روايات

رواية أحببت وصية رسول الله الفصل السادس عشر 16 بقلم نورهان محمد

رواية أحببت وصية رسول الله الفصل السادس عشر 16 بقلم نورهان محمد

رواية أحببت وصية رسول الله الجزء السادس عشر

رواية أحببت وصية رسول الله البارت السادس عشر

رواية أحببت وصية رسول الله الحلقة السادسة عشر

بعد مده من الجلوس
عمر يلا ياعائشه علشان عندي شغل الصبح
اومات له عائشه وصعدوا إلي شقتهم
في الاعلي عائشه بزعل انا حاسه اني تعبانه نفسيا
عمر جلس بجوارها وامسك بيدها محاولا ان يبث لها الامان
ليهتف بحنان حاسه بايه او ايه سبب زعلك
عائشه وبدأت دموعها ان تسيل مش عارفه
عمر بحب وهو يحتضنها اهدي انا معاك
ليكمل ضغط الامتحانات مثلا اللي مزعلك
عائشه مش عارفه
عمر خلي ثقتك في ربنا كبيره ممكن انتي خايفه من الامتحانات وتيجي سهله ميسره وتكون غير ماانتي متوقعه لان ثقتك في ربنا هتغير كل شئ
خلي عندك امل في ربنا وان اراده ربنا فوق كل شئ
عائشه والله انا واثقه ان ربنا مش هيخذلني وهتكون سهله مبسطه بإذن الله
عمر طيب مالك ايه اللي بيخليك تعيطي كده
عائشه والله ياعمر عارفه الاحساس اللي بيخليك مش عارف توصف ايه سبب الزعل
عمر هقولك ايات لو انتظمتي عليها كل الضيق او الحزن دا هيروح

 

 

عائشه بانتباه ايه
عمر بابتسامه هقولك
اولا سورة الفتح من قوله “هوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قلوبِ الْمؤْمِنِينَ لِيَزْدَادوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جنود السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّه عَلِيمًا حَكِيمًا”.
ثانيا سورة الرعد من قوله : “الَّذِينَ آمَنوا وَتَطْمَئِن قلوبهمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِن الْقلوب”
ثالثا سورة فاطر من قوله تعالي : “وَقَالواْ الْحَمْد للّهِ الّذِيَ أَذْهَبَ عَنّا الْحَزَنَ إِنّ رَبّنَا لَغَفورٌ شَكورٌ”.
رابعا سورة الإسراء قوله تعالي : “وَننَزِّل مِنَ الْقرْآنِ مَا هوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيد الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا”.
خامسا سورة هود قوله تعالى “إِنِّي تَوَكَّلْت عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكم مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي على صِرَاطٍ مّسْتَقِيمٍ”.
سادسا سورة المؤمنون قوله تعالى “فتَعَالَى اللَّه الْمَلِك الْحَقّ لا إِلَهَ إِلَّا هوَ رَبّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ وَمَنْ يَدْع مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لا برْهَانَ لَه بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابه عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّه لا يفْلِح الْكَافِرونَ وَقلْ رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْر الرَّاحِمِينَ”.
سابعا سورة طه من قوله تعالي “رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْللْ عقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهوا قَوْلِي”.
ثامنا سورة الشعراء قوله تعالى “وَالَّذِي هوَ يطْعِمنِي وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْت فَهوَ يَشْفِينِ”.
تاسعا سورة التوبة قوله تعالي “قَاتِلوهمْ يعَذِّبْهم اللَّه بِأَيْدِيكمْ وَيخْزِهِمْ وَيَنْصرْكمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صدورَ قَوْمٍ مؤْمِنِينَ”.
سورة النمل قوله تعالي : “أَمَّن يجِيب الْمضْطَرَّ إِذَا دَعَاه وَيَكْشِف السّوءَ وَيَجْعَلكمْ خلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أله مَّعَ اللَّهِ ۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرونَ”.
سورة آل عمران قوله تعالى : “وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَموا أَنفسَهمْ ذَكَروا اللَّهَ فَاسْتَغْفَروا لِذنوبِهِمْ وَمَن يَغْفِر الذّنوبَ إِلَّا اللَّه وَلَمْ يصِرّوا عَلَىٰ مَا فَعَلوا وَهمْ يَعْلَمونَ”.
عائشه بابتسامه انا سجلت وانت بتتكلم علشان احفظهم وخديجه وميار يحفظوهم بردو ونشجع بعض
عمر بحب بحب تشجيعكم والاطلاع الدائم
وكمان أن اللي بيعرف حاجه جديده بيعرف اللي حواليه
عائشه في دعم ومنافسه دايما بتكون بينا علي معرفه الدين والتقرب من ربنا
عمر ربنا يديم حبكم وتقربكم من ربنا ليكمل
يلا بينا نقوم نقيم الليل شويه قبل ما ننام
عائشه تمام هتوضي واحضر المصلي
بعد دقائق كان المصلي يتزين بهم وبصلاتهم وقرأت القرآن والتسبيح في جو مبهج يدعوا إلي البهجه والجمال
وكانت عائشه تصلي بالآيات الذي قال عنها عمر
وبعد الانتهاء توجهوا إلي غرفه نومهم لينالوا قسطا من الراحه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

 

 

في الصباح
يوم ملئ بالنشاط
في شقه عمر أحضرت عائشه الفطار بعدما انتهوا مت صلاتهم
ليجهز عمر ويتوجه إلي عمله
اما عائشه ففضلت الا تذهب إلي الجامعه اليوم وتمكث في الفيلا وتستغل الوقت في المذاكره
ترجلوا سويا إلي الاسفل
وتوجهوا إلي الداخل والقوا السلام وجلسوا لبعض الدقائق
أحمد ايه ياجماعه مش يلا بينا بقا
عمر خالتو بس اللي هتروح وعائشه وخديجه هيذاكروا انهارده في البيت ويستغلوا الوقت احسن
أحمد ايوه فعلا الامتحانات قربت ربنا يوفقهم
بعد دقائق استعدت زينب وذهبت مع احمد إلي الجامعه
عمر هو الآخر انا كمان هروح المستشفي علشان في حالات عايزه متابعه
عائشه بابتسامه في حفظ الله
عمر اقترب منها واحتضنها وقبل اعلي رأسها
ليهتف بابتسامه طول ما انا جنب مش عايز اشوف قلقك دا
ويلا بقا وريني ابتسامتك اللي ببدأ بيها يومي
عائشه بابتسامه ربنا يباركلي فيك ياعمر ويديم وجودك في حياتي
عمر بحب ويباركلي فيك ياحبيبتي
ليترك عائشه ويتجه نحو والدته ويحتضنها أيضا ويقبل رأسها
هاتفا ادعيلي ياست الكل

 

 

فاطمه بحنان ربنا يبارك فيك ويسعدك ويبعد عنك أي شر ياحبيبي ويحققلك كل اللي نفسك فيه
عمر وهو يبتسم ايه الدعوات الحلوه اللي علي الصبح دي ربنا يديم حبنا ولمتنا
فاطمه وزينب اللهم آمين
ترجلت عمر إلي الخارج بصحبه عائشه
عمر انا هحاول اجي بدري علشان اكون معاك وتخرجي شويه من الجو دا
عائشه بابتسامه ممزوجه بكسوف ربنا يبارك فيك ياحبيبي
عمر يسلام وكمان ياحبيبي لا كده كتير اسمعها منك كام مره في كام يوم
عائشه بكسوف لا ماهو انا هقولك كده علي طول ايه رائيك
عمر بمزاح لكي يخرجها من حزنها لا داانا شكلي من فرحتي هكون زي اخوك احمد
عائشه ايوه واحمد بقا هيلاقي منافس ويحاول يبدع
عمر ايوه ودي لعبته
عائشه اه طبعا
عمر بابتسامه اه تمام انا همشي
عائشه في حفظ الله

 

 

لتكمل لا اله الا الله
عمر محمد رسول الله
وقفت عائشه تنظر إليه إلي ان خرج
ترجلت عائشه إلي الداخل مره اخري
فاطمه باستغراب مالك ياعائشه في حاجه تعباك
عائشه بقلق لا ياخالتو انا بخير الحمد لله بس حاسه بتوتر شويه
فاطمه من ايه في حاجه شاغله تفكيرك او قلقانه من حاجه
عائشه لا انا مستغربه لان انا الفتره دي ملتزمه في المذاكره يعني مش قلقانه زي بدايه الترم
فاطمه وهي تحاول ان تبث لها الطمائنيه هاتفه خير ياحبيبتي ان شاء الله متقلقيش
ليقضوا اليوم
فاطمه استعدت لتجهيز الطعام بمساعده عائشه وخديجه
خديجه بمرح ماما علميني اكلك علشان احمد زهقني كل شويه يقولي اتعلمي اكل خالتو بدل والله ما ابقا انزل اكل تحت
فاطمه وهي تضحك والله يعملها ابن اختي وعارفاه
خديجه دا هيجنني يا ماما والله
فاطمه بس دمو خفيف والله مش عارفين من غيرو كنا هنضحك ازاي
خديجه انتي هتقوليلي لقينا ليه فايده
فاطمه ايوه ولا ايه رائيك ياعائشه ولكنها مغيبه تماما حتي انها لم تنتبه إلي حديثهم
لتقترب منها فاطمه وتحتضنها هاتفها بحنان مالك ياحبيبتي
عائشه بانتباه الحمد لله ليه
فاطمه انا وخديجه بنتكلم وانتي مش معانا خالص
عائشه انا فعلا مخدتش بالي
لتكمل هروح اصلي واستغفر شويه يمكن ارتاح
اتجهت عائشه نحو المصلي الخاص بها هي وخديجه وصلت بخشوع وهي تدعي ان يديم الله لها عائلتها
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

 

 

في الشركه
محمد بضيق الملفات دي ناقصه في حاجه غلط
السكرتير الخاص والله يابشمهندس الملفات كانت في المكتب زي ما حضرتك نبهت
محمد يعني ايه مثلا وبعدين دي تتاخد من مكتبي بالشكل دا لا دي تبقا كارثه
ليكمل تمام اخرج دلوقتي
ليفتح محمد اللاب الخاص به والذي يوجد به تسجيلات المراقبه الخاصه بالشركه
بعد دقائق من المراجعات والاطلاعات وصل اخيرا إلي خيط مهم
وهو ان الكاميرات تم ايقافها من جانب شخص ما
محمد وهو يضغط علي جرس خاص بمكتبه
السكرتير نعم يابشمهندس
محمد بنفاذ صبر ازاي يحصل كده مش فاهم
السكرتير بعدم فهم يعني ايه
محمد الكاميرات كانت متعطله في فتره محدده بليل ودا يثبت أن في شخص ما وصل مكتبي وسرق الملفات
السكرتير وهو يتحرك نحو اللاب ايه دا مين اللي قدر يعمل كده
محمد بنفاذ صبر انت بتسالني انا اتفضل اجمعلي الاساتذه المسؤلين عن العمل دا
ليظل محمد ياخذ المكتب ذهابا وايابا يفكر فيما حدث فهي كارثه بجميع المقاييس والكارثه ليست في سرقه الملفات ولكن في وجود خائن قريب جدا من محمد بالشركه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في مكتب ميار
جاءها صوت طرقات علي باب مكتبها
ميار اتفضل
ترجل ماذن إلي الداخل
ميار بابتسامه اتفضل يامازن
مازن وهو يجلس عامله ايه ياميار
ميار الحمد لله بخير
لتكمل انت اللي عامل ايه
مازن الحمد لله تمام
ليكمل مازن هاتفا ميار انتي مرتاحه معانا
ميار بعدم فهم ايوه ليه
لتكمل لو مش مرتحين من وجودي انا ممكن اقعد في فندق
مازن انتي بتقولي ايه انا مش قصدي كده
ميار طيب قصدك ايه
مازن يعني لو محتاجه حاجه تتغير في البيت او في حاجه مش مريحاك انا ممكن اغيرها
ميار اه لا بالعكس انا حبيت البيت جدا ومرتاحه كمان والديكور رقيق وهادي ومريح
مازن طيب الحمد لله
ليكمل لو احتجتي حاجه اطلبي مني علي طول بدون تردد
ميار بمزاح ايوه طبعا من غير ما تقول
مازن بمزاح هو الآخر تصدقي انتي فصيله
ميار انا بردو الله يسامحك
لتكمل بقولك ايه تعالي معايا نعمل زياره سريعه علي المرضي
مازن تمام يلا بينا
وطوال تحركها بين الغرف وهي توقع الكشف علي المرضي حتي ان ملامحها كانت تدعوا إلي التفائل والامل فكانت تحاول بشتي الطرق ان تمزح معهم وان تلقي ببعض الكلمات المضحكه لكي تخرجهم من مودهم
كان ذلك وسط متابعه لمازن فهو كان يري الجانب العطوف المدخر بداخلها فهي أيضا تربت خارج البلد ولكن توارثت من اهلها الحنان
لتهتف ميار وهي تحرك كفها امامه شمالا ويمينا
هاتفا بابتسامه سرحان في ايه
مازن بانتباه لا ولا حاجه بس كنت بتابع طيبتك
ميار والله يامازن المريض بيبقا تعبان وبيعاني وبيحتاج لأي كلمه تخرجوا من المه ف علي الاقل الواحد يجبر بخاطر اللي قدامه
يعني مثلا عائشه وخديجه كانوا بيعلموني احاديث وآيات قرآنية عن جبر الخواطر
مثل قول الرسول صلى الله عليه وسلم: (الله فى عون العبد ما كان العبد فى عون أخيه)،
وبردو حديث (فمن يسر على معسر يسر الله له)،
الرفق بالبشر والإحسان إليهم صور حسنه من جبر الخواطر، ولا حدود لها من الثواب
وكمان سبب للفلاح والنجاح، فقد قال تعالى: (وافعلوا الخير لعلكم
تفلحون).
وقال: (وتعاونوا على البر والتقوى)،
وقال صلى الله عليه وسلم: (خير الناس أنفعهم للناس).
ميار كل الحاجات دي اتعلمتها منهم و بحاول علي قد مااقدر
ا
تغير واقرب من ربنا واكون بنت فخر للاسلام والمسلمين
مازن بنظره اعجاب ماشاء الله عليك انتي بقيتي واحده تانيه اتغيرتي تمام
ميار تغيري طبعا للاحسن
مازن ايوه طبعا دي احسن حاجه ان ربنا يهدي الشخص دي نعمه من ربنا
ميار بدموع فعلا داانا بحمد ربنا علي نعمه الهدايا وتقربي من ربنا
مازن ربنا يثبتنا جميعا
ميار اللهم آمين
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الجنينه
كانت عائشه مجتمعه هي وخديجه يذاكران باجتهاد محاولين ان يجمعوا أكبر قدر من المنهج
خديجه فصلت خلاص مش قادره هقوم اساعد ماما شويه وانتي لو عايزه تعملي حاجه اعمليها
عائشه انا هدخل اقعد مع جدو شويه
خديجه تمام
توجهت خديجه لمساعده والدتها
اما عائشه فتوجهت نحو غرفة جدها
طرقت عائشه عدة طرقات لياتيها الرد بالدخول
ترجلت عائشه إلي الداخل بابتسامه واقتربت منه وقبلت ايديه ورأسه
عائشه عامل ايه ياجدو
الجد حامد الحمد لله يانور عين جدو
جلست عائشه بجواره وكانت ملامحها مختلفه بعض الشئ
الجد حامد عامله ايه
عائشه الحمد لله بخير
ليكمل الجد حامد حاسس انك زعلانه عمر زعلك في حاجه احكيلي
عائشه بابتسامه ياريت الدنيا كلها في طيبه عمر ولا زي عمر
الجد حامد الله الله تعالي ياسي عمر واسمع المدح بنفسك
عائشه دا بجد والله
الجد حامد ربنا يهدي سركم
عائشه اللهم آمين ياجدو
الجد حامد احيلي بقا ايه اللي مزعلك
عائشه مش زعل بس حاسه اني خايفه اليومين دول بس بحاول اتغلب علي خوفي بقرأت القرآن والمداومه علي الصلاه في وقتها
الجد حامد خير ياحبيبتي بس انتي سبيها علي الله واللي ربنا مقدره هيكون ورب الخير لا يأتي الا بالخير
عائشه عندك حق ياجدي
وتبادلوا أطراف الحديث فيما بينهما في عدة أمور
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
بعد مرور عدة ساعات ساعات
كانت عائشه تجلس في الريسبشن مع اهلها
ليقطع حديثها رنات هاتفها
عائشه بابتسامه وهي تترجل عدة خطوات
لتفتح هاتفها السلام عليكم
عمر وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
عائشه عامل ايه
عمر الحمد لله بخير
ليكمل انا في الطريق اهو خلصت زي ماوعدتك وراجع اهو
عائشه بابتسامه توصل بالسلامه ياحبيبي
عمر الله يسلمك ياحبيبتي
ليصمت مره واحده
عائشه روحت فين
عمر في عربيه عماله تقفل عليا
عائشه بخوف فقد انقبض قلبها مره واحده لتهتف بتلعثم وقلق طيب ياعمر خلي بالك
عمر ايه دا في ايه بقا
عائشه ياعمر اركن طيب علي جنب مش لازم تتحرك دلوقتي
عمر هحاول ولم يكمل ثواني
ليصرخ عمر لالالالالالالالالالالالالالا
عائشه بصدمه عمممممممممممر لتسقط ارضا مغمي عليها
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت وصية رسول الله)

‫3 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى