رواية أشواك الماضي الفصل الثاني عشر 12 بقلم خلود عبيد
رواية أشواك الماضي الجزء الثاني عشر
رواية أشواك الماضي البارت الثاني عشر
رواية أشواك الماضي الحلقة الثانية عشر
*فى منزل مريم عندما رجعت وجدت ان ابنتها نامت فقد تعبت اليوم من اللعب الحفلة المشؤمة تلك بالنسبه لمريم وذهبت لسارة لتعتزر منها على ما حدث
مريم رئسها لاسفل فى شدده الحياء والخجل من صديقتها =انا اسفه يا سارة انى صرخت فوشك بجد اسفى انتى ادر الناس بحالتى والجارالى ونور بالنسبالى ايه
سارة مشفقه على حال رفيقة دربها= ولا يهمك يا مريم انا عارفة انك اتعصبتى وعارفه انك متستحمليش حد يزعل نور وعارفة انتى بتحبيها اد ايه انا مقدرة ده
مريم تنفجر بالبكاء فقد انهد الجبل وترتمى باحضان صديقتها= انا تعبت يا سارة تعبت ما بقتش قدرة على طاقتى انتهت
*اخذت سارة ترتب على ظهرى صديقتها وتحنن عليها- كله هيعدى يا مريم انتى قويه متخليش حاجة تكسرك بنتك هى السند انتم محتاجين بعض
مريم هدءت من كلمات سارة واخذت تنظر اليها ولحظت رغم ان سارة ترد عليها وتساندها الا ان هناك ما يشغل بالها
مريم=انا اسفة يا سارة بسببى وسبب نور انتى شوفتى احمد النهاردة واكيد افتكرتى حاجات الوحشه
*سارة وقد انتبه انها من الاساس لم تلاحظ احمد وانه عندما رائته كان كشخص عادى وليس شخص كان محبوبها وروحها تعجبت من حالتها وتشوش عقلها بالتفكير بذالك النائم المختفى مريضها وونسها وانه هو من سلب كل تفكيرها
سارة بشرود= ها لا مضيقتش انا قولتك احمد خلاص خرج من حياتى
مريم بحنيه = ربنا ييسرلك حالك وتلاقى شرك بجد يكون سندك ويعوضك
سارة بامتنان يا رب
***************************************
*فى قصر النصر تجمع العائله حول طاوله العشاء ( عامر -سامى – ماهر – زينه -ويترئسها كالعادة جدتهم ثريا)
زينه = كلى يقى يا لولو انتى متغدتيش
عامر= ماله حبيبت خالو
زينه = ما فيش يا سيدى زعلانة عشان صاحبتها كانت بتعيط البنات فى الحفله عيروها ان معندهاش اب يعنى تقريبا يتيمة
ثريا= لا حول الله ودى حاجة الاطفال يعيروا بعض بيها
زينه = اه والله يا نينة انتى فاكرة البنت الكانت الاء بتلعب معاها فى الحفلة من اسبوعين
ثريا= اه قصدك البنت امو عيون ملونه
زينه بأس= اه هى تقريبا ابوها متوفى وانا الكنت مستغربه من خوف امها عليها وتعلقها بيها
ثريا =يا عينى يا بنتى
زينه = باين يا نينة ان مامت البنت كانت بتحب باباه وبقيه عليه وبتربى بنتها لوحدها وزميلتها المدرسه بتاعتهم هى البتساعدها
ثريا= الله يعنها يا بنتى وتربى بنتها وتفرح بيها وتلقى العوض فيها
عامربسخرية = لا والله اول مرة اشوف النوع ده من الستات وحدة بتربى بنتها بعد ماجوزها مات ومتجوزتش والتانيه مخلفة بنت وبتربيها من غير حتى متكون متجوزة ايه الامومة العاليه دى
ثريا =انت بتقول ايه يا ابنى بنت ايه ومنغير جواز ايه (ليقاطعها سامى)
سامى بمرح غبى = لا اصل يا نينة فى موظفه عندنا المفروض انها انسه عشان متجوزتش طلع عندها بنت بتربيها لوحديها وسابت اهلها معرفش الحكايه اصل ايه
ثريا تشهق وتضرب على صدرها= يا نهار منغير جواز بنات اخر زمن
عامر بغضب لتذكر شى بالماضى = مش احسن من واحدة قتلت ابنها بايدها قبل ما يشوف الدنيا عشان خاطر الفلوس رغم انها متجوزة دى بقى احسن منها اتخلت عن الكل واحتفظت بضناها حتى لو غلط او حرام الام التقتل ابنها مهما كان الاسباب انسانة معندهاش قلب ولا احساس
ثريا بحزن واسئ على حفيدها = انسى يا ابنى انسه وعيش حياتك ربنا يعوضك بالخلف الصالح
ليقوم عامر بسرعة ملقى الكرسى الجالس عليه جانبا بشده وبخبط بيده بشد على الطاوله = انسه انسه ايه انس ابنى او بنتى التحرمت منهم قبل ميجى الدنيا بسبب واحدة انانية مبتحبش غيرنفسها والفلوس ها قولى انسه ازاى فرحتى الضاعت وحبى الطلع وهم واكبر كذبه
*تركهم عامر وصعد لغرفته والكل فى حزن على حاله فقد كان الطيب الهادى تحول الى القاسى الغاضب بسبب ماحدث
**************************************
*صعد عامر الى الاعلى وجلس يذكر ماضى الم له
FLASH BAKE 6 YEAYS
*كانت زينة تجرى الى عامر
عامر بضحك= فى ايه يا مجنونه بتجرى كده ليه وانتى عامله زى الكرة كدة ببطنك دى
زينة بحزن مصطنع- بقى كده طب مش هاقولك على المفاجاة
عامر يمسك يدها= لا خلاص معلش احلى كورة فى الدنيا
زيبه= طيب دتينى كام الاول وانا اقولك على سر
عامر بجديه= امم على حسب السر
زينه تذكر حزننا = انا عارفة من يوم محمد ما عمل الحادث وانتى ملخوم فى الشغل عشان تلحق الخساير وضرب البورصه ال اثر على الشركة وخلاك تاخد قرض من البنك عشان تقوم الشركة من تانى
عامر بحزن = ان شاء الله يقوم بالسلامة والامور تتظبط والشركة يتصلح حالها بس ايه علاقة دة بالمفاجاة او السر
زينة = انا عرفة انك مضغوط وزعلان وانا عندى اليخليك سعيد ويرجع البسمة لوشك
عامر = ايه يا نصحة
زينة = هناء مراتك حامل
عامر بفرح شديد ممسك اخته = بجد انتى بتتكلمى جد يا زينة
زنيه = بجد جديد اه والله كنت عند معمل التحاليل بعمل تحاليل للحامل و بالصدفة شوفت تحليل لهناء مراتك وشوفته وطلعت حامل قلت اقولك اهو تعملها مفاجاة بماانكم مرحتوش شهر عسل وكدة واكيد هتفرح لو لقتك مهتم ومجهز مثلا اوضه نوم للنونو مفاجاة وتنسى زعلها منك
عامر ممسك خدودها = انتى احلى اخت فى الدنيا وده احلى خبر سمعته فى الدنيا ان هيبقى عندى حته من حببتى هناء تجرى قدامى وبسببك هعملها احلى مفاجاة
زينه =وانت احلى اخ انا فرحانه انى هبقى عمتو كمان هيقى فى حد يلعب ما ابنى او بنتى الجاي يا له بقى روح جهز المفاجاة قبل ما تيجى
عامر = ماشى ياقمر
***********************************
*جهز عامر غرفة جميلة لطفل القادم مشتريا كل مستلزماته واشترى عقد الماس رغم حاجته للمال ولكن يريد ان تكون شى مميز لهم
عامر يضع يده على اعين هناء ويسحبها للغرفة
عامر ينزع يده = ها ايه رايك فى المفاجاة دى
هناء بدهشه مغموره بتعب= ايه ده
ليخرج عامر عقد الالماس ويضعه حول عنقها ويقبلها على خدها= دى هديه عشان النونو الجاى
تفاجاة هناء بانه يعرف بامر حملها= نونو ايه
عامر بفرح محاوطها= انا عارف انك حامل مبروك يا حببتى
هناء بجمود تنزع نفسها منه= انا مش حامل
عامر بصدمة= ايه بس التحليل زينة قالتى انها شافت تحليل
هناء بجمود اكتر= انا كنت حامل بس نزلته
عامر صدم مما سمع = انتى بتقولى ايه
هناء = زى ما سمعت عملت عماية اجهاض انا مش مستعدة لطفل وانت بالوضع المالى ده انا مش عارفة اتاقلم على الظروف دى انا ليا مستوى بالمعيشه متعوده عليه وانا مش عايزه اربط نفسى بيك بطفل
عامر صدم وانهار وغضب مما سمع بصوت عالى= انتى بتقولى انتى لا يمكن تكونى هناء حببتى حب 5سنين قتلتى ابنى عشان خاطر الفلوس
هناء مبالاة = اسفه يا عامرالموضوع اكبر من انى اتحمل مسئوليه طفل فى الظروف دى وانا الصراحة زهت وعايزة اطلق
*نزلت كلماتها مثل الصاعقه على عامر اجهاض وطلاق انها حقاا صاعقة!!!
عامر= انتى اتجننتى فلوس ايه ومستوى ايه اليخلى ام تقتل ابنها حتى لو مش بتحبينى
هناء= عامر خليك سبور وراجل متفتح احنا هيبقى صعب الحياة ما بنا الاحسن نطلق منغير اطفال و وجع الدماغ
عامر= انا فهمت دلوقتى انتى قتلتى ابنى وعايزة تتطلقى عشان تروح للدكتور صاحب المستشفى المتريش صح
هناء بلا مبالاة= وايه يعنى لو صح اكيد لما ننفصل كل واحد يشوف حالة
عامر ممسك كتفها ويهزها بغضب= هناء طيب حبنا هناء قولى ان الكلام البتقوليه ده كله كدب قولى ان ابنى لسه موجود وان احنا هنكون اسرة قولى (يهزها وصوت عالى)
هناء بضحكت سخريه= حب ايه ال بقول عليه الحب بح مع المنى وابنك كمان بح انا عايزة اطلق يا عامر
عامر بغضب وصدمة= روحى وانتى طالق طااااااااالق
BAKE
*عاد من الذكريات وكور يدة بغضب
عامر محدث نفسه = لو عايز اخلف يبقى لازما امه تكون مريم وحدة عمرها ما تتخلى عن ضناها او تقتله
*اخذ يفكر ويخطط لما سيفعل
***********************************************
*لم تذهب مريم الى غرفتها للنوم ولكنها ذهبت لغرفة ابنتها وجلس بجوارها على السرير تملس شعرها بحنان وتحضنها بحب وتهمس بصوت يكاد شبة مسموع = سمحينى يا بنتى سمحينى انا حسه انى بسرق منك طفولتك وحياتك بخوف عليكى نا لازم اعرفك كل حاجة وتفهمى ليه مكندكيش اب زى بقيت الاطفال بس صدقين والله ما ليه ذنب الظروف هى العملت كده وخلتك يتيمة زى وانا والدى على وش الدنيا بس انا كان عندى اليعوضنى مكانة لكنك للاسف مفيش حد يعوضك هحاول باقصى جهدى اكون الام والاب المحتجاهم بس سمحينى (وتبكى بصمت)
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أشواك الماضي)