روايات

رواية أسرار الماضي لبنت ناس الفصل التاسع والستون 69 بقلم رينا الهادي

موقع كتابك في سطور

رواية أسرار الماضي لبنت ناس الفصل التاسع والستون 69 بقلم رينا الهادي

رواية أسرار الماضي لبنت ناس الجزء التاسع والستون

رواية أسرار الماضي لبنت ناس البارت التاسع والستون

أسرار الماضي لبنت ناس
أسرار الماضي لبنت ناس

رواية أسرار الماضي لبنت ناس الحلقة التاسعة والستون

الجزء الثاني الفصل السابع والعشرون
دوائر الحياة (٢٧)
مضي اليومين وسافر ادوارد واستفبلة امين بسيارة عند محطة الوصول
في السيارة .
ادوارد : احنا تقريبا بقالنا اكثر من نصف ساعة في العربية لسة كتير ولا اية .
امين : شوية كدة ونوصل .
ادوارد : هو انا هشتغل اية بالضبط ؟
امين : معرفش الصراحة لما تقابل دكتور فايز تعرف ان شاء الله .
ادوارد : دكتور فايز لأ أنا مش بعرف في الادوية و الكلام دة نهر قالت منتجع صحي .
امين : ماهو صاحب المنتجع اصلا يابني انا علشان راجل كبير فانا السوائق الخاص بتاع الست مراتة لكن لو فية مشوار عاوزة برضو ما يضرش بروحة وهو قالي امبارح أجيبك ، نصيحة ليك بقي ما تقولش قدام ست صفا انك تبع نهر لانها مش بتطقها خالص خالي اليومين الي ان جايين يعدوا علي خير .
ادوارد : من اولها كدة ؟ وبعدين نهر دي جدعة ورجولة واللة ست صفا دي مش بتطقها لية ؟
امين : واللة ما اعرف يا بني هي نهر جت سنة واحدة هنا الكل حبها حتي الست الكبيرة ام دكتور فايز وصراحة اللي فهمتة كمان ان دكتور فريد واستاذ عاصم ازواج اخوات ست صفا عندهم كلام نهر اوامر بيحبوها زي بنتهم لكن اخوات ست صفا برضوا مش بيطوها ونهر شاطرة قوي هي لما جت هنا اشتغلت كويس ومن معارفتها بالناس برة مصر بقت تعمل دعاية حلوة للمركز هنا وجابت السنتين الي فاتوا زباين ياما لدكتور فايز اتصل بها من ياما علشان تجي السنة دي هنا قبل ما استاذ عاصم يقولها ، اصلها وش الخير صراحة ومش بتبطل حركة وحبوبة كدة انا عن نفسي حبتها كانت بتساعدني في حاجات كتير رغم ان كان عندها شغل ياما أوعي تقصر رقبتها مع دكتور فايز .
ادوارد : اما اشوف هشتغل إية الاول ربنا يستر ,تعرف صحابتها الي هتيجي معاها دي كويسة ولا اية ظروفها ؟
امين : تقصد البت الاجنبية دي ؟
ادوارد : اة الي فهمتة انها من تركيا .
امين : لو الي جابتها النوبة الي فاتت تبقي كويسة بت زي القمر وخجولة كدة مش بتشتغل زي نهر بس نهر بتاكل معاها وتسهر معاها هي لما جت النوبة الي فاتت كانت حاجزة زي اي زبون وكان معاها لوحات بترسم فيها واولاد دكتور فايز كانوا هيموتوا ويصاحبوها بس هي ما عرفتش تتفاهم معاهم علشان لغاتها صعبة شوية.
اوصل امين ادوارد الي حجرة دكتور فايز ودق الباب
فايز : ادخل .
امين : دة الشاب الي جة تبع نهر يا دكتور .
فايز : شكرا يا امين اتفضل انت ؛ صفا عاوزاك اتصل بها شوف هي عاوزة إية تقريبا حاجات من السوق .
اومي امين براسة واغلق الباب وراؤة .
فايز : اسمك اية ومؤهلاتك وبتعرف تعمل اية ؟
انتهي لقاء فايز بادوارد بان رفع فايز سماعة التلفون لياتي احد الشباب .
فايز : خد ادوارد خلية معاك يومين يساعدك وعلمة كويس يعرف يتعامل مع النزلا إزاي وعرفة مواعيد البريك وخدة معاك بالليل لمبني العاملين بس الاول يروح يرتب لبسة و يناملة ساعتين ثلاثة .
ادوارد : لا حضرتك انا نمت كتير في الاتوبيس هودي شنطتي و أبدا علي طول .
ضحك فايز : الظاهر إنك نشيط زي نهر ماشي هشوف بالنسبة للمرتب هيتحدد أما أشوف مستوي شغلك اتفضل معاة .
وصلت سينام بعد ان ذهبت نهر واحضرتها من المطار لتظل يومين مع رقية ونهر وقدأاعطتها رقية فكرة عند إدوارد و أوصتهم أن يتعاملوا كإخوة ، لكن سينام كانت غير مستعدة لذلك بل تشعر بالبغض لة لان سياخد منها جزء من إهتمام رقية ونهر.
وصلت نهر هي وسينام التي تتشوق لسيوة فهي من هواة الهدوء والسكينة والتأمل وتريد ان تصفي ذهنها لرسم بعض اللوحات الطبيعية ولوحات اخري لبعص تصاميم الموضة كمشروع سنوي للجامعة وقت تكون نهر في عملها .
إستقبلهم امين أاوصلهم لدكتور فايز كما فعل مع إدوارد .
انضمت نهر للعمل فور وصولها وذهبت سينام لغرفتها لتستجم .
قابلت نهر ادوارد في رواق المركز الصحي فهي تقوم بالاهتمام بالفتيات وكبار السن من السيدات بينما إدوارد يهتم بقسم الذكور .
نهر : آنة باعتة لك شوية حاجات نتقابل في البريك إن شاء اللة سلام .
في البريك
ادوارد : فين صاحبتك قولتي في حد جاي ؟
نهر : بتستجم هي مش بتشتغل زينا هي مقيمة زبونة يعني لكن هتتعشي معانا وتفطر وتتغدي و بروح اقعد ارغي معاها بالليل ونكلم روقة.
ادوارد : ماماتك حاكتلي عن الاماكن التي بتشتغلي فيها في الصيف تخيلت اني هشتغل في الجنة إنصدمت و انا جاي صحراء يا نهر صحراء ! وشوية كثبان والمركز وحبة عيون بس فين المناظر فين الطبيعة راحوا فين أنا اضحك عليا جامد .
نهر : انت مستعجل علي إية طبيعي لما تجي لشغل مش هتفضي لما ناخد يوم او يومين إجازة هتشوف وبعدين انا بحكي لآنة عن اللي بشوفة أو بحسة سيوة فعلا جميلة .
ادوارد : يا نهر احنا بنروح نحفر شوية حفر وناخد الناس في عز الحر الساعة اثناشر ندفنهم في الرمل بالساعات وبعدين يتلفوا في بطاطين صوف ويدخلوا خيمة اكثر من السونة اقسم باللة فية ناس مش بتستحمل عشر دقايق طب ما نعمل دة بالليل لية التعذيب دة .
نهر بضحك :جبل الدكرور دة مليان رملة صفرا فيها عناصر مفيدة من معادة الفلسبارات او المعادن المشعة بنسب خفيفة زي اليورانيوم والبوتاسيوم المشع ونسب من معادن الطينية وبما انك كنت علم علوم فبتاكيد فاكر ان معظم التفاعلات بتحصل في وجود حرارة كعامل محفر والحرارة موجودة طبيعية في الصيف الصبح مش بالليل لازم يكون درجة حرارة الرمل عالية ولازم عدد ساعات معين ولعلمك العلاج مش بيبدا هنا من الدفن في الرمل لأ بيبدا قبلها بايام لما بيهيؤا جسمهم باكل معين كذا يوم واكل برضوا معين بعد الدفن في الرمل خصوصا إنة بيعالج امراض كتير جدا ومنها المزمن و اللي الطب لسة مش لاقي لة علاج زي عرق النسا مثلا هنا السياحة العلاجية في الصيف والسياحية ثقافية في الشتا وبعدين إنت علشان لسة دة ثالث يوم لك لكن فية هنا كمان عيون كبريتية للعلاج .

ادوارد: عيون إية دي كمان بيعملوا بيها إية ؟
نهر : فية البحيرات المالحة ودي حتي لو مش بتعرف تعوم انت هتفب علي وش الماية فيها بسبب شدة الملوحة فيها والملح الي فيها طبي ولة استخدمات كتيرة وفي عين كليوباترا وبيقولوا انها كانت بتنزل فيها زمان وعيون في جزر كتير هنا زي جزيرة فطناس بص في الخريف بتتكون طبقة بيضا زي التلج ودي بتكون ملح مؤخرا بيتصدر جزء من الرمل دة لاوروبا بس لسة الموضوع علي خفيف وبعدين تعال هنا انت اصلا كاشف الواحة من علي الجبل ما شوفتش منظر الجمال الطبيعي ولا انت بتبص تحت رجليك بس دة منظر الشروق لوحدة يهبل .
ادوارد : اة انت علشان ليك في الادوية والطب مستمتعة والدنيا تمام معاك .
نهر : اولا انا بدرس هندسة مش طب وكتبت في الرغبات قسم عمارة بس وانا صغيرة كنت بحلم أكون دكتورة واشتعلت في صيدلية فعندي معلومات طبية شوية خصوصا اني كنت بحب أقرأ النشرات لكن انا كمان بحب حواديت التاريخ وزيارة الاماكن الاثرية وبحب الشعر والموسيقي والرياضة كمان وهنا معظم شغلك فية رياضة وتمارين .
إدوارد : اختصري وقولي بحب الفرهدة عموما خالتي رقية قالت انك بتشتغلي من وانت ست سنين صراحة انت غريبة البنات دماغهم بتكون في حاجات تانية غيرك خالص .
نهر : كل واحدة وليها ظروفها يا ادو آة انا في الشغل إسمي رينا معروفة بكدة في اي مكان بشتغل فية .
إدوارد : فية اية تاني في سيوة غير الرمل والملح والزيتون والنخل وعيون الماية .
نهر : بص يا سيدي لو مهتم بالحيوانات فية هنا كتير من الفقاريات والبرمائيات وزواحف والطيور وكمان الحشرات .
إدوارد : يادي النيلة مش بحب عالم الحيوان كنت بطفي التلفزيون يوم الجمعة غيرة .
نهر بتنهيدة : سيوة من قبل الفراعنة كانت قاع بحر والدليل شعب مرجانية متحجرة وهياكل حيتان بحرية وتكوينات صخرية وطبعا عيون كتير مالحة .
ادوارد : غيروة .
نهر بتافف : زمان كانت سيوة زي فلسطين كدة بياجي لها الناس للعبادة والحج في معبد امون وسبب شهرة المعبد دة ان فية نبوءات كتيرة خرجت منة وتحققت لدرجة ان فية جيش جة لهدم المعبد لكن موصلش لانة تاهة في الصحرا ومات .
ادوارد : مين الي مات الجيش ؟
نهر بتنهيدة : اة يا ادو الجيش علشان كدة لما الاسكندر جة مصر جة معبد امون واتنصب حاكم لمصر هنا ووطلب النصيحة مع إنة كان قائد عظيم فتح معظم الارض وقتها لكن حرص علي زيارتة.
إدوارد : لسة موجود المعبد .
نهر : اجزاء منة وفية قدس الاقداس الشمس بتتعامد علية مرتين في السنة .
ادوارد : يا بنتي التاني معبد ابو سنبل بتاع رمسيس التاني .
نهر : ايوة يا ابني ودة كمان لكنأابو سمبل حالتة أحسن لكن للاسف سيوة بتتعرض لسيول كتير والملح ودرجة الحرارة الموجودة في كل مكان بتعمل تاكل للمباني فما بالك مباني من الالف السنين وفية اماكن سياحة تانية بس برضو متاكلة زي معبد اوراكل وجبل الموتي .
سكتت نهر ثواني ثم قالت علي فكرة فية هنا في سيوة اغلي واغرب فندق اسمة ادرير اميلات بيطل علي سبع بحيرات ونزل فية الامير تشالز وزجتة كاميلا سنة 2006 ودفع الحساب وانبهر بة يعني الناس من انحاء العالم بقي عندها فكرة عن سيوة وانت لسة ما تعرفش يلا البريك خلص قوم يا عم .
إدوارد : والحاجات الي خالتي رقية بعتاهالي فين؟
نهر : ما انت نسيتني بالليل بقي هما شوية قراقيس وكحك بالعجوة وبيجاما ليك وشوية حاجات .
ادوارد : طيبة خالتي بس احيانا مفترية وقوية .
نهر : امشي يا بابا شوف رايح فين سلام .
مرت الايام وبدا ادوارد يستمتع بالمكان بجانب عملة وطلب منة فايز ان يتعلم قيادة السيارة ليساعد آمين الذي كبر في السن في طلبات البيت والاولاد و أعطي لهم عربة للتدريب فعلمتة نهر وسينام وكان يقضي بعض الوقت معهم أول الليل مع فهم سينام الحوار بالعربي لكن عندما تريد سينام ان تغضبة تتكلم مع نهر بالتركية لم يحب إدوارد سينام ابدا رغم جمالها وهدوءها ولم تحبة سينام أيضا في احد الايام بعد مرور شهرو نصف في المنتجع خرج أتوبيس سياحي لزيارة بعض معالم الواحة كان مليء وكان معهم نهر وسينام و إدوارد .
بعد خروج الباص بفترة بدات نهر بالغناء بالعربية لتقول .
يا من هواه أعزه وأذلني كيف السبيل الى وصالك دلني
انت الذي حلّفتني وحلفت لي وحلفت أنك لا تخون فخنتي
ليقول ادوارد بصوت جميل وعالي
وحلفت أنك لا تميل مع الهوى أين اليمين وأين ما عاهدتني
تركتني حيران صباً هائماً أرعى النجوم وأنت في عيشٍ هني
لتنضم الية نهر بالغناء فيغنوا معا بشكل مضحكو وحركات يد درامية
لأقعدنّ على الطريق وأشتكي وأقول مظلوم وأنت ظلمتني
ولأدعونّ عليك في غسق الدجى يبليك ربي مثلما أبليتني
لتضحك سينام وتقول ما هذا قليل يعرف العربية هنا اعتقد اثنين او ثلاثة من العرب فقط هنا فلنغني بالانجليزية ليستمتع الجميع وبدات تغني وتقول :
Don’t let me down Don’t let me down
Crashing, hit a wall Right now I need a miracle
Hurry up now, I need a miracle Stranded, reaching out
I call your name, but you’re not around
I say your name, but you’re not around
انضمت لها نهر وغنت معها
I need you, I need you, I need you right now
Yeah, I need you right now
So don’t let me, don’t let me, don’t let me down
I think I’m losing my mind now
انضم لهم بعض الموجودين الي ان انتهت الاغنية والجميع صفق باعجاب لان سينام ايضا صوتها جميل بعد قليل احد الموجودين غني
Une photo, une date, c’est à n’y pas croireC’était pourtant hier,
mentirait ma mémoir ?
Et ces visages d’enfants, et le mien dans ce miroir
ايضا انضمت نهر لة وغنت معة
Oh c’est pas pour me plaindre, ça vous n’avez rien à craindreLa vie m’a tellement gâtée, j’ai plutôt du mal à l’éteindreOh mon Dieu j’ai eu ma part, et bien plus à tant d’égardsMais quand on vit trop beau, trop fort, on en oublie le temps qui passeComme on perd un peu le nord au milieu de trop vastes espacesÀ peine le temps de s’y faire, à peine on doit laisser la placeOh si je pouvais
صاح احد الموجدين وقال الشاب يالي غني بالاول صوتك جميل جدا ولغتك العربية جميلة ماشاء اللة لماذا لم تغني معهم
ضحك إدوارد : انا تعليم حكومي اللغة عني بعافية شوية .
نهر : من الممارسة هتتعلم انا كنت بقوي لغتي بإني اتفرج علي اجنبي وانا في الشغل بعدين لما احتكيت بالاجانب اتعلمت انا تعليم حكومي زيك .
ادوارد : بس انت ماماتك علمتك من بدري نهر .
نهر : اكبر منك وبيسافر برة ويتعلم اللغة من اول وجديد انت عندك ميزة الاجانب معاك كل حاجة في أولها صعب هتتعلم .
سينام : لا اعتقد ذلك نهر انت ذكية هو محدود الذكاء عفوا لكن كي لا تتعب نفسك .
نهر بابتسامة نظرت لادوارد : الارادة بتعمل المستحيل واللغة مش مستحيل حتي الاطفال بتعلموا أهتم وطور نفسك هتلاقي كل يوم جديد في حياتك يلا وصلنا هننزل .
كان يوما مليء بالضحكات والمرح والغناء وزيارة اماكن ايضا للسياحة الطبية والعيون الساخنة وسط مساعدة نهر و إدوار وبعض زملائهم بقيادة دكتور فايز بتوجيههم .
إنقضي اليوم ورجعوا آخرة كلهم تعب ليرتمي كلا من الفريق والزوار في مخادعهم والخلود للنوم .
في أحد الأيام في البريك
نهر كالعادة مع ادوارد و إنضمت إليهم سينام فهي تعرف وقت البريك ولا تريد لنهر أن تجلس مع إدوارد وحدها .
نهر : آدو أنا دخلت قسم عمارة والكلية عاملة أسبوعين تدريب فيها قبل بداية الدارسة فأنا هنزل همشي من هنا قبل التدريب بأسبوع علشان أجهز حاجات كتير للجامعة .
ادوارد : آة فاهم تقديمي للمدينة الجامعية وتشتري ادوات وكدة صح ؟
نهر : مدينة جامعية! لأ خلاص سامر عقدني من المنطقة كلها أنا قولت لعبد اللة يشوق اي دار مغتربيات تبع وزارة الشئون الاجتماعية اروح فيها وتكون قريبة من الكلية خلاص باقي السنين الجاية هكون في دوران شبرا مش المظلات والمدينة هتكون بعيدة محطات مترو كتير غير أننا أربعة في الاوضة تخصصات مختلفة مفيش راحة المهم هو لاقي بيت , بيقول كويس الاوض فية اثنين أو ثلاثة ما عدا العنابر بتكون أربعة أو خمسة المهم بيبعد تقريبا عشر دقائق مشي ومحطة مترو واحدة ؛ وفية قريب منة محطة اتوبيس في نفس الوقت قريب من نصف البلد .
ادوارد : وانت محتاجة نصف البلد في أية ؟
نهر : حاجات كتير يا آدو مثلا ورق الشفاف والكلك واللوحات بتتباع والألوان والاقلام وكمان طبع اللوحات كلها في منطقة العتبة ورمسيس غير فنادق كتير في جزء الكورنيش القريب من السكن والتحرير .
ادوارد : فهمت حتة الادوات والورق محتاجة الفنادق في أية طيب ؟
نهر : الفنادق فية احيانا اجتماعات مؤتمرات حفالات وبيحتاحوا احيانا بنات للخدمة مش بالشهر أنا لو كل شهر اخدم علي حفلة أو اثنين اطلع بمصاريف تساعدني في الكلية لان قسم عمارة مكلف .
ادوارد : إذا كان علي الخمستاشر الف أنا خلاص حوشتهم وهديهم للمعلم بنفسي لما انزل القاهرة .
سينام : متأخر يا استاذ أدوارد واكيد مش هيستنوك لما تتكرم وتدفع .
نهر : سينام من فضلك ؟ اخر دفعة ادفعت خلاص ، مش لازم أنا الي ادفع يعني هما يهمهم الفلوس تدفع كل شهر كنت بيعت لابية علي لانة عايش في القاهرة وهو يدفع لهم وكل الوصولات الي عندهم خلاص معانا لو جيت يوم القاهرة في الدراسة اديهملك .
ادوارد : وضع يدية علي وجهة ودلك وجهة بارهاق ليقول طيب انا برضوا معايا حوالي عشرين ألف من حقك تاخديهم انت مش ملزمة بيا .
نهر : ربنا يبارك لك فيهم حاول تحوش تاني علشان تبدا تعمل اي حاجة لنفسك الفلوس الي ادفعت خلاص طلعت من ذمتي أنا وآنة مش هناخد منك حاجة بس باللة عليك بلاش ترجع السكة الي كنت فيها وبعدين انت قولت فية مشاكل ثانية عندك كتير غير الفلوس دي حاول تحل مشاكلك وتبدأ من جديد علي نظيف علشان مستقبلك .
سينام برفع أحدي حاجبيها : عندما قال بابا أنة لايريد المال الذي دفعة اعترضت آنة بشدة وأصرت علي التسديد ، فمن حقكم ما دمت تعبتم في هذا المال استردادة هذة مثالية لا داعي لها .
نهر بهدوء : آنة بالنسبة لابيك صديقة أو عاملة عندة أما إدوارد آنة اعتبرتة ابنها وانا اعتبرتة اخي لذلك لن تاخذ الام حق مساعدتها لابنها او الاخت ثم إن آدو بيكون حياتة ولة اساسيات لازم يعملها زي أنة مثلا يدور علي مكان يسكن فية لان في اكتوبر مفيش زبائن هنا يعني مضر يغير شغلة .
ادوارد : ما تحمليش همي أنا هتصرف بس المبلغ كبير نهر وانا لازم أساهم برضو .
نهر : الموضوع مقفول بالنسبة ليا ولآنة اعتبرنا سند ليك لغاية ما تعدي المرحلة دي .
سينام : مرحلة اية مش فاهمة خلاص كل واحد منكم مش محتاج التاني وكدة شكرا كل واحد في حالة .
ادوارد بغضب : هي ست الحشورة دي مدخلا مناخيرها لية في كل حاجة تخصني إنت مال أهلك .
سينام بغضب : مش فاهمة كلامك لكن واضح أنة تعدي عليا اية خلاص عاوزإاية من آنة ورينا ؟
نهر : بااااااااس إرحموني بقي مفيش مرة غير وتتخانقوا !! إية كل شوية ادخل بينكم انتم كبرتوا يلا البريك خلص الحمد للة سلام .
نظر كلا منهم لبعضهم البعض ليتكلم كلا منهم بصوت خفيض يسب الاخر .
بعد عددة ايام تجهزت نهر لترك المكان وذهبت لتوديع إدوارد .
نهر : والله هاتوحشني يا آدو بس هتلخم في مليون حاجة .
إدوارد : غالبا علي أول عشرة هرجع مصر أبقي أشوفك هناك سلامي لخالتي روووقة رغم إني زعلان علشان مش هشوفك بس فرحان علشان هتاخدي ست زفتة معاك مش عارف الوش وش ملاك واللسان عاوز قطعة بيطلع طوب في وش اللي قدامها .
نهر بضحك : غيرانة منك أول مرة من يوم ما عرفتها حد يشاركنا الإجازة أحيانا لما نروح شرم فهد بيكون معانا بس مش علي طول لان فهد بيحب الخروج واللعب واحيانا بياخدها معاة يعني ممكن تقول أننا اصحاب انت مختلف ثم إن سينام بتخاف من الشباب اصلا ومش بتعرف تتكلم معاهم .
إدوارد بذهول : دي بتخاف دي, دي عليها لسان عاوز قطعة , يا لهوي وقال خالتي رقية بتقول عليها رقيقة من انهي ناحية رقيقة دي .
دخلت سينام : حد بيتكلم عني؟
نظر إدوارد لنهر : خالي بالك من نفسك كلها شهر وشوية ايام و أكون في مصر أنا هوصلكم محطة الاتوبيس عشر دقائق و أكون جاهز .
سينام : عم آمين يوصلنا إنت عندك شغل .
إدوارد وهو يتنهد بضيق : معليش استحمليني الشوية دول أصل عم آمين تعبان نظر للسقف وقال الصبر من عندك يا رب علي راي رينا .
سينام : الولد دة قليل الذوق و أنا مش بحبة .
نهر بابتسامة : سينام إهدي هو عمرة ما هياخد مكانك في قلوبنا لكن لية فضل عليا .
سينام : فضل اية؟ انت ساذجة ما هو أخد أكثر من ثمن فضلة .
نهر : أنا سلامتي بالفلوس سينام ؟
سينام : مش قصدي لكن انتم ساعدوة بحاجات كتير وقفتوا جنبة لما اتعافي من الادمان و شغلتوة و علمتوة حاجات كتير و الفلوس جزء من اللي عملتوة معاه يعني ملوش فضل عليك أوك يلا .
في الطريق .
نهر انت صوتك حلو يا آدو ما تغني حاجة .
سينام : لأ أنا تعبانة ومصدعة وصوتة قوي بلاش .
نظر لها إدوارد : اوعي تنسي تسلمي علي خالتي و ابقي ردي عليا لما اتصل بك ماشي يا رينا .
نهر : ماشي صحيح مش عاوز رقم سينام تبقي تطمن عليها .
نظر لها بصدمة : نعم !
سينام : لا طبعا أنا ماليش علاقة بة علشان يتصل بيا .
إدوارد : احسن برضو ولا انت بتنزيليلي من رقبة علشان أكلمك .
سينام : إنت بتتعمد تقول كلام غريب علشان انا ما افهم صح؟ يعني إية الكلام بتاعة نهر ؛ و إزاي تعرضي علية رقمي ؟
نهر : أنا آسفة افتكرت هتبطلوا مناقرة خلاص إنتم صداع بجد .
سينام : يا ريت نسكت لاني فعلا مصدعة .
ساد الصمت السيارة الي أن وصلوا حمل إدوارد الحقائب ووضعها في المكان المخصص لها في الاتوبيس و أعطي لهم التذاكر فقد حجز لهم بالأمس أقترب من نهر وقبل مقدمة رأسها وقال : إنت صحيح أصغر مني في السن بس أنا بحسك اختي الكبيرة شكرا لكل حاجة عملتيها معايا و آسف لو زعلتك في حاجة .
نهر : إية يا عم ما تقلبهاش دراما اكيد هشوفك لما ترجع مصر و إحتمال ادور لك علي سكن تأجرة ابعت لك صور ولو وافقت علي اي مكان تبعت فلوس آءجرة لك يلا سلام وآة لو مريض جة وما فهمتش هو عاوز اية كلمني عادي .
إدوارد : بس انت خلاص سيبني الشغل .
نهر بابتسامة : بس لسة اختك وهساعدك ولا اية؟
ادوارد : ماشي.
سينام : يلا يا نهر .
ادوارد : سلام علشان مااتخانقش مع الزفتة دي أنا علي أخري منها .
نهر : سلام .
سافرت نهر وسينام ووصلوا لرقية وكانت بانتظارهم رقية وانتصار ورانيا قضوا خمس أيام في البلد وقضي عمر معهم ثلاث ايام ثم سافرت نهر وسينام وسكنت نهر بيت المغتربات وقد كان معظمة فارغ لعدم وجود طلبة بة و إستطاعت إقناع مديرة الدار أن تمكث سينام معها اسبوع وتدفع شهرين كونها أجنبية كانت نهر تذهب للتدريب صباحا وتأتي عصرا تأخذ شور وتنزل هي وسينام تنزهها في أماكن شتي فذهبت بها وكالة الغوري و إشترت سينام من هناك بعض الصناديق المطعمة بالاصداف ذهبوا لخان الخليلي واشترت بعض المشغولات الفضية والملابس ذهبت للسيدة زينب والسيدة نفيسة وصلوا المغرب هناك ذهبوا لبيت السحيمي وادار الاوبرا أكلوا في البرج تمشوا علي الكورنيش واكلوا الذرة المشوي وحمص الشام .
مر الاسبوع سريعا لتسافر سينام هي الأخري لبلدها بعد أن أخذت الكثير من الصور والضحكات والذكريات الجميلة لكلا منهم .
مضي التدريب وبدأت الدراسة وكانت نهر تسكن بحجرة لها شريكة واحدة ولسوء الحظ كانت ولاء فتاة مجتهدة لكنها كيئبة دائما وحزينة تعمل ماجستير وخريجة اعلام تعمل صحفية تحت التدريب .
معظم الغرف تطل علي الشارع الرئيسي وعلي مقربة منهم حديقة كبيرة وصالة الطعام تطل علي شارع خلفي تحب نهر أن تفتح الشباك وتاكل وهي تنطر لسطح البيوت الموجود بها بعض عشش الطيور .
البيت من أسفل جامع وصيدلية وسلمين في اخر طرفي المبني سلم تطلع بة لمصلي السيدات و مشغل للفتيات والسلم الاخر يؤدي إلي مكتب إدارة المكان وحضانة صباحا ومساءا عيادات ثم الدور الاخير سكن المغتربات وبة غرف للسكن و مشرفتين صباحا ومشرفة للمبيت مساءا ولا يسمح في الصيف الرجوع بعد التاسعة مساءاً والشتاء الي الساعة الثامنة .
في منصف شهر أكتوبر قرر إدوارد الرجوع للقاهرة وبدأ حياة جديدة لكنة عندما وصل القاهرة كانت الساعة الثانية ظهرا احس بالضوضاء وعدم الراحة قرر قبل أن يستقر بها أن يعمل زيارة سريعة لرقية فسافر مباشرة اليها وهو يعلم ان نهر في كليتها وقد أعطتة نهر عنوان سكنة الجديد وهو شقة صغيرة بالقرب من بيت المغتربات وقالت لة يأخذ المفتاح من شقة بالدور الاول وقد جهزتها بسرير و كرسي وكاتل وكنبة فقط وبعض ادوات بسيطة للمطبخ .
وصل إدوارد الي بلد رقية وأخذ يدق الباب لم تفتح رقية حاول الاتصال بها لم ترد احتار ماذا يفعل دق علي البيت الجيران ليسألهم عليها قالت لة سيدة من الجيران أن عمر ابنها أيضا جاء لكن الباب الداخلي مغلق ولم تفتح لة وقد دق الباب كثيرا الي أنة في النهاية مشي وترك المكان دون أن يعرف اين ذهبت أمة .
قلق إدوارد وتذكر أنة يمكن عبور بوابة المدخل كما فعل عمر ويدق علي الباب الداخلي أو باب المضيفة بالفعل فتح البوابة ودق علي الباب الداخلي لم يرد أحد اتصل بها ولصق اذنة علي الباب ليسمع صوت الموبيل من الداخل لم يفكر كثيرا ,فقد كان الباب الخارجي الحديد مفتوح بينما الباب الاخر الخشب مغلق رجع للوراء وبقوة صدم الباب بكتفة عددة مرات ليفتح الباب ويهوي قلبة وهو يري رقية ممددة علي الارض حاول افاقتها ورش قليل من الماء عليها نظرت آلية بتعب حاولت النهوض لكنها لم تستطع الصمود لتقع مرة أخري فاقدة الوعي كانت تلبس عباءة نصف كم دخل بسرعة حجرتها و أحضر عباءة بكم ووضع عليها طرحتها اتصل بنهر ليسألها ماذا يفعل فهو لا يعرف اين يوجد مستشفي أو طبيب.
طلب نهر وقال لها باختصار ما حدث لترد نهر : خليك عندك مع آنة وانا هتصرف هخالي حد يأجر عربية تروح بيها مستشفي خاص في طنطا و أنا جاية علي هناك شوف فين المفاتيح ولو معاك شنطة حطها في اوضتي وأقفل البيت قبل ما تمشي .
اتصلت نهر علي ابراهيم ليأجر عربة لان امها مريضة ويجب اخذها المشفي .
وبالفعل استطاع ابراهيم تأجير عربة ليدخل البيت ويعلي صوتة وهو يقول العربية برا يا أهل البيت .
خرج إدوارد وهو يحمل رقية ليدخلها في العربة ثم رجع واغلق ابواب البيت بسرعة وقال : شكرا لحضرتك أنا هروح معاها المستشفي وبنتها هتحصلني هناك معليش لاني خليتها في الكنبة الي ورا وانا هقعد جنب السواق .
ابراهيم : ماشي يا ابني لولا نهر كلمتني ما كنتش سبتها معاك بس ابقي طمنونا .
ما أن فتح الباب حتي وجد من يسحبة بقوة ويقول : واخد مراتي ورايح بيها علي فين يا حيوان . .
ادوارد وقد كان قوي البنية وجهة لة بوكس قوي في وجهه ليقع مصطفي ويدخل هو ويقول للسائق علي مستشفي طنطا ياسطا بسرعة مش عاوزين عطلة .
لم يستوعب السائق ما حدث ولم يتحرك .
ليصرخ إدوارد في وجهة وهو يقول : يلااااااا .
فيدير السائق العربة بسرعة وخوف من هذا الشاب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسرار الماضي لبنت ناس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى