رواية أحببت ضابط غيور الفصل الأول 1 بقلم ياسمين أشرف
رواية أحببت ضابط غيور البارت الأول
رواية أحببت ضابط غيور الجزء الأول
رواية أحببت ضابط غيور الحلقة الأولى
مها بعصبيه: انت ازاي تعمل كدا انا اللي جايه قبلو
صاحب المحل بعدم اهتمام: معلش هو امين شرطه يمشي الاول
مها بعصبيه: نعم ازاي يعني هو عشام امين شرطه يتعدي حدوده ويجي علي الناس
امين الشرطه ببرود: لا يحبيبتي دا فطار الباشا انتي تستني هو ميستناش
=يابنتي خلصينا خلينا نمشي بقا ورانا اشغال
مها: هو انا يعني مواريش اشغال زيكوا انا زي زيكوا وهو زيو زينا يستني دورو
امين الشرطه: اللهم طولك ياروح ماتسكتي يبت انتي بقا
مها: تصدق ان انت مش محترم
فارس بصوت عالي: بسسسس ف ايي هنا ف اي الصوت العالي دا
امين الشرطه(ابراهيم): مفيش ياباشا بت قليله الادب مش عوزاني اجيب فطار حضرتك الاول
مها بضيق: بت ف عينك ماتلم نفسك انا محترمه غصب عنك احترم نفسك انت الاول
فارس بصوت عالي وعصبيه: بس بس خلاص اسكتوا شويه
ووجه كلامه لابراهيم: وانت ازاي تعمل كدا من امتي واحنا بنتعدي حقوق الناس انت مش ليك دور
ابراهيم: ياباشا انا مستعجل عشان حضرتك مش اكتر
مها بغضب: وهو انتوا وراكوا شغل واحنا معندناش اشغال
فارس بصلها بضيق ووجه كلامو لصاحب المطعم: خلاص جهز للانسه طلبتها
مها بعصبيه لصاحب المحل: لا خلاص مش عاوزه حاجه اشبع بالفلوس والاكل
مشيت مها وسابت المكان فارس فضل مراقبها لحد مااختفت من قدامه
فارس بضيق: هات الحاجه اما يجي دورك وحصلني علي القسم
ابراهيم: امرك يفندم
*ف القسم باب مكتب فارس خبط
فارس: ادخل
ابراهيم بخوف: انا جبت لحضرتك الاكل يفندم
فارس بغضب: انت ازاي تعمل اللي عملته دا
ابراهيم: يفندم انا كنت عاوز اجيب لحضرتك انت الاكل الاول احنا الاهم عندنا شغل مهم
فارس اتعصب جدا من كلام ابراهيم: ياعم عني ماكلت يعني اي احنا اهم مش فاهم والناس اللي وراها شغل بياكلوا عيالهم منو دا والست اللي بتجري ع شغلها عشان عيالها دي يعني اي مش اهم الناس دي بتاكل بتمن تعبها هو دا القسم اللي حلفناه ان هنراعي ربنا ف الناس وهنحميهم ونفديهم بروحنا نقوم احنا اللي نيجي عليهم وانت ازاي صح تقل ادبك علي بنت
ابراهيم كان باصص ف الارض مكسوف من اللي عمله
فارس بعصبيه: ماتردد
ابراهيم ب اسف: انا اسف يفندم مش هتكرر تاني
فارس: اتمني كدا انا عاوزك ف حاجه
ابراهيم: اؤمرني يفندم
فارس: عاوزك تجبلي معلومات عن البنت اللي كانت بتتخانق معاها دي
ابراهيم: تمام يفندم حضرتك تؤمر
*عند مها
رنا زميله مها ف الشغل: مالك ي مها جايه مخنوقه ومدايقه لي كدا ع الصبح
مها بضيق: مفيش حاجه ي رنا
رنا: متاكده؟!
مها حكتلها اللي رنا فضلت تضحك
مها اتعصبت: بتضحكي ع اي
رنا: دا اللي مدايقك ومزعلك
مها: ايوا طبعا متستهونيش بالموضوع انا محبش حد يتعدي حدوده معايا ولا يجي عليا وع حقي
رنا: خلاص خلاص ولا يهمك متزعليش نفسك
_مساء الخير
مها: مساء النور اتفضل يفندم
_انا عاوز اقابل سعيد بيه
مها: حضرتك كان ليك معاد
_ايوا ب اسم باسم القناوي
مها: تمام ثانيه واحده ابلغ سعيد بيه اتفضل استريح عقبال ما ابلغه
مها دخلت لسعيد: سعيد بيه ف واحد اسمه باسم القناوي عاوز يقابل حضرتك
سعيد: تمام يمها دخليه
مها: اتفضل حضرتك هو ف انتظارك
*عند زين ابراهيم دخله
فارس بلهفه: ها ي ابراهيم عرفت حاجه عنها
ابراهيم: ايوا ياباشا لبنت دي اسمها مها سيد عندها 24 سنه خريجه كليه تجاره وشغاله ف شركه السعيد جروب عندها اخت واخ اكبر منها وناس بسيطه جدا باباها ومامتها متوفيين وساكنه ف العنوان****
فارس: حلو اوي الكلام دا عاوزك بقا تسالي عن عيلتها وسمعتهم وهل ليهم ف المشاكل ولا لاء
ابراهيم: امرك يفندم بعد اذنك
ياتري فارس عاوز اي من مها ولي جاب المعلومات دي عنها؟؟!!
{نهايه الفصل}
[تعريف الابطال]
مها سيد عندها 24 سنه شخصيه طيبه جدا ورقيقه وعصبيه جدا وبتحب اخواتها اوي عيونها خضراء شعرها لونه اسود طولها 158 سم
احلام سيد اخت مها الكبيره عندها 29 سنه هي اللي مربيه مها بعد وفاه باباها ومامتها بتحبها جدا جدا وبالنسبالها كل الدنيا
حربي جوز احلام عنده36 سنه عندهم ولد عنده 7 سنين وبنت5 سنين
عبدالله اخو احلام ومها الكبير عنده٣٥ سنه هو بالنسبالهم كان الاب بعد وفاه باباهم
وفاء عصام مرات عبدالله عندها30 سنه شخصيه خبيثه جدا عندها ولد وبنت توام عندهم 9 سنين
(دول عائله مها)
فارس محمد الراوي عنده30 سنه بيشتغل معاون مباحث شخصيه متفاهمه وقويه وعادل جدا طوله 180 سم جسمه رياضي بيحب شغله جدا وبيفصل بين شغله وحياته ودي اجمل صفه فيه
جيهان مامت فارس عندها 63 سنه شخصيه طيبه جدا وبتحب اولادها واحفادها
مصطفي اخو فارس الكبير عنده40 سنه ماسك شركه اللي باباه سابها اما اتوفي ومبسوطين يعني مش فقراء ولا اغنياء
رباب مرات مصطفي عندها36 سنه شخصيه خبيثه عندهم ولد عنده 16 سنه
يسرا اخت فارس عندها٣٣ سنه شخصيه طيبه بعض الشئ
اسامه جوز يسرا عنده37 سنه عندهم ولدين الكبيره عنده 10 سنين والصغير عنده 8 سنين
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت ضابط غيور)