رواية أحببت مختلفا الفصل التاسع 9 بقلم أمل السيد
رواية أحببت مختلفا البارت التاسع
رواية أحببت مختلفا الجزء التاسع
رواية أحببت مختلفا الحلقة التاسعة
عند اسلام
كان بيبدا تحضير المفاجاه لمراته بمساعدت بنته الصغيره كانوا ف جوه مليء الفرحه والبهجه وسرور مستنيين وصول مريم
جاء الوقت المنتظر وصول مريم وكانت مفاجاه صدمه وغير متوقعه جو مليء الاصحاب والاصدقاء احتفال بعيد ميلادها وكان اول من استقبلها اسلام
عيد ميلاد سعيد يا زوجتي وحبيبتي وأم أولادي، عيد ميلاد جميلًا مثلك يا أروع من قابلت في حياتي. كل عام وأنتِ وطني وسندي والعوض الجميل الذي أرسله الله لي ليزيل غصة ظلت لسنوات في قلبي، كل عام وأنتِ بخير والخير في حياتي، كل عام وأنتِ معي. عام آخر يمر من عُمرك ويغمر عمري وحياتي بالسعادة والفرح، كل سنة وأنتِ طيبة وبخير دائمًا
مريم بدون استوعاب: ده كله علشاني انا
اسلام: ايوه ده كله علشانك انتي امال علشان مين بس دلوقت ادخلي غيري هدومك انا جبتلك فستان بسيط زي ما بتحبي
مريم دخلت غيرت هدومها ولبست نقاب اسود مع دريس بنفسجي وخرجت
كان موجود كثير من الاصدقاء كانت تتمنى تشوفهم اليوم تجمعوا بفضل زوجها كان داخلها فرحه لا توصف
اسلام: ايه يا حبيبتي سرحانه في ايه ولا مش عجبتك المفاجاه
مريم: لا بالعكس حلوه خالص شكرا
اسلام: شكرا على ايه بس ده انتي اغلى حاجه عندي
مريم: علي كل حاجه عملتها لي ولسه بتعملها لي لحد دلوقت
اسلام: انتي هبله انا جوزك يعني كل حياتك يعني مافيش شكر بيننا وفي كمان مفاجاه لك تانيه بس مش دلوقت لما نقطع التورته جبتلك التورته اللي انتي بتحبيها يلا بقى عشان الناس مستنينا
مريم: مفاجاه هي ايه بقي
اسلام: لو قلتلك على هتبقى مفاجاه ازاي يلا بقى عشان ناس مستنيه بعدين
مريم: ماشي يلا لما نشوف اخرتها معك
راحوا يا قطعه الجاتوه
اسلام كان رايح ياكلها الجاتوه لكن هي اخذتها منه وكلتها هي
اسلام: ايه ده ما انا كنت هاكلك بنفسي
مريم: لا ما انا باعرف اكل لوحدي
اسلام: كنت هاكلك بايدي بس انتي الخسرانه يلا
مريم: هههه ماشي شكرا
اسلام: النهارده احلى يوم حياتي عشان النهارده عيد ميلاد حبيبتي واغلى شيء في حياتي عمرك وانا بجانبك كل عام الصحه السعاده تملأ حياتك وابتسامتك تشرق وجهك
وتزيد حياتي انوار بهجه وسعاده كل سنه وانتي طيبه كل سنه وانتي جنبي
مريم: انتي طيب وكل سنه وانا معك
اسلام: حبيبتي لك عندي مفاجاه تانيه بس المفاجاه دي من اختيار حنين اتمنى تعجبك
مريم: كل ده لي انا باحبك انا مش عارفه اقول لك ايه بس انا مبسوطه اني مراتك مش فارقه معي الهديه لكن فارق معي اللي جابها بجد انا محظوظه اني معك ربنا يخليك لي ويسعدك طول عمري
اسلام: كفايه كلامك الحلو ده مش عايز حاجه غيرو شوفي حنين جابتلك ايه
حنين: مامي عيد ميلاد سعيد هديتي مش حلوه قوي بس اوعدك السنه الجايه تكون احلى هديه اتمنى تعجبك
مريم: جميله جدا يا قلبي ربنا ما يحرمنيش منك ابدا
حنين: انا اللي عملتها بيدي عشان بابي ما بيقولش ان انا خدت فلوس منه دي عامله لوحدي
اسلام: بقى كده ماشي هههه يا عفريته
مريم: حلوه يا اميرتي تسلم يديك
اسلام: مش سلمى على الناس اللي منتظرينك
دول لكي عندي مفاجاه تاني هتنسيكى العالم كله
مريم: لا طبعا دل حبايبي
نسيبهم ينبسطوا بحفلتهم
******************
عند حمزه و ريلام
انسه ريلام كنتي هتمشي من قبل ما تشوفيني
حمزه: مين حضرتك
اعرفك بنفسي انا الدكتور منير
حمزه: دكتور في الجامعه يعني
منير: لا انا مش دكتور ف الجامعه
حمزه: انا مش فاهم انت عايز ايه
ريلام: اصل اي
حمزه: في ايه تكلمي على طول
منير: بس حضرتك المدام ريلام طلبت مني اشوف حضرتك وشخص حالتك
حمزه: هو انا اشتقتلك ان انا تعبان
ريلام: لا اصل
حمزه: اصل ايه تكلمي على طول
ريلام: عايزاك تكون زي كل الناس
حمزه: زي كل الناس ازاي
ريلام: عايزاك تمشي على رجليك وتعمل كل اللي انت عايزه
حمزه: هو انا اشتقتلك طالما انتي مش قادره تستحمليني احنا فيها ممكن نتطلق لو انتي عايزه دلوقتي ما عنديش مانع بس قريب ترتاحي مني خالص
منير: اهدي كده حضرتك المدام مش قصدها حاجه المدام بس خايفه عليك بتحبك وكمان يا حضرت الرائد ممكن تمشي على رجليك تاني
حمزه: وانا مش عايز امشي على رجلي تاني مش عايز اشوف وشك تاني انتي حسابك معي لما نروح شكلي اتسهلت معكي قوي يلا
ريلام: فهمني بس ممكن ي حم..
حمزه: ممكن ولا مش ممكن خليكي انا ماشي
ريلام: ايه الحل يا دكتور هو عنيد جدا
منير: لازم تقنعيه انا شايف امل كبير ان ممكن يخف يرجع يمشي على رجل تاني
ريلام: طب اعمل ايه
منير: سيبيه شويه لغايه مايهدا وبعد كده تتكلمي معاه واحده واحده يقتنع استاذن انا بقى
ريلام: اوك حمزه استنى
حمزه: نعم عايزه ايه تعرفي كنت شايفك واحده تانيه غير انجي بس انتي طلعتي بتشبهها كلكم شبه بعض من النهارده مش عايز اعرفك تاني
ريلام: يعني دلوقتي انت كرهتني يعني على فكره انا خائف عليك عارف ليه لاني عايزاك تمشي على رجليك تاني ما تحتاجش لحد ولا حتى انجي اللي شمتانه فيك هي لو بتحبك بجد كانت وقفت جنبك الاخر وقت بس هي بتاعتك عشان كانت شايفه فيك انك تحقق لها كل احلامها لما مالقيتش ده سابتك عشان انت ضعيف مش هتقدر تعمل لها حاجه بس عشان انا وقفت جنبك بقيت وحشه عشان عايزه اساعدك تبقى زي كل الناس بس مش مشكله عادي لو انت مش عايزني في حياتك انا هامشي منها اوعدك انك مش هتشوفني تاني واسف لو كنت جرحتك كلامي
حمزه: انتي عايز ايه مني دلوقتي
ريلام: عايزه اساعدك انا عارفه انك لسه بتحبها ممكن اساعدك انك ترجع لها
حمزه: لا اسف انتي غلطانه في ده
ريلام: لا انت لسه بتحبها بس بتكابر
حمزه: طب ممكن ارجع البيت دلوقت نتكلم بعدين
ريلام: اوك يلا
**********
اما عند عز فكان الجو مختلف خالص
عز: حبيبتي هي القنبله دي هتنزل امتى اكتر من كده يبقى حرام
مي: 23 يوم بس يا حبيبي
عز: تعرفي اني باحبك قوي كتير يعني
مي: عارفه ايه الجديد حساك عايز تقول حاجه تلف وتدور علي كده عايز تقول ايه يا عز
عز: بصراحه كده اه هو انا طالع مهمه جديده
مي: والله فين بقى
عز: هي هي
مي: فين يا عز اخلص متعصبنيش
اعز: عايزك تمسكي اعصابك كده يا حبيبتي احم احم الشهر مش اكتر وهرجع على طول
مي: خلص يا عز مش عايزه اعرف حاجه منك
عز: سوريا يامي
مي: 😦
ايه هي المفاجاه التانيه اللي
اسلام محضرها لمريم؟
ايه اللي هيحصل مع حمزه و ريلام؟
ايه رد فعل مي ؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مختلفا)