روايات

رواية أحببت مربية ابنتي الفصل العاشر 10 بقلم هايدي حجازي

رواية أحببت مربية ابنتي الفصل العاشر 10 بقلم هايدي حجازي

رواية أحببت مربية ابنتي الجزء العاشر

رواية أحببت مربية ابنتي البارت العاشر

أحببت مربية ابنتي
أحببت مربية ابنتي

رواية أحببت مربية ابنتي الحلقة العاشرة

عند فرح
ذهبت فرح إلى غرفتها و لبست و كانت في كامل أناقتها و أخذت أشياء الأزمة للعمل التي تقوم به و خرجت بهدوء شديد و خرجت من القصر و و أخذت سيارة الأجرة و إلى طريقها إلى المشفى
**********************
و في المشفى
وصلت و دخلت وذهبت إلى الاستقبال “اؤمريني يافندم ”
هتفت موظفة الاستقبال بهذه الكلمات بابتسامة و قالت فرح مرددة بابتسامة ايضا
فرح: عايزة اعمل تحليل dna لوسمحت
الموظفة: تاني دور الاوضة الي على الشمال علطول
فرح: ميرسي شكرا
و ذهبت فرح سريعا الى الغرفة التحليل و قالت
فرح: لوسمحت عايزة اعمل تحليل dna
الدكتورة: اتفضلي يا فندم
فرح: شكرا
و دخلوا و أعطت لهم الكيسين التي بها الشعر و أخذتها الدكتورة و جلست فرح تنتظر النتيجة
******************
و بعد مدة نصف ساعة جائت الطبيبة
“عملنا التحليل يافندم و النتيجة إيجابية الشعر متطابقين مع بعض ”
هتفت هذه الكلمات الطبيبة و
فرح بسعادة و استغراب:يعني ايه
الطبيبة: يعني الولد يبقا ابن الأم لأن الشعر متطابق جدا مع بعضه
فرح:شكرا جدا يا دكتورة
و ذهبت فرح سريعا و اخذت التحليل و أخذت سيارة الأجرة و ذهبت إلى البيت و كان طول الوقت في حيرة من أمرها
*******************
عند ادهم
فكان يجلس أمام الكورنيش
و يتذكر شريط حياته مع فرح عندما حملها إلى الغرفة و عندما امسك قدميها الناعم و عندما نظر إلى عينيها و تذكر طفولتها و قال
ادهم: البت دي تجنن حراكتها لمستها كل حاجة تخلي اي راجل يقع فيه
ا و ثم فكر قليلا و قال باستغراب
ادهم:هو انا مالي اليومين دول بقيت بفكر فيها كدة ليه يخربيت كدة انا هروح البيت احسن
و ركب سيارته و انطلق إلى البيت
**********************
عند محمد
محمد باستغراب: انتي مين
نوران: انا نوران سكرتيرة عمر بيه الي طبعا عارفه
محمد: ايوة طبعا هو في حاجة تخص ادهم و معرفوش و ثم اكمل قائلا بنبرة استغراب
محمد: حضرتك عاوزة ايه يعني
نوران:انا عارفة انك عاوز الورق ده وانا ممكن اجبهولك بس بشرط واحد بس
محمد:و ايه هو
نوران:تديني نص شركتك ليا و انت عارف انك هتخسر في الصفقة دي و لو خسرت انا اقدر اقويك
محمد: هو ايه اليوم ده جايين تشمتوا فيا ثم اكمل باعتراض
محمد: لا يافندم انا اسف جدا طلبك مرفوض
نوران تخرج من محفظتها كارت و تعطيها له و تقول
نوران: ده ارقامي كلها فكر و لو أخذت قرار ارجعلي
و ذهبت نوران
و قال
مدحت : أعتقد أن العرض ده ملوش لازمة احنا نقدر نجيبه بطريقتنا
محمد: فكراني عبيط اخسر أم الصفقة عادي بس مش تاخد نص الشركة
محامي: بس حضرتك انت كدة شركة حضرتك مش هتقوى إلا بالصفقة و لو خسرت الشركة كلها هتروح
محمد: يعني ايه
محامي: يعني بقول أننا نفكر في الموضوع ده تاني
محمد: اليومين دول يا مدحت مش مركز غير أني الاقي بنتي هفكر في الموضوع و اقولك
مدحت: تمام يافندم بس في اجتماع ممكن يكسب حضرتك شوية
محمد: و ايه هو
مدحت:في شركة عاوزة تبيع 3 أراضي و حضرتك عندك 4 أراضي تقدر تروح تشتري منهم
محمد: مش لما اعرف هياخدوا كام ثم فكر قليلا و قال طب بص حددلي معاهم معاد
مدحت: أمرك يا فندم
**********************
عند ادهم
وصل ادهم و دخل الى الجنينة و نظر فيه و لم يجد فرح فاستغرب و ثم قال في سره
ادهم: ممكن تكون جوة وبعدين انا مالي تكون جوة ولا مش جوة مليش دعوة بحد
*********************
داخل القصر
دخل ادهم وجد حسناء تجلس مع حنين في قلق
ادهم قائلا
ادهم : دادة انا جيت
حسناء:منور يا حبيبي
ادهم:بنورك يا قمر و حبيبة بابي فين حضن بابي
ذهبت اليه و حضنته من رجليه لانها قصيرة جدا و كان ادهم طويل اللقامة و حملها و قبلها و ثم سألته
حنين : بابي فيح فين
ادهم: هي فرح مش هنا
حسناء: لا يابني انا صحيت على صوت عياط حنين عرفت ان فرح مش معاها روحت اخدتها و اكلتها و قاعدت العب معاها شوية علشان بس انسيها فرح ومتعيطش و بقالي ساعتين مستنية فرح مجتش
ادهم بعصبية : تكون راحت فين دي ياربي وانا النهاردة اشتريتلها الموبايل حظ اسود
حسناء: أهدى يابني هتيجي دلوقتي متخفش
ادهم: ربنا يستر
********************
و بعد ساعة تقريبا
ادهم : عدت ساعة فين أمها دلوقتي عايز أفهم انا ….. راحت اتنيلت فين انا الي غلطان اني سبتها انا استاهل ضرب الجزمة انا المفروض أبقى معاها 24 ساعة
و قطعه دخول فرح داخل القصر و قال ادهم
ادهم بصوت عالي
ادهم: ايووووووووون ست الحسن و الجمال جات منورة والله
فرح ببرود: بنورك ربنا يخليك
ادهم بصرامة و قال بعصبية
ادهم: كنتي فين يا حلوة يا بيضة
فرح: في الصيدلية بشتري شوية حاجات
ادهم:و فين الحاجات دي
فرح باحراج: ملكش دعوة حاجة للبنات
ادهم: حاجة بنات ازاي و عندما فكر قليلا
اااااه احم طب ما تقولي من الصبح مش كنت عملت الفيلم الهندي ده طب كنتي بتجيبي الحاجات في 3 ساعات ليه بتشتري الصيدلية كله
فرح : مانت الي بتتعصب بسرعة يا دومة
ادهم:اه ايه نعم ياختي دومة مين اسمي ادهم بيه و متنسيش انا مش صاحبك في ديسكو
فرح:احسن بردو علشان الجراثيم و بعدين لما أجي اصاحب أصحابك انت يكي وبعدين انت مالك اصلا روحت فين ولا جيت منين
و ثم نقلت بصرها إلى حسناء و قالت بابتسامة
فرح: هروح اغير يا ماما و ارجعلكم
حسناء: ماشي يابنتي
فرح: حنين
حنين: ايه يا فيح
فرح: جبتلك الشكولاتة الي انتي بتحبيها
حنين: هيييييه
و ذهبت اليها فرح و قبلتها و قبلتها حنين أيضا و ابتسم ادهم على هذا الموقف لكن تلاشت الإبتسامة سريعا و نظر اليها بضيق و
فرح: عن اذنك يا ماما
و نظرت إلى ادهم من فوق لتحت
و دخلت غرفتها
***********************
و نظر ادهم لحسناء التي كانت تضحك بشدة و قالت حسناء بضحك
حسناء:الصراحة يابني احرجتك
حنين: اه ههههه
ادهم: حتة انتي يا حنين اخرة العشرة و الأبوية الي بينا
حنين: مث فاهمة حاكة يا بابي
ادهم: يعني انتي هتعملي فيها عبيطة امال فهمتي كلامنا ازاي
لم ترد عليه حنين لانها لا تفهم كلامه و أكملت حسناء ضحك و ابتسم ادهم و قال
ادهم: يعني مش هقول ولا هكدب أنها مش عرفت تكفسني 😂😂
و ضحكوا جميعا
**********************
عند فرح
أما فرح فكانت تسمع حديثهم و تضحك بهيستريا و تقول بضحك
فرح : طلع عسل و هو دمه خفيف
و طلعت نفس الكتاب الصغير و كتبت فيه بعض الكلمات
و قفلت الكتاب و جلست و أخرجت التحليل و و ادخلتها في دولابها و اخبأتها و ابدلت ملابسها و خرجت إليهم مرة أخرى
***********************
عند محمد
محمد في غرفته يفكر قليلا
و يقول
محمد: أنا لو وافقت على عرضها هخسر و هكسب في نفس الوقت يعني هي هتاخد نص شركة مش عارف بقا مضمنش ممكن تعمل حاجة في الشركة و تبوظها اكتر ما هي بايظة أساسا و الي هخسره أن الشركة هتقع لو خسرت في الصفقة هروح انا في داهية و فرح الي مش عارف هي فين ولا اخويا الي فكرني ملياردير ده ايه الحياه دي ياربي ماله الواحد كان عازب و ملوش ضغوطات يلعن الجواز على أبو الي جابوه
و ثم جاء له اتصال و رد عليه و
“ايوة يا مدحت”
” حددت معاهم معاد يا بيه بكرة الساعة 5″
” طب ماشي حاجة تاني”
” حضرتك عملت ايه مع عرض نوران”
” مش هوافق طبعا”
” طيب كويس ”
” يلا سلام”
” سلام”
و قفل معه و تنهد محمد و دخل إلى غرفته
**********************
عند نرمين
” اكيد دلوقتي بتفكر في خطط علشان تعرف توقع ادهم و الشركة بس انا هوريها ازاي الشيطان لما يقع في حبل رقبته بيحصله ايه”
هتفت نرمين بهذه الكلمات و هي تكلم نفسها و تنظر إلى نقطة من فراغ و
و أخذت هاتفها و ضغطت على بعض الارقام و رفعته لاذنيها تنتظر رد من الملتقي و ثم ردت سريعا و
نرمين” الو سيف ازيك بص بقا محتاجة مساعدة منك…. لا مش هينفع في التليفون…. بص قابلني في كافيه …. بعد نص ساعة تمام…. ماشي سلام”
و قفلت الخط معه
من هو سيف سوف نعرف في الحلقات القادمة
**************************
عند نوران
نوران: جبتلك صورتها اهه
اياد عندما رأى صورتها اتصدم و قال
اياد: مش معقول
و نوران تعجبت من رد فعله و قالت
نوران: في ايه
اياد: دي بنت محمد بيه
نوران: محمد مين
اياد: محمد الي روحتيله الشركة محمد الدسوقي
نوران:اييييه
*********************
عند ادهم
في غرفته
و يفكر فيما حدث و قال
باستغراب
ادهم: البت دي شاغلة بالي كدة ليه يعني ايه الرقة دي يخربيت كدة ايه ده يا ادهم كلهم زي بعض بس بردو يعني مش كلهم زي ملك و انا الصراحة عايز أنسى ملك دي بس ازاي و بعدين انا كل شوية اقول البنت دي البنت دي ايه مش هرسى على بر
و ظل هكذا في حيرة و يريد أن يعرف إجابة لسؤاله
******************
في الصالة
جلست فرح بجانب حنين و
فرح: اتفضلي الشكولاتة ياستي
حنين: ميرثي
فرح: لا ميرثي على واجب
حسناء: ههههه
فرح: بتضحكي على ايه يا ماما
حسناء: على طفولتك
فرح: هههه
حسناء: هروح انام انا شوية
فرح: اتفضلي طبعا وانا هقعد مع حنين
حسناء: تصبحي على خير يابنتي
فرح: وانتي من اهله يا ماما
و ذهبت حسناء إلى غرفتها
*******************
عند ادهم
ادهم:مممم اكيد في حل بس هتبان بعدين اروح اشوف حنين بقا
و نزل إلى الصالة
*******************
حنين: فيح
فرح: ايه يا حبيبتي
حنين: عاوزة لبن سكر
فرح: ايه لبن سكر ده
“لبن دافي و تحطي عليه سكر ”
هتف ادهم بهذه الكلمات إلى فرح و هو ينزل من الدرج و
فرح: اااه طب حاضر هعملهولك
ادهم ذهب إلى ابنته وجدها تأكل الثكولاتة حملها و
فرح: خليك مسكها و لعبها شوية وانا هروح اعملها اللبن و السيرلاك
ادهم: طيب ماشي
و ذهبت إلى المطبخ
**********************
في المطبخ
تقوم فرح بعملها و
فرح: يارب ارجع مش الاقي حنين مدبهدلة
*******************
عند ادهم
جلس ادهم و حنين على حجره و تأكل الشكولاتة و
ادهم: جايبة الشكولاتة و هي سايحة ينهاري على الغباء
حنين و هي في شفايفها الشكولاتة : بابي
ادهم: ينهار أسود يا حنين كل دي شكولاتة يخربيت كدة
حنين: ثكولاتة حلوة
و حطيته في بقه و
حنين: كل يا بابي
ادهم: هههه حاضر
و أكلها من يديها و
ادهم: احلى شكولاتة اكلتها بحياتي
و ضحكت حنين و
حنين: فيح فين
ادهم: بتعمل لبن بسكر و و سيرلاك لحبيبتي حنين
حنين: ماثي
ادهم: هاتي شكولاتة تاني
و اطعمته من الشكولاتة مرة أخرى و كان هو أيضا هناك بعض الشكولاتة في خده
و ضحكت حنين على منظره و هو ضحك أيضا لكن لم يعرف أنها كانت تضحك على شكله
**************************
و رجعت فرح إليهم وبرقت عينيها بشدة و
قالت بزهول
فرح: نهار اسووووود ينهار اسود
ادهم: في ايه في ايه
فرح: دي كلها شكولاتة و بقك كله شكولاتة
ادهم: مانتي الي جايبة الشكولاتة سايحة
فرح: لا كانت كويسة ممكن ساحت بعديها
ادهم: طب هاتي السيرلاك و اللبن
فرح: هتعمل ايه
ادهم: هعمل ايه يعني هأكلها
فرح: بتعرف تأكلها ولا هتبهدلها
ادهم:عيب عليكي
فرح: طب ماشي هروح اجبلها لبس جديد و اجهزلها الحمام و لما تخلص أكل نحميها
و أعطت له الطعام و ذهبت
ادهم: يلا يا حنين جاهزة علشان تأكلي
حنين: اه
ادهم: ماشي يلا افتحي بقك
و فتحت بقها و اطعمها و فجأه بكت بكاء حار و
ادهم: مالك بس يا حنين بتعيطي ليه حطت فيها سم ولا ايه
حنين: اهئ أهئ
ادهم:مالك بس أهدى طيب
و حملها بيد و طبق بيده الأخرى و
ادهم: طب تعالي نأكل مم تاني
حنين ببكاء: لا
ادهم بتوتر: ونبي مش توتريني يلا
و قرب منها المعلقة و زقتهم حنين بعصبية و بكاء
و وقعتها كلها في الأرض و كان في بعض من السيرلاك على ادهم و على يديها و
ادهم: ينهار أسود فرح هتنفخنا ينفع كدة يا حنين
حنين و بكت بكاء حار و
ادهم: هوس هوس يا فرح يا فرح
**********************
عند فرح في المرحاض
فرح: ده بينده عليا يكون في حاجة حصلت يلهواي لو أكلها السيرلاك و هي سخنة تبقى مصيبة سودة
و نزلت سريعا إليهم
***********************
و وجدت أن حنين تبكي و السيرلاك على الأرض ذهبت إليه بسرعة و أخذت حنين منه و
فرح: عملت ايه بس يا ادهم
ادهم: ولا حاجة اول ما طلعتي اكلتها السيرلاك
فرح: يلهواي دي سخنة اوي عليها
ادهم: امال انا مش حسيت بيها ليه
فرح: علشان انت كبير لكن هي صغيرة نونو لسة فمش هتستحمل هاتلي كرسيها
ادهم: طب ثواني
و ذهب و جاب الكرسي و رجع اليها و جلستها فرح عليها و
فرح: خلاص يا حنين أهدى يا روحي
ثم اكملت و هي تنظر اليه و تقول باستهزاء
فرح:تقدر تروح تجيب ماية ولا مبتعرفش
ادهم: ونبي خفة لا بعرف طبعا ثواني
و ذهب إلى المطبخ و جاب كوبا من الماء و عاد اليها و أخذته منه و
فرح: اشربي يا حبيبتي اشربي
و شربت حنين قليلا من الماء و هدأت قليلا و
ادهم بفرح: بدأت تهدأ
و ثم عيطت مرة أخرى و
فرح: انت بتحسد
ادهم: احسد بنتي طب ازاي ونبي لتسكتي
نظرت إليه و حملتها من الكرسي و
و هي تهزها و تقول
فرح: خلاص يا عصفورتي الحلوة خلاص يلا نشرب اللبن
و عندما قربت الببرونة من شفايفها حركت رأسها إلى الجهة الاخرى يدل على انها لا تريد شراب شيئا و
فرح: طب نروح الماية و نلعب مع البطوط
نظرت اليها و أومـأت برأسها و
ادعم: هحميها معاكي
فرح:ربنا يستر
و طلعوا إلى المرحاض
*********************
في المرحاض
قلعوها ونزلوها البانيو بهدوء و هدأت و بدأت تلعب مع البطوط وتنهدت فرح تنهيدة كبيرة و
فرح: الحمدالله
ادهم: هديت شوية
فرح: طب تعالي نحميها بقا
و بدأوا يحموها و في نصف الاستحمام رمت حنين الماء على ادهم و
ادهم: ماشي ياستي ماشي مقبولة منك
و ضحكت فرح و
فرح: أقل حاجة عندها بقا في حد يدي لطفلة سيرلاك لسة سخن
ادهم: يلا حصل خير
نظرت إليه و كملوا استحمام حنين و
حنين: ماية حلوة يا فيح
فرح: طب كويس يا قلب فرح
حنين: بابي انت وحث
ادهم: ليه بس
حنين؛ علثان اكلتني سيلاك ثخن
ادهم:انا اسف ياستي مش هعمل كدة تاني و قبلها و هي ضربته كف و نظر اليها بزهول و فرح تضحك و كان كف يديها صغير جدا لاكن عندما ضربته كان موقف مضحك جدا و
فرح: هههههههههههههههههههههههههههههه مش قادرة اااه بطني
ادهم: ايه يا حنين ده ليه كدة
حنين: امثي برة يا كليل الأدب انا باخد ثاور و انا بنت امثى اتلع برة حيب يا بابي(أمشي برة يا قليل الادب انا باخد شاور و انا بنت امشي اطلع برة عيب يا بابي)
ادهم: لا حول ولا قوة الا بالله اتعلمت الجنان منك
فرح: ههههه انت بتلبسني كل حاجة ليه وبعدين اطلع برة دي بتاخد شاور عيب و ضحكت
ادهم: طيب ياختي انا ماشي اشربي انتي بقا أبقى تعالي قوليلي اساعدك بعد كدة
فرح: مش طلبت منك على فكرة مساعدة
ادهم: احم جبهتي طارت اروح اخد شاور بردو بدل الكسفة دي
و مشي و ضحكت و لعبت بلمياه مع حنين
*************************
عند ادهم
في غرفته
ابتسم ابتسامة واسعة و ثم دخل إلى المرحاض
********************
عند فرح
عندما انتهوا
حملت حنين و ذهبت إلى غرفتها و دخلوا و البستها و نشفتها و قامت بعمل شعر حنين إلى كحكة صغيرة و كانت جميلة جدا و
فرح: يلا ننام شوية بقا
حنين: عاوثة العب في المورجيحة
فرح: لا ننام و لما نتعشى نلعب في المورجيحة
حنين: هيييه ماثي
و نيمتها و بعدها خرجت إلى الصالة
************************
في الصالة
فرح: طب هعمل مكرونة بلبشاميل و لا بيتزا مممم أسأل ادهم و أمري لله
*************************
في غرفة ادهم
خرج ادهم من المرحاض و هو عاري الصدر و حولين رقبته منشفة صغيرة و كان جذاب جدا و
وقتها طلعت فرح لغرفته و خبطت عليه و فتح لها و
أول ما نظرت فرح إلى منظره وضعت يديها في وجهها
و
فرح: انا اسفة جدا احم مش كنت أعرف انك لسة مخلصتش لبس
ادهم بضحك على خجلها: لا عادي مش مشكلة كنتي عاوزة ايه
فرح و هي ما زالت على وضعها: احم الصراحة يعني قولت اني انا اعملكم العشاء فقولت يعني أسألك اعملكم بيتزا ولا مكرونة بلبشاميل
ادهم: هو انتي بتعرفي تطبخي
فرح: اه يعني كدبة بيضة مش يضر يعني
ادهم: مممم طب بغض النظر عن الكدبة البيضة دي فأعملي بيتزا و على الله يكون الأكل اتحرق
فرح و قد شالت يديها و قالت بعصبية
فرح: حضرتك شايفني فاشلة و لا ايه
ادهم: وحضرتك مش شايفة انك شلتي ايدك ولا ايه
فرح: هووووف شكلك وحش اصلا
ادهم: و كمان شوفتيني
فرح تأففت بغضب و تركته و فضل ادهم يضحك على طفولتها و قفل الباب
*********************
في المطبخ
فرح و هي تضع الأشياء بعصبية
فرح: مش هيبطل غرور بقا هووف
و امسكت الزيت و وضعت بعضه في الكوب و فجأه وقع منها الكوب و
فرح: هو يوم باين من أوله
“انا كنت حاسس أنط هتعملي مصيبة في المطبخ بس انتي الي عملالي فيها الشيف شربيني”
هتف ادهم هذه الكلمات و هو يسند كتفه في باب المطبخ و قام بمكاتفت يديه أمام صدره و ينظر إلى فرح باستهزاء و
فرح:ما هو من التوتر أعمل ايه يعني وبعدين محصلش حاجة
و نزلت و جابت المكنسة و الفرشاء و بدأت بلم الأشياء و
ذهب اليها ادهم و نزل و
فرح: لوسمحتي مش محتاجة مساعدة من حد
وقف مرة أخرى و
ادهم: احسن بردو وفرتي تعبي
فرح: مطلبتش منك اصلا
ضحك ادهم باستهزاء و خرج من المطبخ و هتفت فرح بحنق كلام غير مفهوم
****************
و بعد ساعتين
انتهت فرح من تحضير الطعام و خرجت إلى الصالة وجدت ادهم و يجلس في الاريطو و رجليه في اريكة الأخرى و
فرح: الأكل جهز
ادهم: عظيم كويس أن محصلش حريقة
فرح: ها ها ها ها
ادهم: روحي صحي الدادة
فرح: كنت هروح من غير ما حضرتك تطلب مني
ادهم: طيب ايه بقا روحي صحيها
و تاففت بضيق و ذهبت إلى غرفة حسناء
**********************
في غرفة حسناء
دقت فرح على باب غرفة حسناء و فتحت لها حسناء و
فرح: الأكل جهز يا ماما
حسناء: وانا اقول الريحة الحلوة دي جاية منين انتي عاملة بيتزا
فرح: ههههه اه حاجة زي كدة
حسناء: ههههه تسلم ايديك يا فرح اكيد طالعة حلوة زيك
فرح: مش للدرجادي يعني يا ماما هههههه
حسناء: ههههه طب يابنتي هروح السفرة بقا و هقطعلكم
فرح: طيب تمام و انا هروح اصحي حنين
و ذهبت حسناء إلى السفرة و فرح إلى غرفتها التي تنام فيها حنين
*************************
في غرفة فرح
دخلت غرفتها و جلست في الفراش و اردفت بهدوء
فرح: حنين حنون يلا اصحي يا حبيبتي علشان نأكل مم عملتلك سيرلاك انتي بتحبيها
و استيقظت حنين و
حنين : بجت
فرح: هههه اه يلا نغسل وشنا و نروح نأكل
و حملتها و ذهبت بها إلى المرحاض و اغسلت حنين وجهها و طلعوا إلى السفرة
*******************
في مائدة الطعام
حسناء: مساء الخير
ادهم: مساء الخير يا دادة
حسناء: عامل ايه يابني
ادهم: الحمدالله تمام جدا
حسناء: دايما يابني
و ابتسم لها ادهم و قطعهم صوت فرح و هي تقول
فرح: ها ونبي دوقوا و قولوا رايكوا
ادهم: وحش
فرح: هو انت لسة دوقتها علشان تقولي وحش
ادهم:لا باين انه وحش
حسناء: طب متقولش وحش علشان يطلع حلو و في الآخر تكسفك
و ضحكت فرح و بدأوا بأكل البيتزا و
ادهم عندما أكل منه عاجبه جدا لكن أنكر ذلك و قال
ادهم:وحش جدا على فكرة
فرح: يبقا متاخدش منه
ادهم: افندم
فرح:زي ما سمعت الي أعرفه أن الي مش عاجبه حاجة مش ياكلها
ادهم: و مين قالك اصلا اني هقرب منها بعد كدة
فرح: اما نشوف
حنين: عايثة حيتة
فرح: ماشي هديكي حتة صغننة على قدك
و قطعت قطعة صغيرة و اكلتها لحنين و
حنين: حوة اووووي عاوثة تاني
فرحت فرح كثيرا و اعطتها قطعة أيضا و اكلتها لها و عندما انتهوا
حسناء: تسلم ايدك يابنتي بيتزا حلوة جدا
فرح و هي تقف و تلم الصنية و الاطباق
فرح: بلهنا و الشفا يا ماما
و ذهبت بهم إلى المطبخ
*********************
في المطبخ
فرح: رخامة دي ياربي يعني يوم ما انا أكون متحمسة اني اطبخ قفلي الامل خالص بس لازم أكدله اني مش هسمحله انه يقفلي يومي
و أكملت غسل الأطباق
******************
و قاموا من السفرة و جلسوا في الصالة و جائت إليهم فرح و هي تقدم لهم القهوة و تضعها في الطاولة و
فرح: حنين عاوزة حاجة
حنين:لا
فرح:طب كويس يا قمري
ادهم: بكرة لازم تجهزي علشان الشغل و هيجي المحامي يقولك كل حاجة من طق طق لسلام عليكو
فرح:هو الي زي حضرتك بيقولوا طق و سلام عليكو و الكلام ده
ادهم: لا بس علشان افهمك
فرح:انا اقدر أفهم من غير الطريقة البلدي دي
حسناء:خلاص يا جماعة مش من مشكلة صغيرة تتخانقوا
فرح:حاضر يا ماما
******
وبعد ساعة
تقول حنين
حنين: فيح فيح
فرح: مالك يا قلب فيح
حنين: وري واوا (زوري واوا)
فرح: ليه بس يا حبيبتي
ادهم بنبرة قلق: مالها يا فرح
قبلت فرح جبينها لكي تعرف درجة حرارتها و ثم قالت
فرح:ايه ده دي سخنة
ادهم: يبقا نروح المستشفى
حسناء: يا جماعة مش لازم الدكتور و المستشفيات انا هديها حقنة و لبوسة و دوا و هي هتخف
ادهم بقلق: طب ماشي
و بدأت حنين تبكي و
حملها ادهم و بدأ يهديها و فرح تنظر إليه كم هو حنون مع ابنته و ذهبت حسناء لكي تجيب الأشياء
************************
و عادت حسناء إليهم و
حسناء:يلا امسكها كويس يا ادهم علشان الحقنة
و امسكها و
ادهم: براحة عليها يا دادة ونبي
حسناء: متخفش يابني
و أعطت لها حسناء الحقنة في خفة حيث كان توقع ادهم خاطئ تماما عندما وجد حنين تهدأ قليلا و
ادهم: طب و لبوس
حسناء:بكرة نشوف لو لسة الحرارة عالية نجبلها دوا و لبوس
ادهم: طب دي بتنام
أخذت فرح حنين منه و
فرح: هروح انيمها و ارجعلكوا
وذهبت إلى غرفتها و
ادهم بقلق: هي ليه نامت علطول كدة
حسناء: يابني الحقنة بينيم بعديها علشان مفعوله توصلها
ادهم:ربنا يستر
*********************
عند فرح
امسكت حنين و عدلت من وضع نومها و غنت لها اغنية هادئة حتة نامت حنين في يديها
و وقتها دخل ادهم و
فرح بخفوت: اوحش حاجة انه يدخل من غير ما يخبط ايه الاستفزاز ده
ادهم و هو يقفل باب الغرفة و ذهب اليها و
و حملتها فرح بهدوء و وضعتها في الفراش و قامت و
فرح بهدوء حتة لا تستيقظ: ايوة حضرتك عاوز ايه
فرح: هكون عاوز ايه يعني أنا عاوز اقعد مع بنتي شوية ينفع ؟
فرح: اه طبعا ماشي انا هطلع بقا عن اذنك
و تركته و خرجت
***********************
عند نوران
“وانت عرفت ازاي أن دي فرح بنت محمد الدسوقي”
هتفت نوران هذه الكلمات في حيرة بينما قال اياد مرددة
اياد:شوفت قبل كدة صورتها في الجرايد لما محمد كان بيدور عليها
نوران بفرحة: و هي دي التكة الي هتوصلنا لكل حاجة انا هقول لمحمد اني هقوله مكان بنته و هو هيديني الشركة أو هقوله هديله ورق ادهم و مكان بنته و اخد منه 30 مليون جنيه
اياد:هتبقى فلوس حلوة اوي بنسبالك على فكرة
نوران: مش قولتلك احنا بس عاوزين نشغل مخنا و نبعد خالص عن الحكومة و كل حاجة تبقى تمام ثم تابعت و قالت
نوران:بكرة هروحله تاني و اكيد هيوافق و الشركة كدة كدة ضايعة فهنستفيد ايه؟
اياد: عندك حق بس يوافق الاول بس أصل شكله مش عبيط
نوران: هيوافق انا دلوقتي كلمت عمر و اجلت معاه المعاد قولتله نتقابل الساعة 9 و نص دلوقتي هروح اجهز
اياد: طيب ماشي تمام انا هروح بقا
نوران: اشوفك بكرة
اياد: سلام
و خرج من بيتها
*********************
عند نرمين في الكافيه
“سيف يعني انتي عاوزاني اراقبها ”
هتف سيف بهذا الكلمات
نرمين: بظبط كدة
سيف: و انا جاهز ماشي موافق بس ممكن اعرف ليه
نرمين: هتعرف بعدين
سيف: ممم طيب
نرمين: من بكرة بقا تبدأ تراقبها
سيف: اوك استأذن أنا
نرمين: اتفضل
و مشي سيف
و نظرت نرمين بشرود و هي تفكر في المستقبل
و قطع شرودها صوت رن هاتفها يدل على أن هناك مكالمة و كان رقم غريب نظرت إلى شاشة الهاتف باستغراب و ثم ضغطت على زر الاتصال و قالت
“ايوة مين”
“قابليني في كافيه ….. بعد بكرة الساعة 8 و هتلاقيني لابسة فستان اصفر و شعري اسود و طويل هقولك على حاجات مكنتيش تعرفيها بقالك سنين”
” طيب مين معايا الأول”
” هتعرفي لما اشوفك ”
“عارفة لو كان حركة غدر ”
” انا مش بتوع الاكشن انا بس هقولك الي ربنا عاوزني أقوله من زمان ”
” تمام هكون هناك في المعاد و المكان”
و أنهت نرمين المكالمة
و قالت نرمين بعدم اطمأنان : ربنا يستر
و ذهبت بيتها سريعا
*************************
عند نوران
جهزت حالها و وضعت لامستها الأخيرة و نزلت
وو ركبت سيارتها و انطلقت إلى الكافيه
*********************
و عند ادهم
في غرفة فرح
كان يجلس و يمسك يديها الصغيرتين وينظر اليها بحنان و حب و قبلها قبلة على يديها الصغيرة و قطع صوت رن هاتفه يدل على وصول الاتصال و ثم ترك يد حنين و خرج من الغرفة حتة لا تستيقظ من نومها
و خرج و
أخرج الهاتف من جيبه و وجد أن عمر هو المتصل يرد عليه و
“ايوة يا عمر”
“نوران اتصلت بيا يا فندم و عاوزة مني حاجة ”
“طيب روحلها و لما تخلص تعالي البيت و قولي الي حصل ”
“أمرك يا فندم ”
“أبقى روح لأي شركة كومبيوتر و اشتري تسجيل و سجل كل حرف بتقولوه
عمر: أمرك
و انهى ادهم المكالمة
*********************
في الكافيه
نزل عمر من سيارته و وصل و دخل داخل الكافيه و ظل يبحث بعينيه عليها حتة وجدها تنتظره و ذهب اليها و قال بابتسامة مزيفة
عمر: ازيك
نوران: تمام و أنت
عمر و هو يضع التسجيل تحت الطاولة بدون أن تشعر بشئ: الحمدالله ها اؤمريني
نوران:طبعا أنت عارف اني استقلت من الشغل و الصراحة عايزة طلب صغير
عمر: احم قصدك اترفتي
نوران: مش موضوعنا دلوقتي بس كنت عاوزة منك خدمة صغيرة
عمر:اتفضلي
نوران: ورق ادهم بيه الي معاك بتاع الصفقة
عمر: ماله
نوران:عايزاه
عمر: و المقابل
نوران:5 مليون جنيه
عمر و هو يفكر : مممم هشوف و اقولك
نوران: اخرك لغاية بكرة 12 بليل
عمر:تمام اوك عن اذنك سلام
نوران: باي مش تنسى الرد
عمر: تمام
و أخذ التسجيل بخفة شديدة و
ذهب و ابتسمت نوران بشر و انتصار
و كان احد يراقبهم و اتصل بأحد ما
و قال
“هتسمعي مني أخبار يبهرك دلوقتي”

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مربية ابنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى