رواية أقدار الحب الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريحانة الجنة
رواية أقدار الحب الجزء التاسع عشر
رواية أقدار الحب البارت التاسع عشر
رواية أقدار الحب الحلقة التاسعة عشر
وبعد شهر كمان وتسنيم كان بقالها 3شهور مخطوبة لطارق . وكانوا بيخرجوا بس مش كتير تسنيم مكنتش قادرة تقرب من طارق حبها لاكمل واخد قلبها كله ومش قادرة تكون لغيره .
وفي يوم طارق كان عند تسنيم في البيت وقاعد معاها ومع شوكت
طارق : عمو كنت عايز تسنيم تيجي معايا الفيلا علشان تشوف الديكورات الاخيرة علشان اعرف اكمل
شوكت : وماله لما أكمل يرجع يروح معاكم .
طارق : اتنرفز . أكمل ؟وأكمل مالوه ومال حاجة زي دي .
شوكت : مش اخوها ولازم يكون معاكم ميصحش تروح معاك لوحدها.
طارق : يا عمو هو حضرتك مش واثق فيا طيب حتي مش واثق في تسنيم
شوكت : لا يا ابني متخودهاش بالحساسية دي . انا بس ببقي مطمن عليها وأكمل معاها . ولما تتجوزه ابقي اطمن عليها وهي معاك .
تسنيم : معلش يا بابا انا حروح مع طارق . أكمل شكله حيتاخر وكمان انا مبقتش صغيرة علشان أكمل يدخل في حياتي .
طارق : فرح وابتسم .
شوكت : معقول وده من امتي ده بقي . ده انتي مكنتيش تعرفي تشتري حاجة منغيره.
تسنيم : معلش خلاص كل حاجة بتتغير . عن اذنك يا بابا انا حطلع البس وطلعت تسنيم اوضتها وكانت بتعيط . غصب عني يا أكمل والله غصب عني بس اعمل ايه لازم احاول انساك يمكن اقدر لو بعدتك عن حياتي انا كل ما ببعد بضعف وارجعلك بس ده غلط انت دلوقتي مش منحقي .انت لازم تعرف اني ابتديت استغني عنك. ولبست وهي لسة بتعيط . وشوية ابتدت تتماسك ونزلت ومشيت مع طارق وهما بيركبوا عربية طارق. أكمل كان راجع بعربيته وشافهم
أكمل : ودول رايحين فين بقي بالليل كدة وكمان في عربية واحدة انا حروح وراهم
ومشي أكمل وراهم ولقاهم وصلوا فيلا طارق وداخلين . أكمل اتجنن ودي داخلة معاه هنا ليه بقي ليلتكم سودا انتوا الاتنين . وركن عربيته علشان ينزل ويدخلهم .
في الفيلا
طارق : هاه يا سمسمة عجبك الديكور
تسنيم هي من جواها مش فارق لانها اصلا حتفسخ الخطوبة ومش حتتجوز طارق بس مستنية شوية .
تسنيم : اه حلو جديد بس لذيذ
طارق : قرب منها . والله مافي حاجة لذيذة غيرك انتي
تسنيم : بعدت احممم. طارق ارجوك خليك قد ثقتي فيك وبلاش تخليني اندم اني جيت معاك .
طارق : في ايه يا سمسمة احنا مخطوبين وحنتجوز . بقولك ايه تعالي نطلع فوق تشوفي ديكور أوض النوم
تسنيم : ابتدت تخاف من طارق. لالا لا مرة تانية . انا لازم امشي .
طارق : شدها . تعالي هنا انتي مش حتمشي غير لما تتفرجي علي اوضة النوم .
تسنيم : سيب ايدي واوعي . ابعد
طارق : حاول يحضنها . لا مش حسيبك هو انا مش حاجي زي سي اكمل اللي علي طول نايمة في حضنه .
تسنيم : ابعد يا حيوان . أكمل ده ابن عمي واخويا وبرقبتك .
طارق : كدة طيب والله لحرق قلبه عليكي علشان تبقي تدافعي عنه وابتدي طارق يتهجم علي تسنيم واكمل كان خلاص ركن عربيته وراح ضرب الجرس وسمع صوت تسنيم بتصرخ . اتجنن وخبط جامد
تسنيم حاولت تفلت من طارق اللي ابدي يفكلها هدومها وجريت علي الباب وفتحت لقت أكمل رمت نفسها في حضنه وهي منهارة . أكمل كان مصدوم من شاكلها .
تسنيم : اكمل الحقني . الحقني كان عايز يتهجم عليا يا أكمل شوفت بيحصلي ايه
أكمل : حضنها وهو متغاظ . بس يا حبيبتي اهدي اهدي انا جيت ومعاكي تعالي اقعدي في العربية وانا حربي الكلب ده .
أكمل قاعدها في العربية ورجع لطارق وضربه لما كسره وطارق كمان ضرب أكمل بس اكمل ضربه اكتر علشان كان غيران ومغلول منه .
ورجع اخد تسنيم ومشي بالعربية وهي كانت لسة منهارة وبتعيط
أكمل : حبيبتي اهدي والله انا كنت حموتوا بس انا مش عارف انتي ايه اللي جابك معاه البيت ليه جيتي لوحدك
تسنيم : انفجرت خلاص . انت السبب بسببك حياتي ادمرت بسببك اتخطبت لواحد مبحبوش بسببك بموت كل يوم وانت مع اختي بسببك انا بقيت رخيصة عند كل الناس مايا شاكة فيا ومروان سوامني علي جوازه مني علشان عرف غلطيتي معاك وطارق طمع فيا علشان شافني قريبة منك . كل اللي انا فيه بسببك انا بكرهك بكرهك ربنا يخدني ويريحني انا تعبت مش عايزة اشوفك مش عايزة اقعد معاك نزلني انا مش طايقاق
أكمل : كان بيسمعها ودموعه نازلة وهو مش عارف يهديها . تسنيم علشان خاطري اهدي انت مش في وعيك
تسنيم : لا مش ههدي نزلني نزلني بقولك بدل والله افتح العربية وارمي نفسي واموت وارتاح واريحك مني. اوقف .
أكمل: وقف العربية وشاورلها بإيده اهدي اهدي انا مش حقرب منك اهدي علشان خاطري .
تسنيم : فتحت الباب واول ما نزلت وقعت وفقدت وعيها .
أكمل: نزل بسرعة تسنيم . تسنيم ردي عليا قومي علشان خاطري .
ولما ما فقتش شالها وحاطها في العربية ووداها المستشفي . وكلم عمه وقالو علي اللي حصل. وراح شوكت المستشفي يطمن علي تسنيم .
الدكتور : اسف يا جماعة هي بس جالها انهيار عصبي واضح انها اتعرضت لضغط شديد الفترة اللي فاتت.
أكمل : دب بإيده علي الحيطة وهو بيعض علي شافيفه وبيكلم نفسه. انا السبب يا رتني كنت انا. اه يا حبيبتي سيبتك تتوجعي وتحرقي في اعصابك ووقفت اتفرج عليكي .
شوكت : هي فعلا النهاردة حصلها موقف صعب. بس كنت عايز اطمن عليها ينفع .
الدكتور : اه طبعا ينفع اتفضل ادخلها
دخل شوكت وأكمل لتسنيم وكانت نايمة بسبب المهدئ اللي اخدته
شوكت : شوفت الكلب عمل ايه يعني مكنش قادر يصبر لحد مايتجوزه . انا مش عارف اقولك ايه يا أكمل انا من غيرك كنت ضعت يا ابني طول عمرك واقف معايا في الشغل وفي البيت انت ابني اللي مخلفتهوش . حتي مصيبة مايا انت اللي شيلتها والنهاردة لولا انك مشيت وراهم الله اعلم كان عمل فيها ايه. ربنا يا ابني مايحرمني منك .
أكمل : مسك ايد تسنيم وبسها وهو بيعيط وبكلم نفسه. بتشكرني علي ايه ده انا اللي ضيعتها انا اللي عملت فيها كدة مش طارق انا الكلب انا الجبان اللي سابها ووقف يتفرج عليها واتجوز غيرها . انا مستهلش ثقتك فيا ولا حبهاهي ليا.
شوكت : طبطب علي كتف أكمل . انا عارف هي غالية عليك قد ايه ربنا يخليك ليها وتفضل واقف جنبها .
أكمل : روح انت يا عمي ارتاح وانا حفضل معاها مش حسيبها .
شوكت :طيب ما تيجي تروح معايا ونبعتلها مايا هي تقعد معاها .أكمل : لا لالا يا عمي مايا ايه انت عارف مايا وكلامها المستفز . تقولها حاجة تضيقها تتعب أكتر لا روح انت وانا قاعد معاها ولما تفوق حطمنك .
شوكت : خلاص يا ابني اللي يريحك انا ماشي وحجيلها الصبح تصبح علي خير
مشي شوكت وفضل أكمل قاعد جنب تسنيم حضنها و ماسك ايدها وبيملس علي شعرها وبيأنب نفسه انه سمع كلام عمه .
أكمل : حبيبتي عندك حق انا السبب في اللي جرالك . ياريتني ماسمعت كلام عمي ياريتني اختك وسافرنا واتجوزنا . كان زمانك عايشة ومبسوطة معايا . بس اوعدك تولد زفته دي اللي كل اللي احنا فيه ده بسببها اني أطلقها ونتجوز علي طول والله بس انتي ابقي كويسة .
تسنيم : ابتدت تفوق . ولقت أكمل حضنها . عيطت
أكمل : حبيبتي انتي فوقتي وجعتي قلبي عليكي يا سمسمة .
تسنيم : بتعيط ومش بترد .
أكمل : انا عارف انك زعلانة مني وانتي عندك حق في كل اللي قولتيه انا السبب في كل اللي جرالك يارتني اموت واريحك انا اللي لازم اموت مش انتي انتي متعرفيش لما قولتي كدة قلبي وجعني والله .
تسنيم : عيطت . لا متقولش كدة. انا ممكن مكنش مراتك ولا معاك بس كفاية اني اشوفك قدامي . ياريت كان بإدي اكرهك او انساك كنت عملت كدة من زمان
أكمل : باس ايديها. حبيبتي لسة بتحبيني بعد كل ده.
تسنيم : الحب مش بإيدينا يا أكمل نحب وقت مااحنا عايزين ونكره وقت مااحنا عايزين . حبك ده اتولد معايا وعاش معايا وحموت وهو معايا
أكمل : دمع وحضنها اكتر . حبيبتي صدقيني محدش ممكن يفهم ولا يستوعب احنا بنحب بعض ازاي . انا بحبك حب لو الدنيا كلها قالت عليا مجنون وببالغ ولا حيفرق معايا حفضل احبك لحد ماموت . تسنيم ارجوكي سامحيني انا اذيتك كتير من زمان حرمتك مني ومن حبي علشان جبان وخايف اصارح عمي . ويوم مااشجعت وصارحتك عملت فيكي عملة واحد ندل وخاين ولما جيت اصلحها اتراجعت علشان عمي تاني علشان جبان. وحتي لما اتنزلت واتجوزت مايا ضعفت معاها في اول ليلة ليا معاها وانتي ساعتها كنتي قاعدة في الجنينة بتعيطي علي واحد مايستهلش . انا اسف يا حبيبتي كان لازم ارفض طلب عمي كان لازم اخدك ونتجوز ونبعد بعيد . حقك عليا اوعي في يوم تكرهيني . اوعي
تسنيم : دموعها مبتقفش . خلاص يا أكمل اللي حصل حصل وانت دلوقتي
بقيت زوج واب ولازم تحاول تعيش مع مايا ومع الوقت حتتعود عليها .
أكمل : انتي بتقولي ايه ده مستحيل يحصل انا مش ممكن اسيبك انا اتجوزت مايا علشان اداري علي عملتها مع اياد مش علشان تفضل مراتي واعيش معاها انا بمجرد ما تولد خلاص لازم انطلقها وتبعد عني بس انتي اوعي تسبيني .
تسنيم : أكمل . انا طول ما انا قدامك عمرك ماحتحب مايا ولا حتقرب منها . وده لازم يحصل علشان ابنكم اللي جاي . علشان كدة اناحسافر وابعد واسيب هنا خالص. وانت ادي نفسك فرصة تقرب من مايا وعيش يا أكمل وانساني انساني خالص
أكمل : انا مش مصدق اللي بتقوليه . ازاي بتطلبي مني كدة وانتي أكتر واحدة عارفة انا بحبك ازاي ومش حقدر احب غيرك .
تسنيم : انا خلاص قررت اول ما حخرج من المستشفي . ححجز علي اول طيارة لدبي واسافر اكمل الشغل اللي وقف هناك
أكمل : انا مش حسيبك انسي انك تبعدي عني انسي انتي سامعة .
وعدي يومين وتسنيم خرجت من المستشفي وحجزت علي طيارة دبي وفي ليلة كانت تسنيم مسافرة الصبح وواقفة في بلكونة أوضتها وأكمل دخل بلكونة اوضته وبيكلمها
أكمل : تسنيم بلاش ارجوكي متسافريش انا مقدرش اعيش من غيرك
تسنيم : بتعيط ومبتردش
أكمل : تسنيم ردي عليا انتي من امتي كنتي قاسية كدة ايه اللي غيرك .
تسنيم : دخلت من قدامه وقعدت في البلكونة . وشغلت الاغنية دي (راجع لعمرو دياب )(راجع بتقولي اللي ما بينا وبتسألني مكملناش . اسأل روحك مين استني ومين استغني وباع ببلاش . ردي عليك مبقاش حيفيدك ضعت وضيعتني من ايدك . يا خسارة بتيجي الحاجة لما الواحد ميعزهاش . مش ناسي كلامك في وداعنا ولا قسوة قلبك وعنيك كنت بقولك خليك جنبي متهزتش وهنت عليك . بقي مش عارف ايه غيرني يا برئ يا حنين يا ملاك . حبعد علشان بتفكرني بالجرح اللي انا عشته معاك . ردي عليك مبقاش حيفيدك ضعت وضيعتني من ايدك يا خسارة بتيجي الحاجة لما الواحد ميعزهاش )
أكمل كان بيسمع وهو بيتقطع وعارف انها تقصد لما قالتلو قبل جوازه من مايا انهم كان المفروض يتجوزه ويسافره وملهمش دعوة بمشكلة مايا وانها المفروض انها هي اهم انه يتجوزها خصوصا بعد اللي حصل بينهم . بس هو خاف علي عمه من الصدمة ووافق واتجوز مايا وساب تسنيم تتوجع كل يوم وهو بيتفرج عليها .
وعدت ليلة من اصعب الليالي عليهم هما الاتنين . هي مش عارفة ازاي مش حتشوفه كل يوم وهو مش عارف ازاي حيعيش من غيرها ليلة كلها الم ووجع وعذاب علي الاتنين .
وجه تاني يوم الصبح وخلاص تسنيم حتسافر 😔😔😔😔
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أقدار الحب)