رواية أقدار الحب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ريحانة الجنة
رواية أقدار الحب الجزء الثالث والعشرون
رواية أقدار الحب البارت الثالث والعشرون
رواية أقدار الحب الحلقة الثالثة والعشرون
وعدي كمان 3 شهور وجني بقي عندها 6شهور وتسنيم اتعلقت بيها اوي ومكنتش قادرة تسببها وتسافر ووقفت الشغل اللي في دبي وفضلت قاعدة معاها وكمان حتي الشركة بتروحها قليل جدا وترجع بسرعة علشان جني بتوحشها. أما مايا فكانت خلاص نسيت انها خلفت وسابت جني لتسنيم هي اللي تعملها كل حاجة حتي معاد الدكتور تسنيم اللي عارفاه وهي اللي بتوديها وجني كمان مكنتش بتسكت ولا تحس بالامان غير مع تسنيم ولما مايا تشيلها تعيط وتروح لتسنيم ومايا لانها مبتحسش مكنش فارق معاها المهم خروجها وسهرها واصحابها .وشوكت كل يوم بعد يوم. يضغط علي اكمل علشان يأجل الطلاق. وكان متخيل ان مايا ممكن تتغير واكمل يحبها وميطلقهاش
ومكنش عايز حفيدته تتربي بعيد عن امها وابوها. وفي يوم تسنيم كانت حتاخد جني للدكتور وراحت لمايا علشان تقولها انهم خارجين علشان لو حابة تروح معاهم للدكتور وخبطت بس مايا مفتحتش فتحت تسنيم ودخلت لقت مايا في الحمام ولما بصت علي السرير لقت الاب توب بتاع مايا مفتوح وكمان صورة شات مع اياد تسنيم اصدمت واتصدمت اكتر لما شافت الكلام اللي بينهم والصور وكمان المكلمات الڤيديو اللي بينهم وطبعا مش محتاجة اقول كانوا بيعملوا ايه في المكالمات دي بس خرجت مايا وشافت تسنيم فاتحة الاب توب .
مايا : جريت عليها وقفلت الاب توب . انتي بتعملي ايه انتي بتتجسسي عليا ولا ايه. انتي مجنونة.
تسنيم : ليه يا مايا ليه اياد تاني مش هو ده اللي سابك وهرب مش هو ده اللي خلاكي تسيبي البيت وتهربي معاه. وبعدين انتي ناسية انك متجوزة لو أكمل عرف انتي عارفة ممكن يعمل ايه .
مايا : ههههههه متجوزة حلوة دي . ماانتي عارفة اللي فيها هو بيقرب مني ولا حتي بيطيق يبص في وشي والبركة فيكي ماليه عليه الدنيا ومش شايف غيرك
تسنيم : انتي ليه مصرة تحمليني نتيجة اخطأك هو انا اللي من الاول خليتك تهربي وتغلطي مع اياد . انا اللي خليتك تتجوزي أكمل علشان المصيبة دي . انا مالي كل واحد يتحمل نتيجة غلطه انا لحد امتي حفضل اتحمل اخطأغيري وانتي اول واحدة
مايا : انتي عايزة ايه دلوقتي
تسنيم : مش عايزة حاجة غير انك تصبري شوية هانت مش انتي وأكمل اتفقته علي الطلاق لما جني تتم سنة يعني خلاص كلها 6شهور كمان وتخلصي وابقي وقتها روحي اتجوزي اياد مع اني مش عارفة لما هو كدة من الاول متجوزكيش ليه وهرب
مايا : إياد مهربش هو كان خايف من بابا يأذيه او يلبسه مصيبة. واحنا فعلا حنتجوز بعد طلاقي من اكمل وقتها بابا مش حيرفض وحتي لو رفض حتجوزه غصب عنهم
تسنيم :وانتي بقي متخيلة انه هيتجوزك . اللي خلاه معملهاش في الاول . هيعمله دلوقتي بعد ما خلاص اتجوزتي وكل حاجة خلصت والناس عرفت انك متجوزة ولا حيقضيها علاقة كدة من غير جواز
مايا :حتي لو كان مش مهم ماانا خلاص اتجوزت وهبقي مطلقة ومحدش له عندي حاجة انا المهم اعيش حياتي وبس ازاي مش مهم . المهم اكون مبسوطة
تسنيم : يا مايا حرام عليكي لو كنتي غلطي قبل كدة معلش كلنا بنغلط بس متفضليش تغلطي وتسيبي نفسك لاياد يدمر حياتك . علشان خاطري اقطعي علاقتك بيه لحد ما تتطلقي ووقتها لازم تجبريه انه يتجوزك اوعي تعيشي معاه كدة تاني ده بابا ممكن يروح فيها. مش بعد ماعمل كل ده وجوزك أكمل تروحي انتي تكرري اللي حصل تاني .
مايا : والله بقي دي حياتي وتخصني انا متخصش حد . ولو حد يا تسنيم عرف او بس شم خبر باللي حصل والله لهفضحك واقول انك كنتي علي علاقة بأكمل وكنتم بتناموا مع بعض
تسنيم : هي حصلت لكدة يا مايا وانتي بقي مين قالك ان في حاجة بينا
مايا : محدش انا الي عارفة هو بيحبك ازاي وانتي كمان مبتتحمليش عليه الهوا ولعلمك انا عارفة انه معملش معاكي حاجة بس هقول كدة ساعتها علشان افضحك انتي وهو وانتي حرة بقي اعملي اللي يعجبك انا اصلا بجحة زي ما أكمل بيقول بعني مايفرقش معايا كلام ولا فضايح . فاهمة يا حلوة .
تسنيم : نزلت معيطة واخدت جني علشان توديها للدكتور. وهي بتقعدها في العربية كان أكمل راجع من بره نزل من العربية وراحلها
أكمل : ايه يا سمسمة واخدة جني علي فين .
تسنيم :وهي باين عليها الزعل والعياط. مفيش انا واخدها للدكتور
أكمل : بلهفة. ليه مالها هي تعبانة
تسنيم : لا ابدا ده المعاد بتاع كل شهر لازم نتطمن عليها بإستمرار
أكمل : تسنيم انتي معيطة مالك انتي الي تعبانة ولا جني متقلقنيش عليكم
تسنيم : والله مافي حاجة سيبني بس دلوقتي علشان متأخرش علي معاد الدكتور
أكمل :لا تعالي انا حوصلكم
تسنيم : لا يا أكمل ادخل انتي انت جاي تعبان
أكمل : قرب منها وابتسم . ده انا لو هموت اول بس ما اكون حنبك وعيني عليكي ببقي كويس ومرتاح انتي دوايا يا سمسمتي .
تسنيم : بضيق. اكمل لو سمحت كفاية بقي انسي واتكلم معايا بطريقة تانية. انا تعبت من الكلام معاك
أكمل : اممم واضح كدة ان الحيوانة اللي فوق دي منكدة عليكي وقايلالك كلام زفت زيها. ماهو محدش بيعمل فيكي كدة غيرها الباردة دي
تسنيم : لا مايا ملهاش دخل احنا اللى
غلطنا ولسة بنغلط بقربنا ده. انت ليه بتصعبها عليا ليه
أكمل : حبيبتي انتي شكلك مخنوق تعالي نروح للدكتور وبعدين نخرج شوية علشان تهدي شوية تعالي يا روحي
وركبوا مع بعض ومعاهم جني
تسنيم : اكمل هو انا ممكن اطلب منك طلب وتعملوا
أكمل : بإبتسامة. طلب واحد انتي تؤمري يا روحي
تسنيم : ممكن الفترة اللي جاية دي تقرب من مايا وتديها حقها اللي انت مانعها منه. كدة حرام دي انسانة ومن حقها تكون مع جوزها
أكمل : وهو بيجز علي سنانه. يا دي الموضوع الزفت اللي كل شوية حد يكلمني فيه انتوا مبتزهقوش. ريحي نفسك انا مش حلمس ست غيرك لحد ما اموت
تسنيم : يا اكمل علشان خاطري هي ست وليها احتياجات من حقها
أكمل : والله واشمعني هي بقي اللي محتاجة وانا ليه محتاجتش وقربت منها هي ولا غيرها من وقت ماكنت معاكي . وانتي ليه محتاجتيش حد من وقت ماكنتي معايا ليه منعتي نفسك عني وانا كل يوم لقرب منك واتمناكي ليه مسبتيش نفسك لطارق ولا لمروان اللي كان عايز يتجوزك . اقولك انا ليه علشان احنا بنحب بجد مش طفاسة زيها. احنا غلطنا اه بس علشان بنحب بعض . لكن هي عمرها محبت ولا عندها احساس . هي عايزة اي حد وخلاص انا بقي اياد مش مهم . هي دي لو كانت حبت اياد بجد وكان بينهم حب زي اللي بينا.
مش كانت هي اللي هططلب مني اني مقربلهاش ازاي واحدةتحب واحد وتروح لحضن غيره انا مش فاهم . تسنيم انا جبت اخري من الموضوع ده . لو سمحتي متفتحهوش تاني هما كلهم خلاص 6شهور وكل حاجة تخلص . ثم انا بقي عايز افهم انتي ازاي بتطلبي مني المس واحدة تانية انتي مبتغريش ده انتي كنتي بتموتي لما تشوفيني بكلم اي واحدة واولهم مايا ايه اللي حصل خلاص بطلتي تحبيني
تسنيم : اصلا كانت لتعيط وعياطها زاد
أكمل : وقف العربية وخدها في حضنه . حبيبتي انا اسف اني قولت كدة انا عارف انك بتحبيني وبتغيري عليا. وعارف كمان انك قولتي كدة علشان انتي حساسة وخايفة تكوني السبب في بعدي عن مايا. بس يا قلبي هي مش مراتي وانتي خطفتيني منها هي اللي خطفتني منك وكانت السبب في بعدي عنك….. خلاص ممكن بقي نهدي انتي عارفة انا بضعف قدام دموعك وممكن دلوقتي ابوسك كمان مش بس احضنك.
تسنيم : خرجت من حضنه وابتسمت.ده بعينك
أكمل :ههههههه عيني بس ده عيني وقلبي وعقلي وكل حاجة فيا حتموت عليكي . بحبك بحبك يا سمسمة مهما حصل فاهمة
تسنيم : ابتسمت. فاهمة ممكن بقي نروح علي الدكتور اتأخرنا
أكمل : باس ايديها وابتسم . ممكن انا تحت امر حبيبة قلبي
وطلع اكمل بالعربية وراحوا للدكتور وكشفوا علي جني وخرجوا اتعشوا بره ورجعوا البيت وقعدوا مع شوكت واتفرجوا علي فيلم وتسنيم كانت قاعدة وحضنا جني. ونامت وجني هي كمان . نامت في حضنها.
شوكت: ههههه بص يا أكمل جني وتسنيم الاتنين ناموا وهما حاضنين بعض
أكمل : مبتسم بسعادة. اه يا عمي شكلهم جميل تحس كدة انهم صورة من فيلم كارتون سنو وايت الكبيرة وسنو وايت الصغيرة
شوكت : ههههههه اه والله عندك حق . بقولك ايه انا طالع انام صحيهم بقي يطلعو يناموا فوق
أكمل : اصحي مين بس دول في سابع نومة. لا حضرتك انا حشيل بنتي وانت شيل بنتك ونطلعهم فوق
شوكت : ههههههه بتحلم انا يا حبيبي خلاص ماعنديش صحة لكدة خليك جدع بقي وشيل الاتنين
أكمل : هو ده
شوكت : بتقول حاجة
اكمل : وهو بيمسح شعره . هههههه لا مفيش روح انت نام وانا حشيلهم متقلقش
وطلع شوكت نام وأكمل شال جني براحة من حضن تسنيم وطلعها في سيريرها في أوضة تسنيم . ورجع لقي تسنيم لسة نايمة كان بيصلها وبيبتسم .
أكمل : اه بس لو كنت اقدر اخدك علي أوضتي دلوقتي . وحشتيني . يارب عدي بقي ال6 شهور دول علي خير البعد ده صعب اوي . اوففف
وشال أكمل تسنيم وطلع بيها فوق وكان حاضنها وهو مبسوط ومكنش عايز يحطها في السرير. بس مضطر . ونيمها في سيريرها وباسها وغطاها وخرج واول ما خرج لقي مايا راجعة من بره اكمل استغرب كان فاكرها في أوضتها وكمان الوقت اتأخر
أكمل : انتي كنتي فين كل ده الساعة 2 صباحا يا هانم
مايا : بقرف. وانت مالك وراحت أوضتها.
أكمل : راح وراها ومسكها من ذراعها . انا لما اكلمك تردي عليا عدل وانتي واقفة واياك تمشي وتسبيني تاني وانا بكلمك فاهمة
مايا : اوففففف عايز ايه
أكمل : كنتي فين
مايا : في النادي
أكمل : والله لحد دلوقتي
مايا : بعد ما خرجنا من النادي روحنا ديسكو
أكمل : نعم يا ختي ديسكو ايه ده الله يخربيتك انت اتهبلتي في عقلك
مايا: وفيها ايه تكنش بتغير
أكمل : أغير مين يا غبية انتي . انتي بس للاسف محسوبة عليا زوجة . ده بقي غير عمي وسمعته لما الناس تشوف بنته في الديسكو لحد وقت زي ده يقولوا ايه
مايا: يقولوا اللي يقولوه . متفرقش معايا
أكمل : احنا بقي يفرق معانا . وعلشان متغباش عليكي تاني . الحكاية دي متتكررش تاني لحد ما نطلق . انا مش اخرتها يجيني حد ملوش لزمة ويقولي شوفت مراتك ولا مراتك كانت معايا في الديسكو فاهمة
مايا : هي تسنيم قالتلك حاجة
أكمل : قلق . حاجة ايه
مايا : لا ولا حاجة . وبكل حقارة وخبث . تعرف انا شوفت تسنيم بتكلم واحد علي الشات ومصورالو نفسها بلبس عريان وكمان كلامهم مقولكش حاجة تفضح
أكمل : بكل انفعال وغيظ وارف . ضربها قلم وقعها علي السرير . انتي مستحيل تكوني بني آدمة انتي حيوانة ويمكن الحيوان احسن منك انتي بتشهري بأختك وتتبلي عليها تسنيم دي برقبتك انتي واللي زيك تسنيم دي . متعرفش تعمل كدة فاهمة . والله يا زفتة انتي لو اتكلمتي عليها كدة تاني انا هموتك فاهمة كتك الارف
ومشي اكمل وراح أوضته مخنوق من مايا . اللي كل يوم بتأكدلو ان هو كان صح وان مايا غير تسنيم الاتنين عكس بعض .
أكمل : يا رب ازاي دي بس تكون ام بنتي انا خايف تيجي في يوم وتفضحها بتصرفتها واخلاقها الزبالة دي يارب ريحني منها بقي انا تعبت . والله تعبت
وعدي شوية وقت ولسة مايا مبطلتش اي حاجة ولا المخدرات اللي بتشرابها ولا علاقتها مع اياد ولا سهر ولا خروج ولا نادي وتستمر المعناه .. 😡😡
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أقدار الحب)