روايات

رواية أصبحتي زادي الفصل الرابع 4 بقلم منال عباس

رواية أصبحتي زادي الفصل الرابع 4 بقلم منال عباس

رواية أصبحتي زادي البارت الرابع

رواية أصبحتي زادي الجزء الرابع

رواية أصبحتي زادي
رواية أصبحتي زادي

رواية أصبحتي زادي الحلقة الرابعة

زياد وبكل غرور ذهب ل زاد لكى يضمها لشلته ولكن زاد لم تعطيه اى اعتبار ونظرت له من فوق لتحت ثم تركته ليجذبها زياد من يدها انتى مش عارفه انا مين ..
زاد بحده : شيل ايدك بدل ما اكسرها
زياد : شكل القطه شقيه وبتخربش
وفى حركه واحده أطرحته أرضا زاد ..ليجتمع جميع الطلبه ..ويضحكون على زياد
زياد وهو يتوعدها لما فعلته ..ليجد ورائه
دكتور أدهم
وهذا اليوم الأول لادهم بجامعه القاهرة ولا احد يعرفه من يكون .
تتركهم زاد وتذهب إلى المدرج دون أن ترى ادهم
ادهم : ايه حكايه البنت دى وايه اللى جابها هنا الجامعه …وازاى قدرت تضرب وتوقع ولد فى الارض …
ذهب هو الآخر : إلى مكتب عميد الجامعه ليستلم عمله
عميد الجامعه …دكتور سيف

 

 

دكتور سيف : اهلا ب ادهم اخيرا جيت يلا ورينا همتك يا دكتور ..
ليطرق الباب ويدخل زياد
زياد : لو سمحت يا دكتور فى بنت هنا فى الجامعه حاولت تكلمنى بالعافيه ولما ماردتش عليها وقعتنى فى الارض على خوانه خلت كل الطلبه يضحكوا عليا ..
دكتور سيف : اسمها ايه البنت دى
زياد : مش عارف يا دكتور شكلها جديده أول مرة كلنا نشوفها ..
دكتور سيف : تمام اتفضل على محاضرتك وانا هشوف الموضوع دا ..
خرج زياد وهو يشعر بالانتصار..
أما ادهم تضايق لما يحدث
ادهم : زهرة ما عملتش كدا يا دكتور سيف هو اللى كان بيعاكسها وانا شوفت دا بنفسي ..
دكتور سيف : تمام يا دكتور الطالب دا معروف عنه المشاكل وانت عارف بقي والده صاحب نفوذ وكدا
ادهم : تمام يا افندم استاذنك النهارده اول محاضرة عايز اعود الطلبه على الالتزام بالمواعيد ..
دكتور سيف : انفضل يا دكتور بالتوفيق..
يخرج ادهم وعيونه تبحث عن تلك الحوريه ولكنه لم يجدها
فدخل المدرج
بدأت الطلبه بالهمهمه والأحاديث الجانبيه بعض الفتيات ..ايه القمر دا
دا دكتور ولا جااان
سمعت زاد احاديث الفتيات لترفع رأسها لتجده
زاد باستغراب : ايه اللى جابه هنا ..
ادهم بحزم : خلصنا كلام ولا لسه ليصمت الجميع
ادهم : احب اعرفكم بنفسي انا دكتور أدهم هدرس ليكم المادة دى وبما انكم ما تعرفونيش لسه احب اقولكم اولا لو سمعت كلمه فى محاضرتى خارج نطاق المنهج تعتبر نفسك شايل المادة ..
ثانيا : بمجرد دخولى ممنوع دخول أى طالب من بعدى ..
كانت زاد تخبئ نفسها وسط الفتيات فهى لا تريد الاحتكاك به ..فكل هدفها أن تنهى دراستها بتفوق كما تعودت ..
ادهم : دلوقتى احب اتعرف بيكم وكل واحد يقول هدفه ايه من دخول التخصص دا
يبدأ الطلبه والطالبات بترتيب مقعدهم يعرفون بنفسهم ..ليأتى الدور على زاد ..
زاد وهى محرجه لقد أخبرته من قبل أنها زهرة
زاد : اسمى زاد دخلت التخصص دا علشان التجارة الخارجيه احب اعمل مشروع والمشروع يكبر فى الاستيراد والتصدير بين الدول

 

 

كل هذا وادهم ينصت لها باهتمام وبداخله قلبه ينبض بسرعه لتلك الحوريه لم يتخيل أبدا أن تكون طالبه عنده ….ولما قالت اسمها زهرة !!
جلست زاد واستكمل بقيه الطلبه التعريف بأنفسهم ..
انتهت المحاضرة وخرجت زاد مع بقيه الطلبه ..
شمس الفتاة التى كانت تجلس بجانب زاد .أيوة بقي يا زاد محدش ادك
زاد : مش فاهمه
شمس : ينفع نكون اصحاب الاول
زاد بابتسامه ينفع
شمس : اشطا ..بصى يا ستى الدكتور طول المحاضرة عينه عليكى ..اصل انا خبيرة فى لغه العيون . شكله وقع
زاد باستغراب : وقع ازاى يعنى
شمس بضحك شكلك لخمه تعالى افهمك ..
زاد : اعذرينى بابا زمانه على وصول ..خودى رقم فونى ونتكلم لما اروح ..
شمس : تمام يا زاد يا عسل ..
تخرج زاد من الجامعه وكان ادهم ينتظر خروجها ليحدثها ولكنها ركبت سيارة التاكسي وغادرت بسرعه ..
خليل : حبيبه بابا عملت ايه النهارده
زاد : كله تمام ..
خليل : طيب مش عايزة اى حاجه نشتريها قبل ما نروح
زاد : لا شكرا
خليل وقد شعر أن هناك ما يشغل بالها ف ردودها مختصرة
خليل : مالك يا زاد يا بنتى فى حد ضايقك
زاد : بحب لا اطمن يا بابا انا بس عايزة ادور على شغل ..بعد الجامعه وكنت قرأت امبارح عن إعلان فى الفيس عن مطلوب سكرتيرة ..
انا كنت عايزة شغل احسن من كدا بس كلهم بيشترطوا الخبرة ..ما عدا دا
خليل : وايه الداعى من الشغل يا زاد ..اى حاجه انا رقبتي سدادة ..انتى جيتى مليتى علينا البيت فرحه ..
زاد بحب : وانا سعيد بوجودكم عوضوتونى عن بابا وماما ..بس انا بحب اشتغل بعد اذنك ..
خليل : ماشي يا بنتى اللى تشوفيه ..والشقه جاهزة والمفتاح اهووو ..
زاد بسعادة : شكرا ليك بجد من غيرك ماكنتش عارفه هعمل ايه ..
خليل : مفيش شكر بين اب وبنته ..
وصلوا إلى الشقه حيث استقبلتهم حنان بترحاب
حنان : يلا يا قلب ماما غيرى هدومك والغدا جاهز ..
زاد وهى تقبل خدها : ربنا ما يحرمني منك يا ست الكل ..انا يا دوب اتغدى وأجهز علشان الانترفيو
دعواتك ليا ..
حنان : ربنا يوفقك ديما يارب. . طب يلا نتغدى علشان تلحقى وقتك ..
عند ادهم
وصل ادهم إلى مكتبه وطلب قهوة
مصطفى : حضرتك دلوقتى فى غلطه نزلت فى الإعلان بالأمس بسبب السرعه
ادهم : غلطه ايه اتكلم
مصطفى : نسينا نكتب يشترط الخبرة ..

 

 

ادهم بزهق : خلاص خليهم يدخلوا ليا وانا اللى هعمل ليهم الانتر فيو ….وبعد كدا تركز فى المطلوب منك يا مصطفى
مصطفى : حاضر يا فندم وخرج مصطفى من المكتب ..ليجد العديد من الفتيات حضروا من أجل المقابله …
مصطفى : لو سمحتوا يا بنات كل واحدة تقدم سي فى بتاعها واتفضلوا اقعدوا وهنادى عليكم بالدور
مصطفى بتأفف كل دول جايين دا احنا مش هنخلص ..
وبدأ فى تجميع سي فى للفتيات
عند زاد
ارتدت زاد سالوبيت من الجينز وتحته شيميز ابيض ورفعت شعرها لأعلى كذيل الحصان كانت تبدو فاتنه
زاد : بابا استريح حضرتك وانا هروح حضرتك شكلك مجهد …
خليل : ومين قالك أنى هكون مستريح وانتى لوحدك ..يلا علشان ما تتأخريش
واوصلها إلى العنوان المكتوب فى الإعلان ..
دخلت زاد لتجد العديد من الفتيات
زاد : يا خبر كل دول وصلوا امتى ..
وذهبت إلى الريسبشن لتقدم سي فى بتاعها
وما أن رآها مصطفى حتى ذهل من جمالها
مصطفى : اتفضلى يا آنسه استريحى على ما يجي عليك الدور وهو يدعو من كل قلبه أن تقبل فى الوظيفه تلك الجميله ….
مضى ساعتين حيث شعرت زاد بالملل والضيق ولكنها تحدت نفسها للصبر والانتظار حتى جاء دورها ..
دخلت زاد ومعها سي فى
وما أن رآها ادهم حتى قام من مكانه
زاد : انت
ادهم : انتى
زاد : انا هنا علشان الوظيفه ..بس اعتقد كدا خلاص مفيش داعى واتجهت تجاه الباب كى تغادر ..
ولكن ادهم سبقها ووقف أمامها ..
ادهم : انتظرى انتى جايه لشغل ولا انتى مش اد الشغل ؟؟
زاد بتحدى : انا اقدر على اى شغل …نظرت له زاد وتمنت أن يعتذر عن تصرفه معها بالسابق
ولكن ادهم : تحدث بعمليه ممكن اشوف سى فى بتاعك ..
وما أن قرأ الاسم حتى نظر لها فى ذهول ..
معقول انتى تبقي مراتى …..
زاد : انت بتقول ايه …
ليقترب منها ادهم وقلبه يزداد شوقا من القرب بتلك المتمرده …
زاد وهى ترجع إلى الخلف ..: انت بتقرب ليه ابعد عنى وتحاول أن تضربه كما تعودت كدفاع عن نفسها ..ولكن ادهم اقوى منها ليمسك يديها الاثنين بيد واحده ..
ادهم : زاد احمد البحيرى مدام ادهم سعيد البحيرى اللى هو أنا

 

 

زاد بصدمه : انت …..
ادهم : ايوا انا العريس اللى هربتى منه يوم فرحك يا عروسه ..انا المغفل ….
وانا اللى كنت مستغرب ازاى بابا ساكت انى ما حضرتش ..وضحك ضحكه عاليه ارعبت .. زاد
ادهم : علشان العروس المصون هربت ..
زاد : ابعد عنى انا ما اتجوزتش حد ..انا بكرهك وبكرهكم كلكم ….ازاى تفرض نفسك عليا بالشكل دا ..
وقبل ما تتكلم عليا شوف نفسك وشوف الانسه اللى جات ليك فى شقتك يا محترم ..
ليصفعها أدهم على خدها …
ادهم بعصبيه : مفيش واحده اتخلقت تعلى صوتها عليا ..واضح أن عمى ما عرفش يربي …
زاد بصريخ : انت حيوان ومستحيل اعيش مع واحد زيك ..
ادهم : مش بمزاجك وامسك يدها بقوة ..
وخرج من المكتب فى ذهول الموجودين ..
ادهم : مصطفى خلاص ألغى بقيه المقابلات ولم ينتظر الرد وأخذ يجر زاد من يدها وهى تحاول التخلص منه ..
وما أن وصل إلى خارج الشركه ..زاد وهى ترى خليل فى انتظارها ..
الحقنى يا بابا

 

 

يذهب خليل إليها بسرعه ..
ادهم باستغراب : بابا مين ..!
خليل : انت ماسك بنتى ليه كدا سيبها احسن ليك
ادهم : بنتك مين يا راجل انت دى مراتى وبنت عمى ..وياخذها عنوة داخل سيارته ويقود السيارة بسرعه …….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أصبحتي زادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى