رواية أحفاد البارون الجزء الثالث الفصل السابع والعشرون 27 بقلم إيمان جمال
رواية أحفاد البارون الجزء الثالث الجزء السابع والعشرون
رواية أحفاد البارون الجزء الثالث البارت السابع والعشرون
رواية أحفاد البارون الجزء الثالث الحلقة السابعة والعشرون
ونيجي لليوم اللي كلنا مستنينه اخيرا😂😂
سامر صاحي من بدري وتقريبا كان صاحي الليل كله ، صحي ونزل من اوضته عشان يفطر وكلهم هيفطروا في القصر
الفهد شافه نازل: مش عوايدك يعني تصحى بدري
سامر قعد على السفرة وبصله وضحك: يومي بقى يا ابو الفهايد
ليث ضحك: امال لو النهاردة الفرح كنت عملت فينا ايه
سامر بصله: بلاش اقول اسيبكم تتفاجئوا
الفهد: يعني افهم من كدا انك مش رايح الشركة؟
سامر بتوتر: حضرتك ابو المفهومية بقا
الادهم ضحك: دا احنا هنشوف ايام عنب
الفهد محبش يضايقه النهاردة واخد الباقيين وراحو الشركة وسامر قاعد في القصر بيكلم سمر
سمر: انت مانزلتش الشركة؟
سامر ضحك: شركة مين بقى دا النهاردة يومنا
سمر ضحكت اوي: انت ليه بتتعامل انه يوم فرحنا دا كدا الفهد هينفخك
سامر بثقة: لا تقلقي الامور تحت السيطرة
سمر: اممم ماشي ها هتعمل ايه دلوقتي؟
سامر: ولا حاجة انا قاعد اهو بفكر انزل حمام السباحة شوية عشان الشاكوزي
سمر: هتروح النادي؟
سامر: نادي مين، لا بصي انا هفهمك القصر والڤيلا كل مكان فيهم فيه حمامين سباحة حمام خاص بالبنات وحمام خاص بالشباب وكل حمام سباحة فيهم فيه شاكوزي
سمر: اه عشان كدا مش بتكونوا في النادي كتير؟
سامر: بصي ياسمر، الفهد عامل لكل واحد فينا اشتراك حتى الاطفال ووقت مابنحب نروح بنروح وفي نفس الوقت هو موفر لينا كل الامكانيات دي في البيت عشان لو ملناش مزاج نخرج يبقى كل دا موجود، وفيه اوضة الرياضة تدخليها كأنك في الچيم بالظبط وكل دا هتشوفيه لما تيجي
سمر: ان شاء الله ياحبيبي
سامر: هتعملي ايه انتي بقى
سمر: عاليا هتجيلي ونقعد قاعدة بنات حلوة كدا نشوف هنعمل ايه
سامر: اممم يعني هتنشغلي عني
سمر ضحكت: ما احنا بالليل هنكون سوا
سمر اتفاجأت ان تليفونها بيرن وهي مع سامر في المكالمة وكان جواد
سامر: رحتي فين؟
سمر: لا أبداً دي عاليا بترن عليا
سامر: خلاص ياقلبي روحي كلميها وانا هقوم اشوف هعمل ايه
سامر قفل وهي ردت على جواد بس بدأت تسجل المكالمة
سمر: الو
جواد: ازيك
سمر: الحمدلله، ايه سر المكالمة؟
جواد: أبداً حبيت اباركلك
سمر: الله يبارك فيك، فيه حاجة تانية؟
جواد: ايه مش حابة تتكلمي؟
سمر: وانا من امتى ياجواد بحب نتكلم، انت في ايه ؟ انت خلاص قفلت الموضوع وقولتلي اختاري وانا اختارت سامر والنهاردة هو جاي يتقدملي عاوز ايه بقى ماخلاص
جواد: بحاول استوعب اللي انا وصلتله
سمر بغضب: مش مشكلتي انت كدا هتعملي مشاكل وفعلا سامر كان عنده حق ان لازم اغير رقمي سلام
سمر قفلت المكالمة وعملت بلوك وحفظت التسجيل
سامر دخل اوضة الرياضة يتمرن شوية وتليفونه رن وكان جواد ورد عليه
سامر: الو
جواد: اخبارك ياعريس
سامر ضحك: االحمدلله عقبالك
جواد: ان شاء الله، انا كنت لسة ببارك لسمر قولت اباركلك انت كمان
سامر رد عليه بهدوء: كنت بتباركلها؟
جواد: اه دا انا لسة حتى قافل معاها دلوقتي
سامر اضايق ان سمر كدبت لما قالت ان عاليا اللي كانت بترن: تمام ياجواد الله يبارك فيك عقبالك، انا هرجع اكلمك تاني
سامر اضايق اوي انها كدبت وقبل ما يعمل ردة فعل سريعة وصلتله رسالة من سمر فيها تسجيل مكالمتها مع جواد وهو سمعها وسمع كل كلمة سمر قالتها وبعد التسجيل دا وصلتله رسالة صوتية من سمر تانية: انا اسفه ان قولتلك ان عاليا هي اللي رنت هو كان جواد بس محبتش اضايقك واقولك انه رن عليا انا خلاص هسمع كلامك وهغير الرقم ونعيش في سلام بعيد عنه
سامر فرح جداً وحمد ربنا انه ما اخدش اي قرار متسرع وهي اتصرفت صح ورد عليها بكل سعادة: ماشي ياحبيبتي سيبك منه وانا اللي هتصرف معاه
بنات القصر قاعدين بيرتبوا هيلبسوا ايه وهما راحين
چويرية: بنات مش عاوزين لبس أوڤر
هدى ضحكت: يعني احنا بنلبس لبس أوڤر ياچوري؟
شهد ضحكت وقالت: هي مش قصدها بأوڤر انه وحش لا هي تقصد اننا نلبس حاجات بسيطة مش اننا ندور على اشيك واغلى وافخم لبس واكسسوار ونروح بيهم
حور: صح كدا، احنا هنلبس دريسات شيك بس بسيطة وكل واحدة فينا تلبس دهب الشبكة وبس مش تروح تطلع المجوهرات كلها
رنا: طب ليه مفكرتوش اننا لو مثلا لو لبسنا حاجتنا كلها او اختارنا منها الاغلى ساعتها هنحسس اهل سمر انها هتكون ذينا
سلمى: يمكن يكون رأيك صح يارنا بس ليه ماتفكريش انهم يفهموها من وجهة نظر تانية اننا مثلا بنحب نتكبر باللي احنا لابسينه
أسيل: يبقى الأحسن اننا نلبس بالمعقول وبس والولاد الصغيرين يلبسوا لبسهم الشيك ومش بدل لانها مش حفلة
روان: صح كدا يابنات
سامر فضل طول اليوم في القصر ووقت الغدا اتجمعوا كلهم على السفرة
جاسر: ناويين نمشي امتى؟
الفهد: بعد المغرب ان شاء الله
سامر بص لعمر: يلا قوم معايا
الادهم: راحين فين؟
سامر: هنجهز للخطوبة
الاكمل ضحك: يا ابن اعقل دي قراية فاتحة مش فرح
سامر: سبوني اخد فرصتي بقى
مي: سيبوا سامر حبيبي براحته
ناجي ضحك: ننوس عين مامته
سارة: الحيلة بسلامته
سامر بصلهم بغيظ: اقعدوا انتو كدا اتريقوا يلا يا ابني قوم
عمر قام مع سامر وخرجوا الجنينة
عمر: ها ناوي تعمل ايه؟
فهد الصغير خرج وراهم: خدوني معاكم
سامر: ليه؟
فهد: كدا عاوز اخرج معاكم
سامر: تعالى ياعم واهو بالمرة ناخد رأيك
عمر ضحك: تاخد رأيه في ايه
سامر: اسكت والنبي اللي ادامك دا الفهد بنفسه
عمر ضحك اوي: والله عندك حق يلا بينا نمشي
النهار بيخلص وهما لسة مارجعوش البيت
ليث بغضب: نفسي افهم راحوا يعملوا ايه واخدوا ابني معاهم ليه
چويرية: فيها ايه ياليث ماتسيبهم يعملوا اللي هما عاوزينه وبعدين فهد مش مع حد غريب دا مع اعمامه يعني
أيهم ضحك: تقريباً اللي مخوف ليث ان فهد خارج مع عمر وسامر
اكمل: بلاش تكبر الموضوع بقى ياليث هما شوية وهيظهروا
باسم وصله رسالة من عمر بيقوله فيها: احنا جاهزين ومستنينكم قريب من بيت سمر يلا تعالو
باسم بص للي قاعدين: يلا نتحرك عشان هما مستنيين عند البيت هناك
سامر خرج عشان يعمل مفاجأة لسمر تحت البيت، اخد العربية المفتوحة واشترى بوكيه ورد جميل باللون الأحمر والغلاف بتاعه باللون الاسود وحوالين الورد فيه دولارات
فهد(الصغير): ها هتعمل ايه بقى؟
سامر مسك تليفونه ورن على سمر اللي ردت بسرعة: الو
سامر: اخرجي في البلكونة كدا
سمر خرجت البلكونة وهي لابسة دريس باللون الأبيض وحجاب بنفس اللون والحجاب داخل جوا الفستان وواقفة ذي القمر بالميك اب والروچ الاحمر واتفاجأت باللي عامله سامر تحت
عمر ماسك الكمانجا وقاعد بيعزف لحن رومانسي
سامر: انا النهارده اسعد انسان في الدنيا بجد
سمر بدموع فرحة: بحبك اوي
سامر: انا اللي بحبك اوي وكنت فعلاً هكون ندمان جدا لو ماكنتيش معايا دلوقتي
سمر: ربنا يخليك ليا ياحبيبي
سامر: ويخليكي ليا ياروحي
في اللحظة دي واحد من الجيران بيصور المشهد وهو مبسوط باللي بيحصل دا وان دا نادر لما بيحصل بين اي اتنين بيحبوا بعض
وبعد دقايق وصلت العربيات والعيلة كلها اتجمعت وشافوا سامر واقف فوق العربية وهو لابس قميص ابيض ببنطلون أسود وحزام اسود وجزمة سودا
الفهد: مش يلا ولا ناوي تقضي الخطوبة في الشارع؟
سامر نزل وبصله وضحك: كدا بوظت اللحظة
الادهم: يلا عشان شوية والفهد هيرجع في كلامه
سامر بسرعة نزل وسبقهم على فوق وكلهم طلعوا وراه وسامي فتح الباب ليهم ورحب بيهم جداً وكلهم اتجمعوا والبيت كان مليان فعلاً
كلهم فضلوا ساكتين حوالي دقيقتين
سامر بصلهم: لا بقولكم ايه احنا مش جايين نقعد ساكتين انجزوا
فهد الصغير اتكلم وبص لسامي: احنا جايين عشان نطلب ايدين طنط سمر لعمو سامر
الفهد بصله برفع حاجب: انت بتاخد دوري ولا ايه
فهد الصغير: لا احنا واحد ياجدو
سامي ضحك: هو في ايه
الادهم ضحك: لا انت هتشوف من دا كتير ماتقلقش
ليل: امال فين عروستنا الحلوة
سهى: ثواني وجايا
سهى دخلت تجيبها، وخرجت سمر وهي شايلة صينية الشربات ولسة بتقرب عليهم النور قطع
عمر ضحك: ياليلة فل
سامي: دي اول مرة تحصل
سامر: قصدك اني نحس
هدى ضحكت: لا طبعاً مايقصدش ياسامر
النور خلاص رجع وسمر لسة واقفة مكانها وقدمت لكل واحد الشربات وجات عند سامر باردوا النور فطع
سامر: لا بقى هو في ايه
كلهم ضحكوا…..ناجي: تقريباً كدا الكهربا حالفة انها ترخم عليك
النور رجع وسامر وقف اخد الصينية من ايديها: الله يسترك انا مش عاوز اشرب اي حاجة كدا كفاية اوي يلا نقرأ الفاتحة قبل مايقوم زلزال
الفهد غصب عنه ضحك: ياعيني عليك
مي: يلا قبل مايحصل اي حاجة تانية
سامي بص لسامر: مش لما نتفق الاول
سامر: انا موافق على كل اللي انت عاوزه بس يلا ننجز عشان انا بدأت اخاف
سامي ضحك: طب يلا ياجماعة نقرأ الفاتحة
كلهم بدأوا يقرأوا الفاتحة وسامر قدم البوكيه لسمر وقدملها كمان خاتم الماظ
سمر بصتله: بس كدا كتير اوي
سامر: مافيش حاجة كتيرة عليكي
الحمدلله الليلة عدت من غير اي كوارث😂 وسامر استأذن سامي واخد سمر وخرجوا يتعشوا رغم ان اهل سمر عاملين عشا كبير بس هما الاتنين خرجوا والباقيين فضلوا قاعدين يتعشوا مع اهل سمر
سامر كان حاجز كافيه على النيل والارضية كلها ورد احمر وشموع وسمر كانت فرحانة اوي باللي هي شايفاه وحساه والسعادة اللي عايشاها
سمر: كل دا عشاني انا
سامر بحب: واكتر كمان انتي تستاهلي كل حاجة حلوة في الدنيا مش بس كدا انتي تستاهلي الدنيا كلها تكون تحت رجلك
سمر دموعها نزلت من الفرحة وبصتله: لو كان حد قالي ان هعيش كل اللحظات دي معاك ماكنتش هصدقه
سامر مسحلها دموعها: ربنا يقدرني دايما على سعادتك
سامر مسك ايديها وقعدوا على ترابيزة وعليها بوكس هدية
سمر بصتله: ايه الهدية دي؟
سامر: افتحيها
سمر فتحت البوكس وكان فيه أيفون 15 وخط جديد…..سمر بصتله بزهول: كدا كتير اوي
سامر ابتسم: عاوزك دايما تتأكدي انك غالية اوي وعاليا وتستاهلي يجيلك من السما نجمة
سمر: انا بحبك اوي ياسامر ويارب نفضل سوا في سعادة وفرح كدا
سامر: يارب ياحبيبتي، يلا افتحي علبة التليفون ونحط الخط الجديد عشان مافيش اي حد رخم يرن
سمر ضحكت: حاضر
عدت ايام على اليوم الجميل دا وكل يوم سامر بيجهز في اوضته اللي هيقعد فيها هو وسمر في الڤيلا وبيعد أيام حمل البنات اكتر من اجوازاتهم😂
ليث بصله وضحك: ايه يا ابني دا عمر وسيد مش بيعدوا الايام ذيك كدا
سامر: عاوز اتجوز ياناس انجزوا بقى
روان ضحكت: حاضر هنخبطلهم ونقولهم ممكن تنزلوا يلا
سلمى ضحكت اوي: الصبر حلو
سامر بصلهم بغضب: ربنا يصبرني
سمر وعاليا كل يوم بينزلوا يشتروا هدوم لسمر عشان الفرح
عاليا: لسة كدا فاضل الهدوم البيتي
سمر: بالظبط بس مش عاوزاها كلها تكون بنص كم او شفافة
عاليا: ليه؟
سمر: عشان ماتنسيش اننا مش لوحدنا في الڤيلا
عاليا: ايوا فاهمة، بس انتي ليه تختاري لبسك اللي هيكون خاص بيكي في اوضتك على حسب البيت بصي انتي طبعاً هتشتري عبايات بيتي فتقدري تشتريهم كويسين عشان الشباب اللي موجودين وياستي لو حبيتي تجيبي بيچامات بكم مش مشكلة المهم مش كله محترم
سمر ضحكت: انتي بقيتي قليلة الادب
عاليا غمزتلها: ايه ياسمورة دا انتي عروسة ولازم اللبس يكون مفهوش غلطة
سمر: ماشي ياختي يلا نكمل
بعد اليوم دا بيومين الفهد رن على سامي
سامي: وانا اقول التليفون نور كدا ليه
الفهد ضحك: عامل ايه
سامي: الحمدلله حضرتك عامل ايه والباقيين
الفهد: كلهم كويسين والله، بقولك انا بكلمك عشان اعزمكم بكرة عالغدا عندنا
سامي: مالوش لزوم والله
الفهد: لا ازاي احنا بقينا عيلة
سامي: أكيد طبعاً
الفهد: خلاص هنستناكم بكرة عالغدا
سامي: ان شاء الله حاضر
سامر قاعد في اوضته بيكلم سمر
سامر: مشغولة عني انتي النهاردة
سمر: مقدرش طبعاً انت عارف بقى ان بنزل اشتري الحاجات اللي محتجاها
سامر: ربنا يهون الفترة دي والبطيخ اللي عندنا دول يولدوا بقى
سمر ضحكت: يعني هتولدهم غصب عنهم الصبر حلو ياحبيبي
سامر: محدش يقولي الصبر حلو دا عشان كدا كتير اوي
سمر: آخرة الصبر فرح وسعادة
سامر: ماهو دا اللي مصبرني
سمر: هو انت كدا صابر؟
سامر ضحك: اه والله ياختي صابر
سمر ضحكت اوي وعمر خبط على باب اوضة سامر ودخل…..عمر: صاحي؟
سامر: اه تعالى
سامر: هكلمك بعد شوية ياحبيبتي
سمر: ماشي ياحبيبي
سامر قفل معاها وقعد مع عمر
سامر: في ايه مالك؟
عمر: مش عارف مش جايلي نوم وحاسس اني مخنوق
سامر: في حاجة حصلت ولا ايه؟
عمر: لا أبداً والله، انا مش عارف مالي حتى محبتش اقلق روان وسبتها نايمة وقولت اجيلك
سامر: طب تعالى ننزل نقعد في الجنينة
عمر: ماشي، انت عرفت ان الفهد عزم اهل سمر بكرة على الغدا؟
سامر: اه كلمني وقالي وقت ماكلم سامي
عمر: هتروح الشركة بكرة؟
سامر: اه هروح عشان الفهد ما يتخانقش معايا
عمر: مشي امورك عشان يمشيلك الدنيا ايام الفرح
سامر ضحك: ربنا يستر عليا والله
اليوم عدا جميل والعيلتين فرحانين، في القصر الكبار صحيوا وجاهزين للشغل عشان يرجعوا على الغدا ولازم على الاقل يكونوا في استقبال عيلة سمر
الادهم بص لسامر: اقعد انت النهاردة
سامر بصله باستغراب: حضرتك بتتكلم بجد؟!
الادهم: اه عشان لو حصل تأخير تكون انت موجود
الفهد بهدوء: انا بقول خليكم كلكم هنا النهاردة واحنا هنروح نخلص الشغل ونرجع ومش عايز اي غلطات
ليث: حاضر يابابا ماتقلقش هنشرفكم
جاسر ضحك: احنا والله مابنقلقش غير من هنشرفكم دي
اكمل(الصغير) ضحك: ليه بس ياعمو دا احنا غلابة
الاكمل: غلابة اوي
الفهد قام: يلا على الشركة
ناجي بصله: بالنسبالي عادي ممكن اخد اجازة من شركتي النهاردة
الادهم: حلو اوي عشان انا مش ضامن العيال دول
أيهم ضحك: والله دايما ظالمنا كدا
سيد: سيبهم يا أيهم مش عارفين قيمتنا
اسلام: انا بقول نمشي عشان لو قعدنا شوية كمان هنعمل جنايا
آسر: انا بقول كدا باردوا
كلهم خرجوا للشركة والباقيين في البيت، ليل مع البنات والباقيين في المطبخ
سامر دخلهم: محتاجين مساعدة؟
مي ضحكت: يلا ياحبيبي جمب اخواتك
سامر ضحك اوي: انا بجد مش عارف ايه لازمتها البهدلة دي ماكنتوا طلبتوا اكل جاهز
نور: عشان احنا اتعودنا على كدا وبنكون مبسوطين واحنا بنعمل الاكل بنفسنا
سامر: طب بجد لو في اي حاجة اساعدكم فيها قولولي
شهد: بص عليك انت والشباب شوي اللحمة
سامر بحماس: موافق جداً، بس على شرط تعرفوهم ان انا اللي هعملها
مريم ضحكت: ماشي ياعريس يلا
سامر خرج للشباب اللي قاعدين مع الولاد فيهم اللي بيلعب وفيهم اللي نزلوا حمام السباحة
سامر واقف وحاطت ايده في وسطه: الله الله امال مين اللي هيجي يشوي اللحمة معايا
ليث: مع نفسك ياعريس
سامر بص لعمر: عمور حبيبي
عمر ضحك: ماهو انا للأسف هضطر اساعدك عشان كل واحد فيهم قاعد بيلعب مع ولاده
سامر: ايوا الله يسترك يلا عشان ننجز الوقت
سامر وعمر راحوا يخلصوا شوي اللحمة والباقيين قاعدين
سمر في بيتها قاعدة محتارة تلبس ايه وتقريبا كدا طلعت كل الهدوم من الدولاب وفرشتها عليكم السرير
سهى دخلتلها وضحكت على منظر السرير: ايه يابنتي اللي عملاه دا
سمر: محتارة البس ايه، حاسة ان كل الهدوم مش عجباني
سهى: ياحبيبتي بلاش توتري نفسك، اي لبس عليكي جميل
سمر ضحكت: خلاص اقنعتيني
سهى مسكت دريس باللون الأصفر الكناري وعليه ورد باللون الأبيض وبصت لسمر: هيكون تحفة عليكي
سمر: ماشي خلاص هلبسه
سهى خرجت تشوف ابنها وسمر بدأت تجهز لبسها عشان كل حاجة تكون جاهزة وقت اللبس، اختارت حجاب باللون الاصفر الكناري وكوتشي أبيض وشنطة بيضا واختارت الاكسسوار اللي هتلبسه وطبعا لابسة الخاتم اللي جابوا سامر
في الشركة، جاسر قاعد في مكتبه وأكمل دخله
اكمل: بقولك ايه انا عاوز اروح
جاسر: خلصت شغلك؟
اكمل: لسة بس انا زهقت هاخد الورق اعمله في القصر
جاسر ضحك: الفهد هينفخك
اكمل: ياعم الشغل هسلمه بكرة
جاسر: خلاص قوله ان قالك روح خدني معاك
اكمل ضحك: لا مع نفسك
جاسر: وربنا ماهيحصل رجلي على رجلك
الاتنين قاموا خرجوا راحوا مكتب الفهد وكان مشغول اوي في الورق اللي ادامه وعاوز هو كمان يروح ويخلصه في البيت😂
جاسر: بنقولك ايه يافهد
الفهد بصله: خير؟
جاسر: احنا كنا عايزين نمشي وناخد الورق نخلصه في القصر
الفهد بصلهم وضحك: انا بقول كدا باردوا عشان انا زهقان
اكمل ضحك اوي: الله عليك يلا ونشوف الادهم كمان
الفهد بصله بخبث: لا سيبه واحنا هنمشي
جاسر واكمل قعدوا يضحكوا وكل واحد فيهم اخد الورق اللي هيكملوه في البيت ومشيوا هما التلاتة
نيجي لوقت الغدا الكل في القصر والادهم كان لسة في الشركة وبعد دقايق وصل القصر وواقف متعصب: بقى انتوا تمشوا وتسيبوني لوحدي اعمل كل دا
الفهد بيحاول مايضحكش: احنا قولنا نخلص شغلنا هنا
الادهم بغضب: وانا اللي قولت عليك عاقل ومش هتحب يكون في اهمال
الفهد ضحك: ياعم ماتكبرش الموضوع بقى
الاكمل: والله يا ادهم احنا قولناله نقولك قال لا سيبوه
الفهد بصله بغضب: يخربيتك
الادهم بص للفهد: انا بقول لينا حساب تاني مع بعض في اوضة البوكس بعد الغدا
الفهد لسة هيرد بس وصل سامي وعيلته، سمر كانت جميلة اوي في الدريس دا وسامر قلبه بيتخطف في كل مرة بيشوفها ودخلوا قعدوا وكلهم رحبوا بيهم اوي، وكان معاهم هدايا والبنات اخدوها دخلوها
الفهد: نورتونا والله
سامي: دا نوركم
فاروق بيلعب مع الولاد وفرحان بيهم وسهى وسمر قاعدين مع البنات
سامر بص لسامي: بعد اذن حضرتك بقى، اخد سمر بعد الغدا وننزل نشتري الشبكة
سامي: طب انت ليه ماتخليش الشبكة وقت كتب الكتاب والفرح وخلاص؟
سامر: لا بصوا انا وافقت ان انا هصبر الكام شهر دول عشان البطيخ يولد لكن غير كدا لا، فأنا بقى عاوز نشتري الشبكة ونلبس الدبل عشان الكل يعرف انها خطيبتي وبعد كدا بقى نبقى نشوف يوم كتب الكتاب والفرح
سامي ضحك: ماشي ياسامر موافق
ليل خرجتلهم: يلا ياجماعة الغدا جاهز
كلهم اتجمعوا على السفرة وكان في مكان للأطفال عشان يعرفوا ياكلوا بعيد عن الكبار، السفرة كان شكلها جميل بالتجمع دا والفهد قاعد يبصلهم بحب وسعادة
سيد بصله: طبعاً حضرتك فرحان باللمة دي
الفهد ابتسم: جدااا انا بجد بحب اللمة
الادهم: يارب دايما على طول متجمعين
سمر قاعدة جمب سامر وهو قاعد يعاكس فيها
سامر: ايه ياكناري انت
سمر: بس بقى
سامر ضحك: يعني اشوف الحلاوة دي واقعد ساكت طب ازاي
سمر ضحكت بخجل واكلت وسامر خلص اكل واخدها وخرجوا يشتروا الشبكة والباقيين قاعدين في القصر
الادهم بص لسامي: تعالوا بقى ندخل اوضة البوكس
سامي باستغراب: بوكس ايه؟
الادهم بص للفهد واتكلم بتوعد: اصل بيني وبين الفهد طار ولازم اخلصه النهاردة
سامي ضحك: انتو ناويين على ايه
جاسر بيضحك بصوت: هتشوف بنفسك دلوقتي
وفعلا قاموا دخلوا اوضة البوكس والفهد بدأ يقلق من نظرات الادهم عشان ناوي يعلم عليه بجد
الفهد: بلاش غباء يا ادهم
الادهم: هو انت لسة شفت غباء صبرك بس
ليث ضحك: انا بقول يابابا تنسحب بهدوء عشان لو خسرت ساعتها شكلك هيكون وحش اوي
الأكمل: انا بقول نعقل بقى عشان احفادنا هيجوا يتفرجوا علينا ويقولوا علينا ايه
سامي بيحاول يهديهم: استاذ اكمل عنده حق اهدوا بس كدا وصلوا على النبي
الادهم: عليه الصلاة والسلام، ماهو انت ماتعرفش الاستاذ دا عمل ايه
سامي: ايه اللي عمله؟
الفهد رد عليه ببرائة: والله كل اللي عملته اني مشيت من الشركة وسبته
الادهم رد عليه بغضب: قصدك خلعت
سامي بيبصلهم باستغراب وفي نفس الوقت شايف الموضوع تافه وبص للشباب: انا بقول نطلع نقعد في الجنينة احسن عشان انا شوية ومرارتي هتتفقع
أيهم ضحك: شفتوا من اول قاعدة عملتوا فيه ايه
سمر وسامر اشتروا الشبكة وهما الاتنين اختاروها سوا وهما دلوقتي في العربية
سمر: الشبكة دي كتير اوي ياسامر
سامر بصلها بحب: مافيش حاجة كتيرة عليكي
(الشبكة كانت عبارة عن طقمين طقم اسويرة معاها خاتم وكمان سلسلة بنفس الشكل، والطقم التاني الدبلة ومعاها التونز وانسيال وخاتم وكمان جاب ليها غوشتين)
سمر: لا بجد ياسامر انت لحد دلوقتي جايب ليا حاجات كتير وغالية
سامر بصلها ومسك ايديها وباسها من كف ايديها من جوا: بصي ياسمر انا عمري ماهلاقي ذيك لا في حبك ولا في حنيتك ولا طيبتك ولا اي صفة فيكي هلاقيها في حد تاني، انا حبيتك بجد وبحاول على اد ما أقدر اعوضك عن قسوتي ليكي ورفضي لحبك اللي مهما لفيت وشفت مش هلاقي ذيه
سمر دموعها نزلت من فرحتها بكلامه……سامر كمل كلامه: ودا مش كلام وبس بالعكس كل حرف انا قولته طالع من قلبي ليكي وصادق في كل كلمة قولتها انا عمري ماهلاقي ذيك وبدعي كل يوم ان ربنا يتمم فرحتنا ببعض على خير ونفضل دايما مع بعض وعايشين في سعادة ومبسوطين
سمر: انا بحمد ربنا عليك في كل يوم بجد، انا عمري ماشفت غيرك حتى لما كنت رافضني انا فضلت احبك ومقدرتش ادخل حد حياتي او افكر في اي حد غيرك كان دايما عندي يقين انك هتكون معايا وهكون ليك في يوم من الايام، انا حبيتك بعقلي وقلبي
سامر: بحبك اوي
الايام بدأت تعدي وكل واحد مشغول في ترتيبات حياته، سامر مابين الشركة وترتيب اوضة نومهم وسمر مشغولة في تجهيز هدومها وحاجتها عشان كل حاجة تبقى جاهزة واختارت مع سامر الوان اوضتهم اللي هتبقى باللون الابيض وهما اختاروا اللون دا عشان يفضل لون حياتهم وسامر اتفق مع رسام محترف يرسم ليهم صورة على الحيطا، الصورة دي من ضمن صور السيشن اللي اتصوروه سوا عشان صور الفرح، وكانت سمر لابسة دريس باللون الازرق الفاتح لون السما وحجاب بنفس اللون وكوتشي ابيض وسامر كان لابس تي شيرت بنفس لون دريس سمر وشورت چينز ابيض وكوتشي ابيض والصورة دي كانت على البحر والرسام ابدع فيها ورسمها على الحيطا وكانت صورة في غاية الجمال في وسط بياض الاوضة وحقيقي كانت اجمل اختيار ليهم هما الاتنين
عدت الايام وروان وسلمى ولدوا وروان جابت بنت وعمر كان فرحان بيها جداً وسموها مسك وسلمى جابت بنت وسيد طبعاً كان نفسه في بنت عشان ربنا رزقه بولدين في الاول وسماها هبةُ الله، وسامر كان طاير من الفرحة عشان خلاص هيحدد معاد الفرح أخيراً 😂
الفهد قاعد والباقيين قاعدين حواليه
سامر بصله: هاااا هتجوز امتى
الفهد ضحك: الصبر
سامر: لا بقولك ايه انا استنيتهم يولدوا وهدى لسة ادامها شوية وانا خلاص كدا جبت اخري وعاوز اتجوز
الادهم ضحك اوي: خلاص يافهد كفاية كدا سامر خرج عن شعوره
الفهد بص لسامر: بس اللي اتفقنا عليه هيحصل
سامر: ياعم موافق بس ابوس ايدك اخلص
ليل ضحكت اوي: الواد اتجنن
مي: سيبوا حبيبي يفرح بقى
الفهد: خلاص ياسامر هكلم سامي واتفق معاه ان الفرح بعد شهر
سامر بصله بصدمة: نعممممم لا بص اتفق على ان الفرح بعد ١٥ يوم حلو اوي لكن شهر بـ٣٠ يوم لأ
الفهد: افرض رفض؟
سامر: لا مش هيرفض انا عارف انه هيوافق
الفهد: ماش ياسامر هكلمه
وفعلا الفهد كلم سامي والحمدلله وافق😂 لان الفهد قاله انه لو رفض سامر هيموتهم كلهم
واهي الفرحة هتدخل القصر من تاني وكل اللي في القصر مستعديين ليوم سامر أوي ، وعدت الايام وفاضل اسبوع كامل على الفرح والاتفاق حصل ومافيش اي راجل او اي شاب يشوف مراته عشان هما اتفقوا على كدا وبيتكلموا في التليفون بس ورغم ان سامر ندم انه وافق على الاتفاق دا بس اهو مستحمل عشان أيامه تعدي من غير مقالب ولا تحديات
ليث دخل عليه الاوضة وهو بيتكلم مع سمر في التليفون: وحياة امك انت قاعد تحب هنا واحنا قاعدين تحت قوم معايا
سامر ضحك: ياعم يعني لا اعرف اشوفها ولا كمان اكلمها
ليث مسكه من هدومه وأخد التليفون ورد هو: بقولك ايه ياعروسة اقفلي انتي بقى دلوقتي عشان احنا عاوزينه في موضوع مهم وليلته سودا
سمر ضحكت: ربنا معاكم بقى سلام
سمر قفلت وسامر نزل مع ليث قعد معاهم تحت والفهد قاعد مضايق منهم
سامر بصله: ايه ياعمو مالك مضايق ليه
الفهد بصله بغيظ: خليك في حالك عشان هقوم اضربك
سامر ضحك وسكت لان كلهم عارفين ان الفهد مضايق انه بعيد عن ليل وكل واحد فيهم مضايق انه بعيد عن مراته بس هما اتفقوا واتحدوا بعض فلازم يكونوا اد التحدي
الاسبوع عدا وجه اليوم المنتظر وكل واحد فيهم مستني يشوف مراته بعد غياب اسبوع كامل خصوصا ان كلهم فضلوا اد التحدي ومحدش حاول يغش ولا يخدعهم عشان يكونوا فرحانين ببعض بذيادة
سمر هتلبس فستانين وسامر هيلبس بدلتين واحدة بچاكيت ابيض والتاني اسود، سمر اختارت اول فستان منفوش ورغم بساطته وشياكته بس كان جميييييل جداً هي مابتحبش انها تكون مأڤورة في اللبس، اختارت فستان جميييل برقبة مقفولة عشان هي محجبة ودراع الفستان كان عبارة عن طبقتين فوق بعض شفاف من نوع قماش غير باقي الفستان وطبعا هتلبس تحت باضي باللون الابيض والتاج بتاعها كان شبيه بتاج الملوك المرصع بالماس واللولي، الفستان تطريزه رقيق جدا وكان في غاية الجمال والبساطة، اما الفستان التاني كان صك ستان من غير تطريز عليه غير بس من عند الكتف من فوق فيه تطريز رائع وكان باردوا مقفول عشان حجابها، الكوتشي بتاعها كان ارضي ومطرز بالدانتيل المرصع باللولي
نيجي بقى للعريس سامر عريسنا المنتظر، بدلته السودا كانت في غاية الشياكة والرقي بقميصها الابيض بالببيونة السودا وكان على صدره من الشمال عند القلب كدا سلسلة متعلقة في جيب الچاكيت
وفي نهاية السلسلة حرف سمر بالانجليزي (S)
اما البدلة التانية كانت بيضا بقميص أبيض بنفس الاستايل واختيار اللبس كان في غاية الجمال، كل البنات لبسوا نفس لون الفساتين باللون الكاشمير بحجابهم الكاشمير والكوتشيات البيضا، حتى البنات الاطفال نفس الالوان والولاد لابسين بدل بيضا ذي الكبار
الرجالة الكبار لابسين بدل بيضا وكل زوجة ليهم لابسة فستان باللون الفضي الجميل بنفس لون الحجاب والشوزات مختلفة بس بألوان بيضا والفرح كله كان في غاية الرقي والجمال وفعلا فرح يليق بس بعيلة البارون، الفهد فخور بالعيلة واللمة الجميلة اللي دايما بيحافظ عليها وبيحاول على أد مايقدر انه يجمعهم لآخر العمر
العرسان رقصوا على أغنية صاحبة الصون والعفاف وسامر كل شوية يشيل سمر ويلف بيها، وطبعا جواد حضر الفرح ورغم انه لسة بيحب سمر بس فرحان ليها من قلبه وانها تستاهل كل خير، وطبعا تم كتب الكتاب قبل بداية الحفلة وكالعادة تم تصوير العرسان والفرح مش هيكون فرح من غير الصورة العائلية اللي مجمعة العيلة كلها
الفرح انتهى والعرسان في طريقهم لبيت الزوجية وعند وصولهم للڤيلا الشباب قعدوا يضربوا كلاكسات بالعربيات وكأنهم بيعملوا احتفال تاني من اول وجديد وقعدوا يرقصوا مع سامر، ودخلوا للڤيلا والشباب قالوا بلاش يرخموا على سامر لان دا يومه اللي مستنيه من زمان ومن حقه يفرح من غير اي مقالب
سمر وسامر دخلوا اوضتهم وفرحانين ببعض جداً
سامر واقف ادامها وماسك ايديها وبيبص في عنيها: عاوز اتكلم معاكي شوية
سمر: خير ياحبيبي
سامر: تعالي نقعد
قعدوا جمب بعض على السرير وسامر بدأ يتكلم: اوعديني ان ماتناميش ابدا في يوم وانتي زعلانة مني، اوعديني ان لو حصل اي خلاف مابنا نسمع بعض وبلاش ناخد موقف من بعض من قبل مانسمع لبعض، اوعديني ان محدش يدّخل مابنا في اي حاجة غير لو فيه مشكلة كبيرة ودا ان شاء الله اوعدك ان دا مش هيحصل، اوعديني ان عمرك ما تسيبي بيتك ولا تسبيني، اوعديني انك دايما تكوني سندي وواقفة جمبي
سمر بصتله بكل حب: اوعدك ان هكونلك الزوجة والام والاخت والصديقة والصاحب كمان، اوعدك ان هصونك وهحترم غيابك ذي وجودك، اوعدك ان عمري ما احكم على اي حاجة تعملها غير لما اسمعك، اوعدك ان هكون جمبك في اي وقت وفي اي حاجة
سامر باس دماغها: ربنا يباركلي فيكي يلا نبدأ حياتنا بركعتين شكر لربنا
وهنا بدأت حياتهم الجميلة الهادية (او يمكن تكون مش هادية اوي😂)
عدت الايام وهدى ربنا رزقها بولد وسموه أدهم وكأن ربنا بيقولها قبلت دعوتك ورزقتك بالولد، و أيهم كان فرحان بيه اوووووي
بعد حوالي سبع شهور من جواز سامر، سمر كانت حامل وكلهم قاعدين تحت في الڤيلا وسمر بتجري ورا سامر وهي شايلة السكينة
سمر: بقى بتخوني انا لازم اقتلك
سامر بيجري منها: ياستي وربنا مابخونك دي عميلة جديدة في الشركة
ليث بصلهم: احنا مش هنخلص بقى من خناقكم دا
سامر وقف وبص لسمر وبيتكلم بتريقة: اللي يشوفك يوم الفرح وانتي بتوعديني انك تسمعيني قبل اي مشكلة مايشوفكيش ياختي دلوقتي وانتي بتجري ورايا بالسكينة
وهنا بقى نقدر نقول ان الاتنين دول هيكونوا مجانين القصر😂)
اخر مشهد في الرواية نيجي للشركة كان في اجتماع مهم مابين شركة البارون وكذا شركة بس كنت انا ككاتبة لازم يكون ليا مشهد في الرواية دي😂😂
الفهد قاعد على اول ترابيزة الاجتماعات وكان موجود ابطال رواياتنا الحلوين
سليم الشامي (بطل رواية تلاقينا)
فهد المنياوي (بطل رواية مكتوبة ليك)
مهاب (بطل رواية إختارتك إنت)
مهاب العمري (بطل رواية هكذا يكون الحب)
زين صفي الدين (بطل رواية قلوب حطمها العشق)
يوسف (بطل رواية نصيبي وقسمتي)
أسد (بطل رواية سري)
الفهد بص ليهم: ياترى الكاتبة هتجيب مين بطل جديد؟
انا بقى هنا كنت لازم ادخل، وفعلا انا دخلت عليهم اوضة الاجتماعات وقعدت قصادهم وبصيت لكل واحد فيهم: جاي ليكم بطل جديد بشخصية جديدة بحكاية جديدة
سليم الشامي: وياترى يطلع مين دا بقى؟
الكاتبة إيمان جمال: مش انا اللي هرد هو اللي هيقول
وهنا بقى دخل بطل روايتي الجديدة اللي لسة محددتش اسمها بس كتبت افكارها ودخل بكل هيبة ورجولة وبصلهم واتكلم بكل تحدي وثقة: انا صقر الألفي
(وهنا بقى أقدر أقول تمت بحمد الله)
لقراءة الرواية كملة اضغط على : (رواية أحفاد البارون الجزء الثالث)