روايات

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء الثامن والعشرون

رواية أسيرة عائلة القناوي البارت الثامن والعشرون

رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة الثامنة والعشرون

فاجاه ملك ضر*بته بالبوكس في بطنه
و بعدته عنها / ما تظبط نفسك بقي و متخلنيش اقلب عليك
مراد و هو حاطط ايده علي بطنه / يا شيخة ابو غباءك هو في كدة في الدنيا يعني
ملك اتوترت عليه و قربت ناحيته بحذر / اي هو البوكس ده وجعك اوي كدة معلش والله ما كنت اقصد ..اي ده اهاا
و فاجاه لقت مراد شدها ناحيته بغفله و قرب ناحيتها وبا*سها و كانت بتحاول تبعده بس هو كان متمكن منها لكن ملك كانت بتزقه جامد و بصعوبة قدرت تبعده عنها
ملك بزهول /مراد انت اتجننت ازاي تعمل كده اصلا
مراد و هو بياخد نفسه و بيبصلها بخبث / زي ما عملت دلوقتي شكلك مش فاكره صح ، عادي افكرك تاني
ملك بتبعد عنها بسرعة و غصب عنها ابتسمت علي جنانه
وحاولت تدفعه بايدها / انت مش طبيعي انت ليه محسسني ان انا كنت بايته معاك امبارح يا ابني احنا بقلنا اكثر من 10 سنين ما شفناش بعض ولا حتى نعرف حاجه عن بعض
مراد/ هو انتي اه مكنتيش بايتة معايا امبارح بس وحياة عيونك دول لاخليكي تباتي النهاردة و في حصني كمان
ملك و هي بترفع ايديها في وشه بتهدده / مراد اضبط نفسك معاياا سامع ولا لاء ، و بعدين مردتش علي سؤالي العمر ده كله مش محسسك بحاجة
مراد بتريقة / يادي العمر و العشر سنين اللي مجننينك
ايه فاكراني نسيتك بالعكس ده انتي عمرك ما غبتي عن
بالي وبعدين تعالي ننسي كل ده نبدا من جديد بقي يا ولية انتي
و قرب ناحيتها و حط ايده علي وسطها و بدا يتكلم قصاد وشها بحنين/ امم ايه رايك مش انتي عايزاني
ملك كانت بصله بصدمه وضحكت بذهول / انت مش طبيعي والله العظيم عايز تتعالج .. يا ابني انا ما اعرفش عنك اي حاجه خالص.. خالص .. اوعي يا مراد ابعد
مراد و هو بينفخ/ رايحة فين بس استني بلاش رخامة تعالي افرجك علي صوري .. بصي
ملك و هي بتحاول تمنع نفسها انها تشوف الصور علشان متضعفش تاني و قالت و هي موطية راسها. / وقت تاني انا لازم اخرج اطمن على اختي
وقبل ما تخرج من باب الاوضه مسك ايديها وقالها / خلاص هاجي معاكي بس استني اغير هدومي بس لو عايزاني اتشجع و اخلص بسرعة تعالي معايا
ملك و هي بتزقه و بتخرج تقعد في الجنينة تستناه
_______________________________________________
في معمل التحاليل
عاصي / ها يا دكتور ماله زين
الدكتور/ للاسف طلع زي ما كنت شاكك زين مد*من
عاصي بصله بصدمة وفي لحظه عيونه اتحولت للون الاحمر من كتر عصبيه وبقت شبه الد*م و مسك الدكتور من لياقه قميص وقاله بصوت سمع المستشفى كلها / انت بتجول ايه عاد انت باين عليك خرفت زين القناوي مش مدمن و يستحيل يعمل اكده ، سامع ولا لاه
الدكتور بتوتر / اهدى بس يا عاصي باشا اهدى كل حاجه ممكن تتعدل وهو في البدايات وممكن يتعالج بسهوله
عاصي زق الدكتور بعيد عنه وماسك التحاليل بايده وما كانش مصدق اللي هو سمعه .
ودخل عاصي اوضه وطلب من الممرضه انها تنادي على زين
______________________________________________
في الجنينة 🔥
مراد نزل و هو متشيك جداا ، ملك بصتله بغيظ وقالت / اي سنة علشان تنزل حبكت كل الشياكة دي علفكره بقي كنت همشي و اسيبك
مراد / يسلاام انتي تقدري اصلا ، و بعدين يا ماما انا طول عمري شيك
و غمزلها بواقحته المعتاده / و لو ناسي افكرك يا وحش
ملك بزهول / يا ابني بطل بقي ، انا عايزة اطمن علي اختي اي مافيش مشاعر ابدااا
مراد / ما قولنا ست زفتة قاعدة مع سي زفت اللي اسمه زين هنروح دلوقتي هنقطع عليهم والله
ملك بستغراب / يعني اي نقطع عليهم مش فاهمه
مراد بخبث / لا ده موضوع كبير اووي ، بس ممكن اشرحهولك اصلهم متجوزين و هي كان بقالها كام يوم بعيد عن حضنه فكلك نظر بقي ده مش بعيد يجيبه عيل تاني
و غمزلها بعينيه لكن لقه بوكس بعزم قوتها في بطنه و قالتله بغل / انت اظاهر امك كانت بترضعك سفالة يا سافل
و سابته و طلعت من الفيلا و مراد جري وراها / طب استني بس ، ده جزاتي اني بفطمك يعني يا بت يا ملك يا قفوشة انتي ما انتي كل حاجة هتشوفيها عملي اول ما نتجوز
و لحقها و ركبوا هما الاتنين العربية و طلعوا ع المستشفى
_______________________________________________
في الاوضة التحاليل في المستشفى
عاصي كان واقف بضهره و وشه احمر جدا من شده عصبيته و عروق ايده و رقبته بارزة و كان بيضغط علي ايده بعنف علشان يقدر يتكلم في غضبه
زين بتعب و ارهاق و كان قاعد علي السرير قدامه و هو مش قادر يقف و بيكح بتعب / مقتليش يا عاصي الدكتور قالك اي .. اكيد طلع معنديش حاجة
يمكن برد او …
و قبل ما زين يكمل باقي الجملة لقي عاصي بيقرب منه زي الطور الهايج و بيضربه بالبوكس و بيمسكه من لياقة قميصه
عاصي / ليه عايز تضيع نفسك يا زين …ليه
انا حرمتك من ايه علشان تعمل اكده في حالك
زين بستغراب/ هو انا عملت اي .. انا مش فاهم حاجة
عاصي ضربه بالبوكس جامد و قاله/ لا مدام هتفضل عايش في دور الاستهبال اكدة كتير .. انا هجولك
التحاليل بتجول انك مد*من يا ابن القناوي
و رمي عاصي التحاليل في وشه بعنف و قاله / شوف بعينك
زين بصدمة / مد*من .. ازاي 😳😳
اكيد في حاجة غلط صدقني يا عاصي انا معملتش كدة والله ، ورحمة جدك صدقني
عاصي بصتله بزهول وما كانش عامل حسابه ان ممكن يكون حتى زين ما يعرفش حاجه عن الحاجات دي وان ممكن يكون اخدها بغير ارادته
عاصي / عارف لو كنت بتضحك عليا هعمل فيك اي هق*تلك
يا زين ، و هقت*لك بايدي
زين / اقسم بالله ما اخدت حاجة .
عاصي سابه و بعد عنه حاول ان يهدي اعصابه ويستفسر عن الموضوع دوت من الدكتور وعرف انه جايز ده يحصل ولكن المريض لازم يحس بتغيرات وتعب … و دي نفس اللي حس بيها زين
______________________________________________
في المستشفى وصلت ملك هي و مراد و دخلوا اوضة تمارا
ملك كانت قاعدة علي السرير جنبها و واخدها في حضنها /كده برده يا توتي تخوفيني عليك وتوقعي قلبي
مراد وهو بيبص لملك بغيظ وقالها/ وانتي اللي ازيك عنده قلب ما انتي لو كان عندك قلب كنتي حسيتي بيا يا لوكا
ملك ابتسمت على كلام مراد لكن ما علقتش عليه وتماره كانت بتبتسم على علاقتهم هما الاثنين اللي اكناها ما تاثرتش باي حاجه حصلت وقالت / اطمني يا ملك انا كويسه والحمد لله و اهم حاجة ان البيبي كمان كويس
ملك باست راسها وحضنتها اكتر وقالتلها / الحمد لله يا قلب ملك ده علشان انتي طيبه بس وتستاهلي كل خير
مراد اول ما سمع الكلمه دي تفاجئ وبص ناحيه زين وفهم من نظرته انه قال كده عشان يهديها وانها لسه ما تعرفش ان الجنين توفى
مراد / احم طب الحمد لله طبعا تلاقيك هايص يا زين ، على فكره بقى انا ما كنتش عارف ان هو بيحبك كده تمارا ده كان بيموت من غيرك ولا اقولك تولين اني هيبقي احلي
ملك رمت عليه كيس مناديل كان جنبها وقالتله / ما تبطل رخامه بقى ده انت غلس قوي ،انت مكنتش كدة زمان
مراد وهو بيتفادى كيس وبيضحك / اسم الله شوف مين بتتكلم بقى القطه المغمضه بقت وحشه مفترس كاسر وبتتكلم شفتوا البجاحه يا ناس
ملك وهي بتطلعله لسانها / ملكش دعوه يا رخم .. مالك
يا زين هو انت مكشر ليه كده انت كويس
زين بص لملك باستغراب انها اهتمت بيه وقالها بجديه / اه كويس و ياريت متشغليش بالك بيا او بمعني اصح ما لكيش دعوه بيا
مراد بحده / زين في ايه ما تظبط كلامك
زين بص لاخوه بحديه اكبر وقال / انا ظابط كلامي كويس قوي و انت مش هتقولي اتكلم مع مين ازاي
قلها هي ملهاش دعوه بيا وتعتبرني مش موجود ده لو اصلا ليك حق تقولها كدة
وقرب زين ناحيه تمارا اللي كانت قاعده على السرير مصدومه من الجو اللي اتقلب مره واحده وباس ايديها وقالها / ايه يا حبيبي انتي كويسه دلوقتي تحبي اجيبلك الدكتور او حاجة
تمارا حركت راسها بمعني الرفض بسكوت منغير ولا كلمة وزين قرب منها وباس راسها وسابهم يقعدوا معاها وخرج علشان يشوف عاصي
مراد بص لملك اللي كانت موطيه راسها بحزن على كلام زين ليها وقالها / ما تزعليش غصب عنه مش كل الناس هتعرف تنسى بسرعه يا ملك
ملك بابتسامه تريقه / بالعكس اللي عمله ده هو الصح
اللي انت بتعمله معايا انت وعاصي اللي مش طبيعي اصلا .. بص روح يا مراد انا كده كده هبات هنا معاها
مراد قام وقف / مفيش الكلام ده انا هطلع اجيب اي حاجه نشربها وهاجي تاني
_______________________________________________
في مكتب الدكتور
عاصي / طيب لو صدقت كلامك وعرفت ان زين هو اللي اتحطله المخدر دوت في اي حاجه ، اي بقي الحل يا دكتور انا اخويا لازم يتعالج وفي اسرع وقت
الدكتور حاول ان هو يهديه ويطمني وقاله/ صدقني هو في بدايه المرحله والجرعات اللي هو اخذها قليله جدا بس المهم دلوقتي يا عاصي باشا انك تعرف مين اللي عمل فيه كده علشان ميرجعوش تاني
عاصي بغل / لا ده انا هعرفه في اقرب وقت وساعتها هجيبهولك برده عشان تعالجه ده لو لحقت حته في سليمه
وقعد عاصي يعصر دماغه ان ممكن مين يكون لي يد في اذيه اخوه وموته بالبطيء ولكن فاق على صوت الدكتور
وهو بيقوله / طيب انا هحجزله اوضه عشان يتعالج
عاصي بصله بزهول / انا اخويا مش هيتحجز في مصحه
لا يتعالج في البيت انا اكيد مش هعمل فيه كده .. انا مش هكسر زين اخويا لااا
الدكتور / صدقني ده احسن حل ليه طالما لحد دلوقتي ما عرفناش مين اللي عمل فيه كده مش جايز الشخص دوت يرجع تاني يحطله الجرعات
عاصي بص للدكتور بوجع و مقدرش انه يتكلم اصله ازاي هيقدر ياخده من مراته في عز الظروف اللي هي فيها ، بمجرد ما فتح علصي الباب شاف زين واقف وسمع كل الحوار وعينه كان فيها دموع يمكن على حاله او انه مجبور يبعد عن مراته في عز ما هي محتاجاه
عاصي حط ايده على كتفه وقاله / محدش هيعرف هقول اني حصلت مشكله في الصعيد وانت سافرت ما تخافش يا
زين انا هبقى في ظهرك و مراتك هتبقى في عيني والله العظيم ما تخاف
زين اترمي رمى في حضن اخوه قعد يعيط وقاله/ انا ماستاهلش يحصل فيها كده يا عاصي انا اذيت مين عشان يعمل فيا كده .. رد عليا
عاصي وهو بيشد على كتفه / اسكت ما تعيطش انا اخويا ميعيطش .. يلا تعالي معايا
وفعلا عاصي اخذ زين وخرج من المستشفى وراح المصحه اللي هيتعالج فيها وماقالش ولا اي حاجه وخبي عن كله
____________________________________________
و بعد يوووم طويل ..
بليل في اوضة نور كانت قاعدة مستياه يوصل و اول ما شافته دخل الاوضة
نور بلهفة جريت اترمت في حضنه / اي حمدلله علي السلامة اخيرا ، ده انا كنت قاعدة مستنياك من بدري
عاصي مردش عليها و راح قعد علي السرير و حط ايده الاتنين علي راسه بارهاق ، نور قربت ناحيته و حطت ايديها علي شعره و قالت بصوت ناعم و هادي/ في اي بس مالك انت كويس …
و ملحقتش تكمل كلامها و لقت عاصي سند راسه علي صدرها بهدوء و مافيش ثواني الا و سمعت صوت عياطه لدرجة ان نور مخها وقف و بدات تكلم نفسها / معقول عاصي يكون بالضعف ده و بيعيط في حضني ليه
فاقت لنفسها و ضمت راسه لحضنها اكتر و قالتله بخوف / مالك يا حبيبي انت كويس ، عاصي رد عليا
عاصي / اشششش مش عايز اتكلم ، انا عايز افصل دماغي .. سيبيني كدة انا مرتاح
نور / طب افرد جسمك علي السرير .. تعالي انا هساعدك
و ساعدته نور و نيمها على السرير ونام هو في حضنها و كان لافف ايده حوالين وسطها بقوة و كانه عايز يتحامي فيها ونور ما كانش في ايديها اي حاجه تعملها وخصوصا انها حست انها محاصره منه غير انها تلعب في شعره ولكن قطع لحظه الصمت ديت كلمه عاصي / انا النهاردة دخلت اخويا مصحة الاد*مان بايدي و انتي السبب
نور بصتله بصدمة 😳😳
احمممممم طب استوووووووووووووب
حقيقي وحشتني روايه جدا وحشني كلامكم وتعليقاتكم اللي منتظراها بفارغ الصبر بس برده ما تنسوش تدعوا لاخواتنا في فلس*طين ان ربنا ينصرهم ويرحم موتا*هم ويشفي مرضا*هم يا رب 🙏

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة عائلة القناوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى