رواية أقدار الحب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريحانة الجنة
رواية أقدار الحب الجزء الثاني والعشرون
رواية أقدار الحب البارت الثاني والعشرون
رواية أقدار الحب الحلقة الثانية والعشرون
وعدي شهر علي ولادة مايا ونسرين لسة كانت قاعدة معاهم ولاسف نسرين زي مايا وهي اللي مربياها وطبعا لا بتفرق معاها قيم ولا مبادئ ولا حتي الدين اللي بيحرم اللي بتعمله واللي بتفكر فيه ناحية أكمل اللي هو زوج بنتها . ومايا زيها وبتفكر بنفس الطريقة والدليل انها كانت عايشه ومقضياها في لبنان . احنا مش حننكر ان تسنيم غلطت هي وأكمل . لاكن تسنيم واكمل اللي كان بيحركهم حبهم اللي بجد مش مجرد شهوة وخلاص والدليل انهم هما اللاتنين لسة متمسكين بحبهم ومفيش حد قدر يخليهم ينسوا حبهم واكمل حتي مضعفش تاني مع مايا مع انها مراته بس هو مش ناسي انه اتجوزها لهدف وبس وهو عمو مش اكتر وتسنيم كمان مفيش راجل قدر يلفت نظرها ويخليها تحبه . علشان كدة التعاطف معاهم علشان حبهم مش غلطتهم اللي لسة بيتعاقبوا عليها بإنهم بعدوا عن بعض . وفي يوم واكمل راجع من بره متاخر لقي نسرين قاعدة مستنياه أكمل لما شافها اتخنق لانه حاسس باللي بتفكر فيه طول الشهر اللي قعدته معاهم وحاول كتير يبعدها ويفهمها ان ده مستحيل بس هي مبتيأسش
نسرين: قربت من أكمل علشان تحضنه . كيمو ايه اللي اخرك كدة والله قلقت عليك .
اكمل : بعدها عنه وبحزم. خير حضرتك كنتي عايزة حاجة .
نسرين : ابدا انا بس كنت عايزة اطمن عليك .
اكمل : وهو طالع . انا كويس تصبحي علي خير .
نسرين: شدته. استني بس كنت عايزاك في حاجة .
اكمل : لفلها وهو بيجز علي سنانه. نعم خير
نسرين : انت لسة انت ومايا يعني مبنموش مع بعض في اوضة واحدة . ليه انت منحقك تكون مع مراتك. ليه تفرط في الحق ده
أكمل : مسح وسه من الغيظ. هو انا بس عايز افهم الموضوع ده شاغل حضرتك ومايا ليه واحدة غيرها اتجوزتني علشان المصيبة اللي عملتها كانت هي اللي تطلب مني ابعد عنها مش العكس بس واضح ان انا بحلم . عموما علشان بس ترتاحوا انتوا الاتنين مايا مش حتكون مراتي ابدا وانا بس كنت مستني انها تخف من الولادة علشان نتطلق ونرتاح بقي كلنا. عن اذنك عايز انام
نسرين : مسكت ايده . اكمل طيب دي مايا. لكن انا
أكمل : اتصدم ومكنش متخيل انها تقولها بصراحة . انتي ايه مش فاهم
نسرين : أكمل انت تعرف انك شبه باباك جدا مسبتش منه حاجة . اكمل انا كنت بحب باباك وهو كان بيحبني بس متجوزناش ومامتك خادتوا مني
اكمل : اتنرفز وزعق . لو جبتي سيرة امي تاني حنسي انك كنتي مرات عمي فاهمة
نسرين :قربت منه اوي
خلاص مش حجيب سيريتها بس ارجوك متحرمنيش منك زي ما اتحرمت من ابوك .
اكمل : بعدها ونزل ايديها بصدمة. انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي يا ست انتي ولا ايه انا في كل الاحول منفعلكيش انا جوز بنتك اللي اه مبحبهاش بس جوزها وانتي متحرمه عليا انتي ايه انتي وبنتك مبتحسوش مبتعرفوش ربنا انا دلوقتي بس عرفت هي طالعة لمين كدة بجحة ومبتكسفش . اسمعي انتي تبعدي عني ومش عايز اشوفك ولا اتكلم معاكي وياريت ترجعي لبنان وتريحينا منك وان شاء الله قريب جدا بنتك حتحصلك .
وطلع اكمل علي اوضته وهو مصدوم ومش مصدق .
أكمل : انا بجد مش مصدق ان دي ام تسنيم القطة المغمضة اللي فتحت علي ايدي . تسنيم اللي كانت حتموت من الرعب بعد اللي حصل بينا لما بس سمعت صوت ابوها في التليفون مش ممكن الحمد لله انها اتربت معانا هنا ومعشتش مع الست البجحة دي يارب تغور بقي من هنا هي ومايا
ودخل اكمل لقي تسنيم قاعدة في البلكونة وساندة راسها علي الصور . وعنيها مدمعة .
اكمل : ابتسم. مساء الخير يا قلبي وحشتيني
تسنيم : ابتسمت. وبعدين احنا اتفقنا انك تبطل تكلمني كدة .
اكمل : مقدرش . قلبي بقي خديه وحاسبيه براحتك. انتوا بتعرفوا تتفاهموا مع بعض. ولا نسيتي
تسنيم: ههههه طيب يا غلس. تصبح علي خير
اكمل : امتي بقي تقوليهالي وانتي مراتي ونايمة في حضني امتي
تسنيم : راحت ابتسمتها. خلاص يا اكمل ده حلم وراح حاول تحلم وتتمني حاجة تانية. لان ده صعب يتحقق . تصبح علي خير. ودخلت تسنيم من البلكونة وفضلت تعيط.
اكمل :يارب بقي الرقة والاحساس ده
ازاي تكون بنت نسرين واخت مايا.
وبعد اسبوع سافرت نسرين لانها لقت ان اكمل مستحيل يطاوعها في اللي كانت بتفكر فيه . وفي ليلة بالليل تسنيم سمعت صوت جني بتعيط وعيطها كتير قلقت وراحت عند اوضة مايا وهي خايفة تدخل ومايا تزعقلها هي طول الشهر اللي فات كله مكنتش بتخليها تشيلها ولا تقرب منها . بس مقدرتش صوت عياط جني واجع قلبها . خبطتت ومحدش رد فتحت الباب لقت جني في السرير بتعيط ومفلوقة من العياط ومايا في البلكونة وبتشرب سجاير تاني.
تسنيم : اتخضت علي جني. كدة يا مايا سايبها تعيط حرام عايكي دي تعبت من العياط
مايا : انا خلاص فاضلي دقيقة وارميها من البلكونة انا تعبت عايزة اقعد براحتي عايزة انام ايه الهم ده . لا وكله كوم وحكاية الرضاعة دي كوم تاني. علشان سي زفت اكمل مصمم اني ارضعها ربنا يخده هو وهي .
تسنيم : طيب بس ممكن اشيلها دي بتعيط جامد قلبي مش متحمل ممكن .
مايا : شيليها بلاقرف
تسنيم : شالت جني وقعدت تهدهدها وتملس علي شعرها . ششش بس يا روحي بس .
الغريب ان جني عياطها هدي وابتدت تسكت بس لسة بتأن. طيب يا مايا مش يمكن تكون جعانة اوعايزة تغير انا كنت بسمع دادا بتقول ان الاطفال بيعيطوا علشان كدة
مايا :انا لا حرضعها ولا حغيرلها انا قرفت انا مش واخدة علي كدة وسي زفت ده من بكرة يشوفلها بيبي سيتر تقعد معاها انا مش خدامة عنده هو وبنته.
تسنيم : طيب لو ميضايقكيش ممكن اخدها تنام عندي ووالله حخلي بالي منها . وبكل رجاءمن تسنيم . ممكن لو سمحتي
مايا: اصلا هي مش ام ولا تستاهل انها تكون ام . خديها انا عايزة انام
تسنيم : طيب ممكن اخدلها حاجاتها هدومها والبيبرونة وكدة
مايا: كل حاجتها عندك خديها وسيبيني انام
وفعلا تسنيم اخدت جني وكل حاجتها وكانت فرحانة بيها جدا ونزلت لدادا صباح اللي كانت خلاص حتنام
تسنيم :دادا اسفة حأخرك عن النوم . ممكن بس تيجي معايا نحمي جني ونغيرلها وتقوليلي ازاي احضرلها رضعة. انا معرفش اعمل كدة
صباح : وفين مامتها سايبهالك ليه
تسنيم : حرام تعبت اوي بقالها شهر وزيادة بتسهر معاها انا طلبت منها اني اخدها تنام عندي للصبح وهي تنام وترتاح
صباح : والله لولا انه حرام كنت قولت ان اللي خلاها ام ظلمها بس حرام ربنا هو اللي بقدر ويدينا النعم . تعالي يا بنتي وانا حوريكي وافهمك كل حاجة
وفعلا صباح فهمت تسنيم كل حاجة وازي تحميها وتغيرلها وتعملها رضعة وتسنيم كانت فرحانة واخدتها بعد ما عملت كل ده ونيمتها في حضنها ونامت وبعد ساعة جني صحيت تاني وعيطت تسنيم قلقت بسرعة وهي مخضوصة عليهاوشالتها
تسنيم : بس بس يا روحي مالك بس انتي لسة راضعة. طيب هي ممكن تكون عايزة ترضع من مايا اصل رضعة اللبن دي مش حتشبعها انا حروحلها ترضعها واجبها تاني
وراحت تسنيم وصحت مايا براحة
تسنيم : مايا .. مايا..ممكن بس ترضعي جني علشان جعانة
مايا : قامت مخنوقة
اوفففف انا عايزة انام
تسنيم : معلش علشان خاطر جني رضعيها وحخدها وامشي علي طول
مايا رضعت جني وهي مضررة وعايزة تنام. وتسنيم اخدت جني ورجعت اوضتها وقعدت تلعبها ومبسوطة بيها بس لقت الجو حر ودادا صباح لما كانت عندها من شوية قفلت التكيف علشان جني متتعبش تسنيم فتحت البلكونة ودخلت بجني تقف بيها وكانت قاعدة تغنيلها وتتمشي بيها .
أكمل : كان لسة راجع من بره ولما دخل البلكونة شاف تسنيم ومعاها جني .
أكمل : ابتسم . يا بختك يا جني واخدة الحضن اللي بابي حيموت عليه
تسنيم : ههههه خاضتنا يا غلس
اكمل : هههههه سلامتك من الخضة يا روحي . قوليلي العفريتة دي عندك بتعمل ايه وليه مش مع مايا
تسنيم : ابدا اصل مايا صعبت عليا تعبانة وشكلها مرهق فقلتلها اخدها تنام عندي ووفقت
اكمل : غريبة دي كانت معاندة ومش عايزاكي تشيليها
تسنيم : لا ما هو انا اتحايلت عليها ووفقت . بس اسكت يا اكمل وانا بحميها انا ودادا كان شكلها عسل وصغننةخالص الهدوم مكبراها
اكمل : ههههه اه ما انا نفسي زي ما اخدت شكلك تاخد جسمك كمان
تسنيم : بطل قلة ادب .
اكمل : ههههههه حاضر هبطل بس شوفتي شبهك ازاي علشان لما قلتلك اني يومها كان عقلي فيكي وشايفك انتي تبقي تصدقي اهي طلعت نسخة منك
تسنيم : بصت لجني وهي مبتسمة. تعرف اكيد ربنا ليه حكمة في اللي حصل ده كله من انك تتجوز مايا وتخلف منها كمان بس ايه هي الحكمة دي محدش يعرف . بس المهم ان جني دي جت ونورت حياتنا انا بحبها اوي يا اكمل اكنها بنتي والله. وعيطت تسنيم. انا مش عايزة الصبح يجي علشان مديهاش لمايا عايزاها تفضل معايا .
أكمل : معلش يا حبيبتي هي كدة كدة حتفضل معاكي لان انا لما اطلق مايا مستحيل اخليها تخدها وتربيها زي ماهي اتربت
تسنيم : اكمل راعي ان اللي بتتكلم عنها دي اختي واللي ربتها ماما مش حد غريب . وان كانت مايا غلطت . احنا كمام غلطتنا متنساش محدش فينا مبيغلطش
اكمل : انتي غلطي مع حبيبك اللي بتحبيه من وانتي صغيرة واللي وثقتي فيه واللي عارفة انه بيحبك ومش حيسيبك. وكمان ندمتي وتوبتي لكن هي بقي باردة ولا بتتأثر بحاجة ولا حتي زعلت ولا ندمت . تسنيم متحطيش نفسك في سلة واحدة مع مايا انتي حاجة وهي حاجة فاهمة
تسنيم : خلاص يا اكمل قفل علي الموضوع ده . انا حدخل بقي علشان جني نامت واخاف تاخد برد تصبح علي خير
اكمل : وانتي من اهله يا قلبي والله كان نفسي اجي واخدكم انتم الاتنين في حضني وانام بس اعمل ايه حستني يمكن ربنا يحققهالي.
تسنيم : دمعت. تصبح علي خير ودخلت واخدت جني في حضنها ونامت وهي كمان كانت بتتمني اللي اكمل بيتمناه. يارب يارب انا مش بطلب المستحيل انا نفسي اكمل يكون جوزي ومخفش وانا بحضنه مخافش وهو معايا يارب مليش غيرك يعرف اللي جوايا ويحققهولي . ونامت تسنيم وجني
اما اكمل كان لسة سهران ومش عارف ينام . نط لبلكونة تسنيم وفتحها وشافها وهي واخده جني في حضنها ونايمة وكان شكلهم جميل
اكمل : فضل واقف مبتسم . يارب امتي بقي تبقي حلالي ومراتي واعيش معاها هي وجني يارب حققلي امنيتي دي ومش عايز حاجة تاني . وقرب اكمل منهم وباس جني وباس تسنيم وغطاهم ورجع اوضته
وعدي شهر كمان ومايا سابت جني لتسنيم خالص وابتدت تخرج وتروح النادي وتسهر وتسنيم مبتسبيش جني مهتمة بيها وبكل حاجاتها
وفي يوم اكمل مع عمه في مكتبه
اكمل : يعني ايه يا عمي لا بقي كفاية كدة اوي انا مش متحمل
شوكت : يا اكمل افهم بس انا عارف اني تقلت عليك بس المرة دي علشان بنتك . خاليها بس تفطمها وبعدين طلقها . انت مش كنت مصمم انها ترضعها طبيعي علشان خايف علي صحتها
اكمل : ايوة بس انا خلاص مش قادر لسة حتحمل الوضع ده لحد سنتين لا كتير
شوكت : طيب حتي خليها سنة. وتبقي تفطمها مااحنا لازم نستني لانها مش حتخدها معاها الا بقي لو انت تتطلقها وتديها البنت
اكمل : لا مستحيل انا بنتي متترباش بعيد عني
شوكت : يبقي تستني وامرك لله
اكمل كان مخنوق ومتضايق وراح لتسنيم وحكالها وقلتلوا ان باباها معاه حق وانه لازم يستني . وسمع كلامها واستني وبعد شهر كمان كان فرح شروق صاحبة تسنيم ومقلتش لاكمل علشان كانت متأكدة انه مش هيسبها وحيروح معاها. ولبست ونزلت براحة علشان ميشوفهاش واول ما وصلت للعربية لقت اكمل بيحط ايده علي خصرها .
اكمل : ايه الحلاوة دي حرام عليكي حتموتيني
تسنيم : لفت وهي مخضوضة. حرام عليك يا اكمل والله اتخضيت
اكمل : ههههههه احسن علشان تبقي تتسحبي وتخبي عليا . كنتي عايزة تروحي من غيري . ده بعدك حروح معاكي ولا انتي عايزة كل اللي في الفرح يسيبوا الفرح ويتخانقوا عليكي
تسنيم : ابتسمت. انت عرفت منين
اكمل : عمي هو اللي قالي وقالي اروح معاكي علشان اخلي بالي منك
تسنيم : بس انا مأكدة عليه ميقولكش
أكمل : ههههه عمي مبيخبيش عليا حاجة. وانتي كمان كنتي كدة . وعموما حسابك معايا بعدين علشان خبيتي عليا وكنتي عايزة تروحي من غيري . بس دلوقتي صعب ازعلك وانتي جميلة كدة ايه ده بس لابسة فستان احمر هو انا ناقص جنان ده انا مجنون خلقة .
تسنيم : هههههه مش هتتغير . اتفضل وصلني
اكمل : تعالي يا عسل
تسنيم : طيب ممكن نركب عربيتي انا مش هعرف اركب عربيتك الفستان ضيق وانت عربيتك عالية
اكمل : تؤتؤ انا حشيلك واركبك. تعالي
تسنيم:اكمل لا استني بلاش
اكمل : ششش حشيلك وشالها علشان يرفعها وهو شايلها حضنها . وحشتيني . وحشتيني اوي
تسنيم : مش قادرة تتنفس من كتر شوقها لاكمل. اكمل لوسمحت ركبني بسرعة كدة ممكن حد يشوفنا يقول ايه
اكمل : ابتسم حاضر حركبك وقرب منها . باسها من خدها وركبها العربية ولف وركب وساق
تسنيم : بتحاول تهدي . اكمل اوعي تعمل كدة تاني فاهم . وقلتلك انسي انت مبتزهقش
اكمل: ابتسم وهو بيغيظها . تؤتؤ مبزهقش . وشغلها اغنية خالتها تضحك وهو كمان كان بيضحك وكانت.( ناويها لحماقي)( انا جايلك وناويها . بظبط وقتيل علي الباب بخبط حتعملي ايه. هتسلم بعديها فقصر وبجد انا مش بهزر.حخاف ولا ايه.انا حر يا سيدي انت ايه ضرك راضي وبيإيدي عمري مااتحرك امشي ده ايه لا انت بتهرج . واعمل كدة ليه.انا جايلك وناويها بظبط وقتيل علي الباب بخبط هتعملي ايه . ولا بتعب ولا بزهق . ده مبدأ واحلف لو مش مصدق كبيرك يومين. ماهي كبرت في دماغي براحتك . عداني العيب نصاحتك. بتتحدي مين . انا حر يا سيدي انت ايه ضرك . راضي وبإيدي عمري ماتحرك امشي ده ايه لا انت بتهرج واعمل كدة ليه)
وفضلوا الاتنين يضحكوا لحد ماوصلوا الفرح وقضوا وقت حلو وطبعا اكمل طول الفرح حيتجنن من الغيرة علي تسنيم كل الناس مبهورة بجمالها وخلصوا الفرح ورجعوا البيت 😍😍😍
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أقدار الحب)