روايات

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء الخامس والثلاثون

رواية أسيرة عائلة القناوي البارت الخامس والثلاثون

رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة الخامسة والثلاثون

في اوضة ملك
كان مراد نايم علي السرير و حاطط ايده ورا رقبته بثقة
و القميص بتاعه زرايره مفتوحة و هي قاعدة قدامه ماسكة ايده برجاء/ وحياتي بقي عندك يلا أخرج
مراد/ اصلي هخرج اروح فين ، اقعد في اوتيل بذمتك ده ينفع طب ده انا حتي ضيف عندكم و الضيف ليه واجب الضيافة
ملك ببتسامة / اممم بقي كدة خلاص نام هنا وانا هروح انام جمب نور
و قبل ما تخرج من الاوضة مراد مسك ايديها و شدها عليه فوقت فوقه علي السرير / رايحة فين هو انتي فكرك نور هتبقي فضيالك دلوقتي ده تلاقي عاصي معاها في الاوضة
و بيصالحها علي مهله خالص
ملك بستغراب / امم طيب هنام مع تمارا بس ابعد ايدك دي .. اوعي يا مراد لو حد شافنا انا مش هعرف اتصرف بجد
مراد قرب و دفن راسه في رقبتها و هو ماسكها بتملك علشان متعرفش تبعد عنه و قالها / لاه مش هسيبك تاني .. ملك هو انتي ليه سافرتي و مستنتيش ، كنتي فاكره اني هبقي زي عاصي و زين و ممكن أبيعك ، انا سبق و قولتهالك اني مسامحك علي اي حاجة عملتيها و بحبك اوووي
ملك اتنهدت بتعب / لا والله يا مراد انا عمري ما شكيت فيك .. بس انا مشيت عشان كانت حاله نور وتمارا كانت صعبه جدا وعشان انا ما كنتش انفعك
عارف يا مراد انا عشت كام سنه على ذنب ان انا السبب في موت ابويا ، عارف انا عيشتك قد ايه بحلم كل يوم بنفس المشهد ان ابويا بيو*لع قدام عيني وانا مش عارفه اعمله حاجه .. انا كنت محتاجه اتعالج انا اول كلمه قلتها للدكتور ان نفسي اخذ صدمه كهر*با عشان عايزه انسي كل حاجه حصلتلي .. اللي شوفته مكنش قليل
مراد بعد راسه عن ملك وبدا يطبطب على شعرها بهدوء وشدها حضن وقالها / انتي روحتي لدكتور نفسي يا لوكة
ملك بصتله بتردد و الدموع كانت محبوسة في عينيها و بدات تحرك راسها بمعني اه و مراد مقدرش يستحمل ضعفها ده و سند ضهره علي السرير و شدها لحضنه ، و ملك ما صدقت و لفت ايديها حوالين وسطته و سندت راسها علي صدره و نامت
_______________________________________________
في امريكا
في الجيم
زين كان بيلعب بوكس و بيتمرن لانه داخل مسابقة كبيره في الجامعة
معاذ قرب ناحيته و ماسك فوطة في أيده و بينشف وشه/ بحس انك بتلعب بوكس علشان توجع اللي حواليك
بتتلذذ اوي لما بتضربك حد يا زين … شكلك بقيت سا*دي
زين بصله بغل و جمود/ انت بتقول اي ..هو اي كلام و خلاص
معاذ / ليه اي كلام .. انت مش بتشوف نفسك لما بتلعب مع حد بتعمل فيه .. انت عارف بتاخد كام انذار انت غشيم اوي و مكنتش كدة
زين قلع قفازات من ايده و قرب ناحية معاذ و مسكه من هدومه وقاله بغل / بقولك ايه يا معاذ انا مش عايزه اخسرك فبلاش تضغط على اعصابي لاني مش ناقص و خد بالك دي ثاني مره احذرك فيها
وسابوا زين وراح عشان يجيب الميه بتاعته ولكن معاذ استغبي وقاله / ما هو انا لما اشوف صاحبي بيضيع يبقى لازم ادخل .. صحيح هتروح على البيت كده سنجل ولا هتروح على اي بار تجيبلك واحده تعمل فيها اللي عملته في صحبتك
بس في اللحظه دي زين نرجع تاني و ادي معاذ بالروسيه في وشه لدرجة ان مناخيره جابت دم / انا حذرتك من دقيقتين لكن انت غبي .. و من اللحظة دي انا و انت مبقناش صحاب
وسابوا زين واخد حاجاته وخرج من الجيم ورجع بيته
_______________________________________________
في اوضة نور 😭
نور كانت كانت تمسح دموعها و غمضت عينيها علشان تنام و لكن مافيش دقايق و حست بحد بيلف ايده حوالين وسطهااا لكنها عرفت انه عاصي من ريحته .. ايوة ريحته اللي كانت بتاسرها اول ما بتقرب منه حتي
نور / عاصي انت بتعمل اي هنا .. من فضلك قوم
عاصي و هو بيبوسها من رقبتها / ياريتني كنت اقدر ده انا ماصدقت ارجعلك تاني
نور / ليه مين كان منعك تجيلي تاني ، انت اللي اخترت البعد و القسوة و انا عمري ما هسامحك
عاصي / اششش انا مش عايز اعاتب ..انا عايز انام في حضنك و بس
و لفها عاصي و اترمي هو في حضنها ينام و نور مكنتش قادرة تفتح عيونها تواجهه كانت خايفة تضعف و مشاعرها تبان قدامه
_______________________________________________
في اوضة رهف و اسر
اسر جري ناحيتها بلهفه / مالك انتي كويسه حصل حاجه
رهف رفعت وشها ناحيته وهي ماسكه التليفون وقالتله و هي بتتشحتف من العياط / ايه الحاجات دي يا اسر الحاجات دي على تليفونك انت … انت بتخوني طب ليه
اسر بصدمة / اهدي وانا هفهمك كل حاجة والله
رهف سابت التليفون علي السرير و خرجت للصالة
و هي بتعيط جامد من الاوضة / انا مش هقعد معاك
انا عايزة كريم.. انا عايزة اخويا
اسر طلع يجري وراها و هو ببنطلون بجامة فقط / استني
يا رهف .. انتي فاهمة غلط أنا عمري ما اخونك دي هي اللي بتطاردني
رهف و هي بتقطع في الكلام/ لا انت بتخوني .. طب ليه .. ليه اتجوزتني طلاما مش بتحبني اكيد شفقة .. اهاا
اسر مقدرش يشوف عياطها بالمنظر ده و قرب منها يشدها لحضنه بس رهف زقته جامد / لا لا ابعد عني
انا بكرهك .. لا بكرهكم كلكم .. ابعد عني
وقعدت رهف علي الارض و هي ضامة رجليها لصدرها
و بتشهق من كتر عياطعها و اسر كان حاسس انه مشلول
و خصوصا انه اول مره بشوفها كدة
رهف / انا عايزة اخووويا .. يا ملك يا ملك الحقيني
لكن في الوقت ده اللي كان صاحي و سمع صوتها مراد اللي كان واخد ملك في حضنه و بيطبط عليها و بص علي ملك بتوتر احسن تتنفزع من الصوت و اتاكد انها نايمه باس راسها و بعدها عن حضنه و قام بسرعة
______________________________________________
جميلة دخلت الاوضة علي كريم و اتفاجات بيه قالع القميص و لابس شورت و ماسك ايده الايمين بيتوجع
جميلة قربت ناحيته و قعدت علي ركبتها قدامه / مال ايدك يا كيكو ..حاسس بحاجة
كريم / اممم يدي شادة عليا هبابة ، مش خابر ده كله من ايه يعني .. و جولتك بكفاية كيكو دي
جميلة قعدت جمبه و فضلت تدعكهاله بحب / حاضر يا سي كريم .. بس يعني بذمتك مش عارف وجعها دن من اي مش الدكتور قالك بطل عصبيتك دي
كريم بغيظ / ما اني كنت زين لحد ما شوفت المنيل ده اللي اسمه عاصي ، اني مش طايق ابص في خلجته يا جميلة
جميلة / يووه يا كريم ما خلاص موضوع خلص من فتره دي رهف نفسها كانت فرحانة برجوعه اشمعنا انت بقي اللي حاطه فوق راسك و زاعق كدة
كريم بعد عنها وقال بعصبية / اني بجي مش مبسوط ولا مرتاح عاصي ده لازم يتعلم الادب و لترباية من اول و جديد .. بجولك اي اني مش رايد اتحددت وياكي اني هنام
و بيسيبها كريم و بينام علي السرير و هو بيفكر في اللي حصل طول اليوم لكن بعد دقايق لقي جميلة بتلف ايديها حوالين وسطه و حطت راسها في رقبته بحب / طب انت زعلان من عاصي انا ذنبي اي تنام و تسيبني كدة
كريم ابتسم و لف و فرد دراعه ليها و اخدها في حضنه وقالها بحب / اتعودتي علي حضني مش اكده
جميلة اتكسفت و خبت وشها في صدره / اطفي انور يا كوكتي خلينا ننام
كريم رفع حاجبه / كوكتك .. ماشي يا اختي هجفله اهااا
و طفي النور و و باس راسها وقالها بهمس في ودنها / ربنا يخليكي ليا و تمليلي البيا ده كلاته عيال منيكي يا جميلة
____________________________________________
في الصالة
مراد بلهفة / اي ده في اي .. مالك يا رهف
انت عملت فيها اي يا حيوان انت ضر*بتها ولا اي
اسر استفز اوي منه / انت مالك يا اخي .. مراتي وانا حر فيها اعمل اللي انا عايزه
مراد/ لا يا روح امك .. دي رهف القناوي بنت عمي اللي لو فكرت تدوس عليها كلنا هنقفلك
و مد ايده و قوم رهف من علي الارض / قومي يا رهف .. اقفي هنا و فهميني الواد ده عملك اي
رهف و هي بتتنفض / انا عايزة كريم .. ممكن تكلمهولي
اسر بغيظ زق ايد مراد عنها و حط ايده علي كتفها بغيره و قاله/ لاخر مره تمد ايدك و تلسمها و الا هزعلك يا ابن طاهر سامع
و انتي يا رهف من امتي وانتي كدة .. اديني فرصة واحدة بس افهمك انتي فاهمة الموضوع كله غلط
مراد / هو اي اللي حصل اساسا علشان يوصلها للمرحلة دي
اسر بحده / وانت مال اهلك يا اخي .. متعمليش فيها كبير رهف كبيرها كريم و هو الوحيد اللي ليه حق يعاتبني
رهف / لا بس مراد زي اخويا ..
و بصت لمراد و هي بتعيط / كنت بفتح التليفون ابعت الصور ليا اتفاجات بواحدة مكلماه واتس و بتقوله كلام قليل الادب اووي و كمان باعته صورهم مع بعض و هو في حضنها
مراد اتصدم من الكلام و قالها باندفاع / اي الكلام ده اسر عمره ما يخونك ابدا .. اكيد في حاجة غلط
اسر بص لمراد بزهول معقول مراد بيدافع عنه بعد كل اللي حصل ده
رهف بحده / حتي انت معاه ضدي بقولك بعتاله صوور يا مراد .. و باماره اسمها دينا
مراد اتصدم جدا و قالها بتوتر / دينا .. لا مستحيل
و قعد مراد يحاول انه يهدي رهف وما كانش مصدق ان دينا ممكن ترجع تاني تكلم اسر بعد كل اللي حصل زمان ولكن رهف ما سكتتش وصممت انها تكلم كريم وفعلا اول ما الفجر طلع كلمت كريم وجالها
_____________________________________________
تاني يوم الصبح ..
كريم كان قاعد على الكرسي واخد رهف في حضنه واللي كانت بتعيط جامد وماسكه في هدومه وبيقول بحده / انا مش عايزه اسمع صوتك ما عاش ولا كان اللي ينزل دمعه واحده بس من عيون اختي وانا جلتلك قبل كده يا اسر لو رهف اشتكت منك اني مش هرحمك واصل
مراد / اهدى بقى يا كريم المشكله ما تتحلش كده وبعدين انت هتفرقهم مع بعض لان هما الاتنين بيحبوا بعض جدا
كريم بعصبيه / حب ايه اللي بتتكلم عنيه ده يا ولد القناوي اللي يخلي اختي تبجي مفلوجة من العياط اكده
اسر/ بس بقي انتوا الاتنين انتوا هتتخانقوا .. اسمع يا كريم الصور دي حقيقيه اه مش متفبركه وانا اتصورتها مع دينا بس من زمااان لانها كانت مراتي
و قام من علي الكرسي بوجع وبص لرهف بعتاب / لو كنتي قعدتي معايا و اتكلمنا كنت فهمتك كل حاجة
وحكيتلك عن كل اللي عشته لحد ما شوفتك .. بس انتي مش عايزة تسمعيني اساسا
و سابهم و خرج من الشقة و مراد بص لكريم بعتاب وقاله / ليه كدة يا كريم … بدل ما تصلحها عكتها اومال لو مكنتش عارف باللي حصل زمان
كريم بتوتر / اني مكنتش اعرف انها هي ..و بعدين دينا اي اللي رجعها تاني بعد كل العمر ده
مراد حط ايده علي وشه بخنقة و نزل هو كمان ورا كريم ورهف بصت لكريم بتوتر وقالتله / هو اسر كان متجوز قبل كده .
كريم حط ايده علي راس اخته و باسها / ده حوار كبير جوي يا رهف .. جومي معايا لازم تلحجي جوزك هو محتاجك يا رهف .. جومي
________________________________________________
وبعد حوالي ساعتين صحي من النوم لقى نفسه نايم في حضن نور بس قام و هو مقرر ان لازم يعمل فطار للعيله كلها ويجمعهم زي زمان امال ليه هو كبير العيله
و دخل المطبخ و بدا يطلع كل الاكل الموجود و عمل فطااار فظييع . لكن لا حد بيشده من رجل البنطلون ولما بص لقى سجى ابتسم وشالها وحطها على الرخامه وصباح الورد على احلى ورده في العيله هو انتي عارفاني يا سجى
سجى بابتسامه / اه انت عمو اللي كنت بتبوس نور امبارح بوسة عيب بس تمارا خدتني الاوضه وما لحقتش اتفرج
عاصي ضحك جامد وباس راسها/ ده اي الصراحة دي يا سجي بس ..عموما انتي لسه صغيره علي الكلام ده انسيه بقي ويلا عشان تساعديني نحط الفطار ونصحي العيله عشان نفطر كلنا مع بعض
سجي حطت ايديها في ايده بحماس قالتله / يلا بينا
وبداوا ينقلوا هم ا الاتنين الاكل مع بعض ولكن شافوا فجاه ملك وهي خارجة من الاوضه مخضوضة ومتوتره جدا وبتقول/ هو مراد . انا ملقتوش جمبي
عاصي رفع حجبه باستغراب وقالها / هو كان جنبك اصلا اهاا طيب ممكن يكون نزل راح مشوار او حاجه
ملك وطت راسها باحراج و كانت لسه هترجع اوضتها تاني وخصوصا لانها ما كانتش عارفه تتعامل مع عاصي بعد اللي حصل لكن لقته مسك ايديها وقالها / رايحه فين يا ملك .. تعالي افطري معايا
بس هي بصتله و معرفتش ترد و هو حس بيها و قالها بتردد / انا .. انا اسف انا عارف اني عملت حاجات كتير غلطت و اني كنت السبب ان العيلة كلها تتشتت بس والله انا هعمل اقصي جهدي و نرجع تاني
ملك ابتسمت/ عاصي انا مسمحاك .. و علفكرة عمري
ما زعلت منك حتي بعد ما مديت ايدك عليا علي الرغم انها كانت بتوجع
عاصي ضحك بإحراج/ انا اسف والله
ملك / خلاااص بقي يا عم مسمحااااك والله المهم نور
تراضيهااا علشان انا عايزة اتجوز انا و ميمو بقي
عاصي / ماشي يا عم .. بصي روحي صحي تمارا و حاولي تخليها تصفي من ناحيتي شوية علشان هي الوحيدة الي مش هعرف اواجها
ملك / لا هي لو شافت هتف في وشك الصراحة
عاصي رفع حاجبه بزهول / ده اي الصراحة المنيلة دي . مالك يا ست ملك قالبتي علي مراد ليه كدة
ملك بتنهيدة / طب و ماله مراد قمر كدة و مز ده كفاية حضنه اللي بيطمني و بينسيني كل حاجة وحشة
عاصي ابتسم / للدرجة دي بتحبيه .. ياريت نور تحبني ربع حبك لمراد والله
ملك بتريقة / تحبك ده انت عبيط اوووي نور مش هتحبك دي بتعشقك اساسا انت بس اللي غبي و مش مركز ..اوعي اروح اصحيهم قبل ما الاكل يبرد
______________________________________________
في الشارع
مراد كان قاعد جمب اسر / خلاص يا اسر طبيعي مراتك تعمل كدة علشان هي زوجة مصرية أصيلة.. طب لعلمك بقي هي لو منكدتش عليك المفروض تشك فيها
اسر ضحك / انت بتعك تقول اي ياض انت .
مراد / ايوة يا ابني اسمع مني انا مش هغشك يعني .. و يلااا بقي كريم عمال يكلمني علشان يعرف مكاننا و انا بصراحة مش عارف اساسا احنا فين .. واد يا اسر اوعي تكون خاطفني و عايز تعمل فيا حاجو بطالة
اسر ضحك جامد و قاله / قووم يا معتوووه كلم كريم
و ابعتله اللوكيشن ده انت الله يكون في عون ملك منك
مراد ضحك وقاله / لا اطمن ملك مش تبقى زي رهف اكيد لانها عارفه كل قاذوراتي
و قام مراد عشان يتكلم في التليفون و اتاخر و رجع و ملامح وشه مخطوفة وبص اسر وقاله / الحق مراتك يا اسر
اسر 🤦🤦🤦

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة عائلة القناوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى