روايات

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء السابع والعشرون

رواية أسيرة عائلة القناوي البارت السابع والعشرون

رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة السابعة والعشرون

في الفيلا
كريم كان حاطط ايده علي كتف رهف و مش عايز يبعد عنها خالص
اسر بغيظ / اي يا كريم هتفضل حاضن فيها كدة كتير ما تلم نفسك بقي و احترم مشاعرنا و ابعد شوية
كريم رفع حاجبه بستغراب و قاله / اباي عليك اختي و اعمل وياها اللي انا عايزه ، اي هتخاف علي اختي مني ولا اي
اسر و هو بيمسك ايد رهف و بيشدها من حضن كريم / لا طبعا حتي لو اختك مينفعش تفضل قافش فيها كدة ، هو انت قابض علي حرامي و بعدين انا عايز اقولها كلمة علي انفراد
و قبل ما يستنى راي كريم مسك ايديها ومشي بيها وكريم كان واقف مصدوم وجميله كانت عماله تضحك علي تصرفاته
كريم / واه عم تضحكي عاد و انا بيتحرق دمي ، ش في الواد بيعمل وياها اي
جميلة وهي تضحك / بطل غلاسه بقى يا كريم من واحنا في المواصلات وانت بترخم عليه باين قوي انه معجب بيها يعني و غيران كمان
كريم بغيره ونخوه / ايه اللي عم بتجوليه ده عاد اتحشمي
يا جميلة ، احنا ما عندناش حاجه اسمها معجب بيها لو عينه منها ورايدها يجي يتقدملها و انا هوافج .. انا اعرف اسر من زمان و عارف انه راجل زين و بيتحمل المسؤولية لكن غير اكده لااه
جميله بصت لكريم باعجاب لانه يعرف ربنا ولانه غيور على اخواته ودي حاجه ما كانتش لاقيها في مراد وقالتله / عندك حق ، احم انا لازم ادخل اساعد ماما تلاقيها محتاره من غيري
______________________________________________
في المستشفى
الدكتور بص لعاصي اللي فهم من نظرته ان زين مش مش عارف وقاله / معلش يا ابني البقاء لله هو الجنين توفى ولكن ربنا اكيد هيكرمكم بغيره
زين بصله بصدمه وما كانش مصدق اللي بيسمعه …
وقعد مكانه على الكرسي لان ما كانش قادر يسند طوله
وقال بوجع / يعني الحاجه اللي كانت رابطانه خلاص راحت .. ازاي يعني اكيد لا
عاصي و هو بيحاول يسيطر علي زين من الانفعال
و قاله / قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا وبعدين اكيد ربنا ما عملش كده شر ليك اكيد في خير اهدي يا زين عشان خاطري انا
زين بص لاخوه و هو بيعيط وقاله / صعبان عليا قوي ان انا مالحقش حتى اتهنى بابني واللي صعبان عليا بجد تمارا خايف تبعد عني لان خلاص ما بقاش في حاجه ربطانه انا مخنوق اوي يا عاصي.. مخنوق
واخذوا عاصي في حضنه وبدا يطبطب عليه عشان يهديه و شاور للدكتور انه يمشي و برغم انشغال عاصي بحالة زين و خوفه على تمارا بس الشعور الاقوى اللي كان جوله ان زين فيه حاجه مش مظبوطه علشان كده قرر انه لازم يقنعه انه يعمل تحاليل ..
_______________________________________________
في الجنينة
رهف وهي بتبعد ايد اسر عنها / وبعدين معاك هو انت بتشدني كده ليه وكريم لو شافك علفكره مش هيحصل طيب
اسر بغيظ / يادي كريم اللي طلعلي في البخت دوت ما كان متخانق معاكي كان لازم يعني اعمل فيها راجل و اصالحكم على بعض
رهف من عصبيته وضحكت وقالت / يا ساتر يا رب في ايه
يا ابني وبعدين ده انت كبرت في نظري قوي باللي انت عملته دوت
اسر بغيظ/ يا فرحتي يا اختي ده انت نسيتيني خالص بعد ما بقيتي معاه للدرجه دي كان واحشك
رهف استغربت طريقه كلامه وقالتله / اسر هو انت ليه بتتكلم بالطريقه دي هو مش المفروض برده ان احنا اصحاب بس
اسر اتحرج من سؤالها وحس انها مش بتبادلوا نفس المشاعر اللي هو حسها من اول ما شافها وقالها باحراج / احم اه طبعا صحاب انا اسف لو كنت تعديت حدودي معاكي
رهف ابتسمت وقالت / لا ابدا ما فيش حاجه بس انا هروح اطمن على البنات ماشي باي باي
ودخلت في الفيلا عشان تطلع لملك واسر كان واقف متضايق وقال / ما انا برده اللي غبي .. طب والله حقها انها تخاف مني ده ناقص ثانيه واقولها هنسمي عيالنا ايه استغفر الله العظيم يا رب مش هعقل ابدا
____________________________________________
في اوضة ملك
ملك وهي قاعده على السرير بتاعها و ملانة مش عارفة تعمل اي اتفاجات بباب الاوضة بيتفتح
و دخلت رهف عليها
ملك بصدمة/ رهف ! انتي جيتي هنا ازاي انتي كويسة
رهف قربت ناحيتها وقالتلها / انا جايه اقولك اني ماليش دعوه تماما باي حاجه ماما عملتها انا جيت هنا عشان كريم اخويا ، و كمان كنت عايزة اقولك ان انا اسفه اووي
ملك ماادتهاش اي فرصه وجريت عليها حضرتها
وقالتلها / متقوليش انا اسفه دي تاني .. انا اللي كنت غبيه عشان سلمت ودني ليها من غير ما يكون معاها حتة دليل واحد و بعدين انا عارفه انك ما لكيش ذنب يا رهف
نور دخلت هي كمان وحضنتهم وقالت بضحك /. والله وانا كمان ماليش ذنب بس هو احنا هنفضل نعيط كده كتير ولا ايه
ملك وهي بتمسح دموعها وبتزق نور بعيد عنها / بس
يا بتاعة عاصي انتي كمان
نور / الله الله هو احنا فينا بقى من التلقيح ده ولا ايه وبعدين يا جدعان ده جوزي قره عيني .. كلكم نظر بقي
رهف وهي تضحك / ايه ده .. ايه ده هو معقول بعد كل اللي عمله فيكي حبتيه يا نور
نور ابتسامتها اختفت من على وشها في ثانيه لانها افتكرت اللي عمله فيها وقالت / خلاص بقى يا رهف هو انتي جايه تقلبي عليا المواجع ولا ايه خفي عليا شويه انا مش ناقصه
رهف باحراج / والله العظيم ما اقصد حقك عليا .
ملك بتوتر / خلاص بقى انتي وهي المهم دلوقتي تمارا انا عايزه اطمن عليها قوي و مش عارفة اوصلها
رهف ابتسمت / لا يا اختي ما تخافيش مراد جابها اصل ماما كانت خطفاها بس ما اعرفش هي فين دلوقتي
ملك بخضه / خطفها يعني ايه ..هو فين مراد انا لازم اطمن عليها
وسابتهم ملك بسرعه وخرجت ونور خبطت رهف في كتفها وقالتها/ كان لازم يعني تقوليلها انها مخطوفه ده انتي لسانك ده عايز الحرق
رهف بتربع ايديها بقمص / يوووه بقى يا نور غصب عني قلت .. غلطة لسان يعني
نور / يا شيخه دي غلطه المخ ده انتوا شاله مخك وحطه مكانه مخ قرد .. تعالي قدامي نلحقها
في الوقت دوت ملك كانت عماله تدور على مراد بس مالقتوش في الجنينه وطلعت اوضته وبرده ملقيتوش وفضلت تدور لحد ما طلع الروف واتفاجئت بالاوضه بتاعته اللي هو عاملها للرسم .
______________________________________________
في المستشفى
في اوضة تمارا.. كان زين قاعد جمبها و هو ماسك ايديها بحب و بيبوسها / عارف انك هتتوجعي اوي لما تعرفي ، بس انا مش عايز اشوفك ضعيفة تاني يا تيتو علشان خاطري قومي بقي و اتخانقي معايا زي الاول ..علشان خاطري تمارا وحياتي فوقي
و سند راسه علي راسه و هو بيدعي في سره انها تفوق و ترجعله تاني مساعده تقريبا اكثر من نص ساعه وهي لسه ما فقتش لدرجه ان زين راح في النوم وصحي على صوت حد بيتوجع
زين وهو بيفتح عيونه اتصدم ان تمارا فاقت و بتقول بتعب / راسي ..انت ساند عليا اوعي
زين ضحك وقرب منها و باس راسها /حقك عليا والله ما كنتش اقصد
و حضنها جامد بلهفة/ انتي فوقتي يا تيتو حمدلله علي السلامة يا قلبي .. انتي كويسة ولا اناديلك الدكتور
تمارا بتعب / تؤتؤ انا كويسه بس تعبانه شويه طمني يا زين الدنيا كويس ولا لا .. انا شوفت دم كتير قولي بصراحة هو كويس صح علشان خاطري طمني
زين قرب منها و هو بيحاول يهديها / اشش انا ما يفرقش معايا اي حاجه دلوقتي غيرك انتي ، عارفة انتي لو قومتي بالسلامه انا هجيب بدل العيل عشره والله اسمعي مني
تمارا بدموع / انا مش عايزة عشره ، انا عايزة ابني انا
بالله عليك قولي الحقيقة ابننا يا زين كويس.
زين مقدرش يستحمل يشوف دموعها وقرب و مسح دموعها من على خدها و باسها بهدوء و حب وقالها / اه كويس الدكتور طمني وقالي ان صحته زي البومب كمان كفايه خوف بقى .. تعالي في حضني
تمارا ابتسمت بفرحة و حطت ايديها علي بطنها و قالت / كنت واثقة ان ربنا مش هيخذلي ، اصل انت مش عارف ماجدة خلت رجالتها يضربو*ني في بطني كانت عايزة تمو*ت ابننا من غيظها
زين و بتنهد بتعب / انسي كل الحاجات دي خالص وانا وحياتك عندي لاجيبلك حقك
تمارا مسكت ايده و حطتها علي بطنها و قالت / مش عايزة حق كفاية انه معانا .. انا عايزة انام في حضضنك شوية
و هديت تمارا و نامت بسلام و زين مكنش مصدق انه كدب عليها وفضل قاعد مستحمل لحد ما اتاكد انها راحت في النوم وخرج من الاوضه جري وهو عمال يرجع بتعب و صعوبة لدرجة ان الممرضات جريوا عليه
الممرضة / حضرتك كويس ، تحب انادي الدكتور
زين و هو بياخد نفسه بصعوبة / انا مش عارف مالي
و حط ايده علي راسه وكان حاسس ان هو هيقع على الارض بس لقه عاصي واقف جنبه وسنده و قعده علي الكرسي
عاصي بشك / لا انت مش طبيعي تعالى معايا يا زين
زين وهو بيتنهد بصوبه / اجي فين مراتي مش هقدر اسيبها لوحدها
عاصي بحده / انا قلتلك هتيجي معايا انا مش هينفع اشوفك بتتصفي كدة قدامي و اسيبك
واخذوا عاصي و راح بيه معمل التحاليل ويا ترى ايه اللي ممكن يحصل ربنا يستر 🙈
______________________________________________
في اوضه مراد
اتفاجئت بيه كان قاعد لابس تيشرت كت وبنطلون اسود شروال ومتبهدل كله بالالوان وقدامه لوحه كبيره بيرسم عليها والمكان كله عباره عن لوح ولكن لفت نظرها هي اللوحه اللي بعرض الاوضه اللي ليهم هم الاثنين وهما صغيرين
مراد قام من مكانه وقرب ناحيته وهو حاطط الفرشة بتاعة التلوين في بقه وقالها / في حد بيدخل اوضه حد كده من غير ما يستاذن .. مالك سرحانة في اي
ملك ابتسمت وبصت على اللوحه وقالتله / صورتي انا وانت صح . ياه لسه فاكرها يا مراد
مراد بص للصورة وابتسم وقالها / انا ممكن انسي اي حاجة بس الصورة دي لا معتقدش
ملك قربت ناحيتها وهي مبتسمه وسرحت بكل تفاصيلها و بصت لمراد بحب و قربت منه و اترمت في حضنه و مراد حاوطها بدراعه بوجع بسبب الجرح اللي في جمبه
مراد و هو مبتسم / قوليها يا ملك .. وحياه اغلي حاجة عندك نفسي اسمعها اووي يا ملك يمكن اكتر من الحضن القمر ده
ملك ابتسمت و هي في حضنه و قالت/ اول ما ابقي مستعدة هقولها لكن دلوقتي مش هقدر صدقني
مفاجاه افتكرت اللي حصل وبعدت عنه بسرعه وقالتله / تمارا اختي فين يا اخي لهتني في لوحاتك …طمني عليها
مراد رفع حاجبه بندهاش و قالها / ده ايه التحويله الغريبه دي بعدين اطمني تمارا كويسه ومش هقولك دلوقتي مكانها بس زين معاها فاطمني
ملك بعصبية / يعني ايه مش هتقولي مكانها انجز فين اختي بدل ما وربنا ازعلك و انت مش قدي
و قربت منه و مسكته من هدومه بنفس حركاتهم زمان و مراد اتفاجاه بالحركة و بص علي ايديها و ابتسم بخبث/ تصدقي ان انا لو هزعل منك انتي انا هبقي راضي ..
و شدها من وسطها ناحيته و قال / بعد كدة بلاش الشراسة دي علشان بتشدني ليكي اكتر و ساعتها مش هقدر اتحكم في نفسي يا بنت الناس
فاجاه ملك ضربته بالبوكس في بطنه و بعدته عنها / ما تظبط نفسك بقي و متخلنيش اقلب عليك
مراد و هو حاطط ايده علي بطنه / يا شيخة ابو غباءك هو في كدة في الدنيا يعني
ملك اتوترت عليه و قربت ناحيته بحذر / اي هو البوكس ده وجعك اوي كدة .. معلش والله ما كنت اقصد ..اي ده اهاا
و فاجاه لقت مراد شدها ناحيته بغفله و قرب ناحيتها و باسها و كانت بتحاول تبعده بس هو كان متمكن منها
_______________________________________________
في معمل التحاليل
عاصي / ها يا دكتور ماله زين
الدكتور/ للاسف طلع زي ما كنت شاكك زين مد*من
عاصي بصله بصدمة وفي لحظه عيونه اتحولت للون الاحمر من كتر عصبيه وبقت شبه الد*م و مسك الدكتور من لياقه قميص وقاله بصوت سمع المستشفى كلها / انت بتقول ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة عائلة القناوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى