روايات

رواية أسيل الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

رواية أسيل الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

رواية أسيل الجزء الثاني

رواية أسيل البارت الثاني

رواية أسيل الحلقة الثانية

اسيل. نسيت اللي هي عملاه ف نفسها وراحت تغسل وشها فجأه
شريف. دخل وقال شمس شمس
اسيل. اتخضت والتفتت الجهه التانيه حتي تستعيد نفسها وبعدين قالت نعم ياشريف بيه
شريف. تسلم ايدك الاكل يجنن تعالي لمي باقي الاكل وياريت تاكلي انتي كمان وطلعي اكل ل عم احمد برا
اسيل. حاضر يا شريف بيه
شريف. دخل اوضته
اسيل. اتنهدت بصوت عالي وقالت الحمد لله انا لازم اخد بالي بعد كل علشان اقدر ابعد فتره عن البيت وبابا يرجع ف كلامه وف لحظه فونها رن جابته من ضرفة الطبخ ولقت ابوها فتحت ولسه هتتكلم
عامر. بغضب قالها ياتري الست هانم هترجع امته الوقت اتأخر ولا ناويه تباتي برا بقلم نور عصام
اسيل. بابا انا عند مي صاحبتي وهقعد عندها كام يوم
عامر. بعصبيه يعني اييييه انتي اتجننتي من امته بتباتي برا

 

 

اسيل. بابا ارجوك انا تعبانه واعصابي مش متحمله ياريت تخليني علي راحتي علي الاقل دلوقتي
عامر. يعني ايه
اسيل. يعني لما تهتدي وترجع عن اللي ف دماغ حضرتك نبقي نتكلم غير كدا
عامر. قاطعها وقالها وحضرتك بقا عاوزه تفضلي برا البيت لحد مرجع عن اللي ف دماغي
اسيل. بالظبط كدا
عامر. بصوت عالي قالها اسيييييل اعقلي ومتخلنيش اتصرف تصرف مش هيعجبك انا هسيبك بس الليله ومن بكرا تكوني ف الشركه والبيت وهتقابلي العريس وإلا
اسيل. لأ يا بابا
عامر. تمام يبقي انتي بقا اللي اخترتي
اسيل. خافت من تهديد ابوها وقالت طيب خلاص يابابا بس خليني كام يوم وبعدين نتكلم
عامر. ايوا كدا اعقلي وارجعي بنتي حبيبتي اللي بتسمع كلامي انا هسيبك كام يوم عقبال ما احدد ميعاد مع العريس واهله
اسيل. تمام وقفلو ودموعها نزلت وقالت اااه يانا ليه كدا بس يابابا عاوز ترميني علشان خاطر الشغل واتنهدت وقالت فينك بس يا ماما ياريتك كنتي معايا الله يرحمك وافتكرت لما راحت جابت لبس من عند البنت اللي بتشتغل عندهم ف الفيلا وعملت ميكب وحش وغيرت شكلها بطريقه بشعه وافتكرت شريف اول ما شافها وابتسمت
وبعد ساعتين
شريف. صحي من نومه وخرج من اوضته لقي
اسيل. قاعده بتتفرج ع التلفزيون وواخده راحتها
شريف. وقف قدامها وقالها محسساني انو بيت بابا قاعده كدا ولا همك
اسيل. اومال عاوزني اعمل ايه يعني ولا اقعد فين الله
شريف. اتغاظ من ردها وقالها المفروض تروحي تقعدي ف المطبخ ياست هانم مش دا مكانك بردو
اسيل. ليه ان شاء الله حد قالك اني خدامه ولا ايه
شريف. بصلها بحده ورفع حاجه
اسيل. مش علشان بساعدك ف شغل البيت مؤقتا لحد ما الست عزه ترجع هتقول عليا خدامه لااا
شريف. قرب عليها وقالها هو مين يابت اللي بيشتغل عند التاني انتي ازاي تكلميني كدا وكان صوته عالي
اسيل. غمضت عيونها واخدت نفس وحاولت تهدي وترجع لشخصية شمس قالت خلاص ياشريف بيه انا اسفه معلش لقيت نفسي زهقانه قولت اتفرج عالتلفزيون بس مش هتتقرر تاني ان شاء الله
شريف. قالها روحي اعمليلي قهوه وراح جاب اللاب بتاعه وقعد يشتغل عليه
اسيل. دخلت المطبخ وعملت القهوه وخرجت قالت اتفضل
شريف. حطيها عندك
اسيل. حطتها بغيظ ووقفت قدامه وقالت تؤمرني بحاجه تانيه
شريف. حس انها بتتريق قالها غوري من وشي لما احتاجك هقولك يلا عالمطبخ
اسيل. دبت ف الارض ودخلت المطبخ

 

 

شريف. اعوذ بالله ايه البت دي مش كفايه مستحمل خلقتها كمان مش عحبها الشغل
وبعد مرور اسبوع
شريف. اعتاد علي اسيل وبقا حاسس انها جزء مهم ف الفيلا
اسيل. دايما تفكر بكلام ابوها وتهديده لها انو يسحب منها العربيه والفيزا وكل شئ تمتلكه وبردو ينفذ اللي ف دماغه
شريف. دخل وقال شمس
اسيل. بتوهان قالت نعم يا شريف بيه
شريف. بصلها ومش بعادتها معاه قالها مالك ف ايه
اسيل. ابدا يابيه انا هروح اجهز لحضرتك الاكل
شريف. استني هنا وقرب منها وقالها قوليلي مالك
اسيل. بدون وعي قالت ابويا عاوز يجوزني غصب عني
شريف. طيب اهدي وكلميه يجي وانا اتكلم معاه
اسيل. لا لا دا عصبي قوي
شريف. يعني ايه عصبي وبعدين دا جواز لازم تكوني موافقه
اسيل. ربنا معايا بقا
شريف. صعبت عليه قالها اهدي انتي بس دلوقتي وانا هتصرف وبعدين متقعدي مع العريس وتشوفيه مش جايز يطلع كويس ويرحمك من الشغل
اسيل. مش عرفه بقا
شريف. خير ان شاء الله ومتقلقيش انا مستحيل اخليكي تتجوزي غصب عنك
اسيل تسلم ياشريف بيه ربنا يخليك ليا
شريف. بصلها وبعدين قالها مش هناكل بقا ولا ايه
اسيل. ابتسمت وقالت حاضر والجرس رن قالت ثواني وراحت فتحت الباب وانصدمت وفتحت عيونها وف نفسها قالت طنط صافي يادي المصيبه 🙄
صفاء. بشهقه قالت ياساتر ياب اعوز بالله من غضب الله انتي مين 😂😂
شريف. بيضحك
اسيل. بتوتر قالت ميييين حضرتك
صفاء. انتي كمان بتتكلمي اعوذ بالله
شريف. راح لعندها وقال اهلا ماما وحضنها
صفاء. حبيبي ونور عيني وطبطبت عليه وابوه دخل
خالد. وحشني ياااااااا وسكت اول ما شاف اسيل بشكلها

 

 

شريف. حضنه وضحك وقال حمدلله عالسلامه يا حبيبي
خالد. مين العفريت دا 🙈
شريف. هههههه هههههه
اسيل. بتحاول تداري ضحكتها قالت الله يسامحك يابيه
خالد. ايه دا هما العفاريت بتتكلم تصدقي طول عمري اسمع عنهم بس اول مره اشوف عفريت قدامي 👿
اسيل. عملت زعلانه
شريف. حس بيها قالهم حمدلله علي سلامتكم يلا ندخل وانتي يا شمس حضري الاكل
صفاء وخالد. مع بعض شاااامس
اسيل. التفتت لهم وقالت علي فكره انا اسمي بدر بس شريف بيه هو اللي سماني شمس آل ايه مش عجبه اسمي دا انا قمر اربعتاشر وجمالي مفيش زيه ولا عيوني اللي مجننه الحاره كلها
شريف وصفائ وخالد. ههههه ههههههههه هههههههههه
اسيل. اضحكو اضحكو ما انتو لو عندكم بنت ف ربع جمالي كنتو قولتو دا احنا عندنا ملاك وسابتهم ودخلت المطبخ
صفاء. مين البت دي
ابوه. ومين اللي يتطس ف نظره وجبهالك
صفاء. يتطس بس دا يعمي ف عنيه وودانه كمان البعيد اللي ناوي يجبلنا صرع
شريف. هههههه بس والله غلبانه وطيبه وعلي نياتها
اسيل. دخلت المطبخ وقالت معقول طنط صافي مامت شريف اول مره اشوفه من واحنا اطفال صغيرين وبعدين قالت وكمان جيرانا وانا معرفش وف نفسها تاني قالت انتي حماره يا اسيل ماطبيعي متعرفيش مش هما كانو مسافرين من سنين واكيد اشترو الفيلا دي بمساعدة بابا لانه علي وصال دايما بيهم بس مقليش خالص ياتري اي السبب، نور عصام المهم اروح اجهز الاكل والحمد لله انو الاكل وصل من المطعم قبل يجو وابتسمت وقالت من يوم ما جيت هنا واجيب اكل من المطعم واحطه ف اطباق علي اساس انا اللي عملاه والحمد لله ان شريف ما اخد باله وحطت ايدها علي دماغها وضحكت وقالت طبعا يابت يا سيلا مفيش زيك ف التفكير وسمعت صوت شريف يندها
شريف. شمس شمس
اسيل خرجت وراحت عندهم وقالت نعم يا شريف بيه
ابو شريف. قالها الا قوليلي يا شمس استغفر الله وبعدين قالها مين اللي ربنا ياخده سماكي شمس
اسيل. ابتسمت وقالت بعد الشر عنه
ابو شريف. خايفه عليه قوي
اسيل طبعا وقربت منه
ابو شريف. رجع لوا عالكرسي وقالها مالك يابت ف ايه وبعدين قالها اوووف ايه الريحه الزفت اللي انتي حطاها دي
اسيل. دي ريحه ماركة غرام الافاعي وشريف بيه هو اللي جبهالي حلوه مش كدا
شريف. انا ؟
اسيل. ايوا انته وقولتلي اوعي تغيريها لانك معجب بيها عليا

 

 

شريف. روحي ياشيخه الاهي ربنا يولع فيكي وف رحتك اللي هتموتنا كلنا غوووري حضري الاكل امشي
اسيل. بصتله بأرف ومشيت
صفاء. هههههههه وبعدين قالت البت بتبصلك بأرف كدا ليه
شريف. والله يا ماما انا حاسس اني شغال عندها مش هي
ابوه. هههههههه بس باين عليها غلبانه وبص ل صفاء وقالها صافي ابقي اديها برفان كويس مادام هي بتحب نحط بدل متخنقنا بريحتها دي
صفاء. ههههه من عنيا اهو نغير الافاعي بتاعتها وضحكو كلهم
ابو شريف. ها يا شريف الشغل عامل ايه
شريف. الحمد لله يابابا كله تمام
اسيل. جهزت السفره وقالت اتفضلو الاكل جاهز ورجعت تاني المطبخ وابوها اتصل عليها فتحت ولسه هتتكلم
ابوها. اسيل ارجع من الشركه تكوني ف البيت فاهمه انا سيبتك براحتك بقالك فتره
اسيل. بس يا بابا
ابوها. قسما بالله يا اسيل لو مرجعتي البيت انتي عرفه ايه اللي هيحصل وهجيبك ازاي وقفل
اسيل. دموعها نزلت وبعدين قالت اه ليه كدا اروح فين بس خالو وخالتو مسافرين وعمو لو روحتله اكيد هيكون ف صف بابا ويقولي مصلحتي ومش مصلحتي وهو ادري بيها اه يانا اعمل ايه بس اخلص من الورطه دي ازاي خلاص انا هروح وقابل الزفت العريس وقوله اني مش موافقه واللي يحصل يحصل بقا ياريت يكون فيه تشجيع وتفاعل كتير مش ناقصه احباط يا جماعه خلونا نفتج الجروب تاني😔
صفاء. قالت شمس تسلم ايدك انا بصراحه متوقعتش يبقي اكلك حلو كدا وابتسمت وقالت بعد ما تخلصي تعالي ف اوضتي عوزاكي
اسيل. حاضر وبعد م لمت الاكل وغسلت المواعين اللي عمرها ما غسلتها اتنهدت وراحت خبط علي صفاء
صفاء. ببتسامه قالت اتفضلي دول ليكي
اسيل. ايه دا
صفاء. بحب وحنان قالتلها دول هدوم ليكي ودا برفان وابتسمت وقالت ماركة …. بدل ماركة الافاعي بتاعتك ولا التنيين
اسيل. ابتسمت وعرفت ان شريف حكالها وبعدين قالت لا انا متشكره مش هقدر اخد الحاجات دي
صفاء. ليه كدا دي هديه مني ليكي

 

 

اسيل. مش عرفه تقول ايه اخدت نفس وبعدين قالت طيب خليهم دلوقتي وبعدين اخدهم انا قريب هتجوز
صفاء.الف مبروك وطبطبت عليها وقالت متقلقيش من حاجه انا مش هخليكي تحتاجي اي حاجه هجبلك كل اللي انتي عوزاه واكتر كمان
اسيل. ابتسمت وقالت …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى