رواية أحببت مربية ابنتي الفصل الخامس 5 بقلم هايدي حجازي
رواية أحببت مربية ابنتي الجزء الخامس
رواية أحببت مربية ابنتي البارت الخامس
رواية أحببت مربية ابنتي الحلقة الخامسة
ووصلوا المطعم و دخلوا و قال لهم الجرسون
الجارسون: كام الفرد يا فندم
ادهم: 3 كبار و 1 صغيرة
جارسون بابتسامة:طب اتفضل معانا يا فندم
و ذهبوا مع الجرسون و شاور لهم بأن يجلسوا في مكان ما
و أتى بلقائمة و اعطاها لهم و مسكت فرح بلقائمة و قالت
فرح: حنين تقدر تأكل بطاطس و رز و شوربة
ادهم: طب نوع الشوربة ايه
فرح: أي حاجة لسان عصفور كويس
ادهم: طب تمام وانتي هتاكلي ايه
فرح: بيكاتا و بطاطس بوريه
ادهم : هو انتم عندكم بتفهموا في الاكلات دي
فرح بارتباك: حضرتك انا مش كنت عايشة في حارة شعبية انا كنت عايشة في المعادي في شقة على قد الحال وانا و أهلي بنفهم في الاكلات دي
ادهم : احم طب انا اسف
فرح: عادي it’s ok
ادهم : و بتكلمي انجلش كمان
فرح: كل واحد و له مميزاته و مش لازم الفقير أو الي حالته على قده ميتعلمش
نظر اليها و هي نظرت له بثقة و حسناء تنظر إليه بحزن و تقول في سرها
حسناء: ربنا يسامحها هي الي خليتك متكبر يا ادهم يابني و تنهدت بضيق
و قال
ادهم: ها يا دادة هتاكلي ايه
حسناء: هاخد فراخ بصوص اللمون و معاها رز
ادهم: كنت متأكد أنك هتختاريها عارفك بتحبيها زيي
حسناء بحنان كبير: انت أي حاجة بتحبها لازم أحبها يا حبيبي
و فرح كانت تنظر لها باستغراب و تقول في سرها
فرح:دي مش منظر تعامل دادة مع الي زي ابنها خالص ده تعامل حاجة تانية خالص غريبة بس مش لازم يعني ممكن تكون بتحبه اوي مش لأزم الكلام الفاضي ده بقا عندي تخيلات كتيرة اوي الأيام دي
ادهم : وانا هاخد زيك يا دادة هتشربوا بيبسي
فرح: اوك تمام
و نادى ادهم الجرسون و جاء إليه و قال له الطلبات و
الجرسون: حاجة تاني
ادهم: بعد ما نخلص الحادق تجلنا تاني علشان الحلو
جرسون: أمرك يا فندم
و ذهب الجرسون و قالت
فرح باحراج : احم هو انا هيكون عندي موبايل امتى
ادهم: بكرة وانا رايح الشغل هجبلك الموبايل و بعد ما ارجع من الشغل هناخدكم و نروح نشتري حاجات حلوة لحبيبة بابي و لدادة و ليكي و ليا بردو
فرح: طب تمام ميرسي بتعبك معايا
ادهم: اه الصراحة
نظرت إليه فرح بقرف و هي ترفع حواجبها و ادهم ينظر إليها بغرور وثقة
فرح بخفوت: مغرور اوي
نظر اليها ادهم و لما يعلق لاكنه ابتسم
و بدأت فرح تلعب مع حنين
**************
و في مكان آخر
محمد: لسة مش لقتوها
الرجل: لا يا فندم دورنا في كل حتة مش لقيين أي أثر
محمد:دوروا برة مصر و خصوصا فرنسا
الرجل: هياخد وقت كبير يا فندم
محمد: اتصرفوا يلا و مش عاوز غباوة
الحارس: أمرك
و ذهب الحارس و
فواز أخو محمد : ها يا محمد لازم تاخد عروستنا الحلوة لابننا بسرعة علشان … و لا انت عارف علشان ايه
محمد: خلاص يا فواز أهدى ها
و نهض و ذهب إلى غرفته
فواز بشر: مبقاش انا فواز الي يخلي كل الي انت عايش فيه ده ليا
و قام و ذهب إلى بيته
**************
في مكان آخر مجهور
يقوم بشخص مجهول باتصال بأحد ما
الشخص الاول: يعني هي معاه حلو اوي اللعبة دي ….. لالا خليك مراقبهم و مش تعمل أي تهور تمام….. سلام
و نظر الشخص هذا إلى فتاه تضحك باستهزاء الشخص الاول: شكله مبسوط اوي معاها يا نوران
نوران: ورحمة امي و ما هخليها تتهنى بيه بس هصبر شوية حلوين كدة علشان أبقى متاكدة أن في وراها حاجة
الشخص الاول: ايه رايك تشتغلي معايا و تكسبي شوية
نوران:لا يا حبيبي انا مش زي الهبلة ملك الي مشيت وراك و صدقت I am not malk you should understand و بعدين متنساش بفضلي حليت ملك تبصلك و تشتغل معاك
و نظر اليها و قال
الشخص: و مالو
نوران بقرف: سلام دلوقتي و لو في جديد قولي
الشخص المجهول: ماشي يا مزة
نوران: اه بقولك ايه خلاص سيبك من المراقبة و متكلمنيش بعض كدة و قول للبوص انه ينساني تماما
الشخص المجهول: ليه بس
نوران: قولتلك مش عايزة اشتغل معاك يا منير
منير: خلاص زي ما تحبي هقول للبوص
نوران: طيب
و تركته و ذهبت
***************
و عند ادهم
جاء الطعام و بدأو بلطعام و
بعد ساعة انتهوا منها و قال ادهم
ادهم:عايزين تقعدوا شوية ولا نمشي
فرح: لا نقعد شوية المكان منظره حلو اوي و ممكن نطلب الحلو
ادهم:طب تمام أوي و نادى ادهم على الجارسون و طلب منه 4 تشوكيلت كيك و ذهب الجارسون بعظ أن أخذ الطلبات
****
بعد نصف ساعة
جاء الجراسون و وضع الحلو و ذهب
و ثم اكلوا الحلو
و بدأوا يتكلمون في الكثير من الأشياء
و قال ادهم
ادهم: انتي كام سنة يا فرح
فرح: 25 و انت يا ادهم بيه
ادهم : 27 و بلاش بيه دي
فرح: معلش احنا مش صحاب في النادي احنا علاقتنا مربية بنت واحد راجل اعمال يعني بينا بيه و انسة فقط
نظر اليها ادهم و قال بجدية كبيرة: فعلا ده صحيح بينا انسة و بيه فقط يعني الخدامة و سيده
فرح تقف و تقول بعصبية: لا معلش انا مش خدامة عند حد انا هنا بشتغل شغلي أني اهتم ببنتك يعني بشتغل بشرفي انا لا ضربتك على ايدك ولا اترجيتك ….. و كل كلامنا هيبقى عن البنت و بس و
ثم التفتت لحسناء و قالت
فرح:معلش يا دادة انا هروح التويلت اظبط شعر حنين
و حملت حنين و ذهبت إلى دورة المياه
حسناء: ينفع كدة يا ادهم
ادهم: هي الي ازتفزتني
حسناء: مش كل حاجة لازم نمشي بمزاجك يا ادهم
نظر اليها و صمت و لم يتكلم
******************
في دورة المياه
ظبطت فرح شعر حنين و قالت حنين
حنين: فيح
فرح و هي تمسح دموعها التي سقطت
فرح: ايوة يا حبيبتي
حنين:انتي زحلانة من بابي
فرح: لا يا قلبي مش زعلانة
حنين:امال ليه بتعيطي
فرح: مبيعطيش يا حبيبتي بس في واوا في عيني
حنين: في واوا معلث
و ربطت على ظهرها
و حضنتها فرح و قالت في سرها
فرح: انا عمري ما هخليكي زي ابوكي هخليكي اطيب بنت في الكون و أقوى بنت و وعد مني و قبلتها و حملتها و خرجوا
***************
و عند الطاولة
جائت فرح و جلست و
قالت فرح
فرح: نقدر نمشي ولا نقعد شوية
حسناء: لا نمشي دي الساعة 8
ادهم: طب تمام اتفضلوا
و ذهبوا و دفع ادهم الحساب و ركبوا السيارة و إلى البيت
********************
و في قصر محمد
محمد: اووووف عليكي يا فرح كان لازم يعني تهريب في وقت الصفقة كنتي تهربي بعديها حتة ياربي و
نظر إلى صورة زوجته و حزن قليلا و قال
محمد: انا ممكن مش أكون آب كويس بس مش بايدي انتي عارفة الي فيها بس انتي السبب
و نام
************
عند نوران
كانت نرمين تمشي ذهابا و ايابا و تقول
نرمين: راحت فين دي بس دي من الصبح و هي برة اووف يا نوران دلعتك كتير اوي و لازم أوقف الي بتعمليه مش عارفة الصغير الي ينصح و سخاف على التاني ولا الكبيرة قطعها جرس الهاتف ردت سريعا و قالت
نرمين: ها فين
الشخص: هي يا فندم راحت مكان مجهول أوي و بعيد و أعتقد أن الي فيه راجل
نرمين: ينهار اسود طب طب هي فين دلوقتي
الشخص: في الديسكو يافندم
نرمين بعصبية: قولي العنوان بسرعة
الشخص: …….
نرمين : طب سلام تابع وراها بردو
شخص : أمرك
و قفلت
و ذهبت نرمين بسرعة إلى غرفتها و بدأت بلباس ثيابها
**************
عند ادهم
وصلوا القصر و دخلوا و قالت فرح
فرح: هغير لحنين و هديهالك يا دادة علشان أقوم البس
حسناء: طب تمام وانا هروح اغير هدومي
****************
عند.غرفة فرح
دخلت فرح مع حنين غرفتها و البستها و قامت بشعرها و كانت جميلة جدا
حنين: انا عاوثة بابي
فرح : لازم يعني
حنين و قد أوشكت على البكاء : عاوثة بابي اهئ
فرح: خلاص خلاص هوديكي لبابي ربنا يستر
و أخذتها
**************
في غرفة ادهم
ذهبت فرح إلى غرفة ادهم و خبطت عليه و قال ادهم
ادهم:ادخل و دخلت و قالت
فرح بجدية: بنت حضرتك عاوزاك و كانت هتعيط
ادهم: هي بليل لازم تنام جمبي و انا معودها على كدة
فرح: كدة غلط يا فندم افرض حضرتك مش كنت موجود
ادهم : انتي تقدري تقوللها حدوتة و تنيميها أو تاخديها قي حضنك عموما يعني هي لما تحب حد اوي تقدر تنام معاه هاتيها
و ذهب اليها لاكن عندما بدأ باحمال حنين يديه لمست يد فرح بلغطأ و نظرت إليه و هو
ايضا و كانوا ملتزقين بشدة و كانت حنين بينهم و قطعهم
صوت حنين و تقول
حنين: مث كادية اتنفث (مش قادرة اتنفس)
ضحكوا و اخذها ادهم و قبلها و قال
ادهم: انا اسف يا حبيبة بابي يلا ننام
حنين: تحكيلي حدونة
ابتسم ادهم و قال
ادهم: حاضر يا قلبي هحكيلك حدونة
و قبلها و قالت فرح
فرح:استأذن انا
ادهم: اه ياريت علشان الدنيا كاتمة
فرح ببرود: أبقى افتح التكييف أو البلكونة علشان مش يبقا في كتمة
و خرجت و نزلت في السلالم و هي مبتسمة بثقة و قالت
فرح: فكرني هتكسف يعني ده انا ابهدل بلد
****************
عند غرفة فرح
ذهبت إلى غرفتها و بدلت ملابسها و جلست قليلا و شاهدت على التلفاز الذي في الغرفة ثم نامت
*************
و عند نرمين ذهبت إلى الديسكو
و أنزلت من سيارتها سريعا و دخلت إلى المكان و تسمرت في مكانها هينما وجدت نوران تتمايل تقبل رجل من شفتيه و هو يمسكها من خصرها و تضحك و تشرب ذهبت اليها نرمين و قالت
نرمين: يا شريفة يالي مبتعمليش حاجة حرام يا ******
نوران:انا انا
نرمين: انتي تخرسي خالص قدامي
و أمسكت شعرها و قالت
نوران: سيبي شعري
لم تسمع نرمين منها و ركبتها السيارة و نظرت إلى يديها وجدت أن هناك شعر كثير في يديها القته على الأرض بعصبية و ركبت سيارتها و ذهبوا
*********
و وصلوا إلى بيتهم و دخلوا و مسكت نرميم نوران بقوة و و ذهبوا الى غرفتها و ألقتها على الفراش و مسكت شعرها و و قالت
نرمين: بصي بقا انتي بكرة هتيجي معايا و نروح الدكتور و نكشف عليكي فاهمة و عارفة لو حولتي تهربي ساعتها اموتك هيبقى على أيديا انا هههه يا شريفة
نوران: على فكرة خلي بالك اني انا الي أكبر منك
نرمين: سنأ لاكن عقلا معتقدش و نظرت اليها بقرف
و خرجت نرمين
و نوران تنظر اليها بخوف مسكت الهاتف و ثم قالت بخوف
” اياد الحقني نرمين هتموتني لو عرفت اني مش بنت ”
و دخلت نرمين فجاه مرة اخرى بزهول و تقول: ايه سمعيني تاني مش بنت ؟؟
ونظرت اليها نوران بصدمه ووقع منها الهاتف
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مربية ابنتي)