رواية أحببت ملتزمة الفصل العشرون 20 بقلم ملك أحمد
رواية أحببت ملتزمة البارت العشرون
رواية أحببت ملتزمة الجزء العشرون
رواية أحببت ملتزمة الجزء العشرون
اميرة_خذ من الدنيا ما شئت والله سترجع منها كما جئت.🤍🍁
.
Flash back
رضوى_معاكي حق الحب قبل الزواج مش مبهر زي الحب اللي بيبقى بعد الجواز بس انا برضوا يا اميرة مش قادرة اخد خطوة اللبس الواسع ولا البس الخمار
اميرة_خديها خطوة خطوة البسي واسع وبعدين تلبسي الخمار
رضوى_ما انا مشكلتي اصلا في اللبس الواسع
اميرة بدأت ترتل _ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْـمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِيمًا
من سورة الأحزاب- آية (59)
فَلَا يُؤْذَيْنَ عشان متتأذيش !! وانتي ليه ترخصي نفسك!
ان الله يخاف عليكِ الا تخافين على نفسك؟
لو مش خايفه علي نفسك من نار جهنم وانك مش هتشمي ريحه الجنه بسبب البنطلون الضيق والمحزق والميكب ده فَـ خافي ع ابوكِ لأنو هيُحرم من الجنه بسببك لأنو مكتوب علي باب الجنه “لا يدخلها ديوث”
هتقولي اي لربنا لما تتعرضي على الله عزوجل
موقف العرض ع الله ده موقف أرعب الصالحين. موقف أخطر مليون مرة من موقف سؤال الملكين في القبر.. دول مَلَكين إنما دا المَلك العظيم. فامشي ف أي طريق أنتي عاوزة تمشي فيه بس خليكي عارفة إن ف آخر الطريق هتقابلي ربنا.. هتقوليله إيه لما تقابليه ويسألك منفذتيش الفرض اللي أمرتك بيه ليه ؟ واختمرتي ولبستي فضفاض !
والأمر لن يقتصر على المقابلة؛ والمرعب اكثر أن كل واحد آت بمفرده…لا معاكي أموالك ولا زوجك ولا صحبتك ولا امك وابوكي مفيش اي شئ هينفعك، ولا حاجة هتنجدك ولا حاجة مفيش غير عملك الصالح و قلبك السليم، فأعملي ليوم … لقاء كل آت فيه بمفرده أمام الله
رضوى_ بس انا خايفة البس الخمار وارجع اقلعه تاني ؟
اميرة_لو قلعتيه البسيه تاني توبي تاني متيأسيش قال صلى الله عليه وسلم (ان الله لا يمل حتى تملوا)
رضوى_بس انا عايزه اعيش حياتي..!
اميرة_افتحيلي قلبك كدا واسمعي الحديث النبوي ده (( يقول سهل بن سعد الساعدي “رضي الله عنه” يقول نزل جبريل على النبي صلى الله عليه وسلم ذات يوم فقال له يا محمد صلي عليه صلى الله وسلم وبارك على نبينا جبريل بيكلم النبي صلى الله عليه وسلم بيقوله اي ؟
بيقوله..
يا محمد عش ما شئت فأنك ميت
واحبب من شئت فأنك مفارقة
وأعمل ما شئت فأنك مجزي به
وأعلم انك شرف المؤمن قيامه بالليل
وعزه استغنائه عن الناس
وعايزة اختم كلامي معاكي بكلام جميل اوي كنت سمعته من شيخ قبل كده في درس
خذ من الدنيا ما شئت والله سترجع منها كما جئت.🤍🍁
رضوى_اميرة جزاكِ الله خير الجزاء على اللي قولتيه انا فعلا هشتري لبس فضفاض وهبدأ اخد خطوة واقرب من ربنا.
__________________🤍🍁
“”في منزل مروان “”
رحاب_مالك يا مروان؟
مروان_رضوى يا رحاب مغلباني معاها مش عايزة تلبس واسع مش عايزة تختمر دي حتى مش بتصلي
رحاب_انت كنت عايز واحدة ملتزمة وانت اخترتها وعارف انها مش ملتزمة ف لازم تقف جنبها وتساعدها تتغير بس واحدة واحدة متتغضش عليها وادعيلها في صلاتك ربنا يهديها ويقربها ليه.
مروان_ كلامك صح انا مش عارف اشكرك ازاي ريحتي بالي
رحاب_احنا اخوات يا مروان قوم بقى ناكل لحسن الاكل يبرد وماما تمسح بوشنا الاسفلت
“”مروان ضحك وطلع معاها'”
__________________🦋🤍
“””في شركة مهند محسن الصاوي””
_يعني انت كمان عايز تبعدهم عن بعض
مهند_هو ده هدفي الاساسي! اومال انا جبتك ليه؟.
_بس البعد مش كفايا
مهند_بمعنى؟
_يعني هيبعدوا فترة وفي احتمال يرجعوا تاني
مهند_والحل
_نتخلص من زين !
مهند_ بس ده ابن عمي
_ يا تضحي بأبن عمك يا تضحي بأميرة
مهند_يعني اي؟
_يعني لازم تختار وأحد من الاثنين
مهند_اديني وقت افكر
_______________🤍🦋
في”” منزل زين محمد””
يوسف_احم احم انا حابب اقول حاجة مهمة
محمد_احنا سامعينك اتفضل.
يوسف_انا بصراحة يعني بما أن زين خطب قررت اخطب.
هدى بفرحة_مين هي؟المحظوظة
يوسف بابتسامة_الحقيقة انا اللي محظوظ بيها أما مين هي فا هي ملك اخت اميرة خطيبة زين
محمد_انت اتجننت انت بتقول اي؟
زين ضحك_اي بيقول اي؟ ما هي العيلة كلها جميلة غصب عنه
محمد_اسكت انت خالص يوسف الموضوع ده ميتفتحش تاني انت فاهم دي لو اخر بنت في العالم مش هنخطبهالك
يوسف قام من على الكرسي بعصبية_ انا مش باخد رأيكم انا بعرفكم
محمد_يوسف احترم نفسك
يوسف_ انا كبرت واظن ليا الحق اختار شريكة حياتي وبكرا هروح اتقدم ولو لوحدي
زين_انا جاي معاك
محمد_هو حد مضيعة غيرك
زين_قصدك محدش فوقه غيري هو ده برضوا كان حال يوسف من ١٠شهور ولا انا اللي فوقته انتوا اللي كنتوا مضيعينه والحمد لله فاق وبقى بيختار شريكة حياة ملتزمة وزوجة صالحة لاولاده
يوسف_معاك حق .
محمد_ويا ترةى بقى ست الحسن والجمال تعرف عن ماضيك
يوسف اتوتر_ لا متعرفش وهتعرف منين اصلا
محمد_ ولو قولتلك اني هعرفها بماضيك وابقى قابلني لو وافقت عليك او بصت في وشك تاني حتى
يوسف_ بابا انت ليه بتعمل كده؟
محمد_عشان انت مش بتيجي غير كده قولتلك دي لا أصريت وقولت انا هنفذ مش باخد رأيكم وانا برضوا هنفذ مش باخد رأيك
يوسف بص لزين والقلق ظهر على ملامحه
زين_متخافش خير أن شاء الله
يوسف_انا قولتلها هتقدملها مينفعش ارجع في كلامي يا زين
زين_ومين قالك هنرجع في كلامنا انا بكرا رايح معاك واللي فيه النصيب هيحصل بس انا عايزك تصارحها انت بي ماضيك قبل ما تعرف من والدي وتستحقرك
يوسف_بس صعب عليا اقول ده
زين_لازم مش قدامك حل تاني
يوسف_توكلت على الله
__________________🦋🤍
“”في منزل اميرة احمد””.
ملك_احم احمم انا عايزة اقول حاجة..
احمد_قولي
ملك_خلاص خليها مفاجأة بكرا
بسمة_لا هتقولي ملناش احنا في المفاجآت
ملك_يماما بكرا خلاص
بسمة_والله ما هعدهالك هتقولي
“””اميرة بتضحك عليهم”””
اميرة_ما خلاص يماما هتقولنا بكرا خليكوا معايا انا
بسمة_انطقي
اميرة_ليه انتوا متعرفوش اللي حصل؟
بسمة واحمد وملك_ لا
بسمة بخوف_هو اي اللي حصل
اميرة بضحك_عباس اتكسر
احمد_وربنا ما هعدهالك وقفتي قلبي
بسمة_البت دي عايزة تتضرب تعاليي هنااا
“””وطلعت بسمة تجري ورا اميرة ونسيبهم هنا بيتشاجروا مع بعض😹🤏🏻”””
__________________🤍🦋
“””في الجيزة'””
رحاب_اي ما تفتح يا اعمى .
اتكلم بعصبية_اعمى انتي هبلة يا بت متعرفيش انا مين؟
رحاب بعصبية_ معرفش وميشرفنيش اعرف ، ومتقولش بت تاني عشان بتضايقني جدااا
_طيب يا بت
رحاب اتعصبت_ انا هوريك البت هتعمل اي
“”ومسكت قالب طوب وحدفته بيه في دماغه “”””
بوجع_اه انتي عملتي اي يا غبية انا ا.
“”وقع على الارض واغمى عليه'”””
رحاب_بسس يا عم انت بسسس يا كابتن
“”رحاب خافت جدا لما شافت الدم وهو مكنش بيرد عليها”””
رحاب ببكاء_طب والله ما كان قصدي قوم وانا اعرف انت مين طيب! انا مكنش قصدي والله
“””الناس اتلمت عليه واسعفوه للمستشفى ورحاب كانت خايفة جدا وراحت معاه المستشفى”””
__________________🦋🤍
“”في منزل زين محمد”””
زين_ بقولك اي
يوسف_اي
زين غمز_هو انت بتحب ملك ليه؟
يوسف ابتسم_ يووه ده انت غلس اوي بحبها وخلاص
زين_ لا هعرف
يوسف_طيب واعرف انت بتحب اميرة ليه؟
زين_اظن انا قلت في خطوبة مروان بحبها ليه متتهربش قوليي.
يوسف ضحك واتكلم بحب_ عشان يعني هي جميلة اوي يعني جميلة قلبا وقالبا كده ضحكتها البريئة ورقتها في كلامها احترامها وازاي بتحافظ على انها تتعامل بحدود معايا وان جينا للحق هي جميلة جدا
“””😂🦋🤍 استوووب هناا.. انا جميلة بشهادة م الكل مش الولا يوسف ده اللي هيقولي يعني انا بعرفكم بس معلش فصلتكم من الmood””””
_________________🦋🤍
“”في المستشفى””
الدكتور_ احنا لازم نتصل بالشرطة يا استاذ مهند لازم يعرفوا مين اللي عمل فيك كده
مهند_انا مسامح يا دكتور ومش عايز اعرف المهم اني بخير
الدكتور_ خدت ١٠غرز وبخير !! يلا دي حاجة ترجعلك بعد اذنك
“”الباب اتفتح”””
رحاب_ انت فوقت
مهند_ امم
رحاب_…يعني عيني شيفاك حقيقي يا الف حمدالله على سلامتك دا انت خضتني عليك
مهند _ انتي بتتكلمي ولا كأنك انتي اللي عملاها
رحاب بخوف__ششش وطي صوتك استر عليا الله يستر عليك عشان الدكتور هيموت ويبلغ عن اللي عمل كده كأنه متفق مع الشرطة وبعدين بص انا جبتلك اي ايس كريم بالفانيليا طعمه حلو اوي هيعجبك
“”مهند ضحك على جنانها”””
مهند_يعني واحد واخد ١٠غرز وبسببك جيباله ايس كريم!! والله انتي ابتلاء
رحاب بابتسامة_ بس مش ابتلاء حلو بذمتك؟
“”مهند سرح في ابتسامتها””
مهند_احلى ابتلاء
“””رحاب اتكسفت ورمتله الايس كريم ومشيت من جنبه”””
رحاب_انا اتطمنت عليك وخلصنا انا مروحة البيت عشان اعلي ميقلقوش عليا وانت اكيد مش هتبلغ عني صح؟
مهند_ مش هبلغ بس بشرط ؟
رحاب_ انا كنت عارفة انك خبيث بس يلا قول؟
مهند _ تيجي كل يوم تتطمني عليا من هنا لاسبوع يعني لحد ما اخرج
رحاب_ انت اهبل يلا؟ اهبل صح !! لا بلغ عني
مهند_ ماشي بسكدا عينيا يا دكتووور يا
رحاب قاطعته_انت هتبلغ بجد اسكت يلاا خلاص هتزفت اجي بس نص ساعة بس
مهند_لا كثر خيرك النص ساعة اقعديها في بيتكم انا مش عايزها يا دكتوو…
رحاب قاطعته_ بس بس خلاص هاجي ساعة
مهند_اامم مش بطال هستناكي ولو مجتيش مش صعب عليا اجيبك
رحاب_ والله ده ازاي ده ان شاء الله؟
مهند_ اهو بطريقتي …يا رحاب هاشم
رحاب بخوف _يلهوي ده عرفني بجدد خلاص هاجي هاااجي
__________________🦋🤍
في كافي شوب (……)
مروان_ رضوى انا مش مصدق ان انتي لابسة واسع
رضوى بمرح_ اهو صدق
“”مروان قام باس فوق دماغها””
رضـوى_حـرام يا استـاذ مـروان.
مروان_انا اسف انا فرحان انا دلوقتي متأكد من حـبي لـيكي.
_________________🦋🤍
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت ملتزمة)