارس هو من الغرفة و يجد يوسف و عدي
عدي : أيه الاخبار
فارس : هيعمل العملية بس عايز يشوف سيلا
أيه رأيك يا يوسف
يوسف : هي حاجة كويسة هيبقى عنده سبب يقوم عشانها و سيلا تطمن ان الكل كويس بس بلاش يقولها حاجة عن العملية
فارس : تمام هقوله هجيب الممرضة تساعده
ليذهب فارس إلى مدير المستشفى
فارس : صقر هيعمل العملية بس عايز يشوف سيلا
مدير المستشفى : تمام هخلي التمريض يجهزوه للعملية و يروح يشوفها و يدخل العملية لأن التأخير مش في صالحنا
لتذهب الممرصة و تساعد صقر و تعده لدخول العملية و ينام على السرير و يحركه اثنين من الممرضات ليذهب إلى غرفة سيلا و يدخلون
لتراه ملك و تقف و يشير لها بالخروج فتخرج هي و الممرضات
صقر : سيلا عاملة أيه
لا يجد رد
صقر : سيلا انتي كويسة مالك و يمسك يدها ليرى رباط الشاش على جرحها
: ليه عملتي كده انتي عمرك ما كنتي ضعيفة مش عارفه انتي مهمة عندنا ازاي انا و فارس و روتيلا هنعمل أيه من غيرك و لو شايفه انك السبب في اللي احنا فيه انا كويس اهوه ادامك و فارس كمان كويس و لازم تقومي و تشدي حيلك عشان روتيلا محتاجاكي هي وقفت جانبك كتير جه الوقت اللي تقفي جانبها فيه انا هسيبك الوقتي بس هاجي لك تاني و يمسك يدها و يقبلها
ليتركها و يغادر
سيلا لنفسها : روتيلا محتاجاني
و تغمض عيونها يدخل صقر لغرفة العمليات يقف فارس و عدي امام غرفة العمليات في انتظار نتيجة العمليات
تليفون فارس يرن
فارس : ألو
الرجل : الدكتور بيقول كويس
و محتاج ياكل كويس و ياخد علاجه اكرموه انا يومين و جاي عايزة كويس
الرجل : تحت أمرك يا فارس بيه
ليجد الطبيب يخرج من غرفة العمليات
عدي : أيه الاخبار
الطبيب : ……
يا ترى سيلا هتسمع كلام صقر ؟
صقر هيقدر يمشي بعد العملية ؟
روتيلا هتصحى من الغيبة و لا لا ؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أقدار)