رواية أحببت مختلفا الفصل الحادي عشر 11 بقلم أمل السيد
رواية أحببت مختلفا البارت الحادي عشر
رواية أحببت مختلفا الجزء الحادي عشر
رواية أحببت مختلفا الحلقة الحادية عشر
حمزه قطع حديث لما شاف ريلام واقفه قدامه ما اقدرش يكمل كلامه ما اعرفش ليه خاف للحظه تكون سمعت حاجه مع انه كان عاوز ينهي الموضوع في اسرع وقت بس قطع كلامه لما شافها
حمزه: في حاجه ليه واقفه كده
ريلام: مش انت طلبت قهوه انا جبتها
حمزه حس براحه انهي ما سمعتش حاجه بس ليه فرحان كده ان هي ما سمعتش حاجه بيسال نفس السؤال ده بس رد عليها شكرا ممكن تتفضلي شوفي انتي وراك ايه
ريلام بصيت له ابتسمت ابتسامه خفيفه ومشيت
اللواء: حمزه ما تتسرعش وديع كل حاجه من يدينا احنا قربنا نوصل بس شويه وقت
حمزه: تمام بس انا مش قادر امثل اكتر من كده لازم ننهي الموضوع في اسرع وقت انا خايف
اللواء بصله بنتباه
خايف من ايه اول مره تقول خايف يا حمزه مع ان مش اول مره
حمزه: لا المره دي مختلفه قوي قوي كمان البنات التانيه غير ريلام لكن دي طيبه خالص كل ما احاول اكون قاسي في التعامل برجع وكون طيب معها مش قادر افهم نخلص المهمه بسرعه
اللواء: حمزه انت حبيتها..
حمزه ضحك
الحب مش في قاموسي اصلا انا حياتي في النار وجواها دم عمره ما يخلص ف ما اظنش ان ممكن احب
اللواء: ليه يا حمزه انا اعرفك من سنين ارجع لنفسك النار بتطفي بس الدم عمره ما يخلص بص للحياه بطريقه تانيه غير اللي انت شايفها مش عشان جربنا وفشلنا يبقى خلاص لا جرب ثاني وثالث و الف و مليون عيش حياتك
حمزه: خلينا في الشغل احسن
اللواء: براحتك يا حمزه بس صدقني اليوم اللي بيروح مش هيرجع فكر انا هامشي اصبر شويه عن اذنك
حمزه بعد اللواء نمشي قعد يفكر في كلامه ان هو ممكن يكون صح وان هو غلط في تفكيره بس لا لا ان هو دائما بيكون الصح ازاي يفكر في الحب اللي خلاه يكون قاسي القلب بس ليه مشاركها اسراره وحياه الشخصيه طالما هيطلعها من حياته في صراع بين القلب والعقل لكن وصل نتيجه لا مصدر حب في حياته حاجه واحده هي السلاح والمهمات هي الحاجه الوحيده الاهم شال تفكيره وانه لازم يحط احد للتعامل .
……………………………..
في المطعم عند ياسمين و كمال
كمال: عاوزه تشوفيني ليه وحشتك
ياسمين بلسان طويل: وحش لما يدق على نافوخك يجيبها نصين
كمال: و تتجوزي واحد براسين
ياسمين: لا طبعا انا مش هتجوزك اصلا
كمال: هو لعب عيال
ياسمين: انت بتهزر
كمال: لا مش باهزر هو لعب عيال عاوزه اتجوز مش عاوزه اتجوز انا مش لعبه في يدك تمشيها زي ما انتي عايزه وتسيبيها وقت ما انتي عايزه
ياسمين: ايوه بان على اصلك
كمال: لا انا اصلي محترم قوي لحد كده وكفايه انا مش هانزل من كرامتي عشان ارضي حضرتك انا اللي مش عايزك عاوزه اقول لك حاجه اللي بيحب احد مش بنزل من كرامته لا بالعكس بيرفعها سلام
ياسمين عيطت انا هند نفسي للدرجه دي يعني انا اللي ما عنديش كرامه ماشي هنشوف
……………………..
في بيت عز و مي
عز: سيا قولي لما ما تبطل عياط
مي: ما لكش دعوه بي يا عز انا مش بيهمك عاوز تسافر روح سافر بس قبل ما تسافر طلقني
عز بصوت عالي: لا ده انتي اتجننت على الاخر والظاهر ان الولاده اثرت عليكي هي دي اول مره اسافر ولا اخر مره
مي: لا المره دي تفرق عندك اولاد لسه ما شافوش الدنيا وانا ما فكرتش في ده كله مش بتفكر غير في نفسك وبس
عز: انا مراعي شعورك انك خايفه على بس انا مش هاسيب شغلي واقعد جنب حضرتك
مي: روح زي ما انت عاوز ي عز بس ما لكش دعوه بي
عز: اكيد اعمل اللي انا عاوزه مش هاخد اذن من حضرتك
مي: بقى كده ماشي انا اروح اقعد عند بابا احسن
عز: براحتك انا ما قلتش حاجه اللي انتي عاوزاه اعمليه
مي: انت تغيرت قوي يا عز ما بقتش تحبني زي الاول
عز: عشان مش عاوز اسمع كلامك يبقى مش باحبك لكن لو سمحت كلامك يبقى باحبك ممكن تقولي لي سيب الشغل عادي مش بعيد تفكري في كده بس عايز اقول لك حاجه انا عمري ما اسيب شغلي لان هو كل حياتي فاهمه
مي: انا ولا شغلك
عز بصلها لان سؤالها صعب جدا فقرر يمشي وما يردش على السؤال لان الاجابه مش هتعجبها ممكن يعقد الامور اكتر
مي: ليه بتهرب من السؤال هو صعب للدرجه دي ولا ما عندكش جواب
عز: لا عندي جواب بس خايف ما يعجبنيش الرد بتاعي
مي: يبقى شغلك هو الاهم بس ما فكرتش في اولادك ايه اللي ما شافوش حاجه في الدنيا دي انت اناني للدرجه دي ليه
عز: انا اناني في ايه بالظبط
حب و بديكي اكتر ما بتتمني او تطلبي
كل حاجه بتتمنيها اجيبها لك من قبل ما تطلبيها باكون جنبك في حزنك قبل فرحك اناني علشان عاوز اولادي لما يكبروا يفتخروا بابوهم في نظرك انا اناني مين فينا اللي اناني
مي: انا هي دي اللي انت عاوزه ماشي انا انانيه ارتحت كده
عز استغفر الله العظيم يا رب
قعد جنبها و مسح على شعرها
انتي عايزه ايه دلوقت
مي: انا مش عايزه حاجه
عز: انا مش باحب ازعلك وانتي عارفه كده
مي: انا عايزاك تفضل جنبي عشان باخاف عليك
عز: اوعدك اني هافضل جنبك على طول مش هاسيبك يا عمري خالص
مي: بجد ولا بتضحك علي
عز: انا امتي خلفت بوعدي لكي
مي: ولا مره
عز: مش واثقه في
مي: انت مش عارف ولا لسه هتعرفني
لا انا بثق فيك جدا
عز: عارف ده عشان كده بفكرك ما تخليش الشيطان يلعب في عقلك
مي: طب شوف مين على الباب
عز: حاضر يا ستي
عز راح يفتح لك كمال
عز: تعال ادخل مالك وشك متغير كده ليه
كمال: جئت اطمئن عليك مي اخبارها ايه
عز: تمام كويسه شكلك مش مريحني
شويه جرس الباب رن ثاني
عز: ازيك يا شبر ونصف عاش من شافك
ياسمين: كويسه
عز: ايه الادب اللي نزل عليكي فجاه ده اوعي يكون الدنيا بتمطر بره ولا حاجه
ياسمين: لا
دخلت شافت كمال قاعد
ياسمين: شكلي جئت في وقت غلط انا داخله اشوف اختي
عز: هو في ايه لا في حاجه غلط ولازم افهمها
كمال: انا سبت ياسمين
عز: يا راجل قل كلام غير ده ده انت تمرمط علشان توصل لها وفي الاخر تقول سبتها افهم بقى في ايه
كمال: الاستاذه واخداني كوبري عايزاني مش عايزاني ليه فاكرني شخشيخه في يديها تحركها زي ما هي عايزه
عز: اه يعني هي مش عايزه اتجوزك والله احسن والله لو اخدت عفريته تكون احسن منها الف مره
ياسمين: شكرا كتر خيرك يا جوز اختي
عز: انتي بقيتي مؤدبه امتى وعندك احساس كده حاجه غريبه
ياسمين: انا هامشي شكرا انا اطمنت على اختي سلام
عز: استني ياسمين
ياسمين: نعم
عز: مالك
ياسمين: لما احد يجرح كرامتك و….
كمال قطع كلامها جرحت كرامتك ازاي تقصدني انا صح بالنسبه لكرامتي ايه ولا حاجه صح انا موافقه اتجوزك لا مش موافقه نسيب بعض عادي انتي ايه يا شيخه مستهتره قوي للدرجه دي ما عندكيش ثقه في نفسك عيله قوي كده.
ياسمين: بتجرحني تاني بس انا ما عنديش كلام اقوله اجرحك بي زي ما انت بتعمل دلوقت شكرا
كمال قام واقف بعصبيه وماسك يديها جامد
ملك انتي صح وانا ابن 60 كلب ده اللي انتي عاوزه تقوليه انا كده ارتحتي
عز الدخل في الوقت ده
اهدا ايه يا ابني هي مش متهم عندك علشان تحقق معه سيبها ياسمين ادخلي جوه
ياسمين كانت مرعوبه من طريقه كمال
عز: ياسمين مش سامعاني خشي جوه
ياسمين: لا انا هامشي
عز: مي تعبانه خليك جنبها لو سمحتي النهارده بس
ياسمين: حاضر
عز: انت غبي ايه اللي انت عملته ده دي مش طريقه لحل مشكله انت كده تعاقدها اكتر ماهي متنيله ارتحت كده لما طلعت عصبيتك عليها
كمال: ما اعرفش انا ماشي
عز: استنى انت عاوزها ولا مش عاوزها
كمال: مش عارف
عز: امال كنت متعصب على ايه
كمال: ايوه عايزه
عز: خلاص امشي دلوقتي وتعال بكره تكون الامور هديت شويه وتقدر تكلمها
كمال: طيب
……………………..
مالك بتبصلي كده ليه في حاجه
ريلام: اصل كنت عاوز اشوف صاحبتي ده بعد اذنك يعني
حمزه: اكيد ما عنديش مانع بس هتقعدي قد ايه معها
ريلام: ما تقلقش مش هغيب
حمزه: تمام روحي
ريلام خرجت وقابلت مها صاحبتها
مها: وحشتيني قوي يا ريرو عامله ايه وحياتك الجديده
ريلام: انا تمام بس كنت عايزه اتكلم معك انا مش عارفه افكر محتاره
مها: في ايه يا بنتي قلقتيني عليك مالك
ريلام: حمزه يا مها
مها: ماله حصلوا حاجه يعني
ريلام بدموع: طلع بيضحك على انا خطه بيمشي بها شغله ودفع فلوس علشان يتجوزني هو ما طلعش رائد هو طلع مقدم حاسه ان هو مخبي علي حاجه كبيره انا مش عارفه اعمل ايه انا خايفه انا ما اعرفش ومخبي ايه ولا بيخطط لايه هو خليني اكمل دراستي علشان مكشفش لعبته ولا حس بحاجه انا سمعت وهو بيتكلم بس يا بنتي عملت نفسي ما سمعتش حاجه انا مش عارفه اعمل ايه
مها: طيب اهدي وخدي نفس عشان نعرف نتكلم وهاقول لك تعملي ايه بالظبط ما تخافيش بس تسمعي كلامي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مختلفا)