رواية أسيرة النمرود الفصل الخامس 5 بقلم هاجر محمد
رواية أسيرة النمرود البارت الخامس
رواية أسيرة النمرود الجزء الخامس
رواية أسيرة النمرود الحلقة الخامسة
تأوهت بألم وهي تحاول إخراج اصبعها من بين أصابعه وهي تنظر إلي عينيه بتمرد ونظره ترفض الخضوع له :- إنت حيوان .. أو مجنون دي مش عمايل بني آدم طبيعي
آسيرة النمرود. هاجر محمد. حبيبة
ازداد غضبه ليترك اصبعها ويمسك بشعرها وهو يقربها منه :- يعني إنتي مش ناويه تلمي لسانك ده أنا هعملك الأدب مع النمرود يبقي شكله إيه . وهجم علي رقبتها بانيابه يقضمها بغل لا يعرف لماذا افترسها بتلك الطريقه .. ابتعد عنها ليري نظرتها التي لم يتغير بها سوي عينيها التي أصبحت بلون الدماء
رفع يده يتلمس أثر انيابه التي طبعة علامه زرقاء وهو يبتسم بتشفي :- دي علامه بسيطه علشان تفكري مليون مره قبل ما لسانك ده ينطق بكلمه
تجاهلت كلماته وهمت أن ترحل حتي لا يظهر ضعفها أمامه لكنه جذبها من يدها لتصدم بصدره الصلب ونظراته المرعبه وهو يهمس ببطئ من بين أسنانه :- قولت لك ما تختبريش صبري كتير علشان أنا كده طولت معاكي وأنا مش متعود علي كده
رفعت وجهها بعونها التي تشبه سواد الليل والدموع تتلألأ بها ببريق لامع و:- انت عايز مني إيه؟؟ عايزني اتأسف لك وأبوس إيدك زي الناس اللي انت مستبعدهم
ابتسم بنصر ظنا منه رضوخها له لكنها تلاشت فور تفوهها وهي تهمس له باعين متمرده :- ده بعينك لو هتقتلني مستحيل اللي زلتني بيها واستغلتني علشان تخليني تحت رحمتك خلاص راحت وما بقاش فيه حاجه تهمني .. رفعت رأسها بشموخ وتحدي :- أعلي ما في خيلك اركبه
رفع حاجبه وهو يشعر بالدماء تغلي في رأسه و:- بتتحديني ياصبا
هتفت بتمرد وقوه :- إنت ما تهمنيش ولا شاغل ذره في تفكيري أصلاً علشان اتحداك. انت بس اللي مفكر نفسك حاجه بسلطتك وجبروتك بس كل ده وانت قبلهم عندي تحت الجزمه وفوق ده كله أنا بقرف منك فوق ما تتخيل
انهت كلامها لتجد صفعه مدويه اسقطها أرضا وأوس ينخفض إلي مستواها والشر يتطاير من عينيه كالشرار و:- أنا هخليكي تندمي علي كل حرف قولتيه ده النمرود اللي ما فيش حد بيتجرأ يبص في عينه مش حتت عيله ما استنضفش أشغلها خدامه عندي تشوف نفسها علي سيدها
نهض وهم أن يضربها بقدمها إلا انها تكورت علي نفسها ليتوقف ويضرب بقدمه علي الارض بغل ويخرج من البيت باكمله حتي لا يدفنها مكانها من فرط غضبه
_خرج آوس بغضب وكلامها يتردد في اذنه ليزيد من غضبه وهو يضرب علي موقد السياره بغل ويزيد من سرعتها
………………………………………………..
التفت جميله إلي تلك الجاره وهي تهتف بحقد :-شوفتي ياأم بطه مش قولت لك البت دي مش محترمه وهتوسخ الحاره وبنتها
بدلتها الجاره بتأكيد و:- معاكي حق ياأم اشرف البت ياختي صحيح طلعت مش سهله لا دي لازم تبعد عن بنتنا آه ياختي الواحد مش ضامن تعمل إيه فيهم
………………………………………………………..
في آحد الكافيهات الليله جلس اوس علي الطاوله يرتشف كل ما يقع أمامه من جميع أنواع الخمور وكلام صبا يتردد صداه في اذنها.. قبض علي الكأس بقوه حتي انكسر وتسبب في جرح كفه
شعر بأحداهن تمسك يده بلهفه وتنفخ بها بقلق و:- اوس!! إيه اللي عملته ده انت جرحت نفسك
آسيرة النمرود. هاجر محمد. حبيبة
جذب يده منها بعنف وهو يهذي بسكر :- ابعدي عن وشي
امسكته مره أخري وهي تقف أمامه مباشرة :- اوس مالك ياحبيبي أنا داليا
هم ان يرفع الكأس مره أخري إلي فمه لكنها منعته و:- كفايا شرب كده انت عمرك ما شربت بالطريقه دي؟؟ قوم تعالي معايا
أمسكت بيده رغما عنه وأخذته وخرجت من المكان بأكمله… اتجهت به إلي بيتها وما إن دخلت وأغلقت الباب حتي وقفت أمامه مباشرة وهو ينظر إليها بتوهان لتمسح علي صدره و:- مالك يااوس أنا أول مره أشوفك بتشرب بالشكل ده إيه اللي عامل فيك كده
دفشها اوس بعيدا عنه وهو يترنح يمينا ويسارا حتي وصل الي الاريكه وتمدد عليها وهو يهذي ب :- ا أ ابعدي ابعدي عني ا إنتي م م مش قولتي ا انك بتقرفي مني
جثت داليا علي ركبتيها أمامه و:- أنا قولت كده.. ده أنا بتمني اشاره منك علشان تلاقيني ت تحت رجلك
أغمض اوس عينيه وهو يتمتم بهمس و:- ا أ إنتي إنتي عم عملتي ف فيا إيه ي ي ياصبا
قضبت داليا حاجبيها بصدمه و:- ص ص صبا!! مين صبا دي. نظرت إليه بجحوظ وهي تضغط علي أسنانها بغضب و :- أنا لازم اعرف مين دي… انت بتاعي واللي هتقرب منك هتكون حكمت علي نفسها بالموت
……………………………………………………
في صباح جديد تسير رحيق في الحاره متجهه إلي بيت صبا لتري نظرات آهل الحاره المريب وهمزهم ولمزهم وهم ينظرون إليها لم تبالي بهم حتي وصلت أمام بيت بيت صبا لتستمع إلي ام اشرف وهي ترمي ببعض الكلمات اللاذعه و:- بنات آخر زمن وهيوسخوا الحاره
التفتت إليها رحيق بنظره ناريه وخطت باتجاها و:- انت بتقولي الكلام ده علي مين ياست انتي
قوست أم اشرف فمها بسخريه وهي تضرب كفا علي اخر :- شوفي ياختي البت ما تعمليش فيها خاضره الشريفه خلاص أهل الحاره كلهم عرفوا حقيقتك إنتي وصاحبتك
صرخت رحيق في وجهها بغضب :- حقيقة إيه؟؟ إيه الجنان اللي بتقوليه ده
أتت أم بطه من خلفها وربتت علي كتفها :- الشهادة لله يابنتي ماحدش شاف منك حاجه بس إنتي زي بناتي ودخولك عند بنت امال هيسوء سمعتك
آسيرة النمرود. هاجر محمد. حبيبة
هدرت بها رحيق بعنف وهي تشيح يدها بعيدا عنها و:- حتي إنتي ياخالت أم بطه بتقولي كده علي صبا
ام بطه بتبرير :- ا انا شوفت بعيني
رحيق بعصبيه :- شوفتي إيه؟؟؟
أم بطه :- شوفت واحد داخل بيت الست آمال بعد نص الليل وفضل قاعد جوه وبعدين خرج
حركت رحيق راسها بنفي وعدم تصديق و:- لا لا مستحيل إنتي اكيد اتهيألك صبا مستحيل تعمل حاجه غلط ده افتراء وكذب.. وتركتهم وتوجهت مباشرة إلي صبا
طرقت رحيق الباب وما إن فتحت صبا حتي دخلت سريعاً دون أن تتفوه بحرف وأغلقت الباب واستندت عليه
تفحصتها صبا بقلق و:- مالك يارحيق؟؟ إنتي تعبانه
ابتلعت رحيق لعابها وأخذت بيد صبا وتوجهت إلى الاريكه و:- ما فيش حاجه أنا زي الفل
صبا باصرار :- لا شكلك مش طبيعي هو أنا مش عارفاكي قولي فيه إيه
رحيق بمزاح :- قولت ما فيش ياصاصا.. قولي بقي عملتي إيه امبارح من ساعة ما سيبتك
صبا بتلقائيه :- ولا حاجه هعمل إيه يعني بصلي وأنام وأنام وأصلي
رحيق بترقب :- م ما فيش حد جه زارك
حركت صبا راسها بنفي و:- لا ما فيش.. وبعدين إنتي إن فيه حد غيرك بيزورني
رحيق :- يعني ما فيش أي حد جالك خالص خالص
صبا بريبه من وجهها المترقب :- رحيق فيه إيه؟؟ إنتي بتسأليني عادي ولا عايزه إجابه معينه
حاولت رحيق تغير الموضوع فنهضت وامسكت يدها بمرح :- ولا حاجه ياقلبي بس عايزه أفطر جعانه مووووت قومي نشوف اكل نعمله
……………………………………………………………
استيقظ اوس وهو يتأوه من راسه ويدلكها بألم . فتح عينيه ليتفجأ من وجوده في بيت داليا لحظات وتذكر ما حدث بالأمس وكلام تلك الصبا الذي جعله يغمض عينيه ويضغط أسنانه بغضب .. اعتدل جالسا ليسحب انينة المياه من علي الطاوله القريبه منه، ارتشف بعض الماء ونهض وهو يأخذ جاكيته من علي الاريكه واتجه إلي الخارج وقبل أن يفتح الباب توقف علي صوت انثوي بهتف ب(دلع) اوس
التفت أوس إليها ليرها كما اعتاد بملابس لا تخفي من جسدها شيء اقتربت منه تحاول اثارته . لفت يدها حول رقبته و:- وحشتني
فك اوس يدها من حول رقبته و:- مش فاضي يادليا
لفت يدها مره اخري بسرعه وهي ترفع نفسها لتقترب من وجهه وتهمس وهي تقبله و:- علشان خاطري خليك معايا شويه .. اانت بقي لك فتره متغير
نظر إليها اوس بطرف عينه و:- اتغيرت. النمرود عمره ما يتغير
داليا :- لا اتغيرت وعلي الاقل معايا.. شكل كده في واحده خطفت قلب النمرود واستغني عن داليا
مر شبح صبا أمام عينيه ليغضب من نفسه فمد يده حول خصرها وجذبها إليه وهو يضغط علي خصرها بيده لتان بألم وخوف من نظراته الغاضبه و:- ااه اوس وجعتني
آسيرة النمرود. هاجر محمد. حبيبة
قرب اوس وجهه و :- ما فيش حد يقدر يخترق جدران النمرود ولا يعدي حدوده وهجم علي شفتيها يقبلها بعنف وهو لا يوجد أمام عينيه سوي صورة صبا التي تزيد من غضبه ليزيد هو من قوته عليها حتي شعر بالدماء في فمه ويد داليا التي تستغيث ليبتعد عنها
تركها اوس وأخرج محرمة من جيبه وبصق بها وبعدها ألقي المنديل علي الأرض وخرج
…………………………………………………………….
في منزل صبا قاما الاثنين بفزع علي صوت طرقات عاليه. فتحت صبا الباب بسرعه لتجد والد رحيق واخاها
صبا بترحاب :- اهلا ياعمي اتفضل.. اتفضلوا
نظر إليها والد رحيق وهتف بغلظه :- مش جايين نقعد. امشي قدامي يابت يارحيق ورجلك ما تخطيش البيت ده تاني وإلا هقطعها لك
ابتلعت رحيق ريقها بخوف وهي تدرك أن ما قيل عن صبا قد وصل إليه فحاولت أن تتكلم لتبرر الأمر :- بابا صبا مظلومه والكلام اللي طلع عليها ده كذب والله كذب
فتحت صبا عينيها بقوه وهي تنظر إليها :- كلام!! عليه أنا؟ كلام إيه يارحيق؟؟
جذب والد رحيق ابنته بقوه إلي جانبه و:- كدب ولا صدق أنا اللي عندي بت واحده ومش علي آخر الزمن هخلي سيرتي وسيرة بيتي علي لسنة الناس علشان واحده مالهاش لا اصل ولا فصل زيك ابعدي عن بنتي .. وجه نظره إلي رحيق وهو يهتف بتحذير :- وإنتي علي الله أسمع إسمها حتي علي لسانك هقطع خبرك
*رحلت رحيق مع والده وهي ترسل نظرات اعتذار إلي صبا التي خرت جالسه علي الأرض بعدما علمت بسيارتها التي أصبحت كالعلكه في فم كل أهل الحاره
………………………………………………………..
في المساء في شركة النمرود وبالتحديد في مكتب اوس.. يجلس هو وآدم يتحدثان في أحد الصفقات
اوس :- هتسافر يوم السبت هتحجز تذكرة ليوم الاتنين وأنا هحجز لك تذكره بميعاد السبت أول ما هنوصل هيكون ستيف مستنيك هو بس اللي عارف إنك هتروح السبت
حرك آدم رأسه بموافقة و:- تمام وانت خد بالك من عزت هنا
آوس :- ما تقلقش عزت ده كلب من كلابه وما ابقاش النمرود لو ما خليتهم جثث تحت التراب و
آسيرة النمرود. هاجر محمد. حبيبة
قاطعهتم طرقات علي الباب تستأذن بالدخول اذن لها آوس وهو يعتدل في جلسته لتدخل السكرتيره و:- سيادة النمرود في واحده بره الشركه مصره إنها تقابلك والحرس رموها بره ب ب ب بس بس هي صعبت عليه و و بتقول ا انها تعرفك معرفه شخصيه
أوس بغضب مكتوم :- يعني إنتي دخله دلوقتي علشان واحده صعبت عليكي أنا هخليكي تصعب عليكي نفسك أكتر… اطلعي بره
ركضت السكرتيره سريعاً إلي الخارج لحظات وذهب تفكير آوس إلي صبا فتح الشاشه أمامه ليجدها بالفعل هي .. صبا تجلس أمام الشركه ويبدوا علي ملامح وجهها الغضب والبكاء أيضا
نظر إلي آدم و :- روح هاتها
قوس آدم حاجبه بعدم فهم و:- هي مين دي؟؟؟
آوس بتذمر :- الزفته اللي قاعده قدام الشركه
القي آدم نظره علي الشاشه و:- إيه ده دي صبا إزاي جت هنا وعرفت الشركه منين أصلا
آوس بحده :- انت لسه هتحكي.. وبعدين ما إسمهاش صبا إسمها مدام صبا
آدم بدهشه :- مدام!! بس هي مش متجوزه
أمسكه آوس من ملابسه بنفاذ صبر و:- انت بقيت تسأل وترغي كتير كده ليه أخلص روح هاتها
خرج آدم سريعا باستسلام وما ان وصل أمام صبا حتي نهضت بسرعه تهجم عليه بلسانها و:- فين الشيطان اللي مشغلك أنا لازم أشوفه
آدم بهدوء :- هو اللي بعتني ليكي تعالي معايا
تحركت صبا معه وما ان وصلت أمام الحرس حتي نظرت إليهم بوعيد و:- بترميني بره انت وهو والله ما هسيبكم
ضحك آدم بخفه و:- نطلع
نظرت إليه باستخفاف وصعدت مباشرةً إلي مكتب النمرود دخلت بهجوم دون استأذان لتراه جالسا علي مقعده وممددا قدمه علي سطح المكتب وهو ينفث سيجاره بشراهه..
ضربت صبا علي سطح المكتب بغضب :- إنت هتطلقني وتبعد عني خالص والا هقتلك فاهم هقتلك
نظر أوس إليها بغضب ونهض سريعاً وهو يحول نظراته إلي آدم الذي دهش مما سمعه واقترب من اوس بعدم تصديق :- اوس انت انت متجوزها
آوس بغضب :- أخرج دلوقتي ي أدم ومش عايز اي حد يدخل
آدم باصرار :- قولي الأول انت فعلا متجوزها
آوس :- أيوه ياأدم متجوزها اخرج دلوقتي ومش عايز كلام تاني
آسيرة النمرود. هاجر محمد. حبيبة
خرج آدم ليلحق به آوس ويغلق الباب خلفه بالمفتاح ثم عاد مره اخري أمام صبا بخطوات سريعه لتتراجع الي الخلف بخوف ولكن يد النمرود كانت أسرع منها ليجذبها إليه بشده:- قولتي ايه بقي سمعيني كده تاني
تضاربت أنفاسها بسرعه وهي تبعد رأسها عنه بتقزز مما زاد من غضبه فصغط عليه أكثر وهو يقرب وجهه منها و:- إيه القط أكل لسانك
صبا بقوه وهي تضغط علي أسنانها بتحدي :- لا رحتك اللي قرفاني وانت كلك علي بعضك مقرف
رد اوس عليها بكف قوي وجذبها من حجابها :- إنتي فاكره نفسك إيه ده انتي حشره ادوس عليها برجلي
صبا ببكاء :- طب سيبني وابعد عني عايز مني إيه كفايا اللي حصلي والفضيحه اللي اتفضحتها في الحاره كلها بسببك وصحبتي اللي خسرتها عايز تعمل فيا أكتر من كده
قضب آوس حاجبه بعدم فهم ولكن سرعان ما ابتسم بنصر :- تركعي تحت رجلي وتطلبي السماح وبرده مش هسيبك لأنك خلاص بقيتي من ممتلكات النمرود
أخرج هاتفه وأتصل بآدم وهي لازالت آسيرة قبضته و:- اخرج لي العربيه عند الطوارئ الخاصة بسرعه
وأغلق الهاتف واخذها وخرج من باب سري في غرفة مكتبه ورحل وهو يهتف بوعيد :- إنتي اللي جيتي برجلك تاني اتحملي اللي يحصلك بقي
………………………………………………………….
في منزل رحيق تجلس في أحضان والدتها وهي تبكي
=سألت عليها خالتي سماح قالت لي بقي لها أكتر من اسبوع ما بتشوفهاش أنا خايفه علي صبا أوي ياماما
مسحت أمها علي ظهرها بحنان و:- ما تخافيش عليها صبا قويه وهتعدي المحنه دي وربنا يظهر الحق ان شاء الله
رفعت رحيق وجهها إلي امها برجاء :- نفسي أشوفها ياماما خليني أروح لها والله ما هتأخر
شهقت أمها بخوف و:- يالهوي ده أبوكي كان يدفني أنا وإنتي.. بس أنا ممكن ابعت سهيله بنت خالك تطمنك عليها
قاطعهم صوت والدها من الخارج وهو يرحب بأحد و:- اتفضل.. اتفضل ياعزيز بيه نورت بيتنا المتواضع
آسيرة النمرود. هاجر محمد. حبيبة
أدخله إلي غرفة الضيوف وخرج لتستقبله زوجته بدهشه من كمية الأكياس المحمله بالهدايا و:- إيه كل الحاجات دي؟؟ ومين الراجل ده
وضع الأكياس علي الطاوله و:- ده باب الرزق اللي اتفتح لنا والجنه اللي هتتفتح لبنتك
هزت رأسها بتربص :- أيوه يعني مين برده
اتسعت ابتسامته بفخر وهو يلوح بيده و:- عزيز بيه المحلاوي عريس بنتي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة النمرود)