رواية أقدار الحب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ريحانة الجنة
رواية أقدار الحب الجزء السابع والعشرون
رواية أقدار الحب البارت السابع والعشرون
رواية أقدار الحب الحلقة السابعة والعشرون
شوكت : انا مش مصدق اللي بسمعه
صباح: انا عارفة انهم غلطوا بس هما اتعاقبه بكفاية وشافوا اللي محدش شافوا وكمان بعدوا واتحرموا من بعض . علشان خاطري سامحهم .
شوكت : سبحان الله بقي انا اكون السبب في تعب أغلي اتنين عندي في الدنيا خوفهم مني وعليا خلاهم يخبوا عليا وهو اللي وصلهم للي هما عملوه لو مكنتش خالتهم اخوات كان أكمل طلبها مني من زمان لا حول ولا قوة الا بالله
صباح : يعني سامحتهم خلاص
شوكت: انا عارف انهم غلطوا بس انا مسامحهم كفاية انهم عاقبوا نفسهم كل السنين دي . بس خلاص كفاية عليهم كدة لازم يفرحوا بقي دول حبيبي
صباح :انا فرحانة اوي انك فعلا مش زعلان انا حروح اقول لأكمل وتسنيم
شوكت : لا انا اللي هقولهم . سيبيها عليا. قوليلي هو أكمل نام ولا لسة
صباح : وهو يا حبيبي بينام غير وش الفجر طول الليل صاحي ومشغل مزيكا وقاعد في بلكونة أوضته
شوكت : انا طالعلوا
وطلع شوكت لأكمل وخبط علي الباب بس أكمل مسمعش علشان كان قاعد في البلكونة ومعلي المزيكا فتح شوكت ودخل لأكمل لقاه بيسمع أغنية وقف شوكت يسمع وصعب عليه أكمل علشان شايف هو قد ايه بيحب تسنيم ودي كانت أغنيه( اسمها لسة بتخاف لحماقي )( لسة بتخاف من الفراق لو تيجي سيرتي لو شوفت عيني بتبكي هتدمع عنيك. يعني صوتي بيوحشك لو شوفت صورتي. بتحس بيا حبيبي لما بحس بيك. مين بياخد باله منك بعد مني. في حضن مين بتحس احساسك في حضني. مش قاصدي حاجة انا بس بطمن عليك. حبيت اسلم اعمل ايه اصلك واحشني.لسة بتخاف من الفراق لو تيجي سيرتي . لو شفت عيني بتبكي هدمع عنيك )وبعد ما خلصت
شوكت: ايه الاغنية الحلوة دي يا أكمل
أكمل : قام مخضوض. عمي معلش مأخدش بالي انك دخلت
شوكت : بص لاكمل لقي عنيه مدمعة . انت كنت بتبكي يا أكمل
أكمل : وهو بيحاول يداري ويمسح شعره بإحراج. ايه لا بس اصل الاغنية مؤثرة شوية
شوكت : تعالي يا أكمل نقعد انا عايزك في كلمتين .
أكمل: قعد. خير يا عمي في ايه
شوكت : انت مش ناوي تتجوز انا خلاص مصمم اجوزك واختارتلك واحدة بنت واحد اعرفة بنت غاية في الادب والجمال بكرة تيجي معايا تشوفها .
أكمل : قام مفزوع . لا يا عمي مستحيل مش ممكن
شوكت : بخبث. ليه بقي انت حتفضل لحد امتي من غير جواز
أكمل : عمي لو سمحت انا قلتلك انا مش هتجوز غير الانسانة اللي بحبها من زمان غير كدة لا
شوكت : خلاص تعالي معايا ونخطبها
أكمل : ايه لا مش هينفع هي لسة معاندة ومش عايزة تفتح الموضوع ده
شوكت : انا حعرف اقنعها ايه رأيك نسافرلها انا وانت
أكمل : تنح. وووحضرتك عرفت منين انها مسافرة
شوكت : انت كنت فاكرني هفضل مش عارف لحد امتي . كدة يا أكمل تخون عمك ومع مين تسنيم اللي متربية علي ايدك
أكمل : مسك راسه بإيده ومش عارف يرد . عععمي انت عرفت ازاي مين اللي قالك . انا عارف اني غلط بس والله انا بحب تسنيم دي روحي وانا كنت جاي أكلمك ساعتها بس انت فجأتني بموضوع مايا الله يرحمها . انا. عارف اني كلب وجبان ومكنش المفروض اعمل كدة بس والله تسنيم مالهاش ذنب انا اللي عملت كدة كنت مجنون وملهوف عليها انا ….
شوكت : من غير ماتكمل انا عارف كل حاجة صباح حكتلي كل حاجة يوم بيوم وانا خلاص مش زعلان انتوا اه غلطوا بس كمان اتعاقبتوا بما فيه الكفاية وكفاية عليكم كدة
أكمل : ابتسم وفرح. صحيح يا عمي يعني سامحتني انا وتسنيم
شوكت : ابتسم. اه يا حبيبي وبعدين انت مش كلب ولا جبان انت لو كنت كدة . كنت سيبتني ومشيت من زمان لكن انت وقفت مع عمك وبناته للنهاية اتجوزت مايا وداريت عليها وحبيت تسنيم ولسة متمسك بيها انا منكرش انك غلط وعملت ذنب كبير بس ده كان ضعف وحب. ولما فقوت. فقوت علي كابوس جوازك من مايا. انت يا أكمل ابني مش بس ابن اخويا
أكمل : حضن عمه اوويي. حبيبي يا عمي وانت والله ابويا مش بس عمي انا اسف والله اسف بس انت عمرك ما حتتخيل انا بحب تسنيم ازاي انا بس عايش علشان هي لسة بتتنفس دي حياتي كلها .
شوكت : انا اللي اسف اني حرمتكم من بعض. السنين دي كلها لو مكنتش خالتكم زي الاخوات مكنش ده حصل انا مش عارف ازاي مأخدش بالي من حبكم . المهم دلوقتي انتوا لازم تتجوزه بسرعة لازم تفرحوا . انا عايزك تملالي الفيلا دي كلها عيال
أكمل : ههههه الفيلا بس ده انا هملالك الفيلا والجنينة والبسين كمان لو تحب بس جوزهالي انا خلاص حموت
شوكت : ههههههه يا واد اتكسف ده انا ابوها
أكمل : هههههه لا ابوس ايدك كفاية كسوف انا خلاص تعبت عايز اجوزها بقي دي حبيبتي اه يا عمي دي وحشششتنييييي اوي اوي . قولي بقي هنسافر لها امتي علشان نقولها
شوكت : بقولك ايه بدل ما نسافر ونرجعها معانا نخليها هي تيجي ونقولها هنا كمان انا عايزكم تعملوا الفرح بسرعة .
أكمل : ما انت عارف تسنيم منشفة دماغها ومش عايزة تنزل غير في عيد ميلاد جني وده لسه كمان 5 شهور وزيادة
شوكت : انا عندي فكرة انت تتصل بيها وتقولها اني انا تعبان وفي المستشفي وهي هتنزل هوا
أكمل : ايوة صح بس كدة هنبشر عليك يا عمي وانا عايزك معايا بصحتك انا عايز اتجوز
شوكت : ههههههههه اه يا ندل علشان تتجوز بس
أكمل : هههههه لا والله خاني التعبير مش قاصدي
شوكت :بس تعرف معاك حق انا اللي هكلمها واقولها ان انت اللي تعبان ههههههه
أكمل : هههههههه وانا موافق. بس كدة ممكن تقلق وانا مقدرش علي قلقها عليا بتعب
شوكت: للدرجة دي بتحبها يا أكمل
أكمل : للدرجة دي وأكتر ااااه ااااه يا عمي ده انت لو فتحت قلبي مش حتلاقي غيرها قاعدة جواه انا مش بحبها انا بعشقها حتي وهي زعلانة مني
شوكت : انت كل يوم بتأكدلي انك ابن اخويا اللي ربيته وحبيته زي ابني بصرف النظر عن العملة اللي عملتها وانت مسحور . بس يالا اللي فات مات . استني بقي أكلمها وافتح الاسبيكر واسمعك ……….. ايوة يا سمسمة عاملة ايه
تسنيم : الحمد لله يا بابا طمني صحتك عاملة ايه
شوكت : متصنع الحزن . انا كويس يا بنتي بس أكمل هو اللي تعبان
تسنيم : بلهفة قامت من مكانها. ماله أكمل يا بابا قول بسرعة
شوكت :بيشاور لأكمل ويكتم ضحكته . ابدا هو عمل حادثة من كام
يوم كدة وتعبان ومفشفش علي الاخر
تسنيم : في ثانية عيطت. ايه حادثة حبيبي يا أكمل ليه يابابا ليه مقولتليش من بدري هو عمل الحادثة دي إمتي
شوكت : من 4ايام كدة
تسنيم : 4ايام والله يا بابا حرام عليك ليه مكلمتنيش ليه. بابا خاليه يكلمني عايزة اطمن عليه
أكمل : بيبتسم. بس هي صعبانة عليه من كتر لهفتها عليه
شوكت: لا يا بنتي ده نايم وتعبان ده مبيقدرش يتحرك
تسنيم : عيطها زاد . اه يا بابا حرام عليك ليه مقولتليش من وقتها يا حبيبي يا أكمل اكيد كان سايق وهو سرحان انا السبب انا السبب
شوكت : اهدي بقي انا قولت اقولك علشان تكلميه اصل هو كان قالي مكلمكيش علشان انتي خلاص مبقتيش بتهتمي بيه ولا حتي بتسألي عليه
تسنيم : هو قالك كدة . بس عنده حق انا غبية سيبته لوحده اه يابابا انا هموت من قلقي عليه انا ححجز علي أقرب طيارة واجي اشوفه بس قولوا اني جاية انا خلاص مش حسيبه تاني
شوكت : بس انتي مبتنزليش غير في عيد ميلاد جني وده لسة. وكمان انتي عندك شغل
تسنيم : عيد ميلاد ايه وشغل ايه بس . أكمل اهم بس علشان خاطري طمني هو بقي كويس
شوكت : لما تيجي ابقي شوفيه بنفسك انا حروح انام بقي تصبحي علي خير .
وقفل شوكت وكان بيضحك
شوكت : هههههه شوفت كانت هتومت من القلق عليك
أكمل : مبتسم اه بس صعبت عليا دي مش هتنام النهاردة. حبيتي دي هتموت من القلق
شوكت: معلش اعتبرها قرصت ودن علشان اللي هي عملتوا زمان . يالا تصبح علي خير . روح نام بقي هي بكرة حتحجز علي أول طيارة وتجيلك هوا
أكمل :انام وهو انا هيجيلي نوم ده هستناها بفارغ الصبر ده حاسس اني ميت ومستني روحي ترجعلي تاني
شوكت : ربنا يا ابني يفرحكم
وفعلا تسنيم حجزت علي طيارة الصبح ورجعت هي وجني ولما وصلت المطار عيطت علشان دي اول مرة من زمان ترجع وأكمل ميكنش مستنيها. وباباها بعتلها عربية بالسواق ورجعت البيت ودخلت جري لقت صباح
تسنيم : دادا أكمل صاحي
صباح : طيب سلمي عليا الاول
تسنيم : يوووه يا دادا اوعي انا طالعة اشوفه. وجربت تسنيم علي أوضة أكمل كان نايم في السرير. صاحي ومعاه شوكت. تسنيم جريت علي أكمل وحضنته. وهو كمان حضنها اوي
تسنيم : حبيبي وحشتني عامل ايه كنت حتجنن من قلقي عليك
أكمل : وهو حاضنهالما كان حيكسر ضلوعها. حبيبتي وحشتيني وحشتيني اوي يا سمسمة
شوكت : احممم انا واقف
تسنيم : سابت أكمل. وقامت . احمم ازيك يا بابا عامل ايه معلش ماخدش بالي ان حضرتك موجود
شوكت : ههههه وحتخادي بالك ازاي
وانتي كنتي عاملة زي المجنونة
تسنيم : ابتسمت وبصت لاكمل . بس لما بصت عليه عقدت حاجبها . ايه ده مش انت قولتلي ان أكمل مجبس ومفشفش فين ده
أكمل وشوكت: بصوا لبعض وضحكه هههههههههههه
تسنيم : ده ايه بقي مش فاهمة انت يا أكمل مش تعبان
أكمل : نط من السرير وهو بيبتسم. لا انا زي الحصان. بس انا ححكيلك كل حاجة ……..
تسنيم : حضنت باباها وهي بتعيط. انا اسفة انا كمان عملت زي مايا احنا الاتنين ازيناك . بعملتنا دي
شوكت : خلاص يا بنتي اللي حصل حصل. بس انتي غير مايا انتي حبيتي وحبيبك مسبكيش ولا اتخلي عنك.وكمان ندمتي لكن هي ربنا يرحمها بقي . المهم دلوقتي لازم تتجوزوا بسرعة
تسنيم : بحزن وجني انتوا ناسين ان ماما قالت هتخودها لو ده حصل وكمان هتكرها فيا انا وأكمل لا لا يا بابا مقدرش دي جني بنتي مش بس بنت أختي
شوكت :ملكيش دعوة بنسرين دي حسابها معايا كبير . علشان تبقي تهددكم تاني
تسنيم : لا يا بابا انا خايفة علي جني . انا مش عارفة افكر .. ونزلت تسنيم علي تحت
أكمل : نزل وراها لقاها قاعدة وحاضنه جني في الجنينة. قرب منها واخد جني . جني حبيبة بابي وحشتيني
جني : بابي حبيبي انت كمان وحشتني اوي انا عايزة افضل معاك انت اصلك بتلعب معايا كتير
تسنيم : كدة يا جني وانامش بلعب معاكي
جني: اه بتلعبي معايا بس انا بحب بابي كمان وبيوحشني اوي
أكمل : وهو شايل جني . اممم طيب ايه رأيك تعيشي معايا انا ومامي تسنيم
جني : ياس . انا موافقة
أكمل : هههههههه حبيبة بابي بس في مشكلة مامي تسنيم مش راضية. وعايزين نقنعها
جني : ليه يا مامي
تسنيم : بصتلها بحنية وحزن . علشانك يا حبيبتي خايفة لما تكبري تكرهيني خايفة تروحي مني
جني : لا انا بحبك ومش حسبببك بس بلييز وافقي بقي
أكمل : جني انا عندي فكرة تعالي نشغل لمامي أغنية ونتحايل عايها شوية
جني : جود انا موافقة
أكمل شغل أغنية لذيذة وكان هو جني طول الاغنية بيتحايلوا علي تسنيم ويلفوا وراها وهي تضحك لحماقي( اسمها مايني)( حد تاني لو مكاني عارفة ممكن يعمل ايه لا كان صبر علي دلعك يوم ولا كان هيهتم تسامحيه. ماتميني مايني مايني وليميها مالك ايه في ايه جرالك مالك الليلة عديها.ده انا صابر عليكي وباقي وانساكي دي مش أخلاقي . طب ضحكة وسيبلي الباقي واللي فات تنسيه. ماتميني مايني مايني وليميها.خادتي بالك واتحكالك. علي اللي ساق في العند وراح شوفتي بقي انا شاريكي ازاي ده حظك ان انا مش بياع. ماتميني مايني مايني مايني وليميها.ده انا صابر عليكي وباقي وانساكي دي مش اخلاقي طب ضحكة وسيبيلي الباقي واللي فات تنسيه. مايني مايني )
أكمل:قرب من تسنيم. مايني بقي حرام عليكي حتموتيني
تسنيم : ابتسمت. طيب وجني
أكمل : متخفيش مادام عمي عرف كل حاجة هو اللي حيقف لطنط نسرين ومش حيخليها تاخد جني. هاه قولتي ايه
تسنيم : اتعلقت في رقبته. موافقة انا خلاص مش قادرة علي بعدك
أكمل : شالها ولف بيها وهو فرحان.ايوة بقي حبيبتي يا قطتيتي .
وقرب منها اكتر وبحنية بص في عنيها وحشتيني اوي
تسنيم : هي كمان زيه بصه في عنيه وبنفس الحنية انت كمان وحشتني اوي
أكمل : قرب منها وباسها وفضلوا كدة ناسين ان جني واقفة
جني : حطت ايديها علي عنيها . بابي كدة عيب
أكمل وتسنيم فاقه واكمل نزل تسنيم اللي كان لسة شايلها
أكمل : هههههه لا بقولك ايه انا مش عايز حد يغلس عليا وانتي شكلك كدة وارثة غلاسة مامتك
تسنيم : زغدت اكمل ووشوشته . اكمل بس اوعي تقول كدة تاني لازم تتكلم عن مايا احسن من كدة
أكمل : احمم عندك حق بصي يا جني علشان بس نبقي متفقين انتي حتشوفي اللي شوفتيه ده كتر بعد
كدة فاانتي بقي ساعتها تجري علي أوضتك علي طول اتفقني
تسنيم : ههههههه انت اب مفسد والله حد يقول كدة بدل ما تتلم شوية
أكمل : شدها وحضنها تاني. لا مش هتلم انا هموت وبعترك فاكرة كنت بعمل فيكي ايه ولا نسيتي
تسنيم : ابتسمت. وزغدته بس يا غلس وبعدين اه تسيت انا اصلا مكنتش طايقاك
أكمل: ههههه كدة طيب تعالي في الجنينه اللي ورا دي وانا اديكي نبذة صغيرة كدة تفكرك
تسنيم : ههههههه لا خلاص توبة لما نتجوز بقي يا حبيبي
أكمل : متخفيش والله حاجة صغيرة تعالي بس……..
وفعلا أكمل وتسنيم حضروا للفرح بتاعهم . صممه انهم يعملوه في قرية السخنة مكان ماقضوا اول ايام ليهم قبل كدة وكمان لبسوا الفستان والبدلة اللي كانوا مشترينهم وقتها
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أقدار الحب)