روايات

رواية أحببت ملتزمة الفصل الخامس 5 بقلم ملك أحمد

رواية أحببت ملتزمة الفصل الخامس 5 بقلم ملك أحمد

رواية أحببت ملتزمة البارت الخامس

رواية أحببت ملتزمة الجزء الخامس

رواية أحببت ملتزمة
رواية أحببت ملتزمة

رواية أحببت ملتزمة الجزء الخامسة

“”في منزل اميرة”””
ملك- حاضر جايا
^^فتحت الباب^^
اميرة- انا جي… اتصدمت من اللي شافته ومكنتش متوقعة دي يحصل ابدا^
أميرة بصدمة- م مرات عمي !
بسمة بابتسامة- اه مرات عمك وعمك جم يطلبوا ايدك لمحمود ابن عمك
أميرة بحزن-محمود ! بس بس يعني أنا
بسمة- مالك يبت ادخلي تعالي
‘بسمة قامت شدت أميرة من ايديها وقعدتها جنب مرات عمها وأميرة خايفة من أهلها فمجبورة’
مريم بابتسامة-طيب نسيب العرسان لوحدهم شوية
احمد-رأي من رأيك برضوا يلا
‘احمد قرب من أميرة وهمس لها

 

احمد-هبقى قاعد هناك قريب ها متخافيش
‘وابتسملها والباقيين طلعوا من الصالون عشان يعرفوا يتكلموا’
محمود مبتسم- عاملة اي يا اميرة؟
أميرة ببرود-محمود انت اي اللي جابك؟
محمود استغرب- اي اللي جابني ؛ انتي مسمعتيش كلام مرات عمي ولا اي أنا جيت اتقدم لك
اميرة-ايوه سمعت بس انا مش عايزة اتجوز دلوقتي
محمود بضيق- يعني اي؟
اميرة-يعني انت زي اخويا يا محمود مستحيل اعتبرك زوج ليا أنا غيرك يا محمود احنا مننفعش لبعض
محمود-غيري ازاي يعني؟ انتي اي اللي بتقوليه ده انا مش اخو حد علفكرا أنا ابن عمك واجوزلك
اميرة- يمحمود مش هينفع صدقني احنا مش لبعض أنا بحب شغلي ونفسي ابقى كاتبة مشهورة وانت بتمنع حتى أن مراتك تشتغل ! أنا عايزة اتجوز واحد ملتزم دينيا وانتي متعرفش حاجة غير انك اتولدت مسلم طيب بتعرف ترتل قرآن ؟ حافظ قرآن؟ ده لو حافظ صورة الفاتحة بالعافية ؟! انت متعرفش حاجة غير محلك اللي قاعد فيه ٢٤ساعة عرفت احنا مختلفين ليه؟ عرفت احنا مش هننفع لبعض ليه؟

 

‘محمود اضايق من كلامها حدا وحس انها بتهينه ‘
محمود- اهلك كده كده هيوافقوا لأن عمي مستحيل يزعل اخوه وبما أننا صعايده يعني ف البنت ملهاش رأي عندنا طالما والدك موافق خالص ثم متنسيش يعني أن عمرك بقى ٢٢سنه يعني كلها سنه ولا سنتين وهتبوري وأهلك مش هيسمحوا بده أما بالنسبه للعريس المتدين ف انتي لو فضلتي ترفضي عرسان على أمل أن يجيلك متدين يبقى هتفضلي طول حياتك جنب اهلك ! وانا والله بعد الجواز هوريكي على اهانتك دي
‘طبعا فيه ناس فزلوكة دلوقتي هتطلع تقولي ازاي والدها مسمعش وهو قاعد محرم والدها كان بيتكلم في الفون في البلكونة 😹 صلوا على النبي بقى ”
‘اميرة كانت عايزة تعيط هو هانها اوي بكلامه بس كلامه صح بما انهم صعايده ف فعلا الرأي رأي ابوها … وقرايبهم كلهم بيتجوزوا على ال٢٠سنه وفي اللي بيتجوزوا ١٧سنه ”للاسف الصعايده بيجوزا البنات قاصرات وده اكبر غلط بيعملوه ”
احمد بابتسامه-طيب مش كفايا يا عرسان بقى
محمود-اكيد كفايا يا عمي
مجدي- قولت اي يا احمد؟
احمد-والله يا مجدي هاخد رأي أميرة الاول
مجدي- اي رأيك يا عروسة
أميرة قامت بعصبية- أنا مش موافقة ولا يمكن اتجوزه ده انسان فاشل فاشل ومريض نفسيا روحوا عالجوه الاول وبعدين اتقدموا لبنات الناس

 

‘مجدي عمها ووالدها ووالدتهاومرات عمها وكلهم كانوا مصدومين ومحمود اضايق جدا من اهانتها ليه ”
محمود بعصبية-عاجبك الكلام يا عمي شايف بنتك؟ واحنا قاعدين وفي بيتك بنتك بتهنا
احمد اتعصب- ادخلي يا أميرة على اوضتك ؛ أنا موافق يا مجدي وانت عارف رأي البنات ملوش لازمه أنا غلطت لما فكرت اخد رأيها
أميرة بدموع-بس ب يا بابـ..
احمد قاطعها بعصبية – اتفضلي على اوضتك
”اميرة راحت على اوضتها وملك لحقتها محمود كان فرحان جدا وفرحان أنه انتصر عليها واخيرا هتبقى ليه اللي بيحلم بيها من سنين”
ملك-ممكن تهدي طيب
أميرة ببكااء-لو سمحتي يا ملك سبيني لوحدي من فضلك حابة اقعد لوحدي
ملك-ماشي انا بس كنت عايزة افكرك ان ربنا موجود هتتحل
‘ملك طلعت من الاوضة واميرة بكت كثير وقامت صلت ركعتين قيام ليل ودعت ربنا يصرف عنها كل شر ويقربلها كل خير ونامت’
‘في شركة زين محمد للهندسة”‘
زين- مي اميرة فين؟
مي-مشيت من ساعة الا ربع يا فندم
زين-تمام

 

‘مشيت من ساعة الا ربع”
زين افتكر لما اميرة جاتله من ساعة الا ربع
“” اميرة- استاذ زين انت كويس؟
زين بصلها – كويس ممكن تسيبيني لوحدي
اميرة- بس ي
زين قاطعها بعصبيه- لو سمحتي يا اميرة محتاج ابقى لوحدي شوية اتفضلي
اميرة بحزن- انا اسفة يا زين قصدي استاذ زين “”
_زين بيكلم نفسه’ ياربي انا ازاي عمل كده ازاي اكلمها بالطريقة دي ، انا لازم اصلح اللي عملته، ‘
صباح يوم جديد تشرق الشمس على قلب ارهقهه البكاء تجلس في غرفتها وتستعد لصلاة الضهر والالم يعصر قلبها تبكي بشدة ، وكيف لا تبكي وقد تحددت خطبتها الاسبوع القادم من شخص لا يعرف عن الرجولة شئ ولا يعرف شئ عن دينه غير انه ولد مسلم!
“انتهت من اداء صلاة الضهر وبدأت في الدعاء وبدات باحب الاداعية الى قلبها دعاء رسول الله في الطائف”
اميرة”(اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتي وقلة حيلتي وهواني على الناس انت رب المستضعفين وانت ربي الى من تكلني الى بعيد يتهجمني ام الى قريب ملكته امري ان لم يكن بك غضب علي فلا ابالي،ولكن عافيتك اوسع لي اعوذ بنور وجهك الذي اشرقت به الظلمات وصلح عليه امر الدنيا والآخرة من ان تنزل بي غضبك او يحل علي سخطك لك الحمد حتى ترضى ولا حول ولا قوة الا بك)”

 

“حينما انتهت من الدعاء اجهشت في البكاء مجددا ”
اميرة- يارب يارب انا مليش غيرك ، انت اللي عالم بحالي “يارب ان لم احسن بدعائي فأنت اعلم بحاجتي وان قصرت فأنك سبحانك تـعلـم غايـتي ولا يخفـى عليك شئ من أحوالي فاجبر خاطري بفيض نعمك”
‘امسكت المصحف وبدأت في قرآءة وردها اليومي’
“عندما وصلت الى قول الله تعالى ”
{ أَمَّنْ يُجِيبُ الْـمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ}
من سورة النمل- آية (62)
بكت اكثر وحست ان الايات بتربط على قلبها
{ وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللهِ}
من سورة النحل- آية (127)
قفلت المصحف اميرة-صابره يارب صابره وطمعانه في كرمك ومستنيه عوضك”
•في شركة زين محمد للهندسة•
زين-مي متعرفيش اميرة اتاخرت ليه ؟
مي-لا والله بس افتكر امبارح انها قالت لي ” مي انا ماشية تعبت فجأة ومش هقدر اكمل هاخد نص اليوم اجازة سلام ” فتقريبا هي تعبانه عشان كده اتاخرت
زين اتعصب-ومجتيش قولتيلي ليه امبارح؟
مي بخوف-حضرتك قولتلي محدش يدخل لي خالص ولا يكلمني وكنت مضايق
زين-اه
مي- استاذ زين ممكن أسالك سؤال؟
زين -نعم

 

مي-يعني انا ملاحظة اهتمامك بأميرة الفترة دي؟ ومش فاهمه اي السبب زيها زينا موظفة
زين-دي سكرتيرتي الخاصة يعني وظيفتها مهمة هنا مش زيكم وبعدين اتلهي ف شغلك ومترغيش كثير
“ومشي زين من قدام مي وهو قلقان جدا على اميرة وخوفه بيزيد اما عن مي فهي اضايقت جدا وحست ان الموضوع مش شغل بس لا ده في حاجة بينهم للاسف ظنت ظن السوء وافتكرت انهم على علاقة مع بعض وبدأت تعرف الشركة كلها بخبر كاذب من ظنها بس وهي متعرفش عقاب ربنا ليها”
{ إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْـمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْـمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ}
من سورة النور- آية (23)
_ملعونة في الدنيا والاخرة وكمان ليها عذاب عظيم_💔🥹
“اميرة وصلت الشركة وكانت هادية هدوء غريب , وطلعت على مكتبها من غير ولا كلمة مع اي مخلوق ”
“في مكتب اميرة”
دخلت وقعدت على الكرسي ولسه بتمسك الملف شافت حاجة غريبة جدا..!!
“يا ترى شافت اي هنعرف البارت الجاي”🥹❤️

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت ملتزمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى