رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم آلاء
رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني الجزء الثاني عشر
رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني البارت الثاني عشر
رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني الحلقة الثانية عشر
يوسف… ينهار اسود علي الدبش
ساره.بعفويه.. لا دي مش دبش دي الصراحه بجد انت بقيت محترم
يوسف…ياريتو ياختي كان دبش اسكتي
ساره…دي حاجه حلو علي فكره
يوسف… اسكتي ياختي اسكتي
جني… يوسف ازايك
محمد بصلها…ما انتي بتتكلمي اهو
جني…متكلمنيش
نور.. ليه عملت ايه
محمد.. مش فاهم
يوسف ماجدي… احم طيب انا همشي بقا
نور…ماشش في ركبك اقاعد هتروح فين
يوسف ماجدي.. الشغل اشوف حاجه كده
نور.. ياختش كميله اقاعد يلاه بدل ما اشبشبلك
يوسف ضحك…اهون
نور…اترزع بدل قسمن بربي هزعل
يوسف اتنهد…حاضر
ساره بنت سندس بهمس.. مالك يا جني
جني مازن… بعدين
ساره…تمام
هبه… بت نورين فين
نورين نزل.. نعم يا ماما
هبه… فين منه بنتك
نورين..في شغل يا امي ليه
هبه….لا كنت عايزه اسالها عن حاجه المهم قومي اعملي قهوة
نورين…حاضر
محمد كان واقف بصص لي جني.. انتي عايزك
جني…لا
محمد بغضب…قولت ايه
جني هبتد في الارض وراحت معا.. نعم
محمدبضيق… افاهم في ايه ومن امتا بتتكلمي مع يوسف
جني مازن ربعت ايديها بطفوله… عادي وبعدين دا زاي اخويا
محمد بضيق… واللهي من امتا
جني مازن… الله اعلم هو ايه اللي امتا من صغرنا كلنا اخوات وبعدين انا مش بكلمك
محمد.. ودا ليه
جني بزعل وزعيق طفولي.. عشان انت زعقت وقومت وانا معملتش حاجه الفون بتاعي مسكتهولك كذه مره اما انت امبارح زعقت علي حاجه مكانتش قصدي بس عادي انا غلطانه لو الوزير بيرن مش هرد بعد كده ولا همسكو ومش هكلمك واها انا طلعت من الجروب اللي احنا في اللي انا دخلتك في عشان مش اتعامل تاني كده خلاص
محمد… المشكله في الفون ولا في سي زفت كريم
جني ضمت حواجبها بعدم فاهم… ليه بتشتمو وبعدين انا مالي بس انا بتكلم عليك انت اهااااا انت زعلان عشان قفلت في وش صحبك بس انا قولتك مكانش قصدي بس برضو بتشتمو ليه هو زعقلك بسببي احيه اسفه طب بص هات اكلمو واتاسف وافاهمو اني انا مكانش قصدي وكده ايه رايك
محمد بصلها وضم جواجبه ومتنح…
جني طبطب علي كتفه… معلش حقكك عليا
محمد ضحك….انتي عندك انفصام ابت انتي ايه كمية الحوارت دي اولا ياذكيه لو زعق معايا انتي كنتي لسه قايليلي يعني محصلش بيني وبينه كلام
جني….اها صح
محمد سيف ضحك لعب في شعرها…. انتي زاي الفل
جني زقت ايدو…يعني انت زعقت فعلا عشان مسكت فونك طب اشمعنا انا خليتك تمسك فوني عموما تمام ابعد ومتكلمنيش
محمد ضحك علي طفولتها… انتي شبه الاطفال كده ليه
جني مازن بصتله بغضب…. مش هرد وجي تمشي
محمد.واقف قصادها… قلبك ابيض وبعدين احنا مش صحاب
جني.. لا لان لو صحاب مكنتش اضايقت اني مسكت فونك
محمد… انا مش عارفه ليه اضايقت وتعصبت معرفش انا اسف
جني بصتله… تمام
محمد…خلا ص بقا
جني.. طيب انت قولت لو عايزه تروحي البحر قوليلي انا عايزه اروح وعايزه ساره تيجي معانا ويوسف ونكون كده كلنا ينفع
محمد بضيق…اشمعنا يوسف
جني… ما ساره برضو هتيجي
محمد…انا بسالك اشمعنا يوسف
جني…نكون كلنا مع بعض كده وكمان ساره شكلها اتصلحت هي ويوسف وكده فا يبقا هما اصحاب ووانا وانت صحاب ونتمشا وكده
محمد…ماشي يلا
جني حضنته بفرحه…شكرا
محمد ضحك وضمها لي… مافيش شكر بينا يا جزمه
ـــــــــــــــــــــــــــــ
معتصم ياسين… يا اختاااا يا بنتي فرهتيي امي انتي عايزه ايه
ملك سيف… يا عم في ايه دي عياده يعني لزم ادور كويس في مكان كويس
معتصم ياسين… طيب ايه رايك تيجي جمبي
ملك سيف…ايه
معتصم…تيجي في عياده جم شركتي وكده
ملك… اها عشان كل شويه القيك ناطت عندي صح
معتصم… تمام براحتك اللي انتي عايزه
ملك بصتله لقته زعلان… انت زعلت
معتصم…ابدا براحتك
ملك ضحكت…سبحان الله رغم ان عاقل وهادي ومشدد بس لما بتزعل بتبقا شبه الاطفال اوووي
معتصم بصله بطرف عينه ومردش…
ملك بتزغزو… حبيبي اتقمص
معتصم بصلها وابتسم…انتي عبيطه احنا في شارع
ملك…وفيها ايه انا معاك مش مع حد غريب وبعدين مع معتصم ياسين يعني مش اي حد دا انت الناس بتخاف منك من نظره كده
معتصم… اممم
ملك… بس بصراحه مش بخاف منك يعني عادي بس برضو بزعل علي زعلك فا شايفه اننا نروح نشوف العياده اللي انت عايزها
معتصم…لا شوفي انتي عايزه فين
ملك…ابقا جمبك دايما
معتصم.. لا شوفي دي عياده انتي اللي هتشتغلي فيها المفروض تكوني مرتاحه فيها
ملك… مش هرتاح الا وانا جمبك وبعدين انت شكلك ندمان انك قولتلي علي مكان ولا ايه
معتصم… بس انتي مش حبه كده فا مش بحب اضغط علي حد
ملك…لا ثانيه هو انا عندك زاي اي حد
معتصم.. لا مش قصدي بس انتي مش بحب اجبرك علي اي حاجه
ملك… وانا عايزه ابقا جمبك
معتصم… اللي يريحك
ملك زعلت من طريقته… تمام لو كده نشوف اي مكان تاني.لان شكلك فعلا مش حابب ومادام انا كده كده زاي اي حد فا مش هجبرك برضو علي قربي منك انا هروح وبكره هنزل ادور وجي تمش عكس ما هما ماشين
معتصم مسك ايديها… انا مش ار”يل ماشي معاكي عشان تمشي وتسيبيني
ملك بعصبيه…انت بتعملني كده ليه
معتصم… انتي شايف اني تقيل عليكي وانا مش بحب كده
ملك…انت بتعملني زاي زاي اي حد وانا مش بعاملك كده حتي لما قولتلك مش عايزاك قولت تمام وتجاهلتني انت مش بتحبني اساس واسفه اني عطلتك عن شغلك بعد اذنك
معتصم مسك من ايديها… بطلي الحركه دي قولتلك بتعصب وعموما انا لو اي بنت عملت معايا نص اللي عملتي كان زماني انا اللي ماشي
ملك ضربتو بضهر ايديها وعلي كتفه… كتر خيرك والله مش عايزه اتعامل معاك تاني.
معتصم ضحك… طب المفروض دلوقتي اعمل ايه من وجهة نظرك
ملك… ولا حاجه كل واحد يروح لي حالو
معتصم… عند ام ترتر ويلا قدامي عشان نشوف العياده اللي جمبي مش اي عياده تاني
ملك بصتله بطفوله وبتسمت ورفعت كتفه ونزلتها… لا خلاص
معتصم… قدامي يلا مش باخد رايك
ملك ضحكت… اشطا يلا
معتصم ضحك… وربنا هبله
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
منه ياسين.. زياد تفتكر لو اتجوزنا هنبقا زاي مين
زياد احمد… انتي زاي مامتك بحالات وانا عمو مازن
منه… مالو بابا متبقاش زايو ليه
زياد احمد… باباكي زاي بابا.انا مش بعارف اتعامل زايهم انا بابا دايما يقولي انت زاي عمك مازن ساكت كده وبتتعامل بهدوء
منه ياسين… امممم ماشي يا هادي انت انا هقفل بقا عشان اشوف شغلي
زياد احمد بضحك…تمام باي بالتوفيق يا بشمهندس
منه ضحكت علي طريقته … باي يا دكتور
ـــــــــــــــــــــــــ
في المستشفي
داليدا دخلت مكتب باباها مازن
داليدا بتخبط .. بابا ينفع ادخل
مازن… اكيد يا قلب بابا اتفضلي
داليدا… حبيبي قلبي انت والله
مازن… اممم خير الدخل دي عارفه كويس
داليدا ضحكت… احبك وانت فاهمني في مريض عايزه احكيلك عنه ونفاهم ايه سبب اكتئاب لان تقريبا فشلت افاهم اي شئ عنه
مازن ضحك… كدابه كدب عايز ايه يا بنت مازن
داليداضحكت… عايزه اخد ملف حد من عندك
مازن… اها ودا ليه
داليدا قربت منه…عشان عايزه افاهم حاجه انا اتقبلت بيها وعايزه افاهم منها
مازن…اممم اقاعد انا بقا في البيت
داليدا… لا طبعا دا لو حصلت المستشفي تتقفل علي كده
مازن ضحك…يا بكاشه.طلع لي عمتك نور
داليدا… عارف بابا انا فخوره بها بتسمع كله وبتساعد من غير ما حد يطلب منها والله انا نفسي ابقا زايها
مازن ابتسم.. كلكم واخدين منها يعتبر ماسبتش حد هي مربياكم كلكم
داليدا.. طيب انا واخد منها ايه
مازن… زاي دلوقتي تدخل في موضوع عشان عايزه حاجه تانيه وطولت لسانها ساعات
داليدا ضحكت… عمتو حبيبتي بقا صحيح انا يونس كان عايز ننزل نختار حاجات الخطوبه كا فستان وكده
ـــــــــــــــــــــــ
محمد سيف الدين كان علي البحر هو وجني بنت مازن وساره بنت سندس ويوسف ابن ماجدي
جني مازن.. محمد هو البتاع دا ايه
محمد سيف بضحك .. مركب من بعيد لكن حقيقي سفينه
ساره بنت سندس ضحكت…انتي متعرفيش اي حاجه يابنتي انتي ازاي محاميه
يوسف ماجدي.. من كوكب تاني بقولكم انا هتمشا شويه وجي
ساره بصتله وكانت حسه طول الوقت ان زاي في حاجه مضايقه…ينفع اجي مع حضرتك
يوسف بصله ومستغراب من كانت بتصدو بقت بتتعامل عادي.. تمام
محمد…تمام متتاخروش احنا هنفضل هنا
يوسف… تمام و اخدساره ومشي
جني.. بقولك هو انا لغايه دلوقتي مفهمتش انت زعلت مني ليه وزعقت
محمد بصله… تصدقيني لوقولتلك مش عارف
جني ابتسمت… اكيد هصدقك
محمد ابتسم… انتي شخصيه مش مفهومه بصراحه
جني ضمت جواجبه… ازاي
محمد… مش عارف والله بس عموما اسف اني ضايقتك
جني.. مافيش بنا اسف احنا اهل صحيح فاكر لما كلمت يوسف واياد عن موضوع ميكلموش بنات
محمد.. اها
جني… حبيت اووي وفخور انك صحبي كلامك كان كويس اووي
محمد…تشكرات تشكرات دي اقل حاجه عندي وبعدين لزم تفتخري ب ابن عمتك
جني ضحكت.. ماشي ياسيدي
محمد ضحك… لا خاليكي قاعده
جني بضحك… نيهاهاها
محمد ضحك…الله ما انتي بتعرفي تتعاملي اومال محسسني انك قفش كده ليه
جني بهمس وقربت منه…هقولك سر بس اوع تقول
محمد ضحك علي طريقتها وبهمس..متخافيش سر
جني… بحب اتعامل مع اللي بحبهم براحتي اما حد تاني لا عشان بخاف يفهموني غلط وكده
محمد حسه انه فرحان … يعني انا بتحبي تتعاملي معايا
جني…جدا
محمد…طيب قوليلي اي حاجه بقا عنك
ــــــــــــــــــــــــــــــ
ساره ويوسف كانو ماشين ساكتين
ساره بنت سندس… ينفع اسالك سوال بس لو مش حابب براحتك
يوسف ابن ماجدي… لا عادي قولي
ساره…انت مالك شايفه انك مضايق زعلان حاجه زاي كده
يوسف… مش عارف حاسس بضيق عارفه لما تندمي وتخافي من شئ قدام
ساره بصتله وواقفة قصاده…من انك تحب وترفضك اوواهلها صح
يوسف ضم وحاوجبه بستغراب انها فاهمتو… اها بس انتي عرفتي ازاي
ساره بهزار وغمزة… متنساش ان.ماما دكتور في علم نفس ودكتوره نفسيه
يوسف غمز برضو .. بس انتي علي حد علمي كلية تجاره تخصص حسابات
ساره ضحكت… انت بتقلدني بس برضو انا بيني وبينك كنت بقراء الكتب بتاعتها وبخاليها تفاهمني وكده
يوسف… اممم سوسه يعني
ساره…حاجه زاي كده المهم متوهش عشان فاهمك
يوسف…الله دا انتي دكتور فعلا عموما اها مع ان كل حد كنت بكلمه صدقيني كانت هي بتتسله مجرد بنضيع وقت
ساره… لو شوفتني بشرب حاجه وحش وربنا حرامها. وقولتلك تعال اشرب معايا هتيجي وتقول هي اللي قالت تيشيل ذنبي ولا هتنصحني وتقولي لا حرام
يوسف…لا حرام بس دا مالو باللي بقوله
ساره…لا لي عارف ليه لان البنت المفروض لما تلاقي كده تنصحها انه غلط وتبعدها ووتبعد نفسك انت كمان عن الشئ الوحش مش تقول هي عايزه كده برضو فاهمني
يوسف…فاهمتك
ساره… بس وعموما ربك غفور رحيم وعلم ان قلبك نضيف لان لو كنت شخص وحش مكانش خاله الندم دا عندك فاهمني
يوسف ضحك…وربنا فاهمك انتي كل شويه فاهمني
ساره ضحكت…كلمه في لساني بحاول ابطلها
يوسف…بس حلوه متبطلهاش
ساره… اشطا وضحكت
يوسف…بتضحكي علي ايه
ساره.. اصل مش متعود علي اسلوبك دا
يوسف ضحك…انا خايف اتعامل بطبعتي انتي اللي تضايقي وتبعدي زاي ما كنتي بتعملي
ساره… ممكن نتعامل كا اخوات اعتبرني اختك ياسيدي ومش هزعل وكده انت اساس معندكش اخت ولا انا عندي اخ ايه رايك
يوسف… تنستري ياختي ومالو موافق
ساره ضحكت.. اشطا
يوسف…كلمة فاهمني واشطا لزقين عندك
ساره…اها جدا انت اخد بالك
يوسف… لا انا في تركيز مقولكيش ابهرك
ساره…صحيح احكيلي كده عن شغلك
يوسف.. ايه دا في ايه انتي دخلتي في موضوع تاني
ساره.. اصل انت اتكلمت عن تركيز فا افتكرت ان شغلك بيبقا عايز تركيز وكده فاهمني
يوسف بضحك.. فاهمك ماشي. بصي يا ستي
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
معتصم ابن ياسين راح هو وملك بنت سيف وشافو العياده وعجبت ملك جدا وكانت فرحانه فعلا لانها كانت حسها مناسبه جدا للاطفال. وغير كده انها جم معتصم اما معتصم
فاهم ملك انها حب يكون متمسك بيها وتحس ان وجوده شي اساسي مهما عملت هتفضل حتي لو غصب عنها وان دا شئ يفرحها وبقا يعاملها كده مع انه من غير ما يعمل هووفعلا وجودها شئ اساسي في حياتو اما جني ومحمد بقو بيهزرو ويضحكو علي بعض وساره ويوسف كانو قاعدين يتكلمو مع بعض ويوسف بيحكلها وهي كانت فرحانه ويوسف كان مبسوط ان بيتعامل معاها ونظرت الخوف اللي كان دايما بيشوفها منها راحت اما فهد ابن ادم كان جم جنات عبد الرحمن كانت جنات مرعوبه رغم كده كانت بتشتغل وعده الوقت وفهد رن عليها
جنات…الو
فهدادم… ايه الدنيا
جنات… مشوفتش حد بس حسه اني مترقبه في حد رايح جي معايا
فهد…شكله ايه عشان شكلي هتشل
جنات… بص هو طول بعرض كده وشكله قرفان من اهلو وجي يطلع غالو في شغل
فهد ضحك… دا باسم اللي بيحميكي
جنات ضحكت…دا اسمو باسم طب قول جعفر مش باسم
فهد… لا حول ولاقوة الا بالله معلش هغيرلك اسمو المهم في اي حاجه حد كلمك ولا قالك اي حاجه
جنات لقت حد واقف وعمل نفسه بيرتب حاجه ..هااا
فهد… ايه في حد ولا ايه
جنات…بالظبط
فهد…اهدي وعادي جدا انتي بتكلمي خطيبك اتعاملي اكني خطيبك
جنات… تمام اعمل ايه اقولك ايه
فهد بعصبيه…ياربي لا بجد روحي قوليلو
جنات بغضب… لا متتعصبش عليا
فهد…صوتك يا متخلفه اكنك بتكلمي خطيبه اي كلام زاي اي اتنين بيحبو بعض
جنات…معرفش متخطبتش انا قبل كده بلاش غباء
فهد…اللهي يسمعوكي ياشيخه وخلص منك
جنات…ان شالله انت ولقت فارس جه ينهار اسود بهمس فارس جه اعمل ايه انا خايفه
فهد… اهدي خالص هقولك تقولي ايه ومتبينيش اي خوف تمام
جنات… تمام
فهد.. حاولي تتدلعي معلش وقولي انت اللي عايزو يا حبيبي
جنات…حبك برص لا انا مش بتاعت الكلام دا
فهد…خلاص براحتك ان شاء الله القيكي في صفحة االوفيات
جنات بخوف…اللي انت عايزو يا حبيبي وان شالله انا وانت
فهد ضحك… جبانه
جنات… اللي انت عايزو ياحبيبي
فهد ضحك…وربنا انتي عيله هبله
جنات…. اللي انت عايزو يا حبيبي
فهد مات علي نفسو من الضحك…انتي علقتي غيري الله يحرقك
جنات…مش عارفه
فهد… انتي خلصتي طيب
جنات…اها
فهد…قولي متتاخرش يا روحي
جنات…علي ايه
فهد…قولي يا متخلفه وخلاص
جنات جزت علي اسنانه… متتاخرش ياروحي وبهمس طلعت روحك وربنا بس اشوفك بس ياروحي متتاخرش
فارس ابتسم.. اهلا جنات ابتسمت ومن جوها خايفه تنكشف
فهد يسمع صوته…اهدي متخافيش لووقالك كنتي بتكلمي مين قوليلو خطيبي فهد لو قالك مقولتيش ليه الخطوبه قوليلو مش بحب اتكلم عن امور الشخصيه تمام دلوقتي قولي باي يا حبيبي يلا
جنات…باي يا حبيبي وبصت لي فارس
فارس… الله ينور الشغل شكله هيطلع جميل
جنات…ميرسي
فارس… كنتي بتكلمي خطيبك
جنات…اها
فارس… مقولتيش يعني انك مخطوبه وبص علي ايديها او حتي في اي دبله في ايدك
جنات بلعت ريقها…ها اا اها اصل مش بحب اتكلم عن اموري الشخصيه
فارس… ولدبله
جنات تنحت وفتكرت خطوبت يونس وداليدا ومنه وزياد ابتسمت .. هاا اصل خطوبتي الاسبوع اللي جي وانا محبتش البس دلوقتي لا لما الخطوبه تتم وكده
فارس…اها ربنا يتمملكم علي خير انا اكيد معزوم
جنات…ايه
فارس بتاكيد وبصله بشك…اكيد هاجي الخطوبه
جنات….اها طبعا تنور حضرتك هروح بقا الم حاجاتي انا خلصت والشباب هتكمل اللي قولت عليه وهجي بكره بقا وكده
فارس… هو الرائد فهد خطيبك مش هيجي ياخدك
فهد من ضهرو.. اكيد طبعا ليه في حاجه
فارس.. اهلا لا اصل لو كده كنت اوصلها انا
فهد ابتسم…لا انا موجود شكرا جدا وبص لي جنات يلا
جنات..اا
فارس.. صحيح الف مبروك انا باذن الله جي
جنات بلعت ريقها ومن جوها…ينهار اسود هنتكشف
فهد… اها طبعا تنورنا انت مش محتاج عزومه بعد اذنك واخد جنات ومشي بعيد عنه
جنات كانت متنح… انت عرفت ازاي ان قولتلو خطوبتنا وكده
فهد… سمعتكم بس طلعتي بتفهمي جدعه
جنات.. احنا مش مخطوبين اساس
فهد…عادي نتخطب
جنات…عند امك انت مجنون
فهد… ياروحي اهدي متخافيش كله هيتظبط
جنات..ايه
فهد حط ايدو علي خدها…يلا بس عشان هنتعشا برا النهارده ياروحي
جنات لسه هتزق ايدو وتزعق لقت فارس بيتكلم من ضهرها
فارس … احم سوري بشمهندس جنات اتفضلي دا الحاجات اللي طلبنها تتعمل في مكتب
جنات اخدت منه…اهااا ماشي
ـــــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
فهد ادم اخد جنات عبد الرحمن وتعشو برا فعلا لان مترقبين وبعدها روحها وفضلو طول اليل يتكلمو اتفقوا انهم يمثلو الحب قدام اهلهم بس نور كانت عارفه تاني يوم فهد كلم ادم بابا وقالووانه معجب ب جنات بنت عبد الرحمن وعايز يعمل خطوبته مع معتصم ابن ياسين وازياد ابن ياسين برضو وقال لي جدو عاصم ووافق والبيت كله كان فرحان معاده نور لانها فاهمه اللي فيها وعاصم كلم عبد الرحمن ووافق وراحو ليهم اخر اليوم وكانت جنات روحت من شغلها وقراه الفاتحه وعده اليوم تاني يوم جنات كلمت فهد
جنات برعب…فهد في مصيبه
فهد… اهدي مالك
جنات…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني)