روايات

رواية أحفاد البارون الجزء الثالث الفصل السادس والعشرون 26 بقلم إيمان جمال

موقع كتابك في سطور

رواية أحفاد البارون الجزء الثالث الفصل السادس والعشرون 26 بقلم إيمان جمال

رواية أحفاد البارون الجزء الثالث الجزء السادس والعشرون

رواية أحفاد البارون الجزء الثالث البارت السادس والعشرون

أحفاد البارون الجزء الثالث
أحفاد البارون الجزء الثالث

رواية أحفاد البارون الجزء الثالث الحلقة السادسة والعشرون

سمر فضلت قاعدة مكانها لحد ماجه وقت انها تمشي عشان حفلة عيد الميلاد وعاليا دخلتلها
عاليا: يلا يابنتي
سمر: ادخلي استأذني منه
عاليا: هو انا اللي صاحبة الحفلة
سمر بضيق: مش عاوزة ادخله
عاليا بصتلها بشك: ليه؟!
سمر: مافيش انا هقوم اهو
سمر قامت ووقفت ادام الباب ومترددة انها تخبط بس اتشجعت وخبطت ودخلت وهو قاعد مكانه
سامر: في حاجة؟
سمر بتتكلم بتوتر ومش بتبصله: ممكن امشي؟
سامر: ليه؟
سمر: عشان حفلة عيد ميلاد ابن اختي
سامر قام وراح وقف ادامها: وعشان كدا بقى متشيكة ؟
سمر ماردتش عليه وهو رفع وشها بإيده وعينهم اتقابلوا…..سامر: ماتبعديش عينك عني تاني
سمر بتبصله بتوهان لا هي عارفة انه فعلاً حبها ولا هي قادرة تقوله بحبك عشان لسة خايفة
سامر: انا اسف عاللي حصل
سمر بصت بعيد عنه: ماتعملهاش تاني
سامر قرب منها بهدوء: ما اوعدكيش عشان ساعتها هتكوني مراتي
سمر اتوترت واتكسفت وهو مسك ايديها وباسها في كف ايديها من جوا: مين رايح معاكي؟
سمر بتوتر: عاليا راحة معايا
سامر: محدش تاني؟
سمر: تقصد مين؟
سامر: اقصد ذي جواد او ذياد
سمر: جواد اصلا مايعرفش وذياد هيروح هو وخطيبته
سامر: هو خطب؟
سمر: ايوا
سامر لسة هيتكلم بس عاليا خبطت ودخلت
عاليا: مستر جواد بارة
سامر بص لسمر وبص لعاليا: دخليه
عاليا خرجت وجواد دخل…… جواد: عاملين ايه؟
سامر: تمام، ايه سر الزيارة
جواد: عادي اصل انا رايح عيد ميلاد ابن اخت سمر فقولت اجي اخدها وانا رايح
سامر بص لسمر وسابهم وراح قعد مكانه: تمام تقدروا تمشوا
جواد بص لسمر: يلا؟
سمر بصتله وبصت لسامر: طب ممكن تسبقني بس على تحت
جواد بص لسامر وبصلها: ماشي
جواد نزل وهي فضلت واقفة: انا معرفش انه رايح
سامر: عادي
سمر قربت من المكتب: والله ماكنت اعرف
سامر بصلها واتكلم بحزن: عادي ياسمر، ماهو له الحق يعمل اللي هو عاوزه عشان بيحبك
سمر لسة هترد بس سامر قاطعها: روحي عشان ماتتأخريش على معادك
سمر بتوتر: بس انا مش عاوزاك تكون زعلان
سامر بصلها بهدوء رهيب: عادي
سمر: لو مش عاوزني اروح معاه مش هروح
سامر قام من مكانه تاني ووقف ادامها: يعني لو قولت ماتروحيش معاه هتعملي كدا؟
سمر بتوتر: ايوا
سامر رفع وشها وهي بصتله: ليه؟
سمر متوترة اوي: عشان انت عاوز كدا
سامر: ايوا ليه باردوا؟
سمر معرفتش ترد وهو ابتسم: طب روحي معاه عشان ماتركبوش مع حد مانعرفوش
سمر: يعني مش هتكون زعلان؟
سامر قرب من ودانها واتكلم بصوت واطي وكله حب: انا مش هبقى زعلان بس هكون غيران عليكي وانتي معاه
سمر فرحت اووي وبصتله: تعالى معايا
سامر: نفسي بجد بس سامي هيضايق، روحي وانا هتصرف معاه بس عاوز اخد الموافقة منك انتي
سمر لسة هترد بس عمر دخل
سامر بصله بغضب: نعم
عمر ضحك: في ايه؟
سمر بصت لسامر: عن اذن حضرتك
سمر خرجت وسامر مضايق….عمر: في ايه؟
سامر: كانت لسة هتقول ياعمر كان لازم تيجي دلوقتي
عمر ضحك: اهو حظك بقا
سمر نزلت هي وعاليا وجواد كان مستنيهم في العربية وقبل مايركبوا هي اخدت بالها ان سامر بيبص عليهم من فوق
سمر: عاليا ممكن انتي تركبي جمب جواد؟
عاليا: ليه؟
سمر: مش عاوزة اركب جمبه
عاليا: ماشي
عاليا ركبت جمب جواد اللي استغرب التصرف دا وسمر ركبت في الكرسي الخلفي وسامر فرح اووووي لما هي عملت كدا ورن عليها وهي ردت
سمر: الو
سامر: انا بحبك اوي ياسمر
سمر فرحت اوي لانها حست بإنه فعلاً صادق: طب ممكن نتكلم بعدين؟
سامر: حاضر
سمر قفلت وكانت سعيدة اوي وطول الطريق عاوزة تبعتله رسالة تقوله انها بتحبه بس كل ماتكتب الرسالة ترجع تمسحها بس قالت بعد الحفلة
وصلت الحفلة بس قبل ماتدخل جواد وقفها
جواد: اختارتي مين؟
سمر بصتله وابتسمت: اختارته ياجواد
جواد رغم انه زعل بس ابتسم: كنت متأكد
سمر: هو فعلاً بيحبني بجد
جواد: ربنا يسعدكم
الحفلة فضلت ساعات لحد اخر اليوم وسمر انشغلت بيها أوي
في الڤيلا، الشباب قاعدين سوا والبنات بيجهزوا العشا
امير بص لسيد: البطيخة بتاعتك هتولد امتى؟
سيد ضحك: هانت اهي خلاص
باسم بص لعمر: وبطيختك امتى
عمر ضحك اوي: بعد بطيخة سيد
أيهم: وانا بطيختي بعدكم
ليث ضحك: هفرح فيكم اوي
مهاب بص لسامر السرحان: ايه ياسامر سرحان في ايه
سامر بصله: انا عاوز اخطب
سيد بحماس: وأخيرا
اكمل: سمر؟
سامر: ايوا
وهما بيتكلموا دخل معاذ وقعد معاهم بسرعة: عاوز حد يلحقني
ليث: في ايه؟
معاذ: ريما شكة في سفر عمو عماد وانا خلاص مبقتش عارف اقولها ايه
اكمل: خلاص هما نازلين بكرة فهتعرف منه
معاذ بخوف: الله يطمنك دا انا كدا هموت
أيهم ضحك: ياعيني عالرجالة
في اللحظة دي دخل مروان وقعد معاهم وباين على وشه الخوف
سيد: في ايه مالك انت كمان
مروان: ديما عرفت بمرض ابوها
أيهم بصله بشك: ومين قالها؟
مروان بصله بتوتر: انا
ليث بغضب: مابتمسكش نفسك أبداً
مروان: اهو اللي حصل بقى ياليث، كنت بكلمهم وهي سمعتني ومعرفتش اكدب اكتر من كدا
معاذ: طب ماهي كدا هتقول لريما
مروان: لا ماتقلقش انا فهمتها انها متعرفش وهي وعدتني انها مش هتقول حاجة وكمان هي جات النهاردة هنا عشان عرفت برجوعهم من السفر بكرة
سامر ماسك تليفونه وكأنه مستني سمر ترن والوقت بيمر وهي مارنتش
عمر طبعاً قاعد جمبه وبيتكلم بصوت واطي: قوم كلمها
سامر: متردد
عمر: قوم ياسامر
سامر قام وساب الشباب وخرج الجنينة ورن على سمر مرة بس هي ماردتش لانها كانت في الحمام، وهو قال مش هيرن تاني طالما هي ماردتش ودخل قعد مع الشباب تاني
سمر خرجت من الحمام وخرجت قعدت مع اختها وسابت تليفونها ذي ماهو، سامر فضل مستنيها ترن وحس انه غلط انه رن والساعة 12 بالليل وسمر كانت سهرانة مع اختها في البلكونة
سها: انتي مش عندك شغل الصبح
سمر ضحكت: اه بس مش جايلي نوم
سها: هي الساعة كام دلوقتي
سمر: انا تليفوني جوا استني هروح اجيبه
سمر قامت دخلت اوضتها واخدت تليفونها وشافت ان سامر رن عليها وخرجت تاني لأختها
سمر: دا سامر رانن عليا
سها قامت وضحكت: طب شوفي عاوز منك ايه
سها دخلت وسابتها وسمر كانت مترددة ترن عشان الوقت اتأخر فقالت هتبعت رسالة الاول على الواتس تشوفه صاحي ولا وبعتتله فعلا رسالة بتقوله فيها (صاحي؟)
سامر في الوقت دا كان واقف في بلكونة اوضته بيبص للسما وسمع صوت الرسالة وفتحها وشافها وابتسم ورن عليها
سمر: الو
سامر: الو
سمر: انا ماشفتش المكالمة غير دلوقتي
سامر بهدوء: ما انتي انشغلتي عني النهاردة
سمر ابتسمت: هو بس اليوم كان طويل ورجعنا الساعة 7
سامر: جواد فضل لحد اخر الحفلة؟
سمر: لا
سامر: تمام وذياد؟
سمر: ذياد مشي معانا في الاخر لانه صاحب سامي
سامر: وكان قاعد مع مين؟
سمر فرحانة انه غيران عليها: ما اخدتش بالي لان كنت واقفة مع سها وفاروق
وهما بيتكلموا دخل ليث الاوضة ووقف ورا سامر
ليث: بتكلم مين
سامر اتخض وبصله: ياشيخ حرام عليك خضتني
ليث بتريقة: ايه ياحلوة اتخضيتي
سمر لسة معاه على التليفون….سامر ضحك: بلاش رخامة بقا الله يسترك
ليث بصله وغمزله: ليه بتكلم مين؟
سامر ضحك اوي: يلا ياليث روح نام
ليث اتكلم بصوت عالي عشان يسمع سمر: طب ابقى قولها تنام بدري عشان عندها شغل الصبح
ليث سابه ومشي وسامر بيضحك بصوت
سمر لأول مرة تسمع ضحكته بالشكل دا وقالتله بتلقائية: اول مرة اسمعك بتضحك كدا
سامر: حقك عليا ان انا كنت دايما قاسي معاكي
سمر: عشان ماكنتش شايفني ياسامر
سامر: انا بحبك ياسمر وعاوزك معايا موافقة؟
سمر: سامر
سامر: ياقلب سامر
سمر: بحبك
سمر قالت الكلمة وسكتت خالص من كسوفها
سامر: انتي قولتي ايه؟
سمر بتوتر: انت سمعتها
سامر: وايه يعني لما اسمعها تاني
سمر: هي مرة وخلاص ها
سامر ابتسم: بس انا هعتبر نفسي ما اسمعتهاش
سمر: ليه؟
سامر: عشان لازم اسمعها منك وانتي ادامي
سمر: لالالالالا
سامر بزعل: يعني مش هتقوليها وانا ادامك
سمر بكسوف: لا
سامر فعلاً زعل وسكت وهي حست بدا بس هي فعلاً هتتكسف
سمر: سامر
سامر: نعم؟
سمر: سكت ليه؟
سامر: أبداً مافيش
سمر: هتنام؟
سامر: ايوا
سمر زعلت بس هو فعلاً زعل: طب تصبح على خير
سامر قفل معاها من غير حتى مايرد وقعد مضايق جداً لحد ما نام
تاني يوم الصبح، كلهم صحيوا عشان الفطار ويروحوا الشركة والمفروض الفهد والباقيين يرجعوا
فهد الصغير بيتكلم مع ابوه: جده راجع النهاردة؟
ليث: ايوا ياحبيبي
نوح: وحثني (وحشني) اوي
اكمل ضحك: ماتقلقوش شوية وهتلاقوه هنا ان شاء الله
سامر صحي وغير هدومه وصلى ركعتين الصبح وخرج من اوضته ومزاجه مكانش حلو واتقابل في قصي وهو داخل الڤيلا
قصي: صباح الخير ياعمو
سامر ابتسم: صباح الخير ياحبيبي
سامر دخل على اوضة السفرة وكلهم متجمعين
ليث: في اجتماع النهاردة لازم كلنا نحضره
عمر: مع مين؟
ليث: مع شركة الجواد
أكمل: طبعاً دا الاجتماع اللي هنتفق فيه على كل حاجة؟
ليث: ايوا
أيهم بص لسامر اللي بيفطر في هدوء: شايفك هادي يعني ياسامر
سامر بصله: ايوا يعني اقوم اشد في شعري مثلا
مهاب: في ايه ياسامر مالك؟
سامر قام وساب الفطار: مافيش انا رايح الشركة…… وبص لعمر: رايح معايا؟
عمر قام: اكيد
خرجوا سوا والباقيين لسة قاعدين
ديما بصت لليث: انا حقيقي زعلانة منك
ريما بإستغراب: ليه ياديما؟!
ديما اتكلمت بهدوء وحذر عشان اختها ماتحسش بحاجة: أبداً مافيش عشان رخامته عليا
ليث قام وبصلها: رخامتي دي كانت لازم وخدي بالك كويس لحد مايرجعوا ياديما
الشباب قاموا واحد ورا التاني عشان كل واحد فيهم يروح شغله
في الطريق سامر سايق العربية وباين عليه انه مضايق
عمر: حصل ايه ياسامر؟
سامر بغضب: اخيرا قالتلي امبارح انها بتحبني بس هي رافضة تقولها ليا ادامي
عمر بهدوء: طب ماهي اكيد مكسوفة
سامر بعصبية: وليه تقولها من الاول هي حسستني امبارح اني بشحتها منها
عمر ضحك غصب عنه: هو انت بجد مضايق من كدا؟
سامر بصله بغضب: اقسم بالله هتتريق هنزلك هنا
عمر: خلاص هسكت خالص
بعد شوية وصلوا الشركة بس كان في الفرع التاني وماوصلش مكتبه وسمر كانت قاعدة مستنياه وعرفت من عاليا انه في الفرع التاني في مكتبه وراحت هناك وخبطت على الباب ودخلت وهو شافها داخلة بس مافيش اي ردة فعل منه
سمر: انت هنا ليه؟
سامر ببرود: عادي
سمر: عادي ازاي مش انت مكان الفهد هناك؟
سامر بصلها اوي: انا حابب اكون هنا النهاردة
سمر: طب ليه مكلمتنيش ان اكون هنا
سامر: مش يمكن عاوز اكون لوحدي
سمر اتفاجأت من رده وزعلت اوي: متأسفة
سمر لسة هتخرج بس سامر وقفها: استني
سمر وقفت وعنيها في الارض وهو قام من مكانه ووقف ادامها: في شوية ورق في درج المكتب التاني ياريت تبعتيه مع اي حد
سمر رفعت وشها وعنيهم اتقابلوا وعنيها كلها دموع: اي اوامر تانية؟
سامر: لا
سمر خرجت وسابته واول ماخرجت سمحت لدموعها تنزل بس قبل ماتمشي من ادام باب المكتب هو خرج بسرعة ودخلها المكتب تاني
سمر بصتله من غير اي كلام وهو زعل من نفسه انه خلاها تعيط ومسح دموعها: بتعيطي ليه؟
سمر بإنهيار: عشان انت مش عاوز تشوفني
سامر ابتسم: عشان انا زعلان منك
سمر: ليه انا عملت ايه؟
سامر: انتي عارفة عملتي ايه
سمر بصتله بكسوف: انا مش هعرف اقولها
سامر بيقرب منها: ليه؟
سمر بتبعد: كدا
سامر بيقرب اكتر وهي بتبعد لحد ماكان وراها الحيطة…..سامر: هتهربي مني تروحي فين؟
سمر بكسوف واضح: بحبك
سامر غمض عنيه وابتسم وبصلها: ماسمعتش
سمر بغضب: لا بقى
سامر بيقرب من وشها: من حقي اسمعها كتير
سمر مش عارفة تتكلم من كتر كسوفها ومتوترة من قربه ليها ولسة هتبعد تليفونها رن وكان جواد وسامر شاف اسمه
سمر بصتله بتوتر: انا قولتله اني اختارتك
سامر: وبيرن ليه؟
سمر: مش عارفة
سامر: طب ردي
سمر ردت بس قصدت تفتح الاسبيكر: الو
جواد: انتي فين؟
سمر: في الشركة
جواد: انا في المكتب بتاعك مش لاقيكي ولا كمان سامر
سمر: احنا في الفرع التاني
جواد: تمام
سمر: شوية وهنيجي
جواد: ماشي
جواد قفل وهي بصت لسامر واتكلمت بحب وكسوف: انا اختارتك انت ياسامر عشان بحبك
سامر: اعمليله بلوك
سمر ضحكت: طب والشغل بقى
سامر قرب اكتر: انتي هتبقي زوجة سامر البارون وبس يعني ملكي انا ومافيش شغل خالص وهغيرلك الرقم دا تاني
سمر بتبصله بحب وهو بيقرب اكتر وعاوز يبوسها بس هي منعته….سمر بصتله: انت عملتها مرة وانا زعلت منك بس همنعك المرادي
سامر ابتسم: بس لما تكوني مراتي مش هتقدري تمنعيني
سمر بصت للأرض واتكلمت بكسوف: ساعتها هكون ملكك
سامر رفع وشها: انتي ملكي من دلوقتي ياسمر انا رايح لسامي
سمر: بجد؟
سامر: اه هاتيلي عنوان شغله وانا هنزل دلوقتي اروحله
سمر: طب والاجتماع؟
سامر: هما يحضروه
سمر بخبث: طب وجواد؟
سامر بصلها برفع حاجب: وبعدين بقا
سمر ضحكت: ماهو انت هتمشي وهو هيحضر الاجتماع وبكدا هيجي يتكلم معايا
سامر قرب منها اكتر: انا واثق فيكي وعارف انك مش هتسمحيله يتعدى حدوده معاكي
سامر عاوز باردوا يبوسها ومش قادر يمنع نفسه عنها
في اللحظة دي الفهد وصل الشركة لان قرر يروح الشركة بعد وصوله المطار وقرر يروح لسامر يشوفه الاول
سامر بيبص لسمر اوي: مش قادر
سامر باسها بوسة بحب وشوق ورقة وهنا بقى الباب اتفتح وكان الفهد طبعاً والاتنين بعدوا عن بعض بسرعة وواقفين متوترين
الفهد بصلهم بغضب: ايه اللي بيحصل هنا دا
سامر مش عارف يرد يقول ايه وسمر بتتمنى الارض تنشق وتبلعها
الفهد بعصبية وصوت عالي: ماتردوا عليا
سامر رد: انا هفهم حضرتك
الفهد بغضب: تفهمني ايه وزفت ايه، دي شركة محترمة مايحصلش فيها الكلام دا
سمر مقدرتش تتماسك واغمى عليها وسامر جري عليها بسرعة والفهد خرج وسابه يتصرف هو وقرر يروح لعمر وفي اللحظة دي روان وصلت عند عمر عشان هتروح للدكتورة وحبت تعدي عليه وباردوا واقفين ادام بعض في موقف رومانسي وعمر بيبوسها😂 والفهد دخل والاتنين اتخضوا وروان وقفت ورا عمر
الفهد بغضب: هو في ايه، هو انا كل ما ادخل على حد الاقيه بيبوس واحدة
عمر غصب عنه ضحك: قفشت مين غيري
الفهد بصله وضحك: صاحبك وحبيبك
عمر بصدمة: اوبا وعملت ايه طيب
الفهد: ولا حاجة اتعصبت عليهم…..الفهد بص لروان اللي واقفة ورا عمر: احمدي ربنا انك مراته كان زمانك شفتي طريقة تانية
روان ضحكت: سامحنا ياعمو، وسامح سامر باردوا
الفهد بخبث: لا دا بقى لازم اعلمه الادب
سامر بيفوق سمر وهي أخيراً فاقت وبصتله بدموع وانهيار وبتحاول تبعد عنه
سامر: استني بس ياسمر
سمر بإنهيار: استنى ايه اكتر من كدا انا قولتلك لا وانت باردوا عملت اللي في دماغك والنتيجة كانت اني اتهانت
سامر: انا عمري ما اقدر اهينك ولا اتسبب في دا
سمر بغضب: وتسمي اللي حصل دا ايه
سامر سكت ومعرفش يرد عليها بس الفهد دخل وهو اللي رد عليها
الفهد: تسميه قرصة ودن ليكم انتو الاتنين عشان تفوقوا
سمر وقفت ورا سامر تتحامى فيه من كسوفها ودا فرّح سامر اوي….سامر: بعد اذن حضرتك ياعمي كلامك معايا انا مش معاها عشان انا السبب
الفهد: انت حسابك معايا بعدين بس لما نرجع الڤيلا …..وبص لسمر: امال انتي بقى تتفضلي تقدمي استقالتك
سمر بصتله بصدمة ودموع……سامر: اسمعني بس ياعمي
الفهد بصله: اللي قولته يتنفذ ومحدش يراجعني فيه
الفهد سابهم واتحرك عند الباب ورجع بص لسمر: ماهو مش معقول مرات سامر البارون هتفضل سكرتيرته
سمر بصتله بدموع صدمة معاها فرحة…..سامر بغضب: حرام عليك والله بالمقالب اللي حضرتك بتعملها فينا كل شوية دي
الفهد بصلهم وغمزلهم: اتلموا بقى شوية لحد ماتتلموا وتتجوزوا مش كل شوية هقفش حد في وضع مخل
الفهد خرج وسابهم وسمر واقفة مش مصدقه اللي هي سمعته وسامر مسحلها دموعها: يلا عشان اوصلك للبيت وانا هروح لسامي
سمر بصتله بحب: انا بحبك اوي
سامر بغيظ: يلا ادامي عشان شوية والفهد هيرجع يقفشنا تاني
في القصر بعد رجوع الكبار، هاجر قاعدة في اوضة لوحدها وعماد راح لأوضتها بس هو لسة تعبان وخبط وهي قامت فتحت
هاجر: نعم؟
عماد: هتسبيني واقف على الباب كدا؟
هاجر دخلت الاوضة وهو دخل وقفل الباب
هاجر: بعد اذنك افتح الباب
عماد بصلها بحزن وفتح الباب تاني وراح قعد على اقرب كرسي: هتفضلي كدا لحد امتى؟
هاجر: انا مصممة على رأيي
عماد بزعل: لآخر مرة ياهاجر بسألك انتي عاوزانا نطلق وصدقيني اللي هتقولي عليه انا هنفذه
هاجر بتعاند نفسها وفي نفس الوقت رافضة الفكرة بس ردت وقالتله: ايوا مصممة
عماد وقف وبصلها: تمام ياهاجر المأذون هيكون هنا الليلادي
عماد بيتحرك للباب بس حس انه دايخ وسند على الكرسي وهاجر جريت عليه قلقانة: عماد انت كويس
عماد بصلها وفجأة اغمى عليه وهاجر قعدت تصرخ وكل اللي في القصر اتجمعوا في الاوضه والادهم كان هنا لان الفهد هو اللي راح الشركة بس، وشريف بيكشف عليه وبيقيس الضغط وكان واطي
شريف: ضغطه واطي حد يعمله اي حاجة ياكلها….شريف بص لهاجر: وياريت محدش يضايقه لانه لسة تعبان
هاجر واقفة بتعيط وليل واقفة جمبها: خلي بالك منه ياهاجر
هاجر بإنهيار: انا السبب في كل دا
ملك: اهدي ياهاجر
نور: يلا ياجماعة نسيبها معاه شوية
ليل والباقيين خرجوا ومعاهم الرجالة وهاجر فضلت واقفة جمب السرير وعماد فايق بس مش بيبصلها
هاجر بتعيط: انا اسفه
عماد بصلها من غير اي كلام…..هاجر: انا السبب في كل دا
عماد بهدوء: ليه مش دا قرارك؟
هاجر قعدت جمبه: قرار في وقت زعل
عماد: يعني ايه؟
هاجر: يعني انا مقدرش اعيش من غيرك ولا هقدر ابعد عنك
ديما في اللحظة دي دخلت ووقفت ادامهم: ممكن بقى افهم انتوا ليه خبيتوا عننا اللي حصل؟
عماد بتوتر: هو ايه اللي حصل؟
ديما: بلاش كدا يابابا عشان انا عرفت كل حاجة وزعلانة منك اوي
عماد ضحك: لا بقولك ايه كفايه زعل امك مني
ديما بحزن: لا يابابا بجد زعلانة عشان تخبي علينا انك تعبان بالمرض دا
عماد: ماكنتش حابب اقلقكم
ريما هنا بقى دخلت وكانوا فاكرين انها عارفة اللي حصل
عماد بصلها: ابوس ايدك انتي كمان ماتقولي انك زعلانة مني بسبب ان خبيت عليكوا مرضي بالسرطان
ريما بصتله بصدمة: سرطان؟
ديما بصتله: ريما مكانتش تعرف يابابا
ريما بصت لأختها بدموع: يعني انتي كنتي عارفة حاجة ذي دي وخبيتي عني؟
ديما: والله انا لسة عارفة امبارح حقك عليا
ريما بإنهيار: وليه معرفتنيش، انا اصلا كنت شكة في السفر اللي جه فجأة دا
هاجر: اهدي ياحبيبتي بابا الحمدلله كويس وعمل العملية ونجحت
ريما: ولو لا قدر الله كان حصله حاجة ساعتها كنت انا هعمل ايه بكلامكم دا
عماد: والله انا كويس وادامكم اهو اهدي بقى
البنات قعدوا جمب ابوهم واخدهم في حضنه والاتنين بيعيطوا جامد وبيحضّنوا عليه كأنه هيهرب
سامر وصّل سمر البيت وراح للشركة اللي بيشتغل فيها سامي وطلع وسأل على مكتبه وعرف مكانه وراحله، سامي كان في مكتبه وطبعاً هو في ال (إتش آر) وكل المكاتب في قاعة كبيرة جمب بعض
وسامر وقف قصاده: ممكن نتكلم شوية؟
سامي بصله: انت عرفت المكان هنا ازاي؟
سامر: اكيد عارف الاجابة
ذياد شاف سامر موجود وراح عندهم: اهلا سامر
سامر: اذيك ياذياد
ذياد: الحمدلله، نورت الشركة
سامر: متشكر
ذياد بصلهم: طب هسيبكم شوية
سامر: لا استنى ياذياد انا محتاجك تكون موجود
سامي وقف: تعالوا ننزل الكافتيريا
نزلوا الكافتيريا وقعدوا سوا على الترابيزة
سامي: اتفضل اتكلم انا سامعك
سامر: انا جاي اقولك ان بحب سمر وعاوزها بجد
سامي: وبعدين؟
سامر: وبعدين دي بقى عندك، انا جاي عشان اخد منك معاد ان اجيب اهلي واجي اتقدملها
سامي: وانا مش موافق
ذياد: ماخلاص بقى ياسامي وافق
سامر: طب ممكن اعرف انت ليه رافض؟
سامي: عشان انت مش بتحبها
سامر اتكلم بكل حب وصدق: والله بحبها، انا عارف ان كنت قاسي اوي معاها وان ماكنتش شايفها ذي ماهي شايفاني بس انا بجد بحبها وجاي دلوقتي اقولك انا عاوز اتجوزها
سامي وقف: وانا باردوا مش موافق
سامر وقف ادامه واتكلم بحزن: انت قولتلي قبل كدا انك رافض بسبب اني ماكنتش بحبها بس انا دلوقتي بعشقها مش بس بحبها، وانا النهاردة جيتلك عشان اتكلم معاك وتفهمني
سامي: انت اناني ومتكبر ومش بتحب غير نفسك وبس
سامر بصله بحزن واضح وخرّج الكارت بتاعه من جيبه وحطه على الترابيزة: انا عمري ماكنت اناني يمكن فعلاً كنت متكبر بس معاها هي واحد تاني وحبي ليها هو اللي غيرني، دا الكارت بتاعي مستني ردك عليا بس حتى لو بالرفض فأنا باردوا هاخدها
سامر سابه ومشي وذياد واقف يغلّطه ويلومه على اللي عمله
ذياد: ليه كدا ياسامي؟
سامي: كنت عاوز اشوف حبه ليها
ذياد: ها وشفت؟
سامي: ايوا ياذياد، سامر المرادي جاي وهو فعلاً بيحبها وعاوزها
ذياد: طب ليه باردوا صممت على رأيك؟
سامي: عشان اخرّج كل الكلام اللي جواه وانا دلوقتي هجوزهاله وانا مطمن
سامر محبش يرن على سمر ولا يقلقها بس هي رنت عليه وهو مكانش عاوز يرد بس هو لو ماردش هيقلقها اكتر
سامر: الو
سمر: طمني عملت ايه؟
سامر رد عليها بس بالكدب: قالي هيفكر ويرد عليا
سمر: يعني حسيت من كلامه بإيه؟
سامر: مش عارف
سمر: ماتقلقش طالما قال هيفكر يبقى هيوافق
سامر بيكلم نفسه من غير صوت: يارب فعلاً يوافق
في المساء في البيت عند سمر، قاعدين بيتفرجوا على التليفزيون وسمر مستنية تشوف سامي هيقول ايه
سامي: سامر جالي الشركة النهاردة
سهى بصتله: بجد؟
سامي بص على سمر: ايوا
سهى: طب ليه؟
سامي: بيتقدم لسمر
سهى بفرحة: طب انت قولتله ايه؟
سامي: قولتله لا
سمر اتكلمت: لا ازاي انت مش قولتله انك هتفكر وترد عليه؟
سامي: هو بقى اللي قالك كدا؟
سمر: ايوا
سامي: لا ياسمر انا ماقولتش كدا بس باللي هو عمله دا فهو كبر في نظري اكتر، لان اللي انا قولته اني رافض الجوازة دي ومش عاوزه ليكي بس هو قالي انه مستني ردي ولو حتى انا فضلت رافض باردوا هيتجوزك
سمر بصتله بدموع: يعني افهم من كدا انك موافق؟
سامي ابتسم: ايوا ياسمر
سمر: طب ممكن اعمل حاجة
سامي: حاجة ايه؟
سمر قامت حضنته لانها هي عنده اخته الصغيرة وهو اللي مربيها رغم انه مش كبير في السن بس هي عاشت معاهم، هو حضنها بحنان اخ كبير: ربنا يخليك ليا يا احسن اخ في الدنيا
سامي: كبرتي وبقيتي عروسة
سمر حضنت اختها وفرحانة اوي وبصتلهم: انا هكلمه افرحه بقى
سامي: قوليله اني مستنيه بكرة هو وأهله
سمر: حاضر
سمر دخلت اوضتها ورنت على سامر اللي رد عليها
سمر: جهز نفسك بكرة انت واهلك
سامر: انتي بتتكلمي بجد؟
سمر: اه والله
سامر: انا اسعد انسان في الدنيا الليلة يلا بقى سلام دلوقتي عشان اروح اقولهم
سامر قفل معاها ونزل لأهله يعرفهم وكلهم كانوا متجمعين والبنات والشباب كمان
سامر: حلو اوي انكم كلكم هنا
اسلام: خير؟
سامر: انا خلاص قررت اخطب
مي بفرحة: بجد ياحبيبي
سامر: ايوا بجد
الفهد بصله: نويت خلاص؟
سامر ضحك: ايوا نويت اتلم بقى
الادهم: طب نويت على امتى؟
سامر: بكرة ان شاء الله انا اتكلمت مع جوز اختها واداني معاد بكرة
ليث: والله وهنفرح فيك
سامر ضحك: ماخلاص بقى
اسيل: مبروك ياحبيبي
سلمى: ايوا كدا خلينا نخلص منك
سامر ضحك اوي: ما انا قاعد على قلبكم ياحلوين
جاسر: كدا بقى هندور على سكرتيرة تانية ليك
سامر: لا انا هختار راجل مش بنت
الاكمل: دا مسيطرة من اولها
سامر: دا ايه الكسوف دا بقى
ناجي ضحك: سيبوه بقى كفاية عليه كدا
آسر: لا ازاي دا احنا ماصدقنا
عمر بصله: الا قولي ياسامر ياحبيبي انت هتتجوز طبعاً معانا في الڤيلا
سامر بصله بشك: ايوا اكيد
أيهم: طب حلو احنا بنقول بقى ليلة الفرح حابين نلعب معاك بوكس
سامر بصلهم بصدمة: الله يستركم دنيا وآخره انا عاوز ادخل دنيا مش ادخل اخرة
مهاب: اسمع مننا بس لازم نديك قوة كدا
سامر: لا ياسيدي انا متنازل عن القوة دي
سيد: ليه بس دا انت هتنبسط
سامر: لا شكرا مش عاوز
الفهد: اتصل بيه وعرفه اننا هنكون عندهم بكرة بعد المغرب، وطبعا كلنا عارفين مين اللي هيروح
الادهم ضحك: طبعاً انا وآيه وانت وليل وإسلام ومي وسامر وأسيل
ليث: لا وربنا مايحصل أبداً دا اخر العنقود وكمان اخر فرحة فينا يبقى نروح كلنا
الفهد: كدا مش هينفع ياليث
اكمل: يابابا مع احترامنا لوجهة نظرك بس احنا بجد فرحانين بسامر اوي وحابين كلنا نكون موجودين
سامر: ماتقلقش ياعمي انا هعرف سمر بكل دا وهفهم منها ايه ردهم
الجاسر: تمام شوف وعرفنا
سامر فعلا كان نفسه ياخد العيلة كلها وفي نفس الوقت هو مقتنع بوجهة نظر الفهد عشان يعني البيت ممكن مايكونش واسع وياخد كل العيلة بس البيت فعلاً واسع والفهد عارف كدا كويس بس باردوا ماشي بالمبادئ اللي رباهم عليها
سامر دخل اوضته وبيتكلم مع سمر
سامر: ممكن اخد رأيك في حاجة؟
سمر: اكيد ياحبيبي
سامر: هيكون في مانع لو العيلة كلها جات معايا؟
سمر: لا أبداً ياحبيبي
سامر: يعني سامي هيوافق؟
سمر: اكيد وبعدين ايه اللي مش هيخليه يوافق وبتاخد رأيي في حاجة ذي دي ليه دول اهلك
سامر: بصي ياسمر، الفهد ربانا على مبادئ وماشيين عليها من واحنا صغيريين، ذي مثلا يوم ماعمر اتقدم لروان العيلة كلها محضرتش اليوم دا اللي راح بس الفهد وطنط ليل والأدهم وطنط آيه وعمي آسر وطنط مريم وأمير اخو عمر ومراته شهد بس فالفهد عمل كدا عشان مانحرجش حد عشان العدد كبير والبيت كان صغير
سمر ابتسمت: تعرف ياسامر ان انا كل يوم بكتشف حاجة جديدة فيكم وبحبكم اوي بس بجد ياسامر تعالوا كلكم انا بجد هكون فرحانة بيكم
سامر ضحك: والله انتي حرة، بس انا باردوا هكلم سامي واتفق معاه
سمر: ماشي
سامر قفل معاها ورن على سامي ورد عليه
سامر: مناسب بكرة بعد المغرب؟
سامي ضحك: جرا ايه ياعريس مافيش مساء الخير حتى
سامر ضحك: معلش اعذرني بقى
سامي: ماشي ياعم مناسب
سامر: طب مناسب العيلة كلها تيجي؟
سامي: وفيها ايه؟
سامر بتوتر: اصل يعني العدد كبير
سامي ابتسم: ماتقلقش ياسامر
سامر بفرحة: هتلاقيني عندك في الميعاد
سامر قفل وكان فرحان ونزل يقعد مع الرجالة تحت والباقيين
الفهد بصله: بص بقا احنا هننتفق ان الجواز مش هيكون غير بعد ما البطيخ بتاعنا يولد
عمر ضحك: ايه ياعمو دا حضرتك عاوزه يستنى تمن شهور على ماهدى تولد
سامر: لا انا ممكن اوفق ان استنى روان وسلمى يولدوا لكن هدى لا كدا كتير
هدى ضحكت: خلاص يابابا خليه يتجوز بعد ولادة سلمى وروان
الادهم: موافقين بس عندنا شرط
مي بصتله بصدمة: شرط ايه يا ادهم اللي هتشرطوا لجواز ابني
الأكمل ضحك: قابل يامعلم
ناجي: انا بقول توافق من غير شروط احسنلك
الادهم بص لمي: هو شرط واحد بس
سامر: اللي هو ايه بقى؟
الادهم: ان من قبل الفرح بأسبوع ماتشوفش سمر
سامر بصدمة: نعمممم بقى عاوزني اقعد اسبوع من غير ما اشوفها لييه
عماد ضحك: هو ايه العذاب دا
ديما ضحكت: ايه بس ياخالو ادهم كدا الواد هيتجنن
سامر بصلها: اه والنبي ياديما يا اختي قوليله
ليل ضحكت اوي: كدا حرام
الفهد حط رجل على رجل: دا اللي عندنا
سامر بص لإسلام: ساكت ليه يابابا ماتقول حاجة
إسلام دور وشه بعيد عن ابنه: انا يا ابني مش مستغني عن نفسي انا من رأيي وافق
سامر: الله يسترك ياوالدي…..وبص لعمه آسر اللي مايختلفش عن ابوه تماماً: حتى انت ياعمو آسر
آسر بصله وضحك: ماهو لو احنا قولنا غير كدا هيتعمل فينا مصايب فوحياة ابوك مشي امورك خلي جوازتك تعدي
سامر بصلهم بغيظ وبص لأدهم: طب ولو قولت لا؟
الادهم: والله يبقى انت اللي اختارت وتستنى تمن شهور
سامر بص لليث: طب ماتلحقني
ليث بصله بتحدي: والله هما كدا اختاروا الصح
سامر بهدوء: طالما بقى اتفقتو عليا يبقى الشرط دا يتنفذ علينا كلنا
الفهد بصله واتكلم بغضب: نعم يا اخويا
سامر بصله بتحدي: والله يافهد باشا لو حضرتك رافض فأنا كمان رافض لان ذي ماحضرتك ماتقدرش تعدي يوم من غير ماتشوف طنط ليل يبقى انا كمان مقدرش اعدي يوم من غير ما اشوف سمر
الفهد وقف ادامه بتحدي: انت بتتحداني ياسامر
سامر بصله بتوتر: اه واذا كان حضرتك الفهد فإحنا تلاميذك
الفهد: ولو وافقت؟
سامر ضحك: بقى حضرتك هتقدر تعدي اسبوع كامل يعني سبع أيام بست ليالي من غير ماتشوف طنط ليل ولا حتى تكونوا في نفس الاوضة
الادهم بص للفهد وضحك: انا بقول تنسحب بكرامتك
الفهد بتحدي: موافق ياسامر
ملك بصدمة: معقولة يافهد؟
ليل بصت لفهد بهدوء: واللي يرجع في كلامه بقى؟
الفهد بصلها بتحدي: يبقى عيل
اكمل: هو حضرتك بتتكلم بجد يابابا؟
الفهد ايوا يا اكمل
ليل ضحكت….سارة بصتلها بإستغراب: هو انتي مش زعلانة؟
ليل: بالعكس انا مبسوطة عشان كدا الفرحة هتكون كبيرة وطالما هما هيعملوا كدا يبقى يابخت سامر ويابخت يومه بجد
آيه بصت للأدهم: وانت يادوما؟
الادهم وقف جمب الفهد وبصلها: ماهو انا مش هطلع عيل
ناجي: طب وهنكون فين في الاسبوع دا؟
الاكمل: اكيد احنا هنكون في القصر وهما في الڤيلا
معاذ ضحك: بالنسبة ليا انا معنديش اي مشكلة عشان هكون في شغلي وهحضر يوم الفرح
الفهد بصله بتحدي: وحياة امك لهتاخد اجازة يا ابن ناجي
معاذ ضحك: الله يسترك ياخالو بلاش انا
ريما ضحكت اوي: الله عليك ياخالو
عمر بص لسامر بغضب: يلا ياواطي
سامر بصله وضحك وطلعله لسانه: ماهو مش هيترخم عليا لوحدي
سمير ومرام دخلو بأولادهم
ناجي بص لسمير: اهلا بجوز بنتي الغالي
سمير ضحك: الترحيب دا وراه مصيبة
أيهم ضحك: ادامك تقريباً كدا خمس شهور او ست شهور وتقعد اسبوع من غير ماتشوف مراتك
سمير بصله بصدمة: نعم دا اللي هو ازاي؟
سيد بص للفهد بخبث: لا وخد عندك كمان ممنوع كلام في التليفون معاها
الفهد بصله بغضب: بتقول ايه انت
سيد ضحك: واخيرا الفهد اعترض على حاجة
الفهد قام من مكانه وبصلهم: ماتلعبوش معايا وخليكم في حالكم
الفهد اخد ليل وسابهم ومشي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كملة اضغط على : (رواية أحفاد البارون الجزء الثالث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى