روايات

رواية أحببت طالبتي الفصل السادس 6 بقلم جيلان أمين

رواية أحببت طالبتي الفصل السادس 6 بقلم جيلان أمين

رواية أحببت طالبتي الجزء السادس

رواية أحببت طالبتي البارت السادس

رواية أحببت طالبتي
رواية أحببت طالبتي

رواية أحببت طالبتي الحلقة السادسة

تسريع الأحداث:-
فيروز:بقت مقضيه كل وقتها في المذاكرة و دروس الدين اللي بقت تاخدها واعجبها ب مازن بيزيد يوم عن يوم كمان بقت تحب مازن يذاكر لها جدا وحبت طريقه شرحه أما عن علاقتها ب حياه ف زي م هي ديما بيردحوا لبعض🙂😂 وبقيت العيله علاقتها كويسه جدا بيهم اتقربت من نورا جدا وبقت تقولها يا ماما بطلب من نورا أما عمها ابراهيم بقا هو اللي بيديها دروس الدين وبيهتم بيها كأنه ابوها
مازن:اعترف لنفسه أنه بيحب فيروز وبقا يجب قاعدتها جدا وبيحاول يتقرب منها كمان بيهتم جدا بمذاكرتها مش بس ماده الرياضيات بقا يهتم بكل المواد أما عن علاقته ب أسر ف لسه مقلش ليه انو بيحب فيروز مستغرب جدا من علاقة فيروز و أمه وأبوه بس مبسوط أنهم مش محسسنها أنها يتيمه
أسر:عامل زي المهرج مش بيبطل ضحك ومعاكسه ف بنات السنتر واه لحظه شامين ريحه حاجه بتشيط ….. نعم عزيزتي القارئه أنها حياه🙂😂😂 بقا معجب ب حياه جدا بس مش معترف لنفسه وبيقول انها اصغر منه ومهما كان بيكلم بنات السنتر ف دا من باب الضحك
أما حياه: اااااه حياه الشايطه 🙂😂 من الغيره اعترفت لنفسها انها بتحب أسر بس قلبها بيوجعها لما تشوفه منفض لها قررت انها تقول ل فيروز بس كل مره بتتراجع لما تشوف تصرفات أسر
موده:ف اااااه انها ملاك الروايه فعلا بقت تهتم جدا ب دينها كمان بتاخد دروس دين مع حياه علي يد خالها ابراهيم الجارحي اختمرت وكمان اهتمت براستها جدا أما عن علاقتها العاطفيه ف لاء مش هقول دي هتبقى روايه تانيه خالص بقت قريبه جدا من العيله وخاصه فيروز

 

 

الجد:سعيد جدا انو شايف أحفاده اتغيروا وعاشوا ف سعاده السوسه دا عارف ان مازن وفيروز بيحبوا بعض بس بيعاندوا
ابراهيم:قرر انو يستقر ف مصر خلاص نقل كل شغله مصر
نورا:ست البيت الصدر الحنين بتطبطب علي الكل ومهتمه بالكل
اما بالنسبه ل مني الجارحي :اااااه نعم عزيزتي القارئه لم تتغير مازالت تحمل الحقد والكره في أعماق قلبها وتعميها رغبتها في الاستيلاء علي كل ما هو ملك للعائله أنها شيطانه نعم شيطانه عندما علمت بتوبه حياه قررت أن تقاطعها (انت مش بنتي ولا اعرفك من اليوم)اه عزيزتي القارئه فالحقد يعميها.
••••••••••••••••••~~~~~~~~~~~~~~~•••••••••••••••••••
في صباح يوم جديد تشرق الشمس علي قصر الجارحي يستيقظ كل من ف القصر
علي السفره :-
الجد مالك مش علي بعضك ليه يا فيروز م تهدي
فيروز:انت عايم في ميه البطيخ يا حبيبي دا انا لو دخل عليا مراقب صعب هشيل الماده
ابراهيم:بقت بالمراقب مش بالمذاكره
فيروز:شوف اهو انت م العصر الحجري يا عمي خليك معايا ع الخط كدا
ضحك الكل عليها وبعد الفطار كل واحد راح علي شغله أو مدرسته
بعد الامتحان مازن واقف قدام فصل فيروز طلعت فيروز م الامتحان وهي قالبه وشها
مازن بقلق اي يا فيروز عملتي ايه
فيروز المراقب اللي عليا دا ابن**** دا طفحني مشافش غيري ف اللجنه
مازن طب عملتي ايه
فيروز الحمد لله كان سهل وحليت كويس
عدت فتره امتحانات فيروز وحياه علي خير و في اخر يوم في الامتحانات مازن قرر يعترف ل فيروز بحبه
مازن علي الموبايل مع فيروز اي يا زوزو عملتي ايه
ايدا انت ازاي مجتش ليا دا انت يوم اسود
اسف يا زوزو عندي مشوار مهم
انا تمام وحليت كويس
طيب عازمك علي العشا النهارده بس متقوليش لحد
ليه
هو ايه اللي ليه عازمك علي العشا
اه حاضر يا مزاميزوا
مزاميزوا ايه القرف دا دا انت عيله مهزقه بس لما اشوفك
بتقول ايه مش سامعاك م الديچيه
ههههههههه سلام يا زوزو
سلام ياللي خايف علي الرصيد
في المساء في غرفه فيروز أو مقلب الزباله بمعني اصح

 

 

يووووووه معنديش حاجه حلوه
لحد م استقرت علي فستان ابيض اللون مع حزام اسود وطرحه سوده والشوز اوبس الهيلز اسود اللون
دا كدااا تمام اووووي كداااا تمام اووووي
استخدمت بعض مساحيق التجميل فكانت في غايه الرقه والبساطة والجمال
أما عند مازن وأسر
أسر اتقل شويه يا موكوس
اسكت ياض انت
اي رايك
رايح تعترف بحبك وانت لابس تيشيرت وبنطلون
امال اروح بلبوص
البس بدله يبن العبيطه
صدق عندك حق
لبس بدله سوداء اللون مع قميص ابيض وفتح اول زرارين من القميص هربان من هوليوود 🙂😂
اتصل علي فيروز واتقابلوا ف جنينه القصر
اول م شافها انبهر بجمالها قد ايه هي رقيقه وجميله
ابتسم ليها بحب وقال اي القمر دا
أما فيروز ف بالعربي تنحت 🙂😂الواد مز برضو يوووه🥲😂
اخدها وراحوا مركب في النيل عشاء رومانسي ورد وشموع
ايدا ي مازن لو كنا اتعشينا في البيت كان احسن وكنا جبنا اكل كتير
مازن هههههههه اسكتي يحبيبيتي انا جايبك عشان اعترفلك بحاجه
اي هي
فيروز انا بحبك
قول والمصحف
ههه بحبك يا فيروز ومستعد اعمل اي حاجه عشانك
حتي لو قلتلك ارمي نفسك ف النيل
لو دا هيسبتلك اني بحبااااااك بلاها الحب دا🙂😂
ههه بجد بتحبني
بحبك اوووي
بس انا مبحبكش
فيروز بس انا مبحبكش
مازن ترغرغت عيناه بالدموع نعم انها بوادر العشق التي انبتت منذ اول مره رآي بها فيروز
فيروز بهزر والله بهزر انا كمان
اعتلت البسمه وجهه كالطفل الصغير وقال انت كمان ايه
انا كمان

 

 

ها
بحبك
“إن مهمتك ليست البحث عن الحب!بل البحث بداخلك عن تلك الجدران والحواجز التي تبقيه بعيدا عن روحك”
*جلال الدين الرومي*
و بعد وقت طويل قضوه في الهزار واللعب والضحك
مازن يلا يا زوزو عشان نروح
يلا
أما علي الناحيه الأخري في بيت حياه تحديدا غرفتها تبكي علي حبها الذي لا يهتم بها إلي أن قررت أن تخبر فيروز
عند مني الجارحي
طب وبعدين هفضل قاعده هنا بعيد عن ولادي طب و الميراث الإله اكيد البت فيروز بتحاول تتسهوك وتحبب الكل فيها وانا قاعده هنا مش طايقه نفسي ولا ليا نفس اعمل اي حاجه اي القرف دا
“أكثر الناس قدره علي إسعاد أنفسهم هم من ينظرون إلي ما في أيديهم وليس إلي مافي أيدي الآخرين”
*إبراهيم الفقي*
الاحوال شبه مستقر مع الجميع الا حياه
في صباح يوم جديد في قصر الجارحي تحديدا علي مائده الافطار:
مازن:احم انا كنت عايزك في موضوع يا جدي بعد الاكل
الجد:تمام يا مازن بعد الفطار تعال نتكلم
ابراهيم عندك مشكله يا مازن
ها لاء يا بابا كله تمام انا بس عايز جدي في حاجه
نورا ربنا يسترها عليك يا ابني
موده جدو انا كان في رحله ل اسكندريه وكنت حابه اروح مع صحابي
الجد مو..
أسر لاء يا موده لاء مفيش رحلات انا مش هبقى متطمن عليكي نرتب اسبوع ونروح كلنا لكن لوحدك لاء
موده ماشي بس سررررعوااا بقا عايزه اخرج
في مكتب الجد
مازن جدي انا كنت عايز قصدي يعني اني بحب فيروز وعايز اتجوزها
الجد مازن فيروز يتيمه يعني محتاجه حنيه كمان اللي حصل ل ابوها وامها وفضلوا محرومين من حقهم كتير
جدي انا مليش زنب حضرتك اللي معترفتش أن عمي محمد ابنك
خلاص يا مازن انا موافق شوف رائيها ورأي ابوك وامك طب تعال يجدي تعال نطلع نقول لهم
طلعوا لقوا الكل متجمع في الليڤينج ماعدا فيروز
مازن هنادي فيروز
انا هنا
ايه مال عينك يا فيروز

 

 

لاء مفيهاش حاجه دي حساسيه بس
طب فيروز انا طلبت ايدك من جدي
نورا ايه اللي بتقوله دا يا مازن فيروز اي واحد يتمنها بس هي صغيره يا ابني مينفعش جواز دلوقت
فيروز انا مش موافقه اصلا يا طنط
مازن بصدمه نعم مش موافقه ليه
هو كدا انا مش موافقه
انا راحه ل حياه احتمال افضل عندها فتره
الجد ليه يا فيروز
هو كدا واسمع اسمي متنطقوش علي لسانك
ابراهيم فيروز اظبطي كلامك مع جدك
هو كدا اسمعوا دا مش جدي وانت مش عمي انتو مش عيليتي انتو انتو اي والله م لاقيه تعبير أقوله
نورا في ايه يا فيروز يا بنتي
انا مش بنتك … م الاخر انا هروح اقعد مع حياه وهحاول الاقي شغل في اي مكان اصرف علي نفسي وكمان هظبط شقه ماما وبابا الله يرحمهم واقعد فيها واسمعوا انسوا اني دخلت المكان القذر دا
مازن فيروز في اي بس
في اي اه في اي في أن انتو السبب أن اشوف بابا بيبكي ديما انتو السبب أن عيشتنا الاول كان زفت مكناش لاقيين الاكل حتي انتو السبب أن احس اني معنديش أهل انتو السبب في اذيتي و يا عالم بقا انتو السبب في موت ماما وبابا ولا لاء بس انا أتوقعها منكوا
الجد مين بس قالك الكلام دا ي بنتي
ياريت كان حد قالي ياريت كنت هكذبه حتي ياريتني كنت اترشط قبل م اسمعكوا قال اي وانا اللي جايه اشوفكوا تشربوا ايه وانتو السبب في كل دا انتو السبب حسبي الله ونعم الوكيل انا هطلع الم حاجتي واللي هيحاول يوفقني اقسم بالله ل اكون مموته نفسي
فيروز لمت هدومها ونزلت
جدها بدموع سامحيني يا بنتي
هه انا مسمحاك بس مش هنسي الاذيه
“التسامح الحق لا يستلزم نسيان الماضي بالكامل”
*نيلسون مانديلا*
طلعت فيروز لقت حياه واخوا حياه مستنيها ركبت معاهم وسندت رأسها علي الشباك ودموعها بتنزل بصمت بعد مده وصلوا
اتفقت مع حياه أنها من بكرا هتنضف شقه مامتها وباباها وتقعد فيه حياه قالت إنها هتقعد معاها
وبالفعل تاني يوم بدأوا تنضيف في البيت وقعدوا فيه
فيروز كدا فاضل الاقي شغل بس
حياه لسه مصممه برضوا
اه
طب في مكتبه تحت البيت محتاجين بنت تقف فيها
خلاص بكرا هنزل بأمر الله
حياه فيروز انا انا بحب أسر
بصي يا حياه بلاش العالم دي احنا مش قدهم متقوليش ليه حاجه هو اللي يجي يعترف بحبه ليكي لكن انت لاء
حاضر يا زوزو يلا ننام
في صباح يوم جديد تستيقظ فيروز علي رنه موبايلها نعم انها منه الجارحي

 

 

لم يكمل كلامه بسبب الرصاصه التي اخترقت ظهره ابتسم ل فيروز بحب ثم وقع، الدنيا سكتت خالص في نظر فيروز مبقيتش عارفه تعمل ايه ولا ايه هي رد الفعل المناسبه للموقف دا زي ما تكون اتشلت….
*في المستشفي تجلس فيروز علي الارض أمام غرفه العمليات دموعها تنزل بصمت رهيب كل الاحداث السيئه التي مرت بها تدور بخلدها فكره ان تفقد معشوقها مازن صعبه للغايه تاره تتذكر أوقاتهم الجيده سويا وتاره أخري أوقاتهم العصيبه تفوق من ذكرياتها علي صوت خروج الطبيب من غرفه العمليات
فيروز:أيه يا دكتور في ايه
الدكتور:الحمد لله قدرنا نشيل الرصاصه وننقذ المريض بس للاسف مش هيقدر يمشي علي رجليه
فيروز:ديما يا دكتور
الدكتور:لاء مع العلاج الطبيعي هيقدر يقف علي رجليه من تاني
الجد:شكرا يا دكتور،يلا يا فيروز يا بنتي نروح
فيروز:لاء يا جدي انا هفضل هنا
الجد:لاء هتروحي
فيروز:قولت هفضل هنا وياريت عمتي تفضل معايا
مني:حاضر يا فيروز هفضل معاكي يا بنتي احجز لنا جناح يا بابا
الجد:اللي يريحكوا يلا يا ولاد
نورا:انا عايزه افضل مع ابني
فيروز:معلش يا ماما روحي وبكرا تعالي انا هنا معاه كمان عمتي معايا،صح يا عمتي
مني:صح يا بنتي
نورا:بس انا عايزه افضل هنا
فيروز:خلاص يا ماما خليكي
في الجناح اللي حجزه الجد لهم
فيروز:الا قوليلي يا عمتي هو انت لسه كنتي بتفكري في آخر مكالمه بينا
مني بخبث:هتفرق ما دا نفس الهدف
فيروز:نفس الايه يا ست انت بقولك اي م الاخر انا بلغت عنك انت اللي حاولتي تقتلي مازن
مني:نعممم حد يقتل ابن اخوه برضوا
فيروز:تمام يعمتي اصل هيجوا يحققوا معانا كمان الغبي اللي ضرب الرصاص مش عطل كاميرات المراقبه كمان مازونتي حبيبي الله يشفيه كان عامل اضاءه تحفه وبرضوا الحرس مسكوا الحيوان اللي ضرب الرصاص واااه يا عمتو اعترف من اول قلم
*بعد التحقيق مع الموجودين ومع الشخص اللي ضرب الرصاص تم القبض علي مني الجارحي كمان اعترفت أن هي اللي قتلت محمد وجنه وتم الحكم بالاعدام*
بعد مرور خمس سنوات:
ولااا زفت انت لو لمحتك جمب بنتي تاني هكسرك

 

 

 

يا حمو ماسن انا بحب وتين سبني اتتوزها
تتوزها مش لما تعرف تنطقها يبو شخه ولا يا أسر ابعد الحيوان دا من هنا
حياه ما تتلم يا مازن انا ابني مش حيوان
فيروز بضحك لا والنبي يا حياه حيوان ماله ومال بنتي
فيروز بهمس ل حياه النهارده عيد جوازكوا فاكره ايامك الطين وانت بتقولي عمره ما هيحبني ولا يتجوزني
يوووه يا فيروز م هو جبهالي فجاه
ههههههه تمام يختي يلا هاتي السلطه امال فين موده
انا اهو
يا عمري علي الجمال بت يا موده مش تلبسيهم زي بعض يتحسدوا
كيان وتميم ماشاء الله قمرات اصلا
ياختي علي ايه
مازن امال فين يحيي
انا اهو يا كبير
ما في كبير غيرك يصحبي
فيروز:يلا قبل ما الاكل يبرد
*وتوته توته خلصت الحدوته حلو ولا ملتوته*

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت طالبتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى