رواية أحببت وصية رسول الله الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نورهان محمد
رواية أحببت وصية رسول الله الجزء الثاني والعشرون
رواية أحببت وصية رسول الله البارت الثاني والعشرون
رواية أحببت وصية رسول الله الحلقة الثانية والعشرون
اجتمع الجميع في الريسبشن
وكان الحديث متواصل بينهما لينتهي اليوم
ويتوجه كل منهما إلي وجهته
في شقه عمر
عائشه يااه تاني يوم خلص فعلا رمضان ضيف خفيف
عمر ايوه والله وكمان كام يوم وتلقي الناس بتقول تم البدري بدري
عائشه بابتسامه فعلا بس شوفت التجمع النهارده كان جميل وجو مبهج
عمر اه كان جميل
وشرد لبعض الوقت يتذكر شئ ما
عائشه عمر مالك كده حاسه انك جيت علي آخر اليوم كده واتغيرت
عمر بنفي لا انا تمام ممكن بس مجهد من العمليات اللي بعملها الفتره دي
عائشه وهي تقترب منه وتضع يده علي وجهه كده ياعمر بتخبي عليا وبعدين انا حاسه بيك انت فيك حاجه متغيره
عمر قبل يدها الممسكه بوجهها وهتف بقلق هحكيلك بس الكلام دا مش عايز حد ياخد علم بيه
عائشه متقلقش ياعمر
عمر بدأ ان يقص عليها كل شئ يحزنه ويقلقه ………
عائشه بعد انتهائه ياااه للدرجادي
عمر الحقد يعمل اكتر من كده
ليكمل ربنا يستر انا قلقان من اللي جاي
عائشه بابتسامه هقولك حاجه ياعمر أولا كل شئ مقدر ومكتوب ربنا قال في كتابه العزيز
( إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ)، ف ربنا عالم بالغيب وعارف بكل شئ
ف كل ما يجري للعبد مقدر عليه ومكتوب في اللوح المحفوظ قبل أن يخلق الله الخلق،
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:” كتب الله مقادير الخلائق قبل أن يخلق السماوات والأرض بخمسين ألف سنة”
فما شاء الله كان وما لم يشأ لم يكن، سبحانه لا راد لقضائه ولا معقب لحكمه
وهذا لا يعني أن العبد لا اختيار له وأنه غير مطالب بالأخذ بالأسباب المشروعة، بل الصواب أن العبد مطالب بتحري الخير وتوقي الشر والاجتهاد في الأسباب المشروعة،
فقد سئل النبي صلى الله عليه و سلم لما قال:” ما منكم من أحد إلا وقد علم مقعده من الجنة والنار، قالوا أولا ندع العمل ونتكل على الكتاب؟ فقال: لا، اعملوا فكل ميسر لما خلق له”
عمر والله ياعائشه انتي بتبهريني كل يوم عن اليوم اللي قبلوا
حقيقي بعد كلامك دا انا ارتحت وخلتيني في طمأنينة ربنا يباركلي فيك يازوجتي الحبيبه
عائشه ويباركلي فيك ياقرة عيني
لتكمل يلا بينا بقا نسمع القرآن اللي اتفقنا عليه
عمر بابتسامه يلا بينا
كان كل منهما يسمع الآخر
بعد الانتهاء
عمر بابتسامه وهو يخرج شئ من خلفه
دي هديتك
عائشه بابتسامه الله روايه أحببت وصية رسول الله داانا كان نفسي فيها جدا وكمان شيكولاتة
عمر كل ماتراجعي اكتر هيكون ليك هديه
ليكمل ايه ما انا لقيتك حابه الروايه دي واتكلمتي عنها كتير وفي أول فرصه اشترتلك الكتاب
عائشه يباركلي فيك ياحبيبي حقيقي فرحتني جدا
لتكمل وانت بردو هيكون ليك عندي هديه هتعجبك بس بعد مانخلص المصحف كامل
عمر ايه دا انتي شوقتيني جدا اني اعرف هديتك
عائشه احنا وشاطرتنا بقا في اننا نخلص أسرع
عمر بإذن الله قريب جدا وقبل كمان ماالبيبي ينورنا انشاء الله
عائشه ان شاء الله ياحبيبي
عمر يلا بينا بقا نكمل الورد اليومي بتاعنا علشان نلحق ننام شويه
قبل الفجر
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
انا كتبت اسم روايتي لاني طبعا نفسي تشتهر واتمني السنه الجايه في نفس التوقيت تكون افادة عدد كبير وتكون اتعرفت ادعولي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
مر أول عشر ايام من رمضان
بعد الافطار
عائشه وهي تجلس انتهت ثلث الرحمه
وهتبدأ ثلث الغفران ربنا يغفرلنا واياكم
خديجه اللهم آمين ياقلبي
أحمد عاملين حلو ايه انهارده
خديجه عملتلك جلاش
عائشه وانا عملتلك كنافه نابلسي
أحمد وهو يغمز لعمر شفت ياباشا
عمر لا مسيطر
أحمد اتعلم بقا
عمر يسلام
احمد ماشي اتريق اديني مصرف نفسي
ليكمل بقولك ايه
عمر ايه
احمد عندي صديق كان مسافر بره يكمل تعليمه ورجع هو متخصص في باطنه لو حابب ممكن تشغل معاك
هو كان الله اكبر عليه ذكي هو أول ما قال انو رجع قولت فرصه انك تشغلوا معاك
عمر تمام احنا محتاجين دكتور في القسم دا خلاص بلغوا اننا نتقابل بكره في المستشفي
احمد تمام
لينتهي اليوم وظل كل منهم يستغل الشهر المبارك بطريقته
فكانوا خير مثال للعائله الملتزمه
بعد مرور عشرة أيام اخري
كانت عائشه تجلس علي كتابه تذاكر مع خديجه فصباحا هيبدوا أول امتحان ليهم
وكان من يساعدهم هو عمر واحمد
عمر انا جيت من المستشفي بدري علشان أساعدكم
خديجه ربنا يباركلنا فيك ياحبيبي
أحمد ماشي ياست وانا مليش حاجه
خديجه بابتسامه انت زوجي قرة عيني
أحمد بابتسامه مش عارف اقول ايه كلام يخطف القلب
كان عمر ينظر إليه بتوعد
عمر في ايه لا مش هينفع كده انا قاعد
احمد ياراجل تصدق مخدتش بالي وبعدين هو اللي هنعملوا في الناس هيطع علينا ولا ايه
عمر ايوه هو كده وبعدين مش انا قولتلك ليك يوم واهو جاه اليوم
احمد صحيح كان لازم اعمل حساب اللحظه دي
عائشه هانت قربنا نخلص امتحانات وهتتجوزوا
أحمد ايوه خليني اتحرر بقا
عمر ايوه كده
ليكمل يلا ذاكروا ولو احتاجتوا حاجه هنساعدكم فيها
جلسوا بجوارهم وساهموا كثيرا في مساعدتهم
بعد الانتهاء
عمر احنا نصلي صلاه التهجد
لان صلاة التهجد من أعظمِ الطّاعات عند الله – سبحانه وتعالى-، وهي كنزٌ عظيمٌ لمن أدركها؛ فتتحصَّلُ فيها الطُّمأنينة والرِّضا، ويحصل العبد من صلاتهاعلى الأجر الوفير والخير الكثير حيث
تشهدها الملائكة وتكتبها السَّفرة الكِرام البررة.
تقرّب العبد إلى ربه وإخلاصه ونيل الأجر والثواب والحسنات وإجابة الدعاء
احمد يلا بينا
وصلوا كل منهما ماتيسر له
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في شقة عمر
عائشه كانت متوتره بشده
عمر لا دي مش عائشه اللي اعرفها وبعدين ياست كل اللي ربنا يجيبوا خير وان شاء الله خير
خلي ثقتك في ربنا كبيره وان شاء الله هو عمي بكرم ربنا زي كل مره
عائشه والله ثقتي في ربنا كبيره وان شاء الله هتعدي بكره ربنا
عمر أن شاء الله خير يلا بقا علشان تنامي علشان تصحي فايقه
عائشه حاضر
وتوجهوا سويا لينالوا قسطا من الراحه إلي ميعاد السحور
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الصباح استعدت عائشه وترجلت إلي الاسفل بصحبه عمر
عمر القي السلام علي الحاضرين وجلس لبعض الدقائق
خديجه وهي تترجل من الداخل يلا بينا
عمر تمام انا هوصلكم انهارده
أحمد كنت وصلتهم انا
عمر عادي انا بس حاسس انهم متوترين وهحاول اهديهم شويه
أحمد تمام وانا هجيب ماما وهحصلكم
عمر تمام
طوال الطريق كان عمر يحاول جاهدا أن يطمأنهم ويبث لهم الامان
امام الجامعه
عمر حاولوا تهدوا كده واستعينوا بالله وان شاء الله هيكون كويس وتبشرونا ان شاء الله
عائشه وخديجه ان شاء الله خير
ترجلوا سويا إلي الداخل وتوجه عمر إلي المستشفي
بعد عده ساعات
عمر بحماس ايه ياعائشه طمنيني
عائشه بفرحه الحمد لله الامتحان كان كويس وانا وخديجه حلينا الحمد لله
عمر طيب الحمد لله طمنتيني
أحمد أخذ من عائشه الهاتف
أحمد انا هروحهم وارجع تاني
عمر تمام ربنا يباركلنا فيك
أحمد يارب ياخويا ياارب
انتهي اليوم
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في مكان مظلم ملئ بالشر
حازم كده هنعمل ايه الوقت بيمر
حسين هنعمل كل حاجه زي مااتفقنا
حازم طيب ازاي وفي اتنين كاشفينك ومين يعلم يمكن اكتر
حسين ما احنا هنحاول نخلص في أسرع وقت
حازم طيب والخطه الجديده ايه
حسين الملفات وكده كده التوقيع مضمون
حازم تمام عايزين نخطط بقا
حسين يلا بينا
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الفيلا
استمرت الامتحانات كما هي وبدأت اخر ليالي رمضان وتجهيزات العيد
فاطمه كلمتي ميار تاجي تحضر معانا الأجواء دي
خديجه زمانه علي وصول
ليقطع حديثهم أصوات ميار هاتفه انا جيت
زينب وفاطمه نورتي البيت ياقمر
ميار الله ايه الأجواء الجميله دي
عائشه دااحنا لسه هنبدأ وهتشوفي الجمال صوت وصوره
ميار الله انا متحمسه
وبدوأ فعلا في التجهيزات وكان جو لا يخلو من المرح والهزار والروائح الجميله
عائشه الله ريحه الكعك جميله اوي
ميار لا والبيتي فور ريحته اجمل
لتكمل انا اللي هذوق
فاطمه بس كده ابدأي خدي وروحي علي التربيزه
ميار بفرحه حاضر وبدأت بالفعل في التذويق وعائشه أيضا كانت تساعدها
خديجه خالتو انا تعبت من لف المكنه
فاطمه خلاص انا خلصت العجينه اللي في ايدي وهاجي اعمل معاك
خديجه تمام وانا هروح اساعد البنات
فاطمه تمام
بعد وقت جلسوا سويا علي الكراسي بتعب
زينب يوم بيكون متعب بس الروح والتجمع بيخفي كل شئ
فاطمه ايوه والله يااختي فعلا عالم تاني
زينب ايوه وكمان بهجتها وفرحتها احنا نقدر نشتري جاهز بس انتو عارفين الفرحه اللي في عيونكم والجو اللي بيتعمل في البيت دا بالدنيا كلها
فاطمه عاده بقا كل سنه وانتو طيبين يابنات
جميع الجالسون وانتي طيبه وبخير ياست الكل
في المساء كان الجميع يجلس ويتناول من هذه الاصناف الشهيه
أحمد ياجماعه انا بقول اني واقع في عيله شيفات
عائشه شيفات مره واحده
أحمد ايوه طبعا احلي شيفات كمان
فاطمه ايوه كده يارافع من معنوياتنا
ليظل الحديث دائر بينهم
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
حسين كده احنا معانا جزء من الملفات
حازم ايوه وبعدين
حسين طبعا صعب ارجع الشركه بعد اللي حصل
وكمان البيت ماانت عارف
حازم طيب وبعدين
حسين احنا نلعب علي نقط ضعفهم
حازم يعني ايه
حسين بنفاذ صبر شغل دماغك كده
حازم يعني ايه فسر
حسين يعني ……..
حازم ياجامد ايه الدماغ دي لا دماغ متكلفه
حسين اتعلم بقا وشغل دماغك
حازم حاضر ياكبير
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الصباح كانت عائشه تشعر بتعب في رأسها وايضا مغص في بطنها
عمر مالك كده ياعائشه
عائشه الحمد لله ياعمر بس حاسه بتعب
عمر بقلق حاسه بايه
عائشه حاسه بصداع شديد ومغص في بطني
عمر انتي مداومه علي العلاج
عائشه اه
لتصرخ عائشه من شده المها
عمر اهدي اهدي اكيد من الحمل يلا بينا علي المستشفي وميار تكشف عليك
وبالفعل حضرت عائشه نفسها وتوجهت معه إلي الاسفل
فاطمه بقلق مالك ياحبيبتي ورايحه فين
عائشه بتعب عندي مغص ياخالتو
فاطمه متقلقيش ياحبيبتي دا وارد في الحمل متقلقيش لتكمل استني هاجي معاك
عائشه لا ياخالتو خليك متتعبيش نفسك
لتكمل هطمنك ان شاء الله
فاطمه ربنا يطمنا عليك
طوال الطريق كان عمر يلتفت إليها بين الحين والآخر وكان قلبه يتمزق الما علي ما يراه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في المستشفي
كان عمر مكلم ميار وكانت في انتظار عائشه
وبمجرد ما ان رأتها ميار حتي احتضنتها
عائشه بتعب مش قادره ياميار
ميار متقلقيش ان شاء الله خير ياقلبي متقلقيش بقا
بعد دقائق من كشف ميار علي عائشه هتفت بحزن للاسف حملك خطر ومحتاجه راحه تامه
عائشه بس انا مش بعمل حركه في بسيط
ميار منا عارفه بس لازم نمنع طلوع السلالم ونزولها الكتير وبردو الحركه تكون في الحدود
لازم تحافظي علي نفسك
عمر بقلق يعني ايه ياميار
ميار لا خير متقلقش بس هي عايزه التزام اكتر وراحه اكتر فاكتر
عمر انا بإذن الله هوفر الراحه دي
ميار ياريت كمان اليومين دول مطتلعيش سلالم خالص حتي لو كده اقعدي في اوضتك اللي تحت
عمر صح مش هتفرق حتي تريح اليومين دول
ميار هو دا اللي الصح
توجه عمر بصحبه عائشه إلي الفيلا واوصي ميار ان تدير المستشفي اليوم
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الفيلا
اخبرهم عمر بحاله عائشه الاخيره
وكان الجميع حريص كل الحرص الا يتعب عائشه
ليمر اليوم بخير ولم يتبقي سوء ان ينال قسطا من الراحه واستقروا اخيرا في البقاء في غرفتهم التي توجد في الاسفل
كان يجلس باب والشر تمكن منه
حسين …………..
حازم بنفاذ صبر بس مش للدرجه دي متوصلش لكدا دي ناس ملهاش ذنب في كل دا
حسين وانا كان ليا ذنب بردو
حازم يعني مصر علي رأيك
حسين ايوه
حازم بس انا ……….
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت وصية رسول الله)