روايات

رواية أسيري الفصل الثامن 8 بقلم نورين هاني

رواية أسيري الفصل الثامن 8 بقلم نورين هاني

رواية أسيري الجزء الثامن

رواية أسيري البارت الثامن

أسيري
أسيري

رواية أسيري الحلقة الثامنة

سليم: مش غربية شويه انك تكون موجود ف الشارع بتاعنا ف الوقت دا.
ريان:- اي دا سليم، فينك يبني واحشني والله، دا الشارع نور.
سليم:- ولا انت هتستعبط، بتعمل ايه هنا.
ريان:- بصراحه اه، اقصد يعن لا ايه الل نت بتقوله دا، وبعدين عادي يبني واحد ومعدي م الشارع لازم يكون بيعمل حاجه يعن.
سليم بشك:- لا مش لازم، ماشي يـ ريان هعمل نفسي مصدقك بس جوري خط احمر.
ريان:- ام سيليا.
سليم:- ام مين، نت بتقول ايه يبني مش سامعك.
ريان:- ولا حاجه يـ ابو نسب، المهم عايز اقابلك بكرا نت وجويرية عشان محتاجكم ف موضوع مهم.
سليم:- تان ابو نسب متقولش الكلمة دي، وبعدين موضوع ايه ومال جوري بمواضيعك دي.
ريان:- لما نتقابل بكرا هفهمك.
سليم:- ماشي اما نشوف اخرتها ايه، خلينا نتقابل ف الشركة عندي وبالمرة نشوف الصفقة دي هنعمل فيها ايه.
ريان:- هو مش مارود كلمك عشان الصفقة تتم.
سليم:- ايوا كلمني وانا قولتله لا.
ريان:- هو ايه الل لا، وايه كمية البرود الل بتتكلم بيه دي، انت عارف بعنادك دا بتعمل ايه، هضيعنااااا.
سليم بلا مبالاة:- ماشي، اشوفك بكرا.
ريان:- عيل بارد.
عند جوري___
جوري:- بت يـ لين ردي بق تالت مرة ارن عليكي ومش تردي.
لين بصوت مهزوز:- ايوا يـ جوري.
جوري:- مش بتردي ليه قلقتيني عليكي.
لين:- مفيش انا كويسه متقلقيش، طمنيني بس كنتي محتاجه حاجه .
جوري:- لا بس كنت هحكيلك ع الل حصل معايا انا وريان.
لين:-هو حصل حاجه وبعدين انتوا اتقابلتوا فين.
جوري:- صوتك شكله تعبان، هشوفك بكرا ان شاء الله واحكيلك.
لين بصوت باكي :-لا انا مش هعرف اخرج بكرا.
جوري باستغراب:- ودا ليه؟ وبعدين بتعيطي كد لييه، حصل حاجه يبنتي متقلقلنيش اكتر.
لين:- فيه عريس متقدملي وبابا موافق عليه وبيقول انه مناسب وهو جاي بكرا هو واهله عشان نتعرف.
جوري بصدمه:- ينهار، وانتِ عايزه ايه.
لين:- هكون عايزه ايه يجوري، معرفتش ايه الل هيحصل.
جوري ف نفسها:- طب وسليم هيعمل ايه لما يعرف.
لين:- جوري معلش انا مش قادره اتكلم، بكرا هكلمك ان شاء الله.
جوري بتفهم:- اشي زي ما تحبي، بس اهم حاجه متزعليش نفسك وربنا هيحققلك الل بتتمنيه.
لين:- ان شاء الله، يلا ف رعاية الله.
سليم:- جوري، جوري.
جوري:-…
سليم:- اي يبنتي مش بكلمك، بقالي شويه بنادي عليكي، شكلك مش هنا خالص.
جوري:- لا انا معاك اهو، عايز اعملك حاجه.
سليم:- لا مش عايز، نا كنت جاي اطمن عليكي بس.
جوري:- انا بخير متقلقش.
سليم:- طيب، ريان قابلني وانا جاي وقالي انه عايز يقابلنا بكرا انا ونتِ عشان فيه حاجه مهمه، انا مفهمتش هو عايز ايه، بس خلينا وراه لحد م نشوف اخرة الحوار دا ايه.
جوري:- خلاص ماشي نروح باذن الله، نا حتي كنت ناويه اخرج انا ولين بس هي مش هتعرف تخرج.
سليم:- ليه مش هتعرف تخرج، ما انتوا كل يوم والثاني ق خروجه سوا اشمعني بكرا.
جوري بتلعثم:- اصل، اصل جيلهم ناس.
سليم بعدم فهم:- ناس مين دول؟
جوري:- عريس.
سليم:- ناس مين بردوا، ايه قولتي ايه.
جوري:- جايلها عريس واهلها شكلهم موافقين وحنا مش عارفين نعمل ايه.
سليم بحزن:- طب وهي.
جوري:- وهي ايه.!
سليم:- موافقه عليه.؟
جوري:- لا، بس اهلها موافقين وشايفينه مناسب وكويس ليها، ف هي مش عارفه تعمل ايه.
جوري بستفزاز:- بس انت مالك وشك قلب الوان كد ليه لما عرفت، هو انت بتحب لين؟
سليم بلخبطه:- وشي هيجيب الوان ليه مفيش حاجه، يلا انا ماشي.
جوري:- مجاوبتنيش بردو، بتحب لين ولا ايه.
سليم:- معلش الفون بيرن هرد عليه وابق اجيلك.
جوري:- ماشي يـ سليم اهرب اوي، اي العيال دي كل ما اتكلم مع واحد منهم يسبني ويهرب.
عند سليم___
سليم:- انت يـ زفت.
ريان:-ايوا يـ ابو نسب، لحقت اوحشك، الفون نور لما رنيت عليه يجدع والله.
سليم:- هو انت يلا كل ما اشوف وشك ولا اكلمك تقولي الشارع نور ولا الفون نور انت شغال ف شركة كهربا ولا ايه، وبعدين نا مش طايق نفسي ف خف برود.
ريان بضحك:- ايه بلطف الجو معاك يـ ابو نسب دا انت من ريحه الحبايب، وبعدين نا بردو الل بارد، ماشي سيبك بس قولي ليه مش طايق نفسك.
سليم بحزن:- لين.
ريان:- مالها؟
سليم:- هتتخطب.
ريان:- طب الف مبروك والله فرحتلك، دا انا اجي اتجوز جوري بق، جت عليا كله بيفرح اهو.
سليم:- انا مش فاهم انا مصاحبك ليه، غور.
ريان باستغراب:- فيه ايه يبني مش بتقول هتتخطب، هي دي حاجه وحشه.
سليم:-….
ريان:- سليم اوعي تكون تقصد انها هتتخطب بجد لحد غيرك.
سليم بحزن:- ايوا يـ ريان، متقدملها ناس واهلها موافقين.
ريان:- وانت عملت ايه.
سليم بحزن ودموع:- معملتش حاجه، ومش عارف اعمل ايه حاسس اني تايه عشان كد كلمتك، ريان نا مش هستحمل انها تضيع مني انا بحبها اوي، بحبها م اول يوم شوفتها فيه وهي مع جوري بيلعبوا ف الشارع، فاكر يوم ما كلمتك وقولتلك اخوك بق بيحب هو كمان مش نت بس، لسه فاكر شكلها وضحكتها وكل حاجه كانت بتعملها.
ريان بحزن ع صديقه:- مش هتبق لحد غيرك اطمن، بس هي تعرف انك بتحبها.
سليم:- لا متعرفش حتي محاولتش ولو لمرة اني اقولها.
ريان:- دا الغباء ف العيلة جينات، طب بص مش انت عارف مكان بيتها.
سليم:- ايوا، بس ليه.
ريان:- ليه دي سيبها عليا، بس انزل قابلني يلا.
سليم:- ابعتلي بس مكانك ونا هجيلك.
ريان:- ماشي يلا.
تسريع للاحداث ريان وسليم اتقابلوا وراحوا بيت لين.
سليم:- هو دا البيت، بس ايه الل جايبنا هنا ف الوقت دا الساعه بقت 10.
ريان:- اسكت ونت هتعرف.
سليم:- يخربيتك، نت رنيت الجرس، والدها لو طلع هيهزقنا، انا هسيبك واجري حالًا اهو.
ريان:- جبان.
والد لين:- سليم تعالي يبني فيه حاجه ولا ايه.
سليم:-…
ريان:- اهلًا بحضرتك يعمي، عارف ان الوقت متأخر ومينفعش ذيارة فيه بس كنت عايز حضرتك ف موضوع.
والد لين:- موضوع ايه، اتفضلوا وحنا نتكلم جوا.
ريان:- ادخل، مش وقت تناحتك دي.
سليم:- داخل اهو، اما نشوف هتعمل ايه.
ريان:- كل خير يحبيب اخوك.
والد لين:- اتفضلوا اقعدوا، اتفضل يبني موضوع ايه.
ريان:- بص يعمي حنا جايين وطالبين ايد الانسه لين لـ سليم.
والد لين:- انا اتشرف بسليم طبعًا، بس للاسف فيه ناس واخدين ميعاد وهيجيوا بكرا وان اديتهم كلمه.
سليم بخيبة امل:- بس يعمي انا كنت ناوي اجي لحضرتك م زمان عشان اطلب ايد لين بس كانت جوري تعبت وانشغلت معاها ودا الل اخرني، اتمني انك توافق، وانا اوعدك هعمل اي حاجه عشان لين تبق مبسوطه.
والد لين:- ماشي يسليم، هشوف رأي لين ايه وارد عليك باذن الله.
ريان:- ماشي يعمي ان شاء الله، نستأذن احنا واسفين علي لازعاج.
في الخارج ___
ريان:- ولااا بطل فرك وتوتر بق، مش قالك هياخد رأيها ويعرفك يبق نهدي ونستني الرد.
سليم:- م انا هادي.
ريان:- هو انت كد هادي، حسبي الله، نا ماشي واعتبر ميعادنا بكرا ملغي.
سليم بضحك:- خد هنا يلا، متبقاش قفوش كدا، هستني اشوفك بكرا ف الشركة زي م اتفقنا.
تاني يوم ف الشركة._____
ريان:- سالخير.
سليم وجوري:- حنا الصبح يخفيف.
ريان بضحك:- انتوا الاتنين ف نفس الوقت، مش بقولك الجينات جامدة.
جوري:- انجز عايز ايه.
ريان:- وراكي ايه يـ ست جوري مخليكي مستجلة اوي كد م براحتي انجز منجزش نتِ ماالك.
سليم:- انتوا بتمسكوا ف بعض قدامي.
ريان وجوري:- اسكت انت ملكش دعوه.
سليم:- كلمة كمان وهرميكم انتوا الاتنين برا، انتوا ناسيين اننا ف الشركة وفيه موظفين برا.
ريان:- ننننني، ماشي، المهم، انا هسافر المانيا الفترة الجاية دي.
جوري:- نعم يعنياا، هتسافر تان.
ريان:- لا ما انت هتيجي معايا.
سليم:- تيجي معاك فين لمؤاخذة.
ريان:- المانيا، مالكم مستغربين ليه، ونت كمان هتيجي.
جوري:- هي رحلة يبني وناقصلك فيها كام فرد عشان تكمل ف هتاخدنا معاك كمالة عدد.
سليم:- استني نتِ يـ جوري اما نشوف سي ريان عايزنا معاه ليه.
ريان:- بص يـ سليم………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى