رواية أقدار الحب الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ريحانة الجنة
رواية أقدار الحب الجزء الحادي والثلاثون
رواية أقدار الحب البارت الحادي والثلاثون
رواية أقدار الحب الحلقة الحادية والثلاثون
أكمل شال تسنيم ونيمها في السرير وهو قلقان عليها. تسنيم سمسمة مالك يا قلبي ايه اللي حصل.
صباح : جات تجري. ايه ده مالها تسنيم
أكمل: معرفش كانت واقفة جنبي وفجأة اغمي عليها حاولي تفوقيها لحد ما اكلم الدكتور .
صباح : حاضر بس روح بسرعة . تسنيم. فوقي يا تسنيم. لا اله الا الله انتي دايما كدة منصابة.
جني : دخلت الاوضة بتعيط. مالها مامي يا دادا
صباح : مالهاش يا حبيبتي. هي كويسة روحي انتي علشان متتأخريش علي باص المدرسة
جني : لا انا مش مروح انا عايزة اطمن علي مامي تسنيم
أكمل كلم الدكتور وجه وكشف علي تسنيم وفوقها.
أكمل : مالها يا دكتور ايه اللي دوخها كدة
الدكتور: متخفش هي كويسة
أكمل : ازاي بس هي مكنش بيحصلها كدة غير لما بتزعل . لكن دي كانت كويسة وبتتكلم معايا وفجأة اغمي عليها.
الدكتور :وكمان ممكن يكون السبب حاجة تانية انها حامل مثلا
أكمل : مش ممكن انت بتتكلم جد
تسنيم : انا مش مصدقة معقول انا حامل لوحدي كدة من غير عملية
الدكتور: ههههه اه والله وانا حضحك عليكم . وبعدين انا قلتلك قبل كدة كل شئ بتاع ربنا
أكمل : قعد جنبها وحضنها. حبيبة قلبي مبروك يا قطيتي.
تسنيم :حبيبي الله يبارك فيك انا مش مصدقة يا كيمو اني فعلا حامل منك من غير عملية.انا فرحانة اويي
أكمل : وانا يا روحي فرحان جدا علشان حكون اب منك انتي وكمان فرحان علشانك انا عارف انتي كنتي بتتمني كدة من قد ايه
الدكتور: احممم طيب امشي انا بقي يا أكمل علشان اللي ممكن يحصل دلوقتي. هههههه
أكمل : هههههههه معلش يا دكتور انت اصلك متعرفش. انا بحب سمسمة أد ايه. بموت فيها
الدكتور : ربنا يخليكو لبعض. بس قبل ما أمش انتوا لازم تجوني العيادة علشان نتابع كل حاجة من الاول
اكمل : ان شاء الله وكويس اني كلمتك . لاني لما كلمت الدكتور عادل مردش . قلت اتصل بيك انت وسبحان الله طلع الموضوع يخصك
الدكتور: ههههه لا يا حبيبي يخصك انت. بس المهم انت الفترة دي لازم تنقل في اوضة تانية لوحدك خلي الولد يجي علي خير فاهمني
أكمل: لا كله الا كدة ده انا اموت
تسنيم : بكسوف. أكمل
أكمل : ايه في ايه مش بفهمه
الدكتور: هههههه انت اللي تفهم تسنيم حالتها مش عادية. ومحتاجة معاملة خاصة.
أكمل : من عنيا انا هعمالها معاملة خاصة جدا متقلقش .
الدكتور : ربنا يستر والبيبي ده يجي علي خير .
أكمل : ان شاء الله. هو ابني وحيسمع كلامي
الدكتور: هههههه انت مصيبة يا أكمل . انا ماشي سلام
تسنيم : انت مش هتبطل هتفضل كدة فاضحنا. علي طول
أكمل : ههههههه وانا عملت ايه. انا بس بفهموا اللي حيصل . وقعد جنبها . شوفتي بقي ان ربنا مسبناش
تسنيم : الحمد لله يا كيمو انت مش متخيل انا فرحانة ازي اني حملت من غير عملية ووجع قلب بس خايفة ينزل زي اللي قبله دول اربع مرات يا كيمو
أكمل : تؤتؤتؤ انا حاسس ان شاء الله ان البيبي ده بالذات هيجي من غير مشاكل
تسنيم : وايه اللي اكدلك بقي
أكمل : ههههههه اصل ده الوحيد اللي جه في الجون من غير عملية
تسنيم : هههههههههههه والله انت مسخرة
أكمل : ههههههه ما انا عارف. احممم ايه بقي
تسنيم : ههههه ايه ايه ربنا يهدك
اكمل : ايه مش هنحتفل ولا ايه
تسنيم : ياربي انت مفيش فايدة فيك مسمعتش الدكتور
اكمل : ملكيش دعوة بكلام الدكتور. انا ححتفل يعني ححتفل. مليش دعوة
تسنيم : والبيبي
اكمل : ملكيش دعوة انا وابني حنتعامل مع بعض. تعالي بقي اقولك حنحتفل ازاي يا ست مامي ……….
وعدي 5شهور وتسنيم بقت في السابع لانها وقت ما عرفت كانت حامل في شهرين . والحمد لله الحمل كمل من غير مشاكل وفي يوم نسرين بتكلم تسنيم في التليفون
تسنيم : ازيك يا مامي ليه لما بكلمك مش بتردي عليا انا عندي ليكي خبر من شهور ومش عارفة اقولهولك
نسرين : مش وقته دلوقتي انا بكلمك علشان موضوع مهم
تسنيم : طيب بس اسمعيني
نسرين :لما اقولك انا الاول ابقي اسمعك . انا عايزة 5 مليون بسرعة انا البيزنس اللي دخلت فيه هيضيع مني وانتي لازم تقفي جنبي
تسنيم : بس ده مبلغ كبير يا مامي
نسرين : نعم بقي ماسكة شركة شوكت التهامي وبتقولي علي المبلغ ده كبير
تسنيم :لا بس حضرتك عايزاه ليه وايه اللي هيضيع البيزنس بتاعك
نسرين: ملكيش دعوة اعملي اللي قولت عليه وبس . قوليلي خبر ايه اللي كنتي هتقوليهولي ده
تسنيم : بحزن. لسة فاكرة يا مامي. عموما معلش انا كنت عايزة اقولك اني حامل وفي الشهر السابع
نسرين: ايه حامل انتي مش كنتي مش عارفة تحملي ايه اللي حصل
تسنيم : الحمد لله ربنا بعتلي البيبي اللي نفسي فيه من زمان
نسرين : اه طيب متنسيش اللي قولتلك عليه سلام .. وقفلت
تسنيم : قفلت التليفون وعيطت. كدة يا مامي حتي مقولتليش مبروك
اكمل كان داخل الاوضة لقي تسنيم بتعيط. اتخض عليها وراحلها
أكمل :قطيتي مالك بتعيطي ليه في حاجة بتوجعك
تسنيم : بتعيط وبتهز راسها. لا مفيش
أكمل : مسك وشها ومسح دموعها. اومال يا روحي ايه الدموع دي مين زعلك
تسنيم : مفيش متخدش في بالك. اكمل انا كنت عايزاك تحضرلي شيك ب5 مليون جنيه.
أكمل : عقد حاجبه . نعم ليه هتعملي بيهم ايه
تسنيم : مفيش . بس مامي عايزاهم
أكمل : وشه اتقلب . اه قولتيلي مامي . وهي طنط عايزة المبلغ ده ليه
تسنيم :معرفش هي بتقول ان البيزنس بتاعها هيضيع منها
أكمل : اه لا هو ضاع اصلا خلاص
تسنيم : وانت عرفت منين
اكمل : عرفت وخلاص اصلها هي وصاحبتها شاركوا واحد في بيزنس وهو بقي طلع نصاب ونصب عليهم وكل حاجة بخخ
تسنيم : مش ممكن طيب تفتكر هي عارفت انه خلاص نصب عليهم. اصل لو كان كدة كانت قالتلي
أكمل : لا هي تلاقيها عايزة تعمل بيزنس جديد بفلوسك وتضيعها تاني
تسنيم : طيب انا مش فاهمة اديها ولا لا
اكمل : حبيبتي دي فلوسك وانتي حرة فيها بس لازم تعرفي ان ماتتك مش هتسيبك وهتضيع الفلوس دي وتطلب تاني والفلوس دي مجتش بالساهل وانتي اكتر واحدة عارفة
تسنيم : معاك حق بس اقولها ايه
اكمل : متقوليش سيبيهالي انا هعرف ازاي اقولها. بس قوليلي هو ده اللي كان مزعلك
تسنيم : لا بس اصل مامي بتعاملني معاملة وحشة
تخيل يا أكمل بقالي شهور من وقت ما عرفت اني حامل بحاول اكلمها علشان اقولها مكنتش بترد عليا. ولما كلمتني دلوقتي علشان الفلوس وقولتلها حتي مقلتليش مبروك وقفلت الفون. وعيطت تسنيم اكتر
أكمل : حضنها. خلاص يا حبيبتي متزعليش نفسك علشان خاطري . ولا يهمك انا بابا وماما وكيمو وكل حاجة في دنيتك ولا انا مش كل دنيتك
تسنيم :حضنته اوييي. طبعا يا حبيبي انا مش عارفة لو انت مكنتش جنبي كان حصلي ايه . طول عمري مبحسش بالامان غير و انا معاك. انت اللي فاضلي من بعد بابا الله يرحموا انتوا اللي كنتوا بتحبوني . لكن مامي ومايا لا مع اني والله كنت بحبهم
أكمل : ميهمكيش طول ما انا جنبك. اوعي تزعلي ابدا فاهمة. بصي بقي احنا عايزين نطلع السخنة كام يوم نغير جو . ايه رأيك يا قطتيتي
تسنيم : ياريت . بس خايفة الدكتور محظرني من الحركة والسفر ما انت عارف
أكمل : ايوة صح طيب ممكن يخليكي تسافري امتي .
تسنيم : يعني انا خلاص في آخر السابع ممكن كمان شهر لما اخلص الثامن وادخل في التاسع وقتها عادي حكون قربت اولد
أكمل : خلاص نستني الشهر ده بس لحد الشهر ده مايخلص انا حروقك علي الاخر وهنسيكي اي زعل يا قلبي
تسنيم : حبيبي يا كيمو انت مفيش منك ابدا
أكمل : هههههه انا اومال انتي ايه بقي انتي اكنك خارجة من لوحة في روايه من الخيال صورتك وشعرك وعنيكي وقلبك وروحك كلك مش من الدنيا انتي يا روحي اللي مفيش منك في الدنيا كلها.
تسنيم : حضنته اكتر . مش ممكن كل ده انا.
أكمل : واكتر بكتير ياقلبي . تسنيم انا فتحت عيني لقيتك حبيتك من وانا صغير . تعرفي انا قبل بابا وماما ما يعملوا الحادثة انا كنت بقول لبابا انا بحب تسنيم وعايز اتجوزها . وقتها ضحك هو ماما وانا مكنتش فاهم هما بيضحكوا علي ايه . بابا قلي اكبر انت بس وابقي مهندس وانا اخلي عمك شوكت يجوزهالك. بس لما تكبروا.
تسنيم :هههههه بجد
أكمل :اه والله. اقولك علي حاجة تانية انا لما ماما وبابا عملوا الحادثة وعمي جه المستشفي. واخدني وجابني هنا علي البيت اول ما شوفتك . فرحت اوي وفرحت اكتر لما جيتي وطبطبتي عليا علشان ابطل عياط وروحتي جبتيلي الاتشيز كيك فاكرة
تسنيم : طبعا فاكرة انا كنت بحبك ومش بحب اشوفك زعلان
أكمل : انتهد. وقتها كان جوايا احساس بالسعادة عمري ماهنساه . مكنتش عارف ازاي نسيت حزني علي ماما بابا. بمجرد ما عرفت اني هعيش معاكي وافضل جنبك كل يوم . من يومها وانتي حبيبتي وصحبيتي وكل حاجة ليا في الدنيا. كل يوم حبك في قلبي كان بيزيد بس كنت بخبي. كنت بسمعك بتكلمي دادا وتتوجعي وانتي فاكراني مش فاهم حبك. كنت بشوف غيرتك عليا افرح. كنت كل مرة بحضنك ابقي نفسي انسي كلمة عمي انك زي اختي واضمك ضمة حبيب واقولك انا بحبك وحاسس بيكي . وعمري ماحبيت غيرك .
تسنيم :ياااا يا كيمو كل السنين دي ولسة فاكر كل ده. انا عمري ما هلاقي حد يحبني زيك عمري .
أكمل : طبعا عمرك ما هتلاقي. كمان عمر مافي حد هيعمل فيكي اللي انا هعمله دلوقتي .
تسنيم : هههههه اللي هو ايه بقي
أكمل : بإبتسامة توعد. مش عارفة. ماشي انا هقولك تعالي هنا
تسنيم : هههههه تؤتؤ مش هاجي
أكمل : طوعيني بدل ما ولدك دلوقتي
تسنيم : ههههههه بردوا لا
أكمل : ماشي جبتيه لنفسك تعالي يا قطقة.وشالها وحطها في السرير. هنا بقي اعرف اشرحلك كويس ……
وبعد اسبوع في الشركة في مكتب أكمل تليفونه بيرن نسرين
أكمل: اوفففف عايزة ايه دي…. الو
نسرين :ايوة يا سي أكمل انت بتدخل بيني وبين بنتي ليه انت مالك انت اخد منها اللي انا عايزاه ليه اكلمها تقولي أكمل اللي هيتصرف
أكمل : وطي صوتك انا مبحبش الصوت العالي. ثم انتي زعلانه ليه انا وتسنيم واحد متفرقش
نسرين : لا تفرق انت متعب ومبخدش منك اللي انا بطلبه
أكمل : علشان مش منحقك. واسمعي بقي فلوس مافيش غير اللي بيوصلك كل شهر غير كدة لا فاهمة واوعي تطلبي من تسنيم حاجة. علشان انا لحد دلوقتي مش عايز افضحك قدامها واقولها انك كنتي عايزة تعملي معايا علاقة وساعتها هي اللي مش هتبص في وشك.
نسرين : ههههه وانت فاكر ان هي هتصدقك. وقتها هقولها العكس ان انت اللي كنت بتعاكسني . وطبعا هتصدق امها
أكمل : لا بجد امها من امتي ده ما انتي طول عمرك كرهاها ومش بتطقيها وبتحبي مايا علشان كانت شبهك. ده انتي حتي لما طلبتي منها الفلوس وعرفتي انها حامل بعد كل التعب اللي شافته المرات اللي فاتت. مهنش عليكي تقوليلها مبروك . وتقوليلي امها انسي انك تخدي منها حاجة طول ما انا عايش ولا حتي تضيقيها فاهمة وابعدي عننا بقي بشرك ده.
نسرين: ماشي يا أكمل والله لموتك هيكون علي ايدي وساعتها هاخد منها اللي انا عايزاه
أكمل : ههههههه لا والله تصدقي خفت . انا اكمل يا نسرين هانم. مبخفش من حد فاهمة. واعلي ما خيلك اركبيه ووريني شطارتك. مع السلامة ولون خسارة فيكي السلام
(في لبنان في شقة نسرين )
نسرين : قفلت مع اكمل وهي متغاظة . اه يا أكمل الكلب انت وقفلي زي اللقمة في الزور
سناء. صاحبة نسرين: اهدي بس هو قالك ايه
نسرين : البيه مش عايز تسنيم تديني الفلوس ولا هو كمان . بيتحكم فيا.
سناء : طيب وهتعملي ايه بعد اللي اسمه. ظافر ده ما اخد كل الفلوس بتاعتنها وهرب ازاي الشغل هيرجع كدة خلاص كل حاجة خلصت
نسرين : انا هتجنن ده انا حطيت في المشروع ده كل اللي املكه ومينفعش كله يروح كدة . بس انا لازم اتصرف واخد من تسنيم اللي انا عايزاه بس بعد ما اخلص من اكمل ده وارتاح منه وياريت كمان ارتاح منهم هما الاتنين . اه بس لو مكنش شبه باباه كنت جمدت قلبي عليه اكتر من كدة
سناء: انتي لسة بتحاولي معاه انتي مجنونة. ده جوز بنتك وكمان كان متجوز بنتك اللي ماتت فوقي بقي
نسرين : هموت يا سناء واكون معاه. زي مكان نفسي اكون مع ابوه. مين بس يقول كدة اتحرم من ابوه زمان واتحرم منه هو دلوقتي
سناء : لا انتي بجد حالتك صعب . المهم شوفي هتعملي ايه وقوليلي… باي
نسرين : اه يا اكمل علي قد ما انا متغاظة منك علي قد ما نفس اخلص من تسنيم اللي واكلة عقلك وقلبك وتكون ليا انا وبس. وبتفكير شيطاني زيها . بس انا خلاص عرفت هعمل ايه
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أقدار الحب)