رواية أسلوب خطأ الفصل الثاني 2 بقلم منار همام
رواية أسلوب خطأ البارت الثاني
رواية أسلوب خطأ الجزء الثاني
رواية أسلوب خطأ الحلقة الثانية
_انتو بجد بتحبه البنت الشاطرة والقويه.
حسيت ابتسم
عمرو: تعرفي طول عمري نفسي اتجوز وحده مش متعلمه او متعلمه بس مكملتش او مش بتشتغل اهم حاجه تقعد في البيت.
مش علشان انا تقليدي او متخلف لا
انا احب لما ارجع من الشغل مراتي هي الي تفتحلي الباب وتكون محضره لي العشاء
مش عايز افتح الشقه بمفتاح علشان مراتي في الشغل او اطلب دليفري علشان هي جايه تعبانه
كل وقتها ليا انا بس
كنت قاعده اتكلم معاه علي الفون بعد ما بعتلي رساله علي الوتس، اذا كنت بذاكر او لا وقلتله لا فا رن عليا…. كمل….
وتعرفي كمان انا بحب الحنينه الهادئه الي لما حد يزعله تجري عليا علشان اخدلها حقه
_انت مختلف اوي علي فكره.
عمرو:اممم ما اعتقدش دي احلام كل شب
هتنهت وانا باقول اشمعنا هو مش زيهم
عمرو: بتحبيه؟
اتفجئت من سؤاله الصراحه رديت بتوتر
_احم مين دا
عمرو:الشخص الي خلاكي تسالي السؤال دا
اخت نفس: بحبه… او كنت. مش عارفه
عمرو: طاب وهو
_ احيانا بحسه بيحبني… بس دايما بيزعق فيها وبيقوللي ان انا فاشل وضعيفه وان هو مبيحبش البنات اللي زيي
عمرو: تقدري تقولي انه هو كمان بيحبك وعايز يخليكي احسن بس بطريقه غلط
_مش فاهمه
عمرو: امم يعني بيقولك انتي فاشله علشان تقوليلو لا انا مش فاشله وتتحدي نفسك وتثبتي ليه العكس بس مش ديما الطريقه دي صح.ما انتي ممكن تقولي فعلاً معاه حق انا فاشله اتعب نفسي ليه وكمل.
طب وانا ليه اعمل كدا وكسر نفسك وخليكي تكرهيني…. وممكن توصل لنتحار….
ما انا ممكن ادعمك وقف جنبك وهنتجحي برضو.
_انا هقوله ان الي بيعمله معاي غلط ومش هينفع.
عمرو: استني. اثبتي دا متذكريش قدمه لما يقولك انتي فاشله قليله تصدق معاك حق انا فاشله فا مش هكمل.. هو كدا هيعرف انو طريقتها غلط
كنت لسه هرد بس سكت لما سمعت صوت زعيق جاي من عند عمرو كتم التليفون شويه وبعدين رجع فتحه
عمرو بصوت مخنوق:معاي
_اه… انت كويس
عمرو: اه هي شويه مشاكل بس معا بابا
: لو مش هدخل يعنى ممكن تحـ…
عمرو: عايز يجوزني بنت عمي وحوار عائلات
_طاب وانت رافض ليه
عمرو: متعلمه و شخصيه قويه.. دكتوره مفكره ان مفيش حد بقي دكتوره غيرها.
حولت اخفف الموضوع.
: اهم حاجه تكون حلوه
عمرو: عايزه الصراحه صاروخ استني ابعتلك الصوره.
_ياااا بوي ولله تهبل ازي دي متسبش.
يلهوتي علي ضحكته يا جماعه
عمرو: روحي نامي الساعه داخله علي 3الفجر بقالنا اكتر من 4ساعات نرغي ومحسناش بالوقت. وانتي عندك معهد بكره.
_سلام……. حضنة التلفون وانا مبتسمه. يمكن علشان عرفت ان عماد بيحبني. او يمكن علشان لقت صاحب اتكلم معاه انا طول عمري وحدي ومفيش حد قريب مني.
….. تاني يوم…..
عمرو: ممكن اقعد معاك يا جمال.
ابتسمت ليه
_هو انا اطول دكتور عمرو يقعد معاي.
عمرو: انا قلت القمر قاعد لوحده .. قلي كدا بضحك وكمل….
احسن دلوقتي
_اه الصراحه ارتحت اكتر لما اتكلمت معاك امبارح.شكرا
عمرو: ولا يهمك يا ستي
_وانت اخبارك مع باباك.
عمرو: الا بابا دا مش هيسكت غير وانا داخل وفي ايدي العروسه….المهم فهمتي محاضره الدكتور وحيد
_فيه شويه حاجات مش فاهمهم
عمرو:طاب وريني كدا
بعد شويه
عمرو: فهمتي
_مش فاهمه الـ…
عماد بصوت عالي: هو دا يا هانم الي جايه تتعلمي وانا هتستنا اي من وحده فاشله. انا عطيكي مل الثقه ودا الي جه منك.. قدمي علي البيت
عمرو: متتكلم براحه يا اخ انت في مكان محترم
عماد: لا ولله هو انتو خليتو فيه احترم
كنت واقفه بعيد بعيط ولما لقت الناس ببتلم علينا مسكت عماد من ايده
_يلا يعماد ابوس ايدك علشان الفضايح
بصيت لي عمرو وانا بتوسلوا يعدي الموضوع.
روحت مع عماد و هو عماله يديني دروس في الثقه
وصلت البيت ودخلت اجري علي اوضتي.
*عمتي انا بثق في بنتك بس مش واثق في شباب الجامعه ممكن يضحك عليه *
/عماد قال كدا لعمته بعد ما سألته اي الي حصل وهو حكه ليه علي كله حاجه طبعا هي مسمعتش /
تلفوني رن رديت وانا بعيط
_الـ.ـ….ـو
عمرو بعصبيه: ازفت دا يبقالك اي…..
صوت شهقتي لسه طالع.
: ابن خالي
عمرو: وزي تسبيه يتعامل معاكي كدا.
سكت مطلعش غير صوت شهقاتي
عمرو: متعيطيش … كمل بصوت عالي….
بقولك متعيطيش
سكت من صوته العالي
عمرو: اوووف مش قصدي ازعق فيكي بس اهدي كدا وبطلي عيط ومتسكتيش للمتخلف دا احنا مكنش بنعمل حاجه غلط دكتور بيشرح لطالبه عنده
_بس هو هيـ،،
عمرو بحده: نـــور يلا
مسحت دموعي هو معاه حق مش لازم اسكت حقي…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسلوب خطأ)