رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم يوستينا سامي
رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء الحادي والثلاثون
رواية أسيرة عائلة القناوي البارت الحادي والثلاثون
رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة الثانية والثلاثون
في اوضة جميلة وكريم كانت عشان خاطر العزومه وبتنقي فستان شيك ومحترم
جميله / كوكو اي رايك في الفستان دوت حلو صح
كريم وهو بيقفل القميص مسك ايديها وشدها ناحيته وقالها بحزم / ايه كوكو دي اني جولتلك قبل اكده اني مش بحب الدلع انا راجل صعيدي
جميله وهي بتحط ايديها رقبته بحب / طب هو انا دلعتك قدام حد ، ده انا و انت لوحدينا
كريم بحده / جميلة جولتلك لااه اني اسمي كريم و بس اتفجنااا
جميله اتصنعت الزعل وربعت ايديها وقالت / خلاص يبقى
انا اسمي جميله وما تدلعنيش خالص ابدا سامع
و قبل ما تبعد عنه لقت كريم حاوطها من وسطها و دفن راسه في حضنها/ لاااه اني اجول اللي انا عايزه انتي مرتي
و حجي .. اي هتمنعيني منه ولا اي
جميلة برقة/ طب ما انت كمان راجلي و من حقي ادلعك زي ما احب ، فيها اي لما اناديك باللي نفسي فيه
و قربت جميلة بجرائة و باسته بحب و هو اتاثر بيها اووي
و نسيوا اساسا العزومة
______________________________________________
في الفيلا و خصوصا في اوضة عاصي
الباب اتفتح و لقه مراد داخل و هو ببتسامه شماته
وقالوا / كويس انك صاحي مرات عمك تحت قالتلي
ان فرحك بعد اسبوع الف مبروك
عاصي كان بيتاكد انه مسح دموعه وقام وقف
وقاله بثبات / الله يبارك فيك ايه اخيرا ترجع لعقلك وترجع تعيش بيت ابوك
مراد ضحك وقاله/ طب ليه السيره الزباله دي بقى ماتجيبلنا سيره عدله
عاصي بغيظ / لاخر مره بقولك اتكلم عن ابوك الله يرحمه بادب
مراد / طيب بلاش تستفزيني عشان ما اغلطش سهله اهي
و بعدين انت عارف كويس قوي ان انا مستحيل احط رجلي في البيت ده ثاني ولو همو*ت من الجوع .. انا كنت جايلك عشان حاجه تانيه خالص وهمشي علطول
عاصي بصيله بقرف وقاله/ انجز وجودك مش مرحب بيه
مراد ضحك باستهزاء وقاله / والله ده انت اللي وجودك في الحياه كلها مش مرغوب فيه .. عموما انا كنت جايه اقولك ان مراتك نور هتتخطب وعزموني على فكره انا رايح .. لا لا انا غلطت اقصد طليقتك
عاصي اتعصب قوي وقرب منه و في لاحظه غدر زقوا عند الحيطه ومسك رقب*ته بايده وقاله / جاي تحر*ق د*مي يا مراد ، جاي تعمل كدة في اخوك الكبير
مراد بابتسامه برود وشماته/ اه ابقى بكذب عليك لو قلتلك اني مش جاي عشان اشوف النظره دي واستمتع بيها ، نفسي اشوفك مذلو*ل يا عاصي اي مش حقي
عاصي حاول انه يتمكن في اعصابه وغضبه وبعد عنه وقاله بعزم قوته / اطلع بره يا مراد و ما تجيش هنا تاني احسنلك ، لاني مش عايز اذيك يا ابن امي و ابويا
مراد ضحك وخرج من الاوضه وسابه لكن سابه وهو موجوع وضعيف عاصي مش بس خسر البني ادمه الوحيده اللي حبها ده واضح ان خسر اخواته وامه
شكله اتكسر و صعب يرجع عاصي القناوي القديم
______________________________________________
في مطعم كبير
كان متجمع في اسر ورهف وكريم وجميله وتمارا وسجى وملك ونور و حسن اللي عايز يخطبها
اسر هو بيضحك / بس يا سيدي و تضيق الدنيا كلها و انا وكريم ابو نسب نتشارك مع بعضينا مش بقولك قصه مريبه
كريم رفع حاجبه بغيظ / اللهم طولك يا روح انت ليه يا ابني محسسني ان انا اللي كنت بچري وراك وعايز اشاركك طب ربنا وحده اللي يعلم اني كنت بكرهك اكيف وما بتنزليش من زور كمان
حسن قعد يضحك وقال / ايه يا جماعه الصراحه دي استهدوا بالله كدة بس متحسسونيش اني وقعت بينكم
جميله وهي بتمسك ايد كريم جامد بصوت واطي و رقيق كعادتها/حبيبي ما ينفعش كده ممكن رهف تزعل منك وحياتي عندك تهدي
كريم مسك ايديها و ابتسم علي طريقة كلامها معاه و بدا يعدلها الخمار اللي لبساه بحب / حياتك عندي غالية جوي ده انتي حتة مني ، بس اني والله مش زعلان ولا حاچه بس دي علاقتي وياه ناجر ونجير متجلجيش انتي بس
جميلة اخدت نفسها براحة / الحمدلله بجد ، طب ممكن ادوق القهوة بتاعتك انا عارفة انك مانعها عني بس اصل ريحتها عجباني اوي
كريم اتهند و اداها القهوة / علي الرغم اني مبحبكيش تشربي الحاجات دي عشان عفشة بس ماجدرش يبجي نفسك في حاچة و امنعها
جميلة ابتسم بفرحة و بدات تشرب منها بس لقت كريم بيقرب من ودنها بخبث/ بطلي تبتسمي جوي اكده ، احسن اخدك و نمشي واني بتلكك
جميلة وطت راسها بكسوف من مغزي كلامه / لاا خلاص هكشر اهووو
في ناحيه رهف واسر
رهف داست على رجل اسر من تحت بغيظ وقالت وهي بتجز على اسنانها/ حسابنا في البيت على فكره و اعمل حسابك النهارده فيه ليلة نكد
اسر بتوتر/ ايه ده يعني النهارده في نكد طب والله حرام عليكي ما انتي لسه منكده عليا امبارح ولا هو النكد بيتوزع كده ببلاش علي الحبايب وبعدين انا كنت بهزر
رهف / والنبي اي ، طيب هنشوف حوار الهزار ده بعدين علشان حسن بس موجود
وقطع كلامهم ملك اللي كانت بتنفخ بالملل وقالت /
ما خلاص بقى يا جماعه واستهدوا بالله كده وبعدين راعوا ان انا سنجل انا والبنت اللي هناك دي
و انتوا وكل واحده فيكم واخده ايد الوالد بتاعها و مكلبشة فيه
اسر بصلها وهو بيضحك وقالها / والله الواد بتاعك موجود وده بقى مش هيكلبش في ايدك بس ده هيكلفش فيكي انتي كلك علي بعضك
و غمزلها بخبث / مش كدة يا ملوكة
ملك رفعت حاجبها بغيظ وبصت لرهف / لمي جوزك عشان
ما يرجعش يعيط عشان انا نابي ازرق ها
حسن ضحك / لا ده واضح يا اسر ان ما حدش طايقك وبعدين هو انتي مرتبطه يا ملك انا كنت فاكرك سنجل
ملك اتوتر اوي / هاا لا انا مش مرتبطه وسنجل بس هو اسر بيحب يرخم عليا انا هروح التويلت عقبال ما تطلبوا الاكل
____________________________________________
في شقة مراد
مراد كان خارج من الحمام بعد ما اخذ شاور و كان لافف فوطة علي وسطه و واقف قدام المرايه بيبص مكان الرصا*صه اللي عند صدره و الجر*ح اللي في بطنه و كان لسه بارز فيه مكان الخياطة وغمض عينه بوجع
مراد / اممم هي دي اللي حرمتني منك يا ملك رصاصة خلتني بعيد عنك في اكتر وقت كنتي محتجاني فيه ..
وبدا مراد يفتكر ايه السبب في الرصاصه ديت و الجرح
تعالوا انا هقولكم
اليوم اللي مراد و ملك راحوا فيه القسم وبعدها ملك سابتهم ومشيت صابر ورجالته قدروا ان هما يوصلوا لمراد اخيرا بعد ما رجع للبلد و كان عايز يخلص عليه
و ده فعلا اللي حصل و رجالته حاولت تق*تله
(معلومة صابر ده كان خطيب البنت اللي مراد اخدها منه قبل فرحها بيوم )
في مخزن صابر
كان مراد مربوط في عمود و مغم عليه من اثر ضر*به علي راسه
صابر قرب ناحيته و هو بيدقق من ملامحه و فاجاه بعزم قوته ضر*به برجلة في بطنه و جمبه / و*سخ هتعيش و هتمو*ت وسخ يا مراد .. اتفووو عليك
و بص لرجالته و قال بحده / فوقووووه
الرجالة قربت و رمت جرادل ميه على مراد لحظ ما فاق بخضة و هو حاسس بدوخة جامدة و عينه مزغلغة مش قادر يعرف مين واقف قدامه
صابر بتريقة نزل لمستواها و هو بيضحك بشماته / اي حاسس بصداع ولا اي ، اصل الرجالة الاغبيه ديت و هما بيجيبوك انت حاولت تضر*بهم فقاموا ضا*ربينك بالمسدس على راسك و للاسف هي بتنز*ف دلوقتي بس انا مش عايزك تموت دلوقتي فكبستهالك ببن
مراد بصله بصعوبة / صابر .. انت عايز مني اي
جايبني هنا تنتقم مني مش كدة
صابر / تؤتؤ زمن الانتقام ولي وفات يا مراد ، و بعدين
يا حبيبي انت مخسرتنيش عشره طاولة ده انت دوست علي شرفي لما نمت مع خطيبتي .. تفتكر اني بس هنتقم
مراد بتعب / اسمع انت لو كنت جيتلي زمان يمكن كنت قولت كلام كتير اووي و كسرتك يا صابر
بس دلوقتي الوضع اتغير انا والله حاسس بالنار اللي في قلبك و ندمان اني عملت كدة
صابر بغل مسكه من شعره / انت عمرك ما هتحس بيا غير لما تجرب اللي انا جربته ،اي توبت و بقيت تعرف ربنا اول ما ملك ظهرت صح .. تحب اعمل فيها زي ما انت عملت
مراد بغيره ضرب صابر بالدماغ و قال بصوت عالي/ لسانك النج*س ده مينطقش اسمها دي انضف منك و من اهلك كلهم ، اسمع يا صابر كله الا ملك .. دي البني ادمة الوحيدة اللي لو لمستها انا هصفي عيلتك كلها و انت عارف مراد القناوي كويس لو عضم في قفة مش بيسيب حقه
صابر / بس انا مش هعملها حاجة مش علشان انا خايف من تهديدك الاهبل ده ، لااا علشان انا عارف هشفي غليلي ازاي
و في نفس اللحظة قرب منه و طعنه بسكينة في بطنه بكره و قال / انا هسيبك كدة تتصفي .. عايز اشوفك و انت بتتعذ*ب زيها بالضبط ، اصل المر*حومة برضو ما*تت مدبو*حة
و بعد عن مراد اللي كان مرمي في الارض بتالم و شاور لراجل من رجالته اللي ضرب عليه نااار
(تستاهل يا مراد دي اخره الطفاسة ، يا طفس)
و للاسف يومها بليل مراد كان مرمي في الشارع و هو سا*يح في د*مه و مضر*وب بالرصاصة لحد ما الاقيه ناس وودوه المستشفى ولكن ما تعرفوش عليه وفضل في العنايه مركزه فتره وما كانش حاضر اي حاجه حصلت بين عاصي و ملك ورهف ونور حتى اخواته
فاق مراد من ذكرياته و هو مخنوق اوووي و رمي الكوباية علي المراية بوجع و اتكسرت قدامه و كان حاسس اه سامع صوت قلبه هو اللي بيتكسر
مراد بغل / هق*تلك يا صابر ، انت السبب ان ملك تسافر منغير ما تسمعني و تبعد عني ياريتني كنت موجود كنت منعتها
و قعد علي السرير بخنقة/ ورحمة امي ما هسيبك ابدااا يا بنت زهره
______________________________________________
في المطعم
سجى بملل / انا مش فاهمه انتوا جايبينني معاكم ليه ما فيش حد من سني العب معاه ولا حتى اتكلم
حسن ضحك وقالها / لا ازاي طب ده انا هعرفك على بنت اختي تقريبا من سنك هتحبيها قوي اسمها فرح
سجي / يا سلام يا اخويا طالما عندك حد قدي ما جبتوش معاك ليه ، ولا لازم افهمك يعني
تمارا وهي بتحط ايديها على بق سجى اختها الصغيره / معلش يا حسن احنا اسفين اصل سجى مندفعه حاجه بسيطه كده ولسانهم ما شاء الله فرقله
حسن وهو بيضحك / لا بصراحه عندها حق انا استغبيت شويه بس انا ما كنتش برده عامل حسابي ان العزومه هتبقى كبيره قوي كده
نور قربت من ودنه واتكلمت بصوت واطي / هو انت اتضايقت ولا ايه في حد غلس عليك
حسن مسك ايديها و قالها بحب / لا خالص بالعكس كلهم لذاذ ودمهم خفيف بس افتكرت هخرج انا وانتي لوحدنا يعني كان عندي عشم
نور / اممم بعد الخطوبة هيحصل اكيد
حسن / ده انا مستني بفارغ الصبر
وقدوا العزومه مع بعضيهم وبعدها كل واحد فيهم روح ..
لكن في بيت اسر ورهف كان الوضع متغير رهف دخلت عشان تاخد شاور واسر جتله رساله على التليفون
اسر بوجع/ مش معقول ، ازاي رجعت تاني ازاي
رهف اول ما خرجت و كانت لابسه البشكير قصير و قالت بكسوف / حبيبي هو انت بره
وفي اللحظه دي اسر التليفون ورا السرير بخوف احسن رهف تشوفه احم احم تفتكروا ايه الرساله اللي ممكن تكون جت لاسر وايه خلاه اصلا يسيب صاحب عمره مراد ويسافر دبي هل هما متخانقين ؟
البارت تحفة
أحداث الرواية جميلة